Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2022, 14:23   #941
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Det hadde vært interessant å sammenlikne disse tallene opp mot tallene for andre flytyper, f.eks B737-800, A320 og A320NEO. Men informasjon om antallet rapporter fra de andre flytypene fremgår dessverre ikke av artikkelen.

Espen
Originalartikkelen kan leses her.
https://www.abc.net.au/news/2022-06-...robe/101175214

Hvor mye av dette som er unikt for MAX kan jeg ikke uttale meg om, men artikkelen virker mer opptatt av å sverte enn å forklare. Det eneste forsøk på sammenligning kommer fra Boeing.

Quote:
A Boeing spokeswoman told the ABC, "none of the reports indicate a trend".

"In fact, the in-service reliability of the 737 MAX is consistent with other commercial airplane models," the spokeswoman said.

"Since November 2020, the 737 MAX has flown more than 1.5 million flight hours in more than 580,000 revenue flights. The overwhelming majority of these flights have been conducted without any incident."
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 14:42   #942
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post

Hvor mye av dette som er unikt for MAX kan jeg ikke uttale meg om, men artikkelen virker mer opptatt av å sverte enn å forklare. Det eneste forsøk på sammenligning kommer fra Boeing.
Jeg fikk samme inntrykket som deg, og jeg synes det er svak journalistikk å ikke oppgi de tilsvarende tallene for andre flytyper. "Ja vel og hva så" tenkte jeg da jeg leste innholdet, og uten at jeg har noen preferanser for den ene eller andre flytypen.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 15:58   #943
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,375
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg var på klapp i cockpit i 3 timer for en uke siden. MAX9 Alaska. Det ble gjort IOE(Initial Operating Experience). Treningen var helt normal, tror det var slutten av treningen. Vi prata mye, både personlig og fly, men ingenting om MAX problemer. Jeg var ute av cockpit i galley i noen minutter. Veldig stille og lite vibrasjon. Varmt i galley i motsetning med Airbus som blir veldig kald i forward galley.
Flyet er veldig effektivt mht fuel.
Har vært i cockpit og bak på MAX8 et par ganger, både United og Southwest. Har vært null prat om problemer. Tror ikke det er noe de som flyr de til daglig er bekymret for. Jeg har ikke lest artikkelen.
Personlig så liker jeg ikke, og er glad jeg ikke flyr, -800 og lengre rør. Ved max landing weight så er VREF opp mot 160k. Som er helt greit fra Seattle til Houston. Men realiteten er at i ORD så får du stort sett 27R ved landing. LGA og DCA har kun korte baner, ingen av disse over 7000 fot. Var 32 grader i NY i går. Alle disse plasser bruker og lande med tailwind, selv når det er vått. Og de kan helt sikkert stoppe, på papiret. Men store restriksjoner i pitch pga lengde og ikke økt høyde, og i bank pga motorer og Scimitar. Så marginene blir veldig små med økt press på de som flyr.
Jeg har 737 type rating, fløy opp på -800. Var overrasket da over VREf.
Et kanon fly opp til en viss lengde, men -8/900 er i min mening strekt for langt.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 17:31   #944
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Interessante tall for -800. Men -800 er kun 9%, eller 3 meter, lenger enn -400 og har 37% større vingeflate. Dog med 7,7 tonn høyere MTOM.
Vet du om det var omtrent samme VREF på -400, eller var den litt snillere/enklere på korte baner?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2022, 18:14   #945
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,375
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

-400 er ganske lang, men det er nok et vekt problem. Tror de forandret litt på vingen og den er ganske imponerende effektiv på climb og cruise. Har ikke fulgt med alle forandringene, men på en 320/321 så kan du cruise 2000’ høyere på samme vekt med resulterende økning i rekkevidde. Stor forskjell på trans cons. Det er og en bedre ride med sharklets på 321, føles mer som et større fly, som 767. Sikkert samme på 737.
Mye prat uten og svare på spørsmålet, kanskje jeg har politiske talenter…
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2022, 08:10   #946
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser en hel del +/- 3 år gamle MAX'er er blitt levert den siste tiden fra Boeing. Betyr dette at lageret av uleverte maskiner nå begynner å reduseres? Dette ser ut til å være en miks av maskiner levert til nye operatører og maskiner levert til opprinnelig planlagte operatører.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2022, 08:35   #947
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Ser en hel del +/- 3 år gamle MAX'er er blitt levert den siste tiden fra Boeing. Betyr dette at lageret av uleverte maskiner nå begynner å reduseres? Dette ser ut til å være en miks av maskiner levert til nye operatører og maskiner levert til opprinnelig planlagte operatører.
Det reduseres men er fortsatt mange igjen. Og kan vel også spørres om alle vil bli levert?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-06-2022, 15:14   #948
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,375
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kan ikke gjøre edit av min post ovenfor som ikke rimer helt som dem er skrevet. Det er pga sharklets du kan fly 2.000’ høyere med resulterende mindre forbruk. Vet ikke hvordan jeg klarte og utelate det, men beklager.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2022, 04:10   #949
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Iflg Jon Ostrower og Aircurrent vil Delta på Farnborough annonsere en ordre på 130 MAX 10 med levering fra 2025 …
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2022, 11:08   #950
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Iflg Jon Ostrower og Aircurrent vil Delta på Farnborough annonsere en ordre på 130 MAX 10 med levering fra 2025 …

