Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-09-2016, 09:11   #61
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
For en stund siden forsvant BA3/4 fra rutetabellenfra sommerprogrammet 2017.
Nå er den jo også fjernet fra vinterprogrammet, så ser da ganske dårlig ut for denne fremover?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2016, 14:06   #62
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er den jo også fjernet fra vinterprogrammet, så ser da ganske dårlig ut for denne fremover?
Ja, ser det nå. Synd for BA004 var en fin nattflight til LCY.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2017, 10:48   #63
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Ser ut som BA nå har returnert den ene A318 maskinen til utleier, så da kommer den andre daglige avgangen neppe tilbake med det første

Quote:
Airbus A318 -112 4039 G-EUNB British Airways ferried 28apr17 LHR-CBG prior return to lessor
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 08:05   #64
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Da er den siste av A318 maskinene til BA sendt til huggeren, så kan da fastslå at LCY-JFK ikke kommer tilbake post-Korona

https://www.aviation24.be/airlines/i...r-dismantling/

Quote:
British Airways’ last Airbus A318 makes ultimate flight to Twente, The Netherlands, for dismantling
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 09:40   #65
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da er den siste av A318 maskinene til BA sendt til huggeren, så kan da fastslå at LCY-JFK ikke kommer tilbake post-Korona

https://www.aviation24.be/airlines/i...r-dismantling/
BA annonserte dette for litt tid siden. Det har ligget litt i kortene. Med 32 seter og med pre-clearance som største salgsargument har det vært en nisje-rute i all tid, og dette er vel ikke tiden for marginale nisje-ruter.

Vil være spennende om BA nå tenker å droppe LCY-JFK permanent eller om de velger å se på alternativene etterhvert. A220-300 kan f.eks. muligens fly samme ruten med betraktelig større passasjertall...
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 09:42   #66
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
BA annonserte dette for litt tid siden. Det har ligget litt i kortene. Med 32 seter og med pre-clearance som største salgsargument har det vært en nisje-rute i all tid.

Vil være spennende om BA nå tenker å droppe LCY-JFK permanent eller om de velger å se på alternativene etterhvert. A220-300 kan f.eks. muligens fly samme ruten med betraktelig større passasjertall...
A220-300 får vel fortsatt ikke plass der? Så da må det i så fall være A220-100?

Men som du er inne på så var jo dette en veldig nisjerute, og kapasiteten ble jo halvert for noen år siden
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 12:32   #67
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men som du er inne på så var jo dette en veldig nisjerute, og kapasiteten ble jo halvert for noen år siden

Åpningstidene på pre-clearance ble redusert så om jeg husker korrekt så mistet de den muligheten på ettermiddagsflighten vestover. Men de måtte jo uansett nedom for refueling så da mistet den jo en del av gevinsten. Og første flighten vestover gikk nok noe for tidlig for at den var så attraktiv for næringslivet som ettermiddagen. Den store fordelen var nok at det var veldig "privat-jet-følelse" og setene var veldig greie ifht å kunne sitte og jobbe. Reiste man to i følge (evt med ledig sete ved siden av seg) så kunne man nok få utført mye jobb ombord uten å tenke på diskresjon for mye.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2021, 21:52   #68
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
A220-300 får vel fortsatt ikke plass der? Så da må det i så fall være A220-100?

Men som du er inne på så var jo dette en veldig nisjerute, og kapasiteten ble jo halvert for noen år siden
Det ville bli restriksjoner på -300 mens sånn jeg forstår det er det ingen som har søkt om å starte med 300 der og derfor er dette heller ikke fullt ut vurdert. Ville jo egentlig kun gi mening vs -100 med et lignende opplegg som med A318-ruta, men kunne da sikkert ha en del flere seter enn 32.

Ikke at jeg tror de gjør det men om man først skal fortsette LCY-JFK på et tidspunkt så var vel poenget at det finnes mer effektive måter å gjøre det på enn en gammel 32-seters A318…

Største argumentet for å gjøre det er vel å hindre lekkasje til KLM via AMS, spesielt om AMS får preclearance.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 06:53   #69
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Det ville bli restriksjoner på -300 mens sånn jeg forstår det er det ingen som har søkt om å starte med 300 der og derfor er dette heller ikke fullt ut vurdert. Ville jo egentlig kun gi mening vs -100 med et lignende opplegg som med A318-ruta, men kunne da sikkert ha en del flere seter enn 32.
En -300 er vel for lang av samtlige stands og infrastrukturen på LCY, hvis jeg har forstått det riktig?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 10:09   #70
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,212
Default Re: BA med LCY-JFK

Ai hadde gleden av å teste denne ruta en gang - litt morsomt med preclearence i SNN.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 16:01   #71
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
En -300 er vel for lang av samtlige stands og infrastrukturen på LCY, hvis jeg har forstått det riktig?
Dette er ikke problemet eller poenget. Kan hende andre ting gjør at det i praksis ikke er mulig, men LCY er såpass fleksiple og "på" at de ville uten tvil fått ordnet på noe såpass trivielt for å få slik en høystatusrute. De hadde jo mye spesifikk infrastruktur for 318 også.

