![]() |
|
![]() |
#101 |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]()
FPU har skrevet under kollektivavtale på vegne av piloter som ikke engang er ansatt i selskapet. Tygg litt på den du........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]()
Piloterne i Lufthansa og Eurowings er organiseret i samme fagforening.... Det er vel den store forskel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Mellom 1999 og 2012 var det over 100 arbeidskonflikter i SAS! Så hvis det du sier stemmer så har det vel aldri i moderne tid vært tillit der. SAS er nå igjennom sin andre mega økonomiske krise på 10 år og - igjen - er det konflikt som står i fokus på agendaen. Er jo helt sjanseløst...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Ledelsen burde jo forstå at full konflikt og intern krig er dårlig for økonomien. Ansvaret ligger der. Å ALLTID skylle på fagforeningene for at der er konflikt, som man får inntrykk av at mange gjør, blir helt uendelig naivt.
Ledelsen i et selskap er ansvarlig, medarbeidere har medvirkelsesansvar. En udugelig ledelse klarer ikke oppgaven med å lede de ansatte utenom konflikt, spesielt nå vi snakker SAS, med konstant konflikt i godt over 20 år! Helt utrolig at det er mulig i moderne tid.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Det er det vel ingen som gjør? I denne tråden har vel 99% av skylden blitt lagt på ledelsen så vidt jeg kan se. Quote:
For å sitere arbeidstilsynet: Quote:
Dermed kan man si at ALLE, også de ansatte har medansvar for et godt arbeidsmiljø, Og kanskje spesielt i flybransjen hvor det motsatte kan få fatale konsekvenser som påpekt over. Men nå er vel de flyvende unntatt arbeidsmiljøloven...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Nei, det var ikke meningen å påstå at det her i tråden var slik, det kom litt feil ut. Tenkte på media (les: spesielt DN og Elnæs)
Enig med deg Wahoo. Arbeidstakere har også et ansvar for arbeidsmiljø osv. Nå er jo slike ting rimelig gjennomregulert i flybransjen (EASA FTL ++). Så er det klart at 3 partssammarbeidet vi har her i Skandinavia fremmer godt arbeidsmiljø gjennom nettopp dette ansvaret om medvirkning fra arbeidstakerene. Det betyr jo ikke at styringen av selskapet dikteres, og det ansvaret forstår de fleste arbeidstakere, også SPG. Ellers er det interresant at DN sin artikkel skriver at det var arbeid på fredagskvelder ved frihelg som veltet hele båten (ref FPU sin uttalelse i DN i dag). Forstå det den som kan… |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Som vi har hørt så mistet de ansatte sin tillit for svært lenge siden og har ikke fått den tilbake. MEN, det samme skjedde også hos ledelsen, dette vises jo tydlig i Agenda 2000 dokumentet; Quote:
2000-tallet var preget av konflikt etter konflikt og det gikk som det da måtte gå i 2012. Ser dessverre ikke ut som noen av partene har lært av historien
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Første sak i Dagsnytt18 fredag
Også omtalt https://www.nrk.no/norge/oppsagde-pi...sas-1.15674296
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]()
Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]()
Den svenske pilotforeningen har nå saksøkt SAS for brudd på kollektivavtalen. Saken skal nå behandles i den svenske Arbetsdomstolen.
Jeg tror dette er bare begynnelsen. Juristene i SAS vil få en travel vinter...men det har de kanskje tatt høyde for? https://www.gp.se/ekonomi/sas-stäms-...ack-1.56186242 |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]() Quote:
700 i dag er ikke dyrt, Tromsø koster 1.1M. Last edited by Midtiblinken; 02-10-2021 at 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Forstår ikke hvorfor han snakker om prisen på en flygerutdannelse. Det er jo helt irrelevant? Saken dreier seg om at de tidligere ansatte må betale for et TYPEKURS på Airbus.
Dessuten sa han der direkte at de heller vil ansette en billig pilot, enn en med erfaring fra SAS, som de forøvrig har selektert nøye i sin tid. Nå er det ikke så farlig lengre, bare det er billig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]()
Hva mener du med at Tromsø koster 1.1 mill? De som går på UiT betaler vel omtrent bare studieavgiften. Poenget var bare at mannen lyver så det renner av han, men det er ikke noe nytt for de på innsiden av selskapet.
Last edited by matsemann; 02-10-2021 at 20:13. Reason: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]() Quote:
Forøvrig fremstod han ikke spesielt sympatisk heller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Den største striden nå er jo at de i det hele tatt ikke blir ansatt, hverken på gamle eller nye vilkår?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
SAS sa opp 40% av sine piloter, og nå har SAS behov for piloter igjen. Det er kun 10 mnd siden de oppsagt pilotene fløy i SAS, det har altså ikke gått 1 år en gang.
Det SAS nå gjør, er å ta hele den kaken som het SAS, skille ut og dele opp den oppsagte 40% delen, for å så definere at SAS nå bare er 60% av den gamle SAS kaken. Alle som jobbet i den gamle 40% delen av kaken for 10 mnd siden er nå ikke lengre ansett som kvalifiserte til å jobbe i denne delen lengre, selv om de er hjertelig velkommen til å søke, på lik linje med resten av europeiske piloter. I Norge har man jo en et lovverk som sier at en oppsagt arbeidstaker har rett på sin gamle stilling hvis den igjen skal fylles innenfor 1 år etter oppsigelse. SAS pilotene har en avtale med SAS om 5 år. At SAS nå bare omdefinerer hva som er SAS, når det i realiteten fortsatt er SAS, så prøver de å omgå loven og avtalen. SAS er fortsatt SAS, med de samme flyene og de samme rutene. Med andre ord er stillingsvernet som ligger i lovverket ikke verdt papiret det er skrevet på, så lenge det bare er å gjøre slik SAS nå gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]() Quote:
https://www.dn.no/luftfart/sas/ricka...ben/2-1-875968 Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]() Quote:
En juridisk prövning och slutligt avgörande av AD vore välkommet. Efter AD har avgjort frågan vet både SPG och SAS vad som gäller. Last edited by L-1011; 03-10-2021 at 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Men et spørsmål er vel også hvor langt foreningen for de som fortsatt har jobb er villig til å gå for de som nå er på utsiden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |