Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2019, 23:17   #561
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva betyr dette egentlig?

- Boeing forventer at det tar «lang» tid før de får godkjenning?
- Boeing håper å utløse politisk press, ved å sette bedrifter og arbeidsplasser i «fare»?
-Boeing har rett å slett ikke plass til flere fly, og selv om godkjenningen kommer snart vil de hope seg opp i backlogen?
storg is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2019, 23:55   #562
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tipper nummer to, tett fulgt av nummer en. Lagringsplass er det nok av i dette landet. Prøv å kjør fra vest til øst, så skjønner du hva jeg mener ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 00:02   #563
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

NRK-artikkel om påstått press mot FAA.

Quote:
FAA skal være frustrert over de mange utspillene fra Boeing om at 737Max-flyene snart kan ta av igjen.

The Guardian skriver at FAA har orientert politikere i Kongressen om frustrasjonen.

Avisen viser til en e-post fra FAA der det kommer til uttrykk at FAAs leder Steve Dickson er «bekymret for at Boeings formidling om at flyet snart er i trafikk, ikke er realistisk».
...

Quote:
23. november kom nyheten om at Boeings kommunikasjonssjef Ann Toulouse trekker seg fra jobben i det kriserammede flyselskapet.
Virkelig? Boeing hadde en kommunikasjonssjef som het Toulouse?
sukram is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 00:14   #564
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
NRK-artikkel om påstått press mot FAA.
Ja, FAA har jo holdt sin sti helt ren i denne saken ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 08:16   #565
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da er det besluttet at Boeing stanser produksjonen av MAX fra januar. 600 underleverandører, og 12.000 Boeing-ansatte blir direkte berørt.
https://www.dn.no/utenriks/boeing/73...ger/2-1-725501
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 08:54   #566
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by storg View Post
- Boeing forventer at det tar «lang» tid før de får godkjenning?
Enten det, eller de faktisk ikke vet

Utfordringen, i tillegg til sertifiseringen da, blir hvordan Boeing selv skal restarte produksjon. En ting er selv, men også deres underleverandører. Må har jo tidligere sett hvordan CFM slet med å rampe opp motorproduksjonen, og hvordan går det nå som de må starte og stoppe? Flyproduksjon er en ekstremt komplisert prosess og har en innviklet leverandørkjede. Det skaper problemer med hele vareflyten når det startes og stoppes. Spirit har vel også omtrent 100 flykropper på lager, i tillegg til de 400ish flyene som Boeing har bygget ferdig.

En ting er de store hovedleverandørene til MAX, som CFM, Spirit, Rockwell Collins etc, som har store nok finansielle muskler, men under de igjen er det en skog med større og mindre underleverandører, alt fra litt større konsern til små familiebedrifter. Endel her har trolig spesialisert seg inn mot produksjon av deler mot 737. Hva skjer med dem nå produksjonen stopper opp, og hva skjer når Boeing skal restarte produksjonen? I praksis kan jo bortfallet av en enkelt produsent av en kritisk "dings" stoppe hele prosessen

Ellers som en fin-fin avledningsmanøver så annonserte også Boeing samtidig et kvartalsvis utbytte på rundt $2 per aksje...
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 10:03   #567
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Synes det er fornuftig å sette produksjonen på pause. Logistikken med å få levert allerede produserte fly er mer en nok. Frykten for at det skal bli så utrolig vanskelig å starte produksjonen igjen mener jeg er overdrevet.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 17:50   #568
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Går de til så drastiske tiltak som å stoppe produksjonen, så må problemet være ganske stort, tyder kanskje på at det må en større modifisering til på allerede produserte fly enn beregnet?
Plass for lagring skulle det vel være nok av, men det må jo også inn personell til fix i tillegg til produksjonen skal gå sin gang, når den tid kommer.

I tillegg til at de evt kan få problemer med ramp up igjen pga. konkurser ol. for underleverandører.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 23:33   #569
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 241
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Er det noen av dere som har greie på dette, som ser for seg at det kan ende med at dette flyet aldri mer kommer i lufta. At Boeing må tilbake til tegnebrettet og designe et helt nytt fly av typen 737, med alt det fører med seg. Har det skjedd før i luftfartshistorien at et helt nytt fly har blitt satt på bakken over en så lang periode som tilfelle er med disse Max maskinnen?
geha is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 00:05   #570
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Er det noen av dere som har greie på dette, som ser for seg at det kan ende med at dette flyet aldri mer kommer i lufta. At Boeing må tilbake til tegnebrettet og designe et helt nytt fly av typen 737, med alt det fører med seg. Har det skjedd før i luftfartshistorien at et helt nytt fly har blitt satt på bakken over en så lang periode som tilfelle er med disse Max maskinnen?
Flyet kommer nok i lufta. Det er ikke så store problemer egentlig, det får bare så ekstreme konsekvenser. Jeg er vel ikke den eneste som håper at MAX er siste utgave av 737 og at Boeing nå designer en erstatter helt fra begynnelsen. 737 er egentlig en 2 motors utgave av 707, som, kommende fredag, hadde sin første tur i lufta for 62 år siden. De Havilland Comet måtte gjennom en vesentlig konstruksjonsendring og var ute av drift i ca 4 år.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 11:17   #571
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Timaero, et relativt lite irsk leasingselskap, har saksøkt Boeing for å kunne kansellere en bestilling på 22 maskiner og for å få erstattet tapene de mener de har hatt her

