Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2017, 15:37   #201
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Jeg tar bussen forbi Viking Air regelmessig (de Havilland Way ) og de er akkurat I ferd med å sette I gang vedlikehold av CL-215, CL-215T og CL-415 som Viking også har overtatt Lisensen til. Det er vel så langt kun DHC-6 400 som Viking har bygget fra grunn opp, men det har vært snakk lokalt om mulig nybygg av CL-415. Uansett dette er en meget seriøs gjeng som har fått skikkelig snurr på Propellene og vil være I stand til nyproduksjon av Dash-8 Q200 - spesiellt når de nå opparbeider mye erfaring fra CL-215 / CL-415.

Viking Air er absolutt I vinden, skrives mye om dem I lokalpressen og som nevnt de har fått bra snurr på propellene. Og de kan jo bare ta en titt opp - hele dagen passerer det DHC-2 og DHC-3 rett over hodet på dem - det er inspirasjon.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 15:13   #202
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Ser nå ut som at casa 295 har fått sivil godkjenning
http://www.shephardmedia.com/news/mi...fication-c295/
Det er interessant med sivil godkjenning, men det ser ut som de tenker seg ganske spesielle kunder. Hva vil kreves for å gjøre dette til et produkt som kan brukes i kommersiell personfrakt med de kommersielle kravene som settes?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2017, 21:21   #203
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Embraer har nå begynt å tenke høyt om å gjenoppta produksjonen av turboprop-fly. Første trinn har vært å sjekke mulig interesse hos en del eurpeiske flyselskaper.
Quote:
Embraer has begun to crystallise its previously disclosed interest in the market for turboprop airliners, holding a series of meetings with potential customers.

The "European advisory board" met on 12 and 13 September at Embraer's European headquarters near Amsterdam, with over 20 flag carriers participating.

"They met with us to engage for the first time on a topic around addressing the turboprop market."
https://www.flightglobal.com/news/ar...rlines-441149/

Last edited by Desk pilot; 24-09-2017 at 21:22. Reason: Feil i url
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 07:43   #204
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Embraer har nå begynt å tenke høyt om å gjenoppta produksjonen av turboprop-fly. Første trinn har vært å sjekke mulig interesse hos en del eurpeiske flyselskaper.


https://www.flightglobal.com/news/ar...rlines-441149/


Mon tro om Widerøe var invitert inn i det gode selskap av "more than 20 flag carriers"? Skulle tro de var godt kvalifisert...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2017, 14:15   #205
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Sannsynligvis ERA, og der er vi med, ja.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2018, 21:29   #206
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Noen som vet hva ligger bak brannmuren?
https://www.ch-aviation.com/portal/n...ment-from-2025
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2018, 21:48   #207
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Noen som vet hva ligger bak brannmuren?
https://www.ch-aviation.com/portal/n...ment-from-2025


Basert på innledningen er det neppe noe annet enn hva som alt er kjent her inne: At Widerøe på sikt ser for seg å benytte seg av opsjonene de har
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-05-2018, 22:23   #208
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,117
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Widerøe har vel opsjoner på EMB190-E2, men ikke på Dash8 100/200?
Quote:
Wideroe eyes Q100/200 replacement from 2025
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2018, 22:52   #209
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Widerøe har vel opsjoner på EMB190-E2, men ikke på Dash8 100/200?


Det stemmer, så det er en annen diskusjon

Ellers er jo flere -100 maskiner på vei inn i disse dager
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 21:20   #210
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Ang. kortbanenettet

Diskusjonen om kortbanenettet er ikke ny.....

Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned.
Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i.

Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer.
Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem?

Viking Ltd har vel lisens til å kunne bygge de, hvis det er marked. Men det er vel kanskje mer aktuelt med en Casa 295w med stol kapasitet.

Ellers så må man vel ned på twin Ottter eller Dornier, men det er jo også fly som er gamle konstruksjoner.

Men at det bør bestrebes å få en viss konkurranse inn i nord Norge er vel hevet over tvil!
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 21:24   #211
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ang. kortbanenettet

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Diskusjonen om kortbanenettet er ikke ny.....



Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned.

Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i.



Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer.

Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem?

!


Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader.

Problemet med kortbanenettet er egentlig ikke å finne fly som teknisk klarer det, men som økonomisk klarer det
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-02-2020, 21:44   #212
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,869
Default Re: Ang. kortbanenettet

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Det er vel ikke så mange flytyper som klarer 800m rullebane opp og ned.
Bortsett fra Dash 8-100 og 200 er det vel ikke så mange andre å velge i.

