![]() |
|
![]() |
#181 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Kostnadene ville være astronomiske. Hvis ikke Bombardier, med sin kundebase og organisasjon, kan gjøre det lønnsomt, kan neppe en 'uavhengig' aktør som WF få det til. Tenk bare på det man må igjennom av oppstarts- og sertifiseringskostnader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Jeg tenkte mer på en delt løsning mellom Widerøe og Bombarder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det blir neppe billigere å produsere noe i Norge enn i Canada, både fasiliteter, logistikk og kompetanse er mangelfull til sammenligning. Det hjelper ikke at WF har en dyktig stab med høy kompetanse, det kreves mye mer når helt nye fly skal produseres. Utviklingskostnadene må også fordeles per individ solgt, og en helt ny versjon av Dash 8 vil kreve en god slump av dette. Om man skal ha en ny Dash8 så må det bli en versjon som flere aktører er interessert i, og det er jo ikke helt umulig å få til - men det er en relativt stor risiko å investere i dette.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Hva med -300ene til Widerøe? Er de såpass lavt på cycles at de har lenge igjen, eller vil det innen ikke alt for lenge bli såpass gamle og uøkonomiske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]()
Nei, det er jeg klar over, og de er også kurrante og erstatte. Så mitt spørsmål er mer når og hva som er aktuelle alternativer? Q400 er vel litt stor for noen steder -300 brukes i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Ser nå ut som at casa 295 har fått sivil godkjenning
http://www.shephardmedia.com/news/mi...fication-c295/ STOL egenskaper kan man også få: http://www.airforce-technology.com/projects/c295/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Noe nytt med tanke på flåten fremover hos Widerøe?
De må vel etterhvert ha en plan i et 10-20 års perspektiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
|
![]()
Har WF ønsker/planer om å kjøpe flere Q400, tro? Bombardier tilbyr jo nå Q400 med flere seter og mer payload, WF hadde sikkert hatt nytte av maskiner med 82 seter og mulighet til å fly fullt hus BGO-TOS - billettprisene gir inntrykk av at ruta går bra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Tror hovedfokuset nå er på å få lønnsom utnyttelse av eksisterende flåte. Nye fly er nok lavt prioritert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
![]() Håper drømmerne fortsetter synsingen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,915
|
![]() Quote:
Kjedelig et sterkt undervurdert! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]()
Uten flere informasjoner er det helt uinteressant. Hvor mange passasjerer var det i Dashen? Hvilken flaps setting ble brukt, reduserte de power for take-off? Hva var lasten i CASAen, hvilke settings brukte de? Osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Intet nytt mtp ny flytype når jeg var i dialog med selskapet tidligere denne uken. Det er håp om at Wiking setter igang produksjon av en oppdatert DASH-8, men optimismen rundt dette virket ikke å være spesielt stor (usikkert hvor stort markedet er for en slik flytype). ATR-42 er heller ikke 100% avskrevet.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,310
|
![]()
Bare en tanke
Vil det ikke være mer samfunnsøkonomisk å utvide lufthavnene rundt om det ganske land? |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Newcomer
Join Date: Nov 2012
Location: TRD (BNN)
Posts: 12
|
![]()
I følge konsernsjef i Torghatten, Brynjar Forbergskog så er Widerøe nærmere å selge fly enn å kjøpe.
"Det som opptar Torghatten for tiden er avgiftsøkning på flyreiser. – Avgiftene har økt 40-50 prosent de siste årene. Det går ut over inntjeningen. For Widerøe sin del har vi satt fire fly på bakken, og om dette blir reelt må vi sette flere fly på bakken, og ruter må legges ned, sa Torghatten-sjefen i møtet". Kilde: http://www.banett.no/nyheter/2016/04...r-12628211.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]()
Har vel vært oppe før, men en del steder betyr det også at du må fjerne litt fjell og andre hindringer. Er ikke bare banelengde som spiller inn, men inn/utflyging som skal kunne håndteres trygt på en motor osv. osv.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 171
|
![]()
Har ikke sett denne postet noen andre steder på forumet, men flytt gjerne dersom den havnet feil. Er vel kanskje ikke nyheter for alle her inne, men Widerøe forhandler altså om nyproduksjon av Dash 8 - 200
http://luftfart.media/2017/01/25/wid...et-nye-dash-8/ "Ifølge Viking Air sine nettsider er dette en flytype de foreløpig ikke fører. Viking har lisens på alle flytypene helt fra DHC-1 til og med 7, men altså ikke 8. Bombardier bygger foreløpig sine egne DHC-8 i Q400-versjon. – Betyr det at Viking Air vurderer å bygge 200-serien på lisens dersom Widerøe ønsker å gå for denne typen? – Hvilke produksjonsplaner Bombardier/Viking har kan ikke jeg uttale meg om, men vi er i dialog med Bombardier/Viking om en eventuell ny produksjon av Dash8-200, utdyper Brandvoll overfor Luftfart.Media." Dette sier altså Silje Brandvoll i Widerøe til Luftfart.Media |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,310
|
![]()
Det har vel vært tenkt/ønsket her inne før
![]() (personlig er Dash 7 en av mine all time favoritter) Uansett er det mest interessante for min del at WF plutselig ser ut til å oppføre seg som ett ambisiøst selskap som endelig har fått på plass møblene. Nå er de faktisk ute å "framsnakker" seg selv titt å ofte. Kjøper nye fly, og ser på mulighetene for nye Q200. Tipper de er på børs før 2020 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |