![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi skulle fly OTP-VIE-OSL med Austrian i går, men VIE-OSL ble kansellert fordi en skjerm i cockpit ikke fungerte og de ikke hadde den som reservedel på lageret i Wien. (Det var en gammel Embraer 195?)
Fikk til rebooking VIE-CPH samme dag, og ankom nå OSL dagen etter Regner med dette kvalifiserer til EU261 kompensasjon på 400 EUR? I tillegg kan jeg vel be Austrian dekke hotell, t-bane t/r flyplassen, samt middag og frokost? Menzies som handler Austrian på CPH kunne ikke hjelpe med hotell, så vi booket selv NH Collection for 2000 DKK. Har de noen grenser for hva som blir dekket? Virker som dette er riktig link for å claime kompensasjon fra Austrian? https://www.austrian.com/no/en/foote...irregularities |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg tenker at hvis man følger prinsippene for reiseregninger i arbeidslivet og ikke drar på for mye så skal/bør det være akseptabelt. Poenget til EU er jo at du som forbruker ikke skal stå der på bar bakke når flyselskapene sparer på utgiftene sine (satt på spissen). Som forbruker påføres du merutgifter som de da plikter å erstatte. Etter x antall timer trenger man mat, og de fleste trenger søvn om natten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk!
Fylte inn og sendte skjema, men når jeg trykket submit fikk jeg 404 "Siden eksisterer ikke", så nå er jeg rimelig pissed ![]() Sendte til webmaster som 404 siden ba meg om, men mens jeg venter på svar der: Regnes distanse-tabellen for delays/cancellation på fly-segment, eller hele turen? OTP-VIE-OSL er mellom 1500-3500 km og skal gi 400 EUR, men VIE-OSL er 1390 km og gir bare 250 EUR (De hadde forøvrig fått ny URL til compensation siden, finnes nå her: https://www.austrian.com/no/en/help-and-contact#/ ) Edit: Var bare siden som er bugget, fikk en epost med confirmation de har mottatt requesten nå Last edited by eisa01; 31-07-2023 at 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fikk svar veldig fort, og fikk 400 EUR for riktig avstand
De forkortet hotellet til 150 EUR, ga mer for transport (100 EUR som var limit, selv om de sa de bare kompenserte med kvitteringer som var på 16!), droppet tips på middagen og ingen frokost. All inn 800 kr mindre enn jeg ba om, men lar det gå siden de svarte på bare litt over en dag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fikk første svar med SAS nøyaktig 4 uker etter jeg sendte inn claimen. Svaret gjaldt hotelovernattingen, ikke EU-komp.
Vi ble altså booket om til kveldsflyet fra ALC-BGO, og trengte overnatting på Flesland før morgenflyet hjem til AES dagen etter. Diamonddesken ordnet denne ombookingen og jeg fikk da 5 mailer med bekreftelsene til hver person. Alle under samme bookingreferanse som den opprinnelige reisen. I ettertid ser jeg at det senere på dagen kom en «du kan nå sjekke inn» samt 2 delay mailer, der kun jeg hadde fått en ny bookingreferanse. Ingen bekreftelser eller andre varsler på at referansen hadde blitt forandret. SAS customer claims ber meg nå om å legge inn en ny claim for undertegnede, siden jeg ikke hørte til den referansen opprinnelig claim var søkt for. I tillegg…..ber de om individuelle kvitteringer for hotellet, som matcher navnene på den første claimen. Går de bevisst inn for å få folk til å gi opp? Jeg sendte et saklig svar der jeg refererte til at rotårsaken var den kansellerte returen fra den opprinnelige bookingreferansen, og at det var uaktuelt å sende en ny søknad og nye 4 uker med venting. Ba vedkommende om å ta dette opp med sin linjeleder og rydde opp i referansene fra sin ende. Bergenturen forløp jo også greit, så isolert sett var det ikke noe å claime der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ellers betaler også Ryanair ut kompensasjon og står ansvarlig når forsinkelsen skyldes beruset crew
https://www.aviation24.be/airlines/r...causing-delay/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg avbestilte en ikke-refunderbar billett hos SAS og skulle få igjen skatter og avgifter. Men får man ikke igjen mer enn dette? (se bildet). Skjønner ikke hvordan dette er regnet ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Skjønner du reagerer. Selv ville jeg tenkt at det var 562 + 193, så du er ikke den eneste som ikke ser logikken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Endel av "charges" her er jo mer flyselskap spesifikt, drom fuel surcharge etc. Som man jo ikke får igjen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da trillet det inn 4x4635 kr inn på kontoen. Etter at fikk kommunisert med en saksbehandler som skjønte at bookingreferansen min hadde forandret seg på mystisk vis, og at jeg også tilhørte den opprinnelige bookingen som ble kansellert, så trillet det inn 4624,- dagen etter.
Da mangler det bare hotelovernattingen men jeg kjenner at jeg er møkk lei av å forklare hvorfor min person, som står på kvitteringen, ikke lenger er assosiert med den opprinnelige bookingen, som da forårsaket overnattingsbehovet.... Gir meg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]()
Har man ikke rett på EU-kompensasjon ved bird strike?? Forsinkelsen var på åtte timer.
"SK4612 from ABZ to SVG on 2023-10-17, was delayed/cancelled because of a bird strike on your assigned aircraft, requiring further maintenance before returning to flight operations. This is an event outside of SAS control, which exempts the airline from the obligation to pay flat rate compensation according to article 7 in EU regulation 261/2004." |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fugler har vel de fleste flyselskap lite kontroll på.
Hvis ikke dette er "event outside control" - hva er det da? ![]() Last edited by MountainDew; 21-10-2023 at 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"You are not entitled to extra compensation in the event of a bird strike, as there is nothing the airline could have done to prevent it from happening. It is a case of force majeure, which means the airline does not have to pay compensation." Offisielt vedtak fra EU-domstolen finnes her: https://www.bottonline.co.uk/wp-cont..._2015-EN-2.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Jeg har just inngått et forlik med SAS gjennom Transportnemnda. Jeg tolker at jeg egentlig har fått fullt medhold, men det synes ikke SAS i følge deres motsvar, men de velger å kompensere alt. Jeg har kranglet med kundeservicen på e-post tidligere i denne saken. Synes vedkommende var ufin i tillegg. Sånn som jeg tolker SAS sitt svar, via Transportklagenemnda, så har jeg egentlig ikke krav på noe kompensasjon, men de velger å vise godvilje. Kontekst er at SAS var cirka 12 timer forsinket til destinasjon. SAS kunne kommet seg unna med 1,5 timers forsinkelse ved å booke meg alternativt direkte på deres egne maskiner, men dette nektet de på flyplassen. De hevdet flyet var fullbooket, men jeg var i stand til å booke denne flyvningen på appen og gjorde så. Er det bare bullsh SAS driver med, for å flytte problemene til andre, eller kan det være reelt at SAS sitt personell på norsk flyplass ikke ser det samme som vi på app? Last edited by Snorreth; 27-10-2023 at 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)? | blazius | Reiseforum | 702 | 07-01-2019 21:52 |
Rettigheter ved kansellering og ombooking | BårdK | Reiseforum | 7 | 12-08-2014 17:30 |
Poeng ved kansellering. | jjessen | Reiseforum | 1 | 05-02-2012 17:45 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |