Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2019, 17:44   #321
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Lion Air har utsatt leveringer og vurderer å bytte til Airbus.

https://www.bloomberg.com/news/artic...r-africa-crash
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2019, 19:02   #322
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing i går om MCAS oppdateringen

Quote:
For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.
Med andre ord, ser ut til at de "toner ned" MCAS og begrenser stabilizer max utslag slik at man fortsatt kan få kontroll med elevator...

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 08:34   #323
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis det som står i denne artikkelen er riktig, så må jeg si at endel av de kritiske kommentarene i bunnen av den er passende.

Flere hevder at å oppdatere 737 enda en gang burde vært unngått, og at Boeing burde designet et nytt medium fly fra bunnen.

De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon.
Høres logisk ut, kan det stemme?

https://theaircurrent.com/aviation-s...em-mcas-jt610/

Last edited by Radiv; 13-03-2019 at 08:36.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 08:35   #324
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg vil anta det nærmest blir full stopp i leveringer av 737 MAX, annet enn til de amerikanske/kanadiske selskapene, inntill videre. Boeing produserer i dag 52 737 maskiner hver måned og av dette er vel i hvertfall 80% MAX, om ikke mer. Da tar det vel ikke lang tid før det blir fullt på Renton og Boeing må begynne fly maskiner til ørkenen for lagring
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 11:54   #325
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,113
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post

De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon.
Høres logisk ut, kan det stemme?

https://theaircurrent.com/aviation-s...em-mcas-jt610/
Det stemmer.
Det sier seg selv at en styrmann med lavt antall flytimer ikke har mye stikketid.
En styrmann med totaltid på 200 timer, som i Ethiopean, har så vidt kommet over stadiet med instrument/multiengine rating. Det har blitt en trend med ansettelse av piloter med lav erfaring, og jeg mener at det er et problem.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 13:22   #326
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvis det som står i denne artikkelen er riktig, så må jeg si at endel av de kritiske kommentarene i bunnen av den er passende.

Flere hevder at å oppdatere 737 enda en gang burde vært unngått, og at Boeing burde designet et nytt medium fly fra bunnen.

De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon.
Høres logisk ut, kan det stemme?

https://theaircurrent.com/aviation-s...em-mcas-jt610/
Ikke bare får piloter i enkelte selskap for lite manuell hands on, men de blir regelrett bakbundet på hendene og får kun benytte LNAV/VNAV unless they fail og Flightdirector MÅ være på. Dette gjelder ingen hjemlige selskaper, men både Ryanair og Emirates er vel notoriske ifht å begrense pilotenes mulighet til å fly manuelt og vedlikeholde sine skills. Nettopp denne manglende hands-on kan være forskjellen på om dagen blir bra eller katastrofe om noe uforutsett skulle skje. Det blir litt som om Klæbo skulle stille til start i ski-VM uten trening - mulig det hadde gått bra, men med litt forberedelser og trening hadde mulighetene for seier økt betraktelig.

Forøvrig deler ikke jeg oppfatningen om at MAX ikke er et brukandes fly. Min egen MAX erfaring over omlag 50 flighter og ca 200 timer er derimot tvert om, og jeg vil any day bytte en NG mot en MAX. Fordelene etter min mening i MAX8 ifht 737-800 er blant annet; Betydelig mer speed-stabil i turbulens og descent, stødigere i alle faser av flighten, lavere støynivå med en mer behagelig frekvens, en betydelig fuel besparelse sammenlignet med NG ving mot ving i samme forhold og under samme forutsetninger (opp mot 20% fuelsave), en god oppgradering av displays og mer innholdsrike kart... om man skal være frempå og si at man synes at man skulle bygget et nytt fly fra scratch istedenfor å bygge videre på en velfungerende arbeidshest, så kan jeg ikke dy meg fra å sammenligne den litt trange fødselen Dreamlineren hadde. Hvorfor ser man for seg at en evt helt ny erstatter for 737 skulle ha et veldig annerledes barndomsforløp enn 787?
73H is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 16:11   #327
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Forøvrig er 737NG/MAX aerodynamisk sett 10 år mer moderne enn f.eks A320XXX.
Det som er igjen er basically stålrøret man sitter i, altså ikke akkurat noe high tech..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 19:20   #328
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Stålrør er det vel heller ikke akkurat.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 19:40   #329
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Forøvrig er 737NG/MAX aerodynamisk sett 10 år mer moderne enn f.eks A320XXX.
Det som er igjen er basically stålrøret man sitter i, altså ikke akkurat noe high tech..
Bytter man ut dette stålrøret med ett i plast, så bør man spare mangfoldige prosent med drivstoff. Dersom en Max8 byttes ut med en i plast med plass til 200 så blir jeg overrasket om ikke besparelsen er over 20%.
De eldste 738 bruker rundt 30% mer enn MAX8 antar jeg.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 19:51   #330
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Bytter man ut dette stålrøret med ett i plast, så bør man spare mangfoldige prosent med drivstoff. Dersom en Max8 byttes ut med en i plast med plass til 200 så blir jeg overrasket om ikke besparelsen er over 20%.
De eldste 738 bruker rundt 30% mer enn MAX8 antar jeg.
Hvis du mener karbon/kompositt, så er det lettere men ikke så mye man sparer på det selv om noe er det. Men det hjelper lite når det er veldig mye dyrere å bygge, slik at det delvis oppveier for drivstoff besparelsen. Ser man på f.eks 777-9 så valgte Boeing her å lage vingene i karbon, men ha flykroppen i aluminium da de etter erfaringene med 787 sliter på kostnadssiden her.

Neste narrowbody fra Boeing vil trolig ha karbonvinger, men aluminum kropp
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 07:01   #331
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da stanser Boeing leveringene av MAX, selv om produksjonen fortsetter

https://www.flightglobal.com/news/ar...unding-456666/

Quote:
"Boeing has paused delivery of 737 Max airplanes due to the temporary grounding," says Boeing in a statement. "We continue to build 737 Max airplanes, while assessing how the situation, including potential capacity constraints, will impact our production system."
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 08:22   #332
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da stanser Boeing leveringene av MAX, selv om produksjonen fortsetter
Når de ikke får lov til å fly så er det jo faktisk ikke mulig å levere flyene ...
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 10:18   #333
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Når de ikke får lov til å fly så er det jo faktisk ikke mulig å levere flyene ...
Ferryflights er fortsatt lov. Men er ikke helt sikker på om det inkluderer test- og leveringsflighter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 10:58   #334
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ferryflights er fortsatt lov. Men er ikke helt sikker på om det inkluderer test- og leveringsflighter.
EASAs Emergency Airworthiness Directive 2019-0051-E sier "...do not operate this aeroplane, except that a single non-Commercial ferry (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished."
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 17:07   #335
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da ser det ut til at nevnte MCAS software updaten kommer om ca 10 dager i.flg kilder.

Bloomberg

Quote:
Boeing shares reversed earlier losses after Agence France-Presse reported, citing unnamed sources, that the planemaker plans to roll out a software upgrade for 737 Max stall prevention in about 10 days. Reuters reported that the timeline hasn’t changed, citing company comments that the upgrade will be rolled out in the coming weeks. The shares rose 1.2 percent to $377.87 at 11:48 a.m. in New York.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 17:43   #336
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
EASAs Emergency Airworthiness Directive 2019-0051-E sier "...do not operate this aeroplane, except that a single non-Commercial ferry (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished."
Leste et annet sted at i hvertfall testflyvninger var unntatt fra dette. Så de fortsetter nok.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2019, 18:14   #337
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Leste et annet sted at i hvertfall testflyvninger var unntatt fra dette. Så de fortsetter nok.
Testflyvninger og flyvninger fra Renton til Boeing Field / Paine Field forsetter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 17:28   #338
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Testflyvninger og flyvninger fra Renton til Boeing Field / Paine Field forsetter.
Ser ut til First Flight og test flyvninger nå skjer ute ved Stillehavet, det er et stort område over the Olympics (sør øst for Lake Ozette) som er designert til test flyvning og normalt stengt for annen trafikk.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2019, 13:59   #339
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ser ut til First Flight og test flyvninger nå skjer ute ved Stillehavet, det er et stort område over the Olympics (sør øst for Lake Ozette) som er designert til test flyvning og normalt stengt for annen trafikk.
Ser ut som business as usual .. aktivitet i de samme områdene som normalt.

Det gikk to MAX'er til en liten flyplass ved New Orleans i går. Mulig dette blir midlertidig lagringsplass ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2019, 09:43   #340
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvem vet når den blir levert, men først 737-MAX 7 til kunde er nå ute av monteringshallen

https://twitter.com/AeroimagesChris/...x-7%3Fpage%3D4
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777X - statustråd LN-MOW Flyforum 218 08-02-2025 07:20
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 RJon Flyforum 36 15-03-2024 17:39
Norwegian 737MAX - statustråd LN-HFH Flyforum 202 02-06-2023 12:08
COPA bestiller 61 737MAX LN-MOW Flyforum 2 11-04-2015 15:28
Boeing med 737MAX winglets til 737NG Someone Flyforum 33 12-03-2015 14:42


All times are GMT +2. The time now is 08:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.