![]() |
|
![]() |
#201 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
|
![]()
Jeg tar bussen forbi Viking Air regelmessig (de Havilland Way ) og de er akkurat I ferd med å sette I gang vedlikehold av CL-215, CL-215T og CL-415 som Viking også har overtatt Lisensen til. Det er vel så langt kun DHC-6 400 som Viking har bygget fra grunn opp, men det har vært snakk lokalt om mulig nybygg av CL-415. Uansett dette er en meget seriøs gjeng som har fått skikkelig snurr på Propellene og vil være I stand til nyproduksjon av Dash-8 Q200 - spesiellt når de nå opparbeider mye erfaring fra CL-215 / CL-415.
Viking Air er absolutt I vinden, skrives mye om dem I lokalpressen og som nevnt de har fått bra snurr på propellene. Og de kan jo bare ta en titt opp - hele dagen passerer det DHC-2 og DHC-3 rett over hodet på dem - det er inspirasjon.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]()
Embraer har nå begynt å tenke høyt om å gjenoppta produksjonen av turboprop-fly. Første trinn har vært å sjekke mulig interesse hos en del eurpeiske flyselskaper.
Quote:
Last edited by Desk pilot; 24-09-2017 at 21:22. Reason: Feil i url |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
|
![]() Quote:
Mon tro om Widerøe var invitert inn i det gode selskap av "more than 20 flag carriers"? Skulle tro de var godt kvalifisert... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Sannsynligvis ERA, og der er vi med, ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
|
![]()
Noen som vet hva ligger bak brannmuren?
https://www.ch-aviation.com/portal/n...ment-from-2025 |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
Basert på innledningen er det neppe noe annet enn hva som alt er kjent her inne: At Widerøe på sikt ser for seg å benytte seg av opsjonene de har |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
|
![]()
Widerøe har vel opsjoner på EMB190-E2, men ikke på Dash8 100/200?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
Det stemmer, så det er en annen diskusjon Ellers er jo flere -100 maskiner på vei inn i disse dager |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Diskusjonen om kortbanenettet er ikke ny.....
Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned. Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i. Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer. Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem? Viking Ltd har vel lisens til å kunne bygge de, hvis det er marked. Men det er vel kanskje mer aktuelt med en Casa 295w med stol kapasitet. Ellers så må man vel ned på twin Ottter eller Dornier, men det er jo også fly som er gamle konstruksjoner. Men at det bør bestrebes å få en viss konkurranse inn i nord Norge er vel hevet over tvil! |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader. Problemet med kortbanenettet er egentlig ikke å finne fly som teknisk klarer det, men som økonomisk klarer det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | ||
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,869
|
![]() Quote:
Og om jeg husker rett skal de rebrande til det gamle "De Havilland Canada" Quote:
Den har også lavere hastighet, brukte vel drøye to timer på BNN-FBU Last edited by WF789; 19-02-2020 at 21:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Så hvis du skulle velge flymaskin, også for å få sorte tall, hva ville du valgt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Fortsette fly med gamle Dasher frem til noe nytt dukker opp
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
|
![]()
Fyktelig spennende det her syns jeg. Vi har jo vært innom det meste før, men er det noen innenfor WIF som har noe info eller rykter om hva man har sett på/sett for seg? Er det teknisk mulig å holde dashene i live til hybrid/el faktisk er mulig? Vi snakker jo fort 15 år om vi skal være realistiske?
Har man vært i samtaler/testing av ATR42S? Jeg er jo ikke fan av ATR under isingsforhold, men det er vel det eneste flyet som finnes i dag? Økonomisk sett er vel dette ganske gunstig. Bruker mye mindre fuel og har flere seter. Om man fyller de... Ellers har det vært nevnt nytt fly fra Embraer og evt en forkorta Q400 med 50 seter. Tror noen den kan klare 800m? Ellers som nevnt før blir det mindre fly. Er vel ikke så publikumsvennlig med B250 eller Pilatus på disse rutene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Den iser vel ikke mer, men har fått et dårlig rykte etter en del hendelser under isingsforhold. Noen saker (etter kjapt søk og ikke i nærheten av fullstendig opplisting):
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Så vidt jeg vet har ATR vært på besøk på Langstranda og presentert sin ATR42S. Mener den fløy noen testturer ut fra Bodø noen dager i fjor.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
L-100 med booster skal visstnok kunne duge, sier'em ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Trykkabin og FA ombord er vel blant kravene for FOT-rutene? Ellers hadde Viking Air utgaven av Twin Otter vært et alternativ? Eller vil myndighetene ha større kapasitet en 19 seter også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |