![]() |
|
![]() |
#341 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
Hvis MAX9 er mindre utsatt for nose up enn MAX8, hva da med MAX7 som er kortere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]()
Det er et meget godt spørsmål !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Da ser det kanskje ut som at Garuda Indonesia blir første flyselskap som kansellerer 737 MAX ordren. Argumentasjonen er den samme som SAS brukte når de kvittet seg med Q400, kundene sin tiltro til maskinen er borte, selv om Boeing fikser problemet.
https://onemileatatime.com/garuda-in...737-max-order/ Tror ikke Garuda blir siste selskap som kansellerer bestillingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Garuda har jo egentlig lett etter en unnskyldning for å kansellere da trolig har brukt litt mer cash enn de burde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
|
![]()
Denne var å finne i dagens aftenposten (e-avis, men antar at den kanskje er på den trykte også)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Den sto i mange aviser i dag
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Selv om den ligger an til det så er vel ikke Garuda-ordren helt formelt kansellert ennå, men blir spennende å se om dette er en start: Lionair sin giga-ordre og naturligvis Jet Airways henger jo tynt an og hvem andre enten kan tenke seg kansellere eller ser nå en mulig for å kansellere fly hvis de innerst inne må innrømme de har bestilt for mange maskiner?
Ellers skal jo selskaper som Finnair, Air France-KLM ut å fornye deler av flåten snart, og nå er det vel enda mindre sjanse for MAX der |
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Boeing har i første omgang begynt å fly MAXer til Everett for lagring. Følgene fly er fløyet dit de siste par dagene:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
En United 739 er fløyet til Aradiana ved New Orleans, muligens for lakkering til de nye fargene som ryktes å være på vei?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
Arcadia kanskje? Nå er det vel flere av de i USA også, men minst en av de har Boeing brukt til å male fly hos før Dog hvor lurt er det av United PR-messig å la en MAX fronte de nye fargene? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Uttatt fra AW&ST 25 mars 2019, herved Guy Norris' artikkel ang sertifiserings-flight pr 12. mars med 737-7 FTV001 av den nye MCAS med oppdateringer etter Lion Air/Ethiopian ulykker :
Quote:
Last edited by Discus; 23-03-2019 at 13:36. Reason: Korrekt kilde = Pprune |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Boeing har en "fix" for programvaren klar sies det:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...re-for-737-max |
![]() |
![]() |
![]() |
#353 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Posts: 105
|
![]()
Kom over denne artikkelen om utviklingen av 737 Max i New York Times:
https://www.nytimes.com/2019/03/23/b...gtype=Homepage Hvis dette stemmer er det ganske dramatisk, da har Boeing hatt fokus et helt annet sted enn på sikkerhet. Etter sigende planla Boeing et "clean sheet" design til å erstatte 737, da de ikke tok A320neo så seriøst i starten, men fikk fart på seg da blant andre, AA helt alvorlig vurderte å kjøpe Airbus. De valgte å skrinlegge "clean sheet" designet og i stedet oppgradere 737 på nytt for å spare tid. De kunne heller ikke gjøre endringer i cockpit som ville medført krav om simulatortrening for 737-piloter. Det hele bar sånn sett preg av å være hastverksarbeid for å ikke havne bak A320neo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Det er jo et klassisk eksempel på at Boeing her ble overrasket av Airbus, og totalt undervurderte A320NEO, og dermed i litt delvis panikk kommer med en kortsiktig løsning istedet for å jobbe videre med den langsiktige løsning, som hadde vært et helt nytt design. Men det "beste" er jo Boeing eget selvbedrag om at A320 er langt dårligere maskin enn 737. Det virker nesten som de tror på dette selv.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
|
![]()
Selvfølgelig er det ikke vanskelig for journalister å finne arbeidere som synes de har jobbet for mye - Skulle bare mangle - Men de gode løsningene kommer som regel ikke før du har pistolen mot tinningen. Jeg pleier å si at; hvis du har noe du skal ha gjort, må du gi oppgaven til en som har mye å gjøre. Hva er feil med å jobbe raskt og effektivt? (Einstein hadde sannsynligvis heller ikke funnet ut av relativitetsteorien hvis ikke en av hans kolleger hadde prøvd å komme han i forkjøpet.)
Kvalitetssikring og testing av produkter må jo likevel gjøres før godkjenning. Måtte bare si det. De beste flyene er neppe de som tar så lang tid å bygge at de aldri blir noe av. Last edited by TripleAction; 24-03-2019 at 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]() Quote:
![]() Jeg er selv på jobb daglig i en av de andre store butikkene her i Seattle - hvor dine teorier absolutt ikke stemmer med hvordan det jobbes, og butikken går svært greit allikevel. ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
|
![]()
Man må adressere problemene og rette feilene, ikke snu seg mot bedriften man jobber i og si at alt er feil. Boeing lager gode fly, og de tar sikkerheten på alvor. Noe annet ville være fullstendig galskap. 1. generasjons MCAS (og info om systemet) var ikke mye å skryte av, men ambulance chasing eller røde journalister som prøver å gi et inntrykk av at alt er gjort for å tjene penger, blir bare slitsomt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
De har hatt det travelt i Seattle i helgen ..
https://amp.cnn.com/cnn/2019/03/24/p...max/index.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Hvis man ser kritisk paa hvordan begivenhetene har lagt seg an tidsmessig, kunne Boeing sannsynligvis beskyldes for "Manslaughter by Negligence".
Nemlig, bare en kort ukes tid etter Lion Air-ulykken sender Boeing ut sin FCOM Update Bulletin den 6 November 2018, gjeldene for haandfloeyne 737-8/-9, dvs UTEN AA KLART NEVNE MCAS' eksistens. Deretter eller parallelt har Boeing antagelig kastet seg inn i en hemmelig kamp mot klokken : aa fremarbeide i all hast et nytt MCAS "2.0" som Boeing nu vet er noedvendig for aa rette paa den skremmende farlige situasjonen (jvt Lion Air). Videre, den 23 mars tryller Boeing meget beleilig frem sin MCAS 2.0 (vi vet nu at denne kalles EDFCS), tilsynelatelig en pakke software som sies aa vaere loesningen paa alle problemene med MAX, fullt klar til retrofit/oppdatering av "MCAS" (hvaforno ?, unnskyld Boeing, you never told us about this gimmick in the first place !?)... Med andre ord, har Boeing utelatt aa nevne for flyverene at inne i MAX-systemene var det gjemt (hysj hysj !) en "svart box" MCAS som etter Murphy's Lov kan feile, og som derfor krever tilsvarende flight crew training, QRH reference, simulator drills osv osv ... Hadde Boeing (sammen med FAA) slaatt kraftig og i all gjennomsikt paa alarmen om feilaktig MCAS i november saa kunne kanskje Ethiopian-ulykken latt seg unngaaes ? Derfor mener jeg at Boeing's ansvar fortjener aa komme paa anklage etter straffeloven ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]() Quote:
Jeg er helt enig i at Boeing lager meget gode fly, jeg tilbringer i snitt en arbeidsdag i uken i 737-900 (det offentlige transportmiddelet jeg bruker mest) så jeg er svært opptatt av at dette skal fortsatt være sikkert, derfor er jeg meget fornøyd at pressen og Boeing er åpne og beskriver hva som har vært gjort feil og hva man lærer av det. I helgen var piloter, presse og ingeniører samlet på Renton hvor man gikk igjennom endringene som kommer i MCAS software, pilotene fløy avgang med JT610 i simulator med den gamle og nye MCAS - denne uken fortsetter man piloter fra alle operatører av MAX.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |