![]() |
|
![]() |
#941 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
https://www.abc.net.au/news/2022-06-...robe/101175214 Hvor mye av dette som er unikt for MAX kan jeg ikke uttale meg om, men artikkelen virker mer opptatt av å sverte enn å forklare. Det eneste forsøk på sammenligning kommer fra Boeing. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#942 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#943 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,375
|
![]()
Jeg var på klapp i cockpit i 3 timer for en uke siden. MAX9 Alaska. Det ble gjort IOE(Initial Operating Experience). Treningen var helt normal, tror det var slutten av treningen. Vi prata mye, både personlig og fly, men ingenting om MAX problemer. Jeg var ute av cockpit i galley i noen minutter. Veldig stille og lite vibrasjon. Varmt i galley i motsetning med Airbus som blir veldig kald i forward galley.
Flyet er veldig effektivt mht fuel. Har vært i cockpit og bak på MAX8 et par ganger, både United og Southwest. Har vært null prat om problemer. Tror ikke det er noe de som flyr de til daglig er bekymret for. Jeg har ikke lest artikkelen. Personlig så liker jeg ikke, og er glad jeg ikke flyr, -800 og lengre rør. Ved max landing weight så er VREF opp mot 160k. Som er helt greit fra Seattle til Houston. Men realiteten er at i ORD så får du stort sett 27R ved landing. LGA og DCA har kun korte baner, ingen av disse over 7000 fot. Var 32 grader i NY i går. Alle disse plasser bruker og lande med tailwind, selv når det er vått. Og de kan helt sikkert stoppe, på papiret. Men store restriksjoner i pitch pga lengde og ikke økt høyde, og i bank pga motorer og Scimitar. Så marginene blir veldig små med økt press på de som flyr. Jeg har 737 type rating, fløy opp på -800. Var overrasket da over VREf. Et kanon fly opp til en viss lengde, men -8/900 er i min mening strekt for langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#944 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
|
![]()
Interessante tall for -800. Men -800 er kun 9%, eller 3 meter, lenger enn -400 og har 37% større vingeflate. Dog med 7,7 tonn høyere MTOM.
Vet du om det var omtrent samme VREF på -400, eller var den litt snillere/enklere på korte baner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#945 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,375
|
![]()
-400 er ganske lang, men det er nok et vekt problem. Tror de forandret litt på vingen og den er ganske imponerende effektiv på climb og cruise. Har ikke fulgt med alle forandringene, men på en 320/321 så kan du cruise 2000’ høyere på samme vekt med resulterende økning i rekkevidde. Stor forskjell på trans cons. Det er og en bedre ride med sharklets på 321, føles mer som et større fly, som 767. Sikkert samme på 737.
Mye prat uten og svare på spørsmålet, kanskje jeg har politiske talenter… |
![]() |
![]() |
![]() |
#946 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Ser en hel del +/- 3 år gamle MAX'er er blitt levert den siste tiden fra Boeing. Betyr dette at lageret av uleverte maskiner nå begynner å reduseres? Dette ser ut til å være en miks av maskiner levert til nye operatører og maskiner levert til opprinnelig planlagte operatører.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#947 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#948 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,375
|
![]()
Kan ikke gjøre edit av min post ovenfor som ikke rimer helt som dem er skrevet. Det er pga sharklets du kan fly 2.000’ høyere med resulterende mindre forbruk. Vet ikke hvordan jeg klarte og utelate det, men beklager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Iflg Jon Ostrower og Aircurrent vil Delta på Farnborough annonsere en ordre på 130 MAX 10 med levering fra 2025 …
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
Denne var det vel rykter om i fjor også. Ser også det både nevnes 100 og 130 stykker |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Boeing sier nå 737 produksjonen er oppe på 31 fly per måned nå i juni, som de tidligere hadde annonsert. Dog er det ennå et stykke unna gamle nivåer
https://www.flightglobal.com/airfram...149359.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
Da var den offisiell, 100 i bestilling av -10. Samt 30 opsjoner https://boeing.mediaroom.com/2022-07...g-737-MAX-Jets Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#953 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
… hvis det blir noe av -10, da ….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Det er jo en selvfølge. Hvis ikke blir det jo fort -9. Airbus er jo utsolgt |
![]() |
![]() |
![]() |
#955 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Ser forresten Delta (eller Boeing?) kan endre
https://mobile.twitter.com/davidshep...RVOsn65VqnPiHw Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
DEa har russerne opphevet flyforbudet, men kun for vennligsinnede operatører. Det jubles hos Belavia. Kanskje ..
https://www.aerotime.aero/articles/3...fo4vxAy9DiJdM4 |
![]() |
![]() |
![]() |
#958 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Jeg ser Southwest har begynt å hente inn flere av de MAX som er lagret rundt om. Kan vel da kanskje anta at de har fått en god del på disse, og kommer til å støvsuge mye av det som står rundt om da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#959 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Boeing har måttet innføre midlertidige pauser i produksjonen av vinger til 737, da de sliter både medd mannskap og deler
https://www.flightglobal.com/airfram...149862.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#960 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
Her jobber Boeing sin "delivery" organisasjon i høygir. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |