![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Dette kan fort bli en revolusjon, i takt med batteriteknologien som kommer.
https://www.tu.no/artikler/ny-elektr...-airbus/396163 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Ingen her som har trua på elfly eller hybrid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,379
|
![]()
Det finnes vel andre diskusjoner om dette? Men det er nok et stykke til at man har batterier som kan løfte seg selv og 40-50 tonn over lengre strekninger enn det Wright Brothers fløy. Vi snakkes om 10-15 år ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kanskje når man klarer å lade trådløst in flight med radiobølger på noen km avstand
https://www.tek.no/artikler/ny-tradl...er-unna/415143
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Trua? Jo absolutt. Verden går til tross for en del motbør forover. Problemet i dag er som MOW også er inne på, batteriene. Eller egentlig en bedre egnet energibærer. For å sammenligne med biler: Med en kilo bensin eller diesel kommer du like langt som med 20 kilo batteri. (I hvert fall med en Golf / e-Golf)
Det som må komme på plass er mye bedre tekniske løsninger mht lading og energibærer. Hvis vi kan få til en effektiv lading via sollys/varme eller noe annet som kan lagres i en effektiv -og lett!- energibærer så er vi godt på vei. Tilbake til bileksemplet; det er ikke mer enn 10-15 år mellom Think og Buddy til Tesla X. Ting tar tid og det er vel stort sett private midler som brukes til forskning på dette feltet, dermed blir det nok litt seig start for el-fly. Men trua får vi ha! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]()
Hmmm
Flyindustrien er jo allerede i dag skeptisk til større mengder batterier om bord i fly. Vi husker jo problemene med dreamlinere som tok fyr i starten.... Hvordan skal det da bli med tonnevis av lithiumbatterier om bord ? Dessuten anser man grensen for hva som kan lagres av Ah/kg i framtiden til å være maks tre ganger det man kan i dag. Det vil si: glem det ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,876
|
![]() Quote:
Det kreves trolig at man kommer opp med bedre, les lettere, batteriløsninger enn hva dagens Lithium-teknologi kan levere. På et tidspunkt vil man klare det, men når er nærmest umulig å spå |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Elfly som redningen for kortbanenettet m.v. | KjetilK | Flyforum | 281 | 27-02-2025 14:09 |
Elfly AS bestiller 18 elfly - Bye eFlyer2 | Someone | Flyforum | 1 | 05-05-2019 22:52 |
To elfly til Universitetet i Tromsø | Someone | Flyforum | 1 | 22-11-2018 00:48 |
Wright-replica til salgs | LN-GBM | Flyhistorisk forum | 0 | 08-04-2011 12:01 |