![]() |
|
![]() |
#701 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Boeing har nå planer/ønske om å re-starte produksjonen av 737MAX i mai. Dette forutsetter imidlertid at man ikke blir enda mer rammet av Coronas-viruset.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#702 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Mao vil det si at Boeing ikke forventer ytterligere endringer i design eller hardware?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#703 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]()
Avolon kansellerer 75 737 MAX, i tillegg til å utsette en rekke leveranser
https://www.flightglobal.com/air-tra...137732.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#704 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hva er de endelige konklusjoner på hva som må oppdateres eller endres på produserte Max'er?
Er det godkjent at når det er gjort, så er flyet godkjent av FAA, og dermed i resten av verden, og kan brukes i trafikk igjen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#705 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]() Quote:
Forøvrig sliter Boeing mer enn noensinne. Corona-situasjonen kommer sannsynligvis til å gi flere konkurser i flybransjen som er krise for Boeing som strengt tatt hadde nok å slite med fra før med utsettelser på 777-X, dødsflyet MAX8, masse uoppgjort etter trøbbel med Dreamliner, osv. Så kan man si at Boeing er "too big to fail" og at staten vil redde dem. Men USA sliter massivt med viruset og mange bransjer trenger redning så det kan hende det ikke finnes nok midler og insentiver til å redde Boeing. Og ryker Boeing, hva da med Norwegian som har mye utestående etter alt trøbbelet Boeing har gitt dem. Skyene er mørkere enn noensinne... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#706 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]() Quote:
Ja som andre land sliter vi også med Covid 19, men det er store forskjeller mellom delstatene - her Washington som var EPI senter i USA i starten, var Guvernøren meget tidlig ute med tiltak som nå viser seg å virke. Klart det hjelper at en meget høy andel av oss kunne starte hjemme kontor fra en dag til en annen, men vi er også endel av USA’s økonomiske maskin (rundt 65% av USA inntekter skapes her på vest kysten (California står for 55% alene - Los Angeles County er større enn Saudi Arabia !) og i meget stor del av dette er det Business AS Usual. Ja det blir store utfordringer for Boeing på den sivile siden, men den idiotiske militære oppbyggingen vil sikkert forsette som og vil kanskje vokse.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#707 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,395
|
![]()
Nye feil oppdaget da FAA testet ut den nye softwaren, fant to feil til under testing.
Utrolig, dette vil ta tid. https://www.hangar.no/nye-feil-oppda...re-pa-737-max/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#708 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Ja dette tar langt mer tid enn de fleste hadde sett for seg. Akkurat nå passer det godt for flyselskapene at de flyene ikke er levert da.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#709 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Location: På en flyplass...
Posts: 41
|
![]()
Tror Boeing burde kontakte noen klokere hoder til software avdelingen sin eller noe etter dette...
Makan til klønete opplegg. sikkert samme computer'n som i NG, siden de også kan få runaway stabilizer (men har prosedyre for dette). |
![]() |
![]() |
![]() |
#710 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]()
GECAS kansellerer 69 av 151 gjenstående ordre på MAX. Da har de 82 igjen, samt 39 som allerede er levert
https://www.seattletimes.com/busines...ng-boeing-jet/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#711 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]()
Det kinesiske leasingselskapet CDB Leasing, avbestiller 29 MAX. De 70 maskinene som er igjen i ordren deles er i dag en mix av -MAX 8 og -MAX 10, men blir alle konvertert til -MAX 8, i tillegg til at leveranser utsettes
https://www.reuters.com/article/us-b...-idUSKBN222033 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#712 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]()
ALAFCO forsøker kansellere sine 40 bestillinger, men Boeing nekter å betale tilbake depositummet og er dermed saksøkt for $336 millioner
https://www.cnbc.com/2020/04/22/boei...max-order.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#713 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]()
Er overrasket over at ikke Norwegian og deres leasingselskapet har kansellert store deler av Max ordren nå. Da vil dem få depositum som cash tilbake og kvitte seg med fremtidig gjeld..
Har det noe med en evt erstatningen å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#714 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]() Quote:
Man må også huske på at det kun er fly som blir mer enn 12 måneder forsinket som kan kanselleres uten å miste depositum etc. Og da der man på hvert enkelt fly og ikke hele ordren. Også kommer jo spørsmålet: Hva av forsinkelsen da skyldes MAX problemene og hva skyldes Korona, for det som skyldes Korona, er det ikke umulig Boeing gjør som flyselskapene selv gjør med sine leverandører: drar Force Majeur kortet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#715 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Boeing og brasilianske Gol har forhandlet frem en sammensatt kompensasjonspakke. Dette inkluderer både penger, endringer (reduksjon) i fremtidige order, mer fleksibel leveranse av bestilte fly samt mer fleksible betalingsbetingelser.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#716 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Ikke uventet forsinker koronakrisen re-sertifiseringen av 737MAX. Siste estimat er på slutten av sommeren eller tidlig på høsten.
Quote:
Last edited by Desk pilot; 26-04-2020 at 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#717 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]()
Southwest skyver på levering av 59 av 107 MAX som var planlagt levert i 2020 og 2021. Så kan man alltid diskutere hvor mange som utsettes fordi Southwest på spare cash vs hvor mange som er forsinket på grunn av Boeing manglende leveringsevne
https://www.flightglobal.com/southwe...138118.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#718 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Seattle Times har vunnet Pulitzerprisen i kategorien National Reporting for sine omfattende artikler om designfeilen til MCAS i Boeing 737 Max.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#719 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,161
|
![]()
Boeing har såvidt startet opp produksjonen av MAX igjen
https://www.cnbc.com/2020/05/27/boei...d-737-max.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#720 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Det må vel bety at de ser en resertifisering nærmere i siktet. Jeg har ikke fulgt så godt med i det siste, men synes det har vært stille fra FAA, EASA osv.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |