![]() |
|
![]() |
#561 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Hva betyr dette egentlig?
- Boeing forventer at det tar «lang» tid før de får godkjenning? - Boeing håper å utløse politisk press, ved å sette bedrifter og arbeidsplasser i «fare»? -Boeing har rett å slett ikke plass til flere fly, og selv om godkjenningen kommer snart vil de hope seg opp i backlogen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Tipper nummer to, tett fulgt av nummer en. Lagringsplass er det nok av i dette landet. Prøv å kjør fra vest til øst, så skjønner du hva jeg mener ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
NRK-artikkel om påstått press mot FAA.
Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#564 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Ja, FAA har jo holdt sin sti helt ren i denne saken ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#565 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Da er det besluttet at Boeing stanser produksjonen av MAX fra januar. 600 underleverandører, og 12.000 Boeing-ansatte blir direkte berørt.
https://www.dn.no/utenriks/boeing/73...ger/2-1-725501 |
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Enten det, eller de faktisk ikke vet
Utfordringen, i tillegg til sertifiseringen da, blir hvordan Boeing selv skal restarte produksjon. En ting er selv, men også deres underleverandører. Må har jo tidligere sett hvordan CFM slet med å rampe opp motorproduksjonen, og hvordan går det nå som de må starte og stoppe? Flyproduksjon er en ekstremt komplisert prosess og har en innviklet leverandørkjede. Det skaper problemer med hele vareflyten når det startes og stoppes. Spirit har vel også omtrent 100 flykropper på lager, i tillegg til de 400ish flyene som Boeing har bygget ferdig. En ting er de store hovedleverandørene til MAX, som CFM, Spirit, Rockwell Collins etc, som har store nok finansielle muskler, men under de igjen er det en skog med større og mindre underleverandører, alt fra litt større konsern til små familiebedrifter. Endel her har trolig spesialisert seg inn mot produksjon av deler mot 737. Hva skjer med dem nå produksjonen stopper opp, og hva skjer når Boeing skal restarte produksjonen? I praksis kan jo bortfallet av en enkelt produsent av en kritisk "dings" stoppe hele prosessen Ellers som en fin-fin avledningsmanøver så annonserte også Boeing samtidig et kvartalsvis utbytte på rundt $2 per aksje... |
![]() |
![]() |
![]() |
#567 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
|
![]()
Synes det er fornuftig å sette produksjonen på pause. Logistikken med å få levert allerede produserte fly er mer en nok. Frykten for at det skal bli så utrolig vanskelig å starte produksjonen igjen mener jeg er overdrevet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Går de til så drastiske tiltak som å stoppe produksjonen, så må problemet være ganske stort, tyder kanskje på at det må en større modifisering til på allerede produserte fly enn beregnet?
Plass for lagring skulle det vel være nok av, men det må jo også inn personell til fix i tillegg til produksjonen skal gå sin gang, når den tid kommer. I tillegg til at de evt kan få problemer med ramp up igjen pga. konkurser ol. for underleverandører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 241
|
![]()
Er det noen av dere som har greie på dette, som ser for seg at det kan ende med at dette flyet aldri mer kommer i lufta. At Boeing må tilbake til tegnebrettet og designe et helt nytt fly av typen 737, med alt det fører med seg. Har det skjedd før i luftfartshistorien at et helt nytt fly har blitt satt på bakken over en så lang periode som tilfelle er med disse Max maskinnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Timaero, et relativt lite irsk leasingselskap, har saksøkt Boeing for å kunne kansellere en bestilling på 22 maskiner og for å få erstattet tapene de mener de har hatt her
https://www.bloomberg.com/news/artic...or-22-max-jets Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Bilder fra Spirit i Kansas og noen av de cirka 100 737 flykroppene som nå er lagret hos dem
https://www.dailymail.co.uk/news/art...-supplier.html ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#573 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
|
![]()
Kanskje et jækla dumt spørsmål: Vil det kunne være teknisk mulig å «konvertere» disse skrogene til -800 og -900 serier med standard vinger, motorer og avionikk/data? Jeg er klar over at det er litt forskjellig skroglengde på MAX’ene vs NG’ene, men kan det lages en form for quick-fix?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Dette ble muligens spilt inn før FAA's siste oppstøt, så setter spørsmålstegn ved tidsrammen ... 4-8 uker får å få alle nye fly levert og gamle fly tilbake i produksjon synes jeg også høres lite ut.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian...DL_8lcx27u8OU4 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Naturligvis stopper nå også Spirit produksjonen av flykropper til 737
https://www.flightglobal.com/systems...135897.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#577 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Noe må de gjøre. Vet ikke om underleverandørene, men Boeing har sagt at de hverken vil permittere eller si opp pga den generelle mangelen på kvlifisert arbeidskraft. De er redd for å miste kompetansen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]()
Ja lojale juksere er vanskelig å finne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Har Boeing organisert seg så dårlig st de ikke lenger får med seg pilot input når de designer fly?
https://www.bloomberg.com/news/artic...ource=facebook Quote:
Ellers så er det gode tider for advokatene: Flyersrighs saksøker Boeing så de skal utlevere informasjon https://www.prnewswire.com/news-rele...300978034.html Quote:
https://www.dailysabah.com/tourism/2...g-over-737-max Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Liste over hvor alle MAX står lagret for øyeblikket.
FR24 Ser ut til at DY for øyeblikket har 32 stk som står å venter... Totalt 717 parkert/ikke levert
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |