![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,478
|
![]()
Ifølge Check-in.dk skulle SAS være i diaglog med airBaltic om 30 A220 som airBaltic ellers har option på som de overvejer at benytte sig af. Flyene skulle stationeres på kommende baser rundt om i svandinavien, det er en betalingsmur.
https://check-in.dk/sas-vil-ikke-afv..._GdxldAKnMFc9A Quote:
__________________
Upcomning flight: Ingen indtil videre. "InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
CAU har vel forhandlingsretten i SAS. Her er der tale om et nyt selskab akkurat som med Cimber, hvor FPU også havde overenskomsten. Men ingen tvivl om at det er et stort slag mod CAU.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 782
|
![]()
Ser Flygtorget.se har litt om Airbaltic sine ekspansjonsplaner og anvendelse av sine nye A220-300(uten betalingsmur)...men uten at de går i særlig detaljer.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13608 Det er jo interessant å notere seg at det uttales: "- De flygplanen ska inte flyga inom ramen för vår baltiska produktion..." Hmmm? Ser de for seg å være den nye wetlease-partner for SAS? Dvs `SAIL 2`? Last edited by FBI2012; 26-02-2020 at 12:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
|
![]()
Nyhetsaken fra FPU her:
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-...-overenskomst/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg lurer litt på hva SAS tenker på her. Det er unektelig spesielt å inngå en avtale med en forening som i dag knappest organiserer noen ansatte i SAS, og gjør dette uten å konsultere hverken kabinforeningene eller pilotforeningene.
Jeg lurer også på hva som ligger i skandinaviske vilkår. Som nevnt noen ganger så er SAS overhodet ikke lønnsledende i sektoren. https://e24.no/boers-og-finans/i/OpJ...I-4K0j4-7YNpdE Gustafson uttaler at det er noe annet å fly regionalt enn long-haul, men nå er det nå en gang slik at hovedparten av SAS sin produksjon er alt annet enn long-haul, men kanskje Gustafson egentlig har en freudian slip her og mener at alt annet enn long-haul skal produseres av andre enn hoved-SAS... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]()
I fare for å gjenta meg selv; streiken kommer i april. Og den kommer til å bli brutal. Det er nok nå.
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Saken med C-Serien er denne: Flyet (uten crew) har samme CASK som en B738. Men, setter du for dyrt crew på den, så er dette gone. SAS sjefen må sikkertstille å ha den beste set-up han kan fa slik at den finale CASK inkl. crew er lavest som mulig, under ramme-betingelse at man holder seg til lov. Om dette kan skje innenfor dagen SAS rammeverk eller om man velger å ha disse fly i en nytt enhet a la SAIL, far tida vise.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Slike kommentarer burde få konsekvenser i ditt arbeidsforhold. Det er illojalt, siden den type kommentarer på offentlige forum lett kan føre til store tapte inntekter for din arbeidsgiver. Det kan lett sees på som sabotasje mot egen arbeidsgiver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Hver som alrede nå snakker av streik har ikke lyst å forhandle. Verden er ikke de samme som i de "gode gamle dager".
Men la oss vente litt - fa dager før Corona vil offisielt spre seg i Skandinavia også. Da vil vi se hva det betyr for selskaper ... Kanskje noen far ufrivillig fritid ...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hvis man derimot flytter alt dette ut av Skandinavia så kan det muligens spares inn noe på sosiale kostnader. Last edited by TOS; 27-02-2020 at 13:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,786
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 782
|
![]() Quote:
En avtale inngått i hemmelighet, uten de sentrale nøkkelpersonene og berørte parter involvert, er neppe en indikasjon på at dette er en gunstig avtale for de ansatte. Jeg forstår godt SASCC og de øvrige ansatte sin frustrasjon og bekymring. For meg på sidelinjen, virker dette svært klønete håndtert av SAS´ ledelsen og innbyr neppe til god og konstruktiv forhandlingsmodus for partene. Men de ansattes fagforeninger er nå tilknyttet LO og YS, som er svært proffe på fremforhandle ryddige arbeidsavtaler, så det ligger likevel tilrette for at også SAS ansatte kan få trygge rammebetingelser uten å behøve å måtte gå til streik. Last edited by FBI2012; 27-02-2020 at 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Sånn sett utfra regnskapet fra i går, så var vel kommentarene at det var viktigst å unngå konflikter ifm årets lønnsoppgjør.
Dyre konflikter går jo rett på bunnlinja. Last edited by Radiv; 27-02-2020 at 19:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]()
Mange blir visst veldig sinte over at man tror det blir streik. Jeg håper vi streiker ihjel driten. Et konkurs hadde fått ett skuldertrekk av meg, og sikkert mange andre i SAS. Dette firmaet er ikke levedyktig lenger om outsourcing av kortrutene er det nye nå. Vi tjener så utrolig dårlig. Enda mer forringelse av allerede dårlige vilkår er uakseptabelt
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]() Quote:
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
Det som overrasker meg, er at hver gang jeg har møtt noen med den holdningen som du ytrer her, så spør jeg bare: Hvorfor slutter du ikke og begynner i et annet selskap, eller finner deg noe annet å gjøre? Det er det pr. dags dato ingen som har kommet med et godt svar på. Så nå utfordrer jeg deg: hvorfor i helvete blir du værende og fortsetter denne selvpiningen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
SAS-pilotene tordner mot SAS sitt nye selskap Airstar 4 AS og betegner selskapet som et spøkelsesselskap:
https://www.borsen.no/nyheter/tordne...lskap/72183351 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Diskusjon av SAS Go og SAS Go+Wrap and tilhørede småting | Dag Viking | Småprat | 148 | 10-12-2013 13:18 |
Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi | Dash | Småprat | 49 | 22-10-2012 14:08 |
SAS eller Qatar til Bangkok i økonomi? | mckvakk | Reiseforum | 14 | 04-01-2012 10:26 |
SAS mister reisende på økonomi klasse. | MartinL | Flyforum | 7 | 11-08-2008 16:32 |
Nytt sørkoreansk regionalselskap | CK | Flyforum | 2 | 04-10-2006 16:37 |