Denne var det vel rykter om i fjor også. Ser også det både nevnes 100 og 130 stykker
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-07-2022, 18:32   #951
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing sier nå 737 produksjonen er oppe på 31 fly per måned nå i juni, som de tidligere hadde annonsert. Dog er det ennå et stykke unna gamle nivåer

https://www.flightglobal.com/airfram...149359.article

Quote:
Boeing says 737 production hit 31-monthly rate, June backlog jumps
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 12:42   #952
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Iflg Jon Ostrower og Aircurrent vil Delta på Farnborough annonsere en ordre på 130 MAX 10 med levering fra 2025 …

Da var den offisiell, 100 i bestilling av -10. Samt 30 opsjoner

https://boeing.mediaroom.com/2022-07...g-737-MAX-Jets

Quote:
Carrier selects largest 737 MAX model, ordering 100 737-10s with options for 30 more jets
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 12:58   #953
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

… hvis det blir noe av -10, da ….
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 13:11   #954
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
… hvis det blir noe av -10, da ….

Det er jo en selvfølge. Hvis ikke blir det jo fort -9. Airbus er jo utsolgt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 14:02   #955
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser forresten Delta (eller Boeing?) kan endre

https://mobile.twitter.com/davidshep...RVOsn65VqnPiHw

Quote:
Delta: "737-10 is currently awaiting final certification from (FAA), which is expected in 2023. In the event of a delay, the agreement has adequate protection in place, including allowing Delta to shift to another model of MAX family" if needed
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-07-2022, 14:13   #956
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser forresten Delta (eller Boeing?) kan endre

https://mobile.twitter.com/davidshep...RVOsn65VqnPiHw
Ja da kjører de på med MAX 11 ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2022, 17:54   #957
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

DEa har russerne opphevet flyforbudet, men kun for vennligsinnede operatører. Det jubles hos Belavia. Kanskje ..

https://www.aerotime.aero/articles/3...fo4vxAy9DiJdM4
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2022, 11:11   #958
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg ser Southwest har begynt å hente inn flere av de MAX som er lagret rundt om. Kan vel da kanskje anta at de har fått en god del på disse, og kommer til å støvsuge mye av det som står rundt om da?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2022, 09:15   #959
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing har måttet innføre midlertidige pauser i produksjonen av vinger til 737, da de sliter både medd mannskap og deler

https://www.flightglobal.com/airfram...149862.article

Quote:
Boeing in recent weeks temporarily paused manufacturing of wings for its 737 family as the airframer attempted to address parts and labour shortages that are affecting narrowbody production.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-08-2022, 10:21   #960
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jeg ser Southwest har begynt å hente inn flere av de MAX som er lagret rundt om. Kan vel da kanskje anta at de har fått en god del på disse, og kommer til å støvsuge mye av det som står rundt om da?
Utenom Southwest sine MAXer er det fortsatt et betydelig antall som står lagret. Disse kan deles i 2 kategorier ; de selskapene som venter på at maskinene skal klargjøres og leveres av Boeing og de som er kansellert av bestiller. Selskapene som har kansellert MAXer har betalt inn forskudd i henhold til sine kjøpekontrakter i flere "instalments" og det tar tid å avslutte kjøpekontraktene juridisk og økonomisk. Derfor vil det ta litt tid før kansellerte MAXer kommer ut på markedet og er tilgjengelig for andre selskaper.
Her jobber Boeing sin "delivery" organisasjon i høygir.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 218 08-02-2025 07:20
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 17:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 12:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 15:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 14:42


All times are GMT +2. The time now is 07:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.