De bygger om nå for tiden -- vet ikke om de har lagt inn noe slikt i planene, vet det har vært diskutert -300 på et tidspunkt, muligens vedr. Swiss, husker ikke. Finner relativt lite på nett om ombyggingen, men her er noe:
https://www.bechtel.com/projects/london-city-airport/

Poenget mitt (som var et relativt lite poeng) var vel helst også det at det finnes andre flytyper som vil gi mer mening på sikt enn A318 for en slik rute, om BA skulle ønske å videreføre den på et senere tidspunkt. 220-300 var den første jeg kom på som kunne ha range nok til det, men kan kanskje også være noe slikt som en LR-versjon av E190-E2.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 17:26   #72
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: BA med LCY-JFK

E190-E2 med Max MTOW ville klart en slik rute greit. Spesielt med tanke på antall pax ombord.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 18:23   #73
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
E190-E2 med Max MTOW ville klart en slik rute greit. Spesielt med tanke på antall pax ombord.
Tar den 8 timer fuel?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 18:28   #74
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Tar den 8 timer fuel?
2,850 nmi (5,280 km) ... og LCY-JFK er 5587 km.

Så nei på rekkevidde samt aldri i livet om de får MTOW på 1508m bane .....

Selv med færre seter/redusert vekt ville de slitt med maks fuel ombord. Østover ville det muligens gått.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 20-02-2021 at 18:30.
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 18:29   #75
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Husk at den mellomlander i SNN, så det er SNN-JFK man må regne på. Hadde ikke vært noe problem med 40pax å fly SNN-JFK med E190-E2.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 18:30   #76
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
2,850 nmi (5,280 km) ... og LCY-JFK er 5587 km.

Så nei på rekkevidde samt aldri i livet om de får MTOW på 1508m bane .....

Selv med færre seter/redusert vekt ville de slitt med maks fuel ombord. Østover ville det muligens gått.
E2'en er fyrrig. Klarer visst nok Takeoff (MTOW, ISA, SL) på 1450 meter i følge specs.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 20:19   #77
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Husk at den mellomlander i SNN, så det er SNN-JFK man må regne på. Hadde ikke vært noe problem med 40pax å fly SNN-JFK med E190-E2.
På vinteren må du regne 200 knop i nesa vestover, og en alternate 30-45 minutter unna. Og fukt i tanken etter det.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 20:45   #78
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,908
Default Re: BA med LCY-JFK

A221 vil vel kunne fly LCY-JFK direkte i en C-konfigurasjon, man må riktignok gjennom immigration i New York, men det veies jo opp av at man slipper mellomlandingen.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 22:35   #79
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
A221 vil vel kunne fly LCY-JFK direkte i en C-konfigurasjon, man må riktignok gjennom immigration i New York, men det veies jo opp av at man slipper mellomlandingen.

Ja, det har vel testet det

Og mellomlanding spiser jo egentlig opp fordelen med pre-clearance
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2021, 22:57   #80
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
Default Re: BA med LCY-JFK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, det har vel testet det

Og mellomlanding spiser jo egentlig opp fordelen med pre-clearance
Fordelen med per-clearance er at man kan ta seg noen drinks over Atlanteren uten å tenke så mye på at det kan skaffe problemer for bedriften ved ankomst. Er ikke akkurat superbehagelig når man må reise long distance sånn passe ofte pga jobb. Å kunne ta noen sterke og ha en sjåfør ventende på seg med et godt hotell på enden kan lett undervurderes som fordel. LCY-SNN er en ganske liten del av totalen.

Og hvorfor i all verden skal de kjøre færre passasjerer enn de må? Jeg ser hovedargumentet for ny flytype å være flere seter (C, men likevel).
zeffen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL-LAX-JFK-LCY/LHR-HEL-OSL i J/F JonV TripReports 2 19-04-2014 15:48
JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT jb1 TripReports 6 23-04-2011 13:11
LCY-JFK med A318? Magnus Flyforum 16 07-12-2010 02:02
BABY: LCY till JFK med BA all biz A318 Petrus TripReports 10 18-12-2009 18:48
BA utsetter LCY-JFK LN-MOW Flyforum 11 18-06-2009 21:21


All times are GMT +2. The time now is 00:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.