![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]()
Jeg kom over denne, og ser den ikke nevnt her: http://luftfart.media/2017/03/15/avi...-i-nord-norge/
Quote:
Jeg tenker også at det kunne vært interessant om man kunne legge ned en lineær motor i rullebanen som hjelp til aksellerasjonen. Spennende muligheter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
Det ser ut til å være veldig langt frem til passasjertransport. Før man begynner med dette på kortbane må det designes, konstrueres og serifiseres for 'vanlige' baner før man i det hele tatt kan begynne å se på kortbane.
Men på lang sikt kan dette godt være veien å gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]()
Ja, det er sikkert langt fram, selv om det teknisk ikke ser fryktelig vanskelig ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Som elektrisk bil for 20 år siden. Airbus har begynt med elektriske småfly og de har vel litt under en time i lufta før det blir veldig stille ombord. Selv har jeg eid elektrisk båt og elektrisk bil og har tro på slikt, men før det blir 30 pax på kortbane nettet med elektriske fly så tar det enda noen ti-år og slett ikke utelukket.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
|
![]()
Bjørn Fehrm har Leeham har i sommer holdt på med en føljetong hvor han ser på og diskuterer muligheten rundt elektriske fly, og fra en relativt realistisk tilnærming. Det vil se de ser på kortdistanse, og hvordan og hva som må til for å f.eks få et relativt lite fly som ATR-42 til å bli elektrisk drevet
Han har nå kommet til del 9, så er bare bla seg bakover https://leehamnews.com/2017/08/25/bj...rcraft-part-9/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Dette var interessant. Store effekter. Egentleg er forbrenningsmotor rimeleg smart!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]()
Elektriske fly i kommersiell rutetrafikk vil det nok aldri komme. Til det vil nok batteriene være alt for tunge i forhold til effekten som lagres i disse.
Jeg har lest at framtidens batterier maksimalt vil ha en effekt/vekt-ratio tre ganger så stor som i dag. Det er jeg redd vil bli for lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Hybrider og brenselceller kommer garantert om ikke lenge.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
|
![]() Quote:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]()
Allerede omkring år 1900 var elbiler skikkelig utbredt i USA. En tredel av alle biler var elektriske:
http://www.autoretur.no/elbil-historie-2/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,688
|
![]()
Avinor og NLF skal teste ut el-fly
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,987
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]()
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...tric-aircraft/
De har jo holdt i flere år å snakke om dette som om det er rett rundt hjørnet. Jeg foretrekker å innta posisjonen som teknologirealist. Å erstatte stempelmotoren i en/to-motors propellfly er ganske enkelt og nesten like lett som det var å erstatte stempelmotoren i bilen. Det store problemet er når man vil forsøke å erstatte gassturbinen med en elektrisk drevet skrivebordsvifte, fordi systemene på en Boeing 737/777 osv. er noe helt annet enn i en Cessna 172 Bare èn jetmotor (og dens turbiner) produserer nok energi til å: 1:Sørge for stort nok turtall til at fanen drives hurtig nok rundt til å produsere ca 80-85% av total thrust til motoren 2:Sørge for driften til èn generator som leverer ca 35-50% av energiforbruk (så lenge en annen generator er online) 3:Sørge for å gi bleed air til packs for drift av trykk-kabinen slik at man kan overleve i høyden og være komfortabel når det er mer en -30 grader på utsiden 4:Sørge for å gi bleed air til anti-icing av vinger og motorer (ikke snakk om at en Dreamliner leveres med de-ice boots på vingene!) 5:Sørge for å drive èn hydraulikkpumpe på fly hvor man må ha hydraulikk for å i det hele tatt kunne styre maskinen 6:Holde flyet i gående i climb selv om den andre motoren svikter på en ME-maskin når som helst iløpet av takeoff roll. En batteridrevet vifte erstatter slettes ikke dette på et tiår, det er jeg viss på, spesielt ikke med tanke på hvor lang tid det har tatt å utvikle avanserte jetfly slik vi kjenner dem idag og hvor mye vanskeligere det er å utvikle batteri-teknologi som kan servere enorme mengder energi for lite vekt og lades hurtig opp igjen uten at pax brenner opp. Men hvis man hadde bygget en atomreaktor som kunne lade batteripakken mens du fløy, da snakker vi:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,552
|
![]()
I følge konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor skal all flytrafikk i Norge være elektrisk innen år 2040.
Fra Aftenbladet, dessverre bak betalingsmur: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Kanskje realistisk om flytrafikk betyr hurtigtog mellom de store byene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,597
|
![]()
Knallbra! Om det er teknisk mulig å få det til vil bare fremtiden vise, men når vi ser på hvordan el-bilene har utviklet seg på bare 10 år har jeg tro på at vi kan få til noe hvis alle myndigheter legger til rette for det. DFP blir ofte latterliggjort for sine utspill om el- fly, men om man ikke har ledere som våger å tro og å satse vil utviklingen gå mye tregere.
Målet må jo uansett være å på lang sikt bli kvitt alt fossilt drivstoff, og et sted må man starte. Så får vi bare håpe at teknologien etter hvert kommer på plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,625
|
![]()
DFP mener det bør være mulig å ha elektriske fly på kortbanenettet i 2025? Er det i det hele tatt en eneste produsent som går i tanker om å lage et elektrisk fly i passende størrelse som kan bruke kortbanene? De konseptforslagene jeg har sett ser ikke akkurat ut til å være tilpasset norske kortbaner vinterstid. Greitt nok å være framsynt, men med tanke på hvor lang tid utvikling, sertifisering m.m. tar i luftfarten blir det useriøst.
Minner meg om hypen med elektriske drosjer men en hel masse små elmotorer. Ift. utnyttelse av energien er det mere effektivt med en stor rotor enn masse små... Nuvel |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,306
|
![]()
Kona til Dag:
Du er neimen ikke mye dagsaktuell selv om du har en slik toppjobb i Avinor... Dag dagen derpå: I 2040 skal all flytrafikk her i Norge være elektrisk |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Elfly AS bestiller 18 elfly - Bye eFlyer2 | Someone | Flyforum | 1 | 05-05-2019 22:52 |
Wright Electric - Elfly | Radiv | Flyteknisk forum | 6 | 24-05-2018 09:08 |
Håndholdt Garmin GPS, redningen ? | ENTO | Flyforum | 8 | 17-08-2009 12:26 |
Redningen ved forsinkelser og lange layovers! | LN-MOW | Flyforum | 5 | 17-09-2008 15:01 |
Widerøe ble redningen.. | Hurum | Flyforum | 0 | 14-02-2007 16:26 |