Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2020, 19:48   #81
Polaris
Free Luigi

Default Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
For en direkte latterlig kommentar.
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn.
Men å vente på en streik, å si at man lever kun for å streike, sier noe om et barnehagenivå og er direkte latterlig.
Alle taper på en streik, ALLE. Og hva skulle tilsi at ting blir bedre etter en streik?
Som flere sier, er det så ille som du påstår så slutt, stopp med sytinga, slutt å finn noe annet å gjøre.

Nå vil jeg ikke snakke i mot deg, men i ditt tilfelle var det vel slik at du hadde tatt på deg flere verv enn "BARE" å være i lufta. Dermed hadde du andre kompetanseområder (aka stod på flere bein) - som gjorde at du fikk deg jobb. Det er vel ikke alle som har den muligheten, og som "kun" står på f.eks "service i luften" eller "fly fly i luften"-foten. Dermed er det betydelig vanskeligere å få seg en jobb med bare én fot å stå på - enn å bare si "slutt med sytinga og finn noe annet å gjøre"
Old 28-02-2020, 19:54   #82
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nå vil jeg ikke snakke i mot deg, men i ditt tilfelle var det vel slik at du hadde tatt på deg flere verv enn "BARE" å være i lufta. Dermed hadde du andre kompetanseområder (aka stod på flere bein) - som gjorde at du fikk deg jobb. Det er vel ikke alle som har den muligheten, og som "kun" står på f.eks "service i luften" eller "fly fly i luften"-foten. Dermed er det betydelig vanskeligere å få seg en jobb med bare én fot å stå på - enn å bare si "slutt med sytinga og finn noe annet å gjøre"
Overhodet ikke.
Jeg vet for min egen del hva som førte meg dit jeg er i dag. Men jeg vet også at det for de aller fleste som jobber i kabinen er godt mulig å finne seg annen jobb. Spesielt når man er så ufattelig misfornøyd som det gis utrykk for her.
Så jeg står for den setningen, når man har klaget over flere år, ja da bør man finne nytt beite, og i alle fall ikke glede seg til streik osv. som alle vet er ekstremt skadelig for alle.
Og, jeg kjenner veldig mange som har sluttet i både SAS og Norwegian og andre selskaper som ganske kjapt fikk nye jobber.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 19:57   #83
Polaris
Free Luigi

Quote:
Overhodet ikke.
Jeg vet for min egen del hva som førte meg dit jeg er i dag. Men jeg vet også at det for de aller fleste som jobber i kabinen er godt mulig å finne seg annen jobb. Spesielt når man er så ufattelig misfornøyd som det gis utrykk for her.
Så jeg står for den setningen, når man har klaget over flere år, ja da bør man finne nytt beite, og i alle fall ikke glede seg til streik osv. som alle vet er ekstremt skadelig for alle.
Og, jeg kjenner veldig mange som har sluttet i både SAS og Norwegian og andre selskaper som ganske kjapt fikk nye jobber.

Mener nå du gikk fra det samme prosjektkonseptet i SAS til din nye arbeidsgiver, tilfeldig kan det nå ikke være

Jeg sier ikke det er umulig, sier at det er lettere om man har flere bein å stå på.
Old 28-02-2020, 19:58   #84
Tjab
Upgrade me....

Vet av flere CC som har blitt veldig godt motatt i forpleining offshore.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 20:01   #85
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Mener nå du gikk fra det samme prosjektkonseptet i SAS til din nye arbeidsgiver, tilfeldig kan det nå ikke være

Jeg sier ikke det er umulig, sier at det er lettere om man har flere bein å stå på.
Joa, men så må også du klare å se at jeg sammenligner ikke min egen situasjon med en del andre.
Du må faktisk lese det jeg skriver.
(PS går du tilbake i gamle tråder fra tiden jeg fortsatt var i SAS vil du se at jeg sier det samme da som nå, just sayin…..)

Og om man er ekstremt misfornøyd så kan man gjøre noe med situasjonen, det finnes skoler, kurs, treninger som veldig enkelt kan kombineres med jobben som CC, men det er ingen ting som kommer av seg selv, ei heller arbeidsglede.

Last edited by SAS-Steward; 28-02-2020 at 20:10.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 22:11   #86
hlorange
Flyjunkie

Quote:
... men det er ingen ting som kommer av seg selv, ei heller arbeidsglede.
Bingo.

*fill*
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2020, 22:42   #87
Polaris
Free Luigi

Quote:
Joa, men så må også du klare å se at jeg sammenligner ikke min egen situasjon med en del andre.
Du må faktisk lese det jeg skriver.
(PS går du tilbake i gamle tråder fra tiden jeg fortsatt var i SAS vil du se at jeg sier det samme da som nå, just sayin…..)

Og om man er ekstremt misfornøyd så kan man gjøre noe med situasjonen, det finnes skoler, kurs, treninger som veldig enkelt kan kombineres med jobben som CC, men det er ingen ting som kommer av seg selv, ei heller arbeidsglede.

Fair enough, men du brukte deg selv som eksempel:

Quote:
For en direkte latterlig kommentar.
Jeg slutta etter nesten 25 år i bransjen, og 17 år i lufta, og om man vil så finnes det jobber, og det finnes jobber ledig med høyere lønn.

...altså ønsket jeg kun å påpeke at det er jo noe urettferdig når du hadde flere bein å stå på enn bare 17 år i lufta

Jeg er selv i en situasjon hvor arbeidssituasjonen er svært uvennlig (i og med at ingen har arbeidsglede siden de vet at fra 2038 har vi ikke jobb lenger, og alle hopper av skuta ved beste anledning) - og vet at det kan være SVÆRT vanskelig å finne seg ny jobb. Som kvinne i fruktbar alder kan jeg være verdens mest versatile person men får allikevel magisk nok ikke intervjuer... Rart med det... Når man bor litt uttpå landet er det også vanskelig å finne noe nytt, uansett om man er superfleksibel. Det er mange ting som kan bidra til at det er vanskelig å bytte jobb, og jeg synes bestandig det er urettferdig å putte sin egen "skinnhellighet" som eksempel. Er det noe jeg har lært så er det at det ofte er personlige historier og ingen ting kan generaliseres når det kommer til jobbsituasjoner som er kinkige.
Old 28-02-2020, 23:29   #88
Field in sight
ScanFlyer Blue

Dette var en veldig interessant tråd å lese gjennom.

Sånn realistisk - sett bort fra at en enkeltperson ytrer streikevilje - er sjansen for at det blir en større konflikt til våren? Er det en reell mulighet for at dette kan by på reelle problemer for SAS, om så eksistensielle?

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor SAS har gjort som de har gjort, når det så åpenbart er ganske skittent gjort mot sine ansatte og helt mot uttalelsene og enigheten fra forrige forhandling. Er dette da SAS sliter såpass at de "må" at SAS gjør dette, eller er det bare noe de håper ansatte i hovedselskapet tilslutt aksepterer?
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2020, 00:06   #89
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Dette var en veldig interessant tråd å lese gjennom.

Sånn realistisk - sett bort fra at en enkeltperson ytrer streikevilje - er sjansen for at det blir en større konflikt til våren? Er det en reell mulighet for at dette kan by på reelle problemer for SAS, om så eksistensielle?

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor SAS har gjort som de har gjort, når det så åpenbart er ganske skittent gjort mot sine ansatte og helt mot uttalelsene og enigheten fra forrige forhandling. Er dette da SAS sliter såpass at de "må" at SAS gjør dette, eller er det bare noe de håper ansatte i hovedselskapet tilslutt aksepterer?
Godt spørsmål! Jeg tror SAS strekker strikken lengre enn det som er tilrådelig. Dersom de fortsetter med denne strategien så tipper jeg at det blir streik.

For SAS sin del så tror jeg de kanskje skal begynne med å se på hvem som faktisk jobber. La oss si det slik: Det er ikke de som har base i et land som starter med D...😉 De bør kanskje også lære litt av hvordan fx DY organiserer driften, som klarer å ha lavere kostnader enn SK selv om de ansatte har bedre betingelser (i alle fall i Skandinavia)...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2020, 07:12   #90
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De bør kanskje også lære litt av hvordan fx DY organiserer driften, som klarer å ha lavere kostnader enn SK selv om de ansatte har bedre betingelser (i alle fall i Skandinavia)...
Har Norwegian lavere kostnader da, sånn summa summarum?

Old 29-02-2020, 12:05   #91
Edyybru
ScanFlyer Blue

Quote:
Godt spørsmål! Jeg tror SAS strekker strikken lengre enn det som er tilrådelig. Dersom de fortsetter med denne strategien så tipper jeg at det blir streik.

For SAS sin del så tror jeg de kanskje skal begynne med å se på hvem som faktisk jobber. La oss si det slik: Det er ikke de som har base i et land som starter med D...😉 De bør kanskje også lære litt av hvordan fx DY organiserer driften, som klarer å ha lavere kostnader enn SK selv om de ansatte har bedre betingelser (i alle fall i Skandinavia)...
Nu blev jeg lidt nysgerrig... Kan du ikke uddybe det med, at de som har base i Danmark ikke "rent faktisk arbejder"?
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2020, 13:26   #92
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Nu blev jeg lidt nysgerrig... Kan du ikke uddybe det med, at de som har base i Danmark ikke "rent faktisk arbejder"?
De som jobber i Danmark jobber selvsagt, men har betydelig mer behagelig schedule enn de som f.eks. jobber i Norge. De har også fine stopp rundt omkring, kortere dager, og bedre betalt.😉
Old 29-02-2020, 13:29   #93
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Har Norwegian lavere kostnader da, sånn summa summarum?
Enhetskostnadene, ja. Ganske betydelig lavere enn SK. Årsaken til kostnadsforskjellene ligger imidlertid neppe på vilkårene til de ansatte. En fersk 2P hos SAS kan nok hoppe betydelig opp i lønn om han/hun hadde flyttet til DY.
Old 29-02-2020, 14:49   #94
Tjab
Upgrade me....

Resultatmessig virker det jo som SAS betaler mindre for hver 100 krone inn enn NAS?

Old 29-02-2020, 16:01   #95
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Synd at gjennomsnitts CASK egentlig ikke gir et godt bilde og ikke kan brukes til å sammenligne epler mot epler. Skulle gjerne likt å se hva det koster koster SAS vs Norwegian å sende en 737-800 OSL-TRD og OSL-«syden»
Old 29-02-2020, 17:50   #96
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Resultatmessig virker det jo som SAS betaler mindre for hver 100 krone inn enn NAS?
Resultatet er jo avhengig av både inntekter og kostnader. NAS kan godt ha lavere kostnader enn SK, men likevel ha dårligere resultat pga manglende inntjening (eller andre kostnader som wet lease, fly ute av drift pga motorproblemer, osv.)
Old 29-02-2020, 18:52   #97
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Resultatet er jo avhengig av både inntekter og kostnader. NAS kan godt ha lavere kostnader enn SK, men likevel ha dårligere resultat pga manglende inntjening (eller andre kostnader som wet lease, fly ute av drift pga motorproblemer, osv.)
Da virker det for min del ganske verdiløst å være best på å bruke lite penger når man strengt tatt ikke tjener noe?

Enhetskostnadene til SAS var forøvrig mindre enn NAS sine i 2017, uten at det har noe å si.

Nytter feks ikke å bytte ut Audi S6 fra 94 med v8 bensin med en 2020 tesla om du ikke håndterer kapitalutgiftene. (Du kan jo mobbe nabon om at bilen driftes billig og er miljøvennlig) Men når luksusfellen kommer blir det bare teit å si at driftskostnadene på bil er sjukt lave i forhold til v8 bensin... du går jo konk...

Old 29-02-2020, 19:23   #98
Ramgad
ScanFlyer Blue

Bare jeg som lurer på hvordan enkelte av dere klarer å dra inn noe negativt om Norwegian uansett hva tråden handler om?
Ramgad is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2020, 09:09   #99
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by Ramgad View Post
Bare jeg som lurer på hvordan enkelte av dere klarer å dra inn noe negativt om Norwegian uansett hva tråden handler om?
Ny aspirerende Nona?

Nå ble DY dratt inn fordi det lenger opp i tråden ble ytret at SK bør lære av DY sine kostnader, uten at det ble tatt hensyn til at dette er to vidt forskjellige selskaper med helt forskjellig rutenett og kostnadsbilde - og inntektsbilde. Hvor mange var det som sutret over det? Ingen.

Dersom du blir krenket over at ikke alt går i DY sin favør i en SK/DY-sammenlikning, så er ikke et diskusjonsforum rette plassen for deg. Just sayin'
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2020, 09:19   #100
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Enhetskostnadene til SAS var forøvrig mindre enn NAS sine i 2017, uten at det har noe å si.

Hvordan kom du frem det tallet? Det stemmer jo ikke
Reply

Posting Rules