Synd ikke de lager Dash 7 lenger, for det hadde vel vært en kandidat med nok overskudd på motorkraft til å takle de fleste utfordringer.
Kan man oppe på marshøyde og cruisingspeed slå av to motorer for å spare drivstoff på dem?

Viking Ltd har vel lisens til å kunne bygge de, hvis det er marked. Men det er vel kanskje mer aktuelt med en Casa 295w med stol kapasitet.
Viking Air kjøpte forøvrig Dash-8 programmet også for et år eller to siden
Og om jeg husker rett skal de rebrande til det gamle "De Havilland Canada"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader.
Eneste fordelen den har er vel at den har vesentlig bedre STOL-egenskaper enn Dash 8.
Den har også lavere hastighet, brukte vel drøye to timer på BNN-FBU
__________________

Last edited by WF789; 19-02-2020 at 21:47.
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 10:45   #213
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Ang. kortbanenettet

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dash 7 er jo egentlig mer eller mindre en Dash 8 med flere motorer, høyere forbruk og høyere vedlikeholdskostnader.

Problemet med kortbanenettet er egentlig ikke å finne fly som teknisk klarer det, men som økonomisk klarer det
Så hvis du skulle velge flymaskin, også for å få sorte tall, hva ville du valgt?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 10:48   #214
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
Default Re: Ang. kortbanenettet

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Så hvis du skulle velge flymaskin, også for å få sorte tall, hva ville du valgt?
Fortsette fly med gamle Dasher frem til noe nytt dukker opp
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 13:08   #215
Jetstar
ScanFlyer Blue
 
Jetstar's Avatar
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Fyktelig spennende det her syns jeg. Vi har jo vært innom det meste før, men er det noen innenfor WIF som har noe info eller rykter om hva man har sett på/sett for seg? Er det teknisk mulig å holde dashene i live til hybrid/el faktisk er mulig? Vi snakker jo fort 15 år om vi skal være realistiske?

Har man vært i samtaler/testing av ATR42S? Jeg er jo ikke fan av ATR under isingsforhold, men det er vel det eneste flyet som finnes i dag? Økonomisk sett er vel dette ganske gunstig. Bruker mye mindre fuel og har flere seter. Om man fyller de... Ellers har det vært nevnt nytt fly fra Embraer og evt en forkorta Q400 med 50 seter. Tror noen den kan klare 800m? Ellers som nevnt før blir det mindre fly. Er vel ikke så publikumsvennlig med B250 eller Pilatus på disse rutene?
Jetstar is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 13:39   #216
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Quote:
Originally Posted by Jetstar View Post
Fyktelig spennende det her syns jeg. Vi har jo vært innom det meste før, men er det noen innenfor WIF som har noe info eller rykter om hva man har sett på/sett for seg? Er det teknisk mulig å holde dashene i live til hybrid/el faktisk er mulig? Vi snakker jo fort 15 år om vi skal være realistiske?

Har man vært i samtaler/testing av ATR42S? Jeg er jo ikke fan av ATR under isingsforhold, men det er vel det eneste flyet som finnes i dag? Økonomisk sett er vel dette ganske gunstig. Bruker mye mindre fuel og har flere seter. Om man fyller de... Ellers har det vært nevnt nytt fly fra Embraer og evt en forkorta Q400 med 50 seter. Tror noen den kan klare 800m? Ellers som nevnt før blir det mindre fly. Er vel ikke så publikumsvennlig med B250 eller Pilatus på disse rutene?
Hvorfor iser ATR mer enn Dash?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 13:54   #217
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvorfor iser ATR mer enn Dash?
Den iser vel ikke mer, men har fått et dårlig rykte etter en del hendelser under isingsforhold. Noen saker (etter kjapt søk og ikke i nærheten av fullstendig opplisting):
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 14:01   #218
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Så vidt jeg vet har ATR vært på besøk på Langstranda og presentert sin ATR42S. Mener den fløy noen testturer ut fra Bodø noen dager i fjor.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 14:12   #219
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

L-100 med booster skal visstnok kunne duge, sier'em ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2020, 16:48   #220
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Trykkabin og FA ombord er vel blant kravene for FOT-rutene? Ellers hadde Viking Air utgaven av Twin Otter vært et alternativ? Eller vil myndighetene ha større kapasitet en 19 seter også?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? Fazer Småprat 28 09-04-2013 19:38
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS skal kjøpe nye fly CK Flyforum 42 04-11-2007 18:40
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! MartinL Flyforum 22 02-01-2007 12:14
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... LN-AFG Flyforum 1 02-02-2005 19:35


All times are GMT +2. The time now is 21:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.