![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Liten kuriositet at British Aerospace 146 endelig skal få elektriske hårfønere under vingene. Ringen er på en måte sluttet da
![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]()
Ikke for kortbane, men noen i Canada jobber med en elektrifisert de Havilland Canada DHC 2 Beaver sjøfly
https://www.theglobeandmail.com/cana...ered-aircraft/ Quote:
Så får man se om det funker |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Fra AERO Friedrichshafen.
https://www.youtube.com/watch?v=vIM3pgxHVIM
Kort kommentar fra Widerøe om elfly: https://www.youtube.com/watch?v=cYaHCZtw_8A
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]()
Amerikanske Ampair tester nå en hybridversjon av Cessna 337, men en vanlig og en elektrisk motor
http://m.atwonline.com/technology/us...ional-aircraft Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]() Quote:
https://www.ainonline.com/aviation-n...ctric-aircraft Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Teknisk ukeblad sin podcast, teknisk sett, har i dag en podcast vedrørende elektrifiseringen av kortbanenettet, i forbindelse med Arendalsuka.
Quote:
Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
... og der havarerte den ved Arendal, gitt. Se egen tråd, og https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...vann-i-Arendal
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Widerøe sier at nå haster det med elektriske fly for å erstatte de gamle Dash 8-flya, helst innen 5 til 7 år:
https://www.nrk.no/finnmark/wideroe-...art-1.14693511 Personlig tror jeg nok løsningen må bli å forlenge rullebanene der det trengs, eller bruke helikopter. Brukbare elfly med rekkevidde og kapasitet stor nok til å erstatte dagens fly har jeg dessverre ikke troen på, og slettes ikke allerede om 5-7 år. Last edited by C130; 20-09-2019 at 08:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 92
|
![]()
Det må vel bli ATR 42-600S eller en ny Q200NG før det blir elektrisk tenker jeg. Kanskje de bare hyper det sånn opp for å få gode deals på ATR eller DHC? Ingen kan vel tro de har et fullverdig kortbane-elfly innen et par år. Var vel snakk om at Embraer skulle komme med noe også muligens? En Brasilia STOL feks? De har vel enda produksjonslinjen i gang ettersom de bruker mye av samme skroget til businessjets?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: Tønsberg
Posts: 1,063
|
![]()
Litt på siden, men Pilot flyskole har bestilt 10 el-fly for levering i 2021.
https://www.vestviken24.no/vv24narin.../s/5-83-146441 |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]()
I hvertfall ikke i samme størrelse på dagens dasher. Veien fra konseptstadie til sertifisering er jo svært lang, og hittil er det jo mest snakk om 9 eller 19 seters fly, når det er snakk om helelektrisk. Så kanskje de må ta omveien via hybrid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
På så kort tid kan det jo ikkje verte heilt trygt heller... Elfly blir kansje fint ein gang, at det kjem til å gå heilt fint med 1. generasjon.... Skeptisk!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Det er fortsatt kun to grunner til at elektriske bilder selges, subsidier og politisk korrekthet. Mange tror at de skal få til det samme med fly bare de er positive og gir nok subsidier, men mens tynge batterier er et problem som kan håndteres i biler er det ikke så lett å gjøre i fly. Og selv om man fortsetter å øke energitettheten i tiden fremover så vil batteriet enda ikke være noe godt alternativ i propellfly i 2050, og slettes ikke noe alternativ for jetfly. Alt man vil se av rent elektriske fly i overskuelig fremtid er små "lekefly" som ikke klarer komme seg fra en flyplass til en annen.
Det eneste alternativet er såkalte hybridfly hvor man har en elektromotor som gir ekstra kraft en kort stund ved takeoff og man kan klare seg med en litt mindre bensinmotor. Flyet blir likevel totalt tyngere og symbolpolitikk og subsidier vil være den eneste grunnen til å gjøre dette.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ja, problemet er el-motorenes effekt pr kg. Så lenge batteriene er så tunge som de er
idag er det lang vei frem. Et batteri blir jo heller ikke lettere av at man "brenner av" strømmen underveis, så el-flyet vil veie like mye på hele turen. Altså høy landingsvekt, ihvertfall store fly på lengere distanser.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Her vil jeg antagelig bli korrigert men om man tar fx Dash 8 Q400 Maks takeoff vekt 30,5 tonn hvorav 6,5 tonn er drivstoff. Den lander da kanskje med en vekt på 26 tonn. Om man ønsker gi flyet like mye energi fra batterier ville man med samme nyttelast ha en landingsvekt på over 100 tonn.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Folk lo av strømbærende nyttelast for noen år siden, nå går det faste ruter med leddbusser på strøm i Oslo. Det er ikke sikkert lading er fremtiden, men hydrokarbonenes tid er, om ikke over, så ihvertfall talte.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() Quote:
Så dessverre, elfly i regulær rutetrafikk har jeg ingen tro på. I alle fall ikke med batterier som energibærer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Quote:
Og flyselskapene vil elske turnaround som økes til 3-4 timer.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Tror folket faktisk at også fremtidig vitenskap vil mene at den beste måten å komme seg fra A til B er å fylle to vinger med tusenvis av liter med parafin og henge en primus under hver av dem?
Som sagt, jeg er usikker på om ladbart er veien å gå, men fossilt drivstoff ser vi nok slutten på allerede før jeg går av med pensjon. Kanskje er det en eller annen dude som kommer på noe lurt med fusjon/fisjon eller noe med en membran og litte granne saltvann?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Elfly AS bestiller 18 elfly - Bye eFlyer2 | Someone | Flyforum | 1 | 05-05-2019 22:52 |
Wright Electric - Elfly | Radiv | Flyteknisk forum | 6 | 24-05-2018 09:08 |
Håndholdt Garmin GPS, redningen ? | ENTO | Flyforum | 8 | 17-08-2009 12:26 |
Redningen ved forsinkelser og lange layovers! | LN-MOW | Flyforum | 5 | 17-09-2008 15:01 |
Widerøe ble redningen.. | Hurum | Flyforum | 0 | 14-02-2007 16:26 |