https://www.bloomberg.com/news/artic...or-22-max-jets

Quote:
Boeing Sued by Irish Plane Lessor to Void Deal for 22 Max Jets
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 11:51   #572
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Bilder fra Spirit i Kansas og noen av de cirka 100 737 flykroppene som nå er lagret hos dem

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-supplier.html

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 14:37   #573
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kanskje et jækla dumt spørsmål: Vil det kunne være teknisk mulig å «konvertere» disse skrogene til -800 og -900 serier med standard vinger, motorer og avionikk/data? Jeg er klar over at det er litt forskjellig skroglengde på MAX’ene vs NG’ene, men kan det lages en form for quick-fix?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 15:03   #574
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Kanskje et jækla dumt spørsmål: Vil det kunne være teknisk mulig å «konvertere» disse skrogene til -800 og -900 serier med standard vinger, motorer og avionikk/data? Jeg er klar over at det er litt forskjellig skroglengde på MAX’ene vs NG’ene, men kan det lages en form for quick-fix?
Uten å vite fasit, men da et skrog til en 737-800 til KLM ble ødelagt under produksjonen i våres måtte en helt nytt skrog lages av Spirit og flyet er/ble sånn cirka et halvt år forsinket. Ellers tar det vel fort lenger tid å få til noe her enn da vil ta og sertifisere MAX igjen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2019, 15:59   #575
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
NRK-artikkel om påstått press mot FAA.

Dette ble muligens spilt inn før FAA's siste oppstøt, så setter spørsmålstegn ved tidsrammen ... 4-8 uker får å få alle nye fly levert og gamle fly tilbake i produksjon synes jeg også høres lite ut.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian...DL_8lcx27u8OU4

Quote:
- Vi sitter og planlegger sommerproduksjonen for neste år, og vi legger til grunn at Max er tilbake. Pr i dag har vi 32-34 fly for lite i forhold til hva vi trodde for ett år siden. Etter hva vi forstår etter dialog med Boeing er at FAA vil gi en tillatelse i midten av januar, og at de europeiske luftmyndighetene EASA vil komme en måned senere. Deretter tror vi at vi trenger fire tilåtte uker før vi har flyene i produksjon, sier han.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 18:15   #576
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Naturligvis stopper nå også Spirit produksjonen av flykropper til 737


https://www.flightglobal.com/systems...135897.article

Quote:
Spirit AeroSystems to halt 737 airframe production in January
Så blir det interessant å se om noen klarer bruke stoppet til å forbedre og effektivisere. Har selv vært på på produksjonsstopp hvor stoppen ble brukt til forbedringsarbeid slik at enhetskosten var langt lavere når markedet kom tilbake og man kunne starte opp igjen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 19:22   #577
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noe må de gjøre. Vet ikke om underleverandørene, men Boeing har sagt at de hverken vil permittere eller si opp pga den generelle mangelen på kvlifisert arbeidskraft. De er redd for å miste kompetansen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 21:33   #578
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja lojale juksere er vanskelig å finne
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2019, 07:09   #579
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Har Boeing organisert seg så dårlig st de ikke lenger får med seg pilot input når de designer fly?


https://www.bloomberg.com/news/artic...ource=facebook

Quote:
Boeing’s Push to Make Training Profitable May Have Left 737 Max Pilots Unprepared

Ellers så er det gode tider for advokatene:

Flyersrighs saksøker Boeing så de skal utlevere informasjon


https://www.prnewswire.com/news-rele...300978034.html

Quote:
FlyersRights Sues FAA For Refusal To Release Boeing 737 MAX Records
Turkish planlegger saksøke Boeing


https://www.dailysabah.com/tourism/2...g-over-737-max

Quote:
Turkish Airlines prepping lawsuit against Boeing over 737 Max
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-12-2019, 09:58   #580
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Liste over hvor alle MAX står lagret for øyeblikket.

FR24

Ser ut til at DY for øyeblikket har 32 stk som står å venter... Totalt 717 parkert/ikke levert
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 218 08-02-2025 07:20
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 17:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 12:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 15:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 14:42


All times are GMT +2. The time now is 07:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.