![]() |
|
![]() |
#221 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Newcomer
Join Date: Jul 2018
Posts: 8
|
![]()
Det er i år fem år siden Widerøe avsluttet ESP-programmet som ga 16 fly (-100) ti år ekstra. Videre skal en del fire -100-fly gjennom ESP (foregår nå?). Et spørsmål er kanskje videre om det også blir behov for å oppgradere de flyene som tidligere har gått gjennom programmet etter hvert nå enda en gang?
Og kan rutekutt også være nødvendig for at man skal kunne utføre ESP for en del fly? En del av -100-flyene til Widerøe er vel av de med flest cycles av flytypen på verdensbasis. Referanser: https://www.bombardier.com/en/media/...ardiercom.html https://www.tu.no/artikler/slik-har-...fly-nye/222413 |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 265
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
>>>>><<<<<
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
|
![]()
De har jo fått en god del flotte brukte individer med få cycles i hende, så kan jo hende at de får flere etter hvert.
__________________
Whisper Mode! |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Det er jo ikke mange alternativer til forholdsvis nye moderne fly til Norske kortbaneflyplasser, dessverre.
Gamle Dash 8, ATR med isingsutfordringer. Eldre CASA 235 Civil, mens C295 vel blir for stor. Men kom over denne som nå er på beddingen. https://en.wikipedia.org/wiki/Indone...erospace_N-245 https://www.janes.com/article/65176/...t-indodef16-d2 Med litt mer pulver, så vil den nok klare 800m på takeoff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Kom over denne, visste ikke at Tsekkia lagde fly engang
https://m.youtube.com/watch?v=9MphVCt-_bg
Men blir kanskje litt stusselig med 20 seter for å få lønnsomhet. Men en artig maskin fra et europeisk land ikke langt unna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]() Quote:
Let kom med en større utgave og, Let 610. Beregnet for 40 passasjerer, men prosjektet ble skrinlagt etter 8 prototyper siden salg uteble. Har blitt kjøpt av russerne som nå har tenkt å bygge noen som erstatning for An-24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 363
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
Nå er ikke deres behov nødvendigvis 1:1 med Widerøe, men i et intervju i siste AvTalk podcast med Air Greenland sjefen hevder han at det per dags dato er ekstremt vanskelig å erstatte Dash-8 i deres operasjoner. Og det ikke finnes en aktuell erstatter der ute
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Problemet her er vel først og fremst at det ikke finnes (?) noe annet fly som både er stort nok og kan lande på de fleste norske kortbaner. Kanskje dette presser frem en konsolidering av flyplasstrukturen, der noen kortbaneflyplasser legges ned, mens de som blir igjen får forlenget banen. De norske kortbaneflyplassene er jo fra en tid der veinettet var mer fragmentert.
F.eks. at Stokmarknes, Svolvær og Leknes legges ned og erstattes av en felles stamflyplass, og evt tunnel under Hadselfjorden, eller at Mosjøen og Mo i Rana får felles flyplass. Så er det en del forblåste steder, særlig i Finnmark, der veiene ofte er stengt og vinteren og det uansett er ønskelig å komme til med ambulansefly. Kanskje det blir nødvendig å dele det gjenværende kortbanenettet i to; der det er teknisk mulig og ikke for dyrt forlenges banen, mens der det ikke er mulig aksepteres det også mindre fly i anbudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]() Quote:
Desverre er vi nok LANGT unna at de blir bygget noen som helst veistandard som kan erstatte stamrutenettet på Vestlandet, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark, distansene og veistandard (+vær) speielt i Finnmark er så uedelig større og utfordrende enn f.eks det sentrale Østlandet, derfor er flyplassene uunværlig viktig for regionenene. Det er nå gitt signaler om at Polarsirkelen lufthavn i Mo i Rana nå kan gå videre og mulig penger i statsbudsjettet kan komme, denne vil erstatte MQN og MJF. Ellers ligger nok desverre også penger til ev. utbygging av ny stor lufthavn i Lofoten langt-langt fram i tid, her blir det spennende om regjeringen kommer til å tilføre Evenes mere penger for å styrke flyplassen enda mere enn kun militæret, noe som deres prosjektet med konsolidering av baser til EVE ville ha tjent på. Last edited by Trdfly; 19-02-2021 at 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Sandnessjøen har 1199m i dag og det burde holde godt for ATR-42. Det er ikke besluttet politisk at Mosjøen skal legges ned hvis/når det blir ny lufthavn i Rana (Mo i Rana lufthavn Fagerlia). Men mange mener at en nedleggelse i Mosjøen er en forutsetning. Men en slik beslutning er så langt ikke fattet.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Finnes det noen plan for dette? Har inntrykk av at det er litt tilfeldig; Narvik ble lagt ned da de fikk Hålogalandsbrua, kanskje blir det nedleggelse i Mo&Mo om de får felles flyplass, Lofoten finnes det planer for, men ingen beslutning (var nordsiden av Austvågøy som var mest aktuell, etter at Gimsøya gikk ut pga vindforhold). Samf.dep. burde lage en plan som deler flyplassene inn i fire kategorier:
- De som nå har god nok vei og kan legges ned - De som konsolideres i en større flyplass (for jetfly) - De som får rullebanen forlenget, der kostnader og topografi tillater (ATR-striper) - De som er for dyre, teknisk umulige eller har så liten trafikk at det ikke svarer seg, men beholdes for ambulansefly og i fremtiden trafikkeres av mindre fly når Dæsjene lander for godt (se opp for fakkeltog, siden alle vil kjempe for sin flyplass...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]()
Tja... ikke på det nivået du beskriver, men Nasjonal transportplan for 2018-2029 har litt om flyplasstruktur:
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...art/id2548495/ Generelt så er planene for samferdselsprosjekter lenger fram enn 10 år veldig lite konkrete, men om de som vil lese med arbeidet for planen 2022-2033 kan begynne her: https://www.regjeringen.no/no/tema/t...ene/id2643273/ Last edited by gustavf; 19-02-2021 at 21:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
Utvikler ikke ATR en version av ATR 42-600 med STOL egenskaper som tillater den å benytte baner på 800-meter? Så var det dette med vinter og ising, men må da vel være mulig for ATR å forbedre dette også på en god måte?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]()
1200 M er grensen for når sikkerhetsområdet rundt rullebanen må utvides betraktelig, derfor ser man av og til den noe kunstige lengden på 1199 M publisert. F. eks. på Stord, Florø, Brønnøysund og Sandnessjøen. Noen av disse banene har dog publisert atskillig lengre TODA, opptil 1799 M på Stord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]()
Avinor er enig, men se post #238
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Kjekt med lang TODA, men det er TORA som er interessant
![]() Last edited by LN-GAB; 20-02-2021 at 01:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |