![]() |
|
![]() |
#321 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Lion Air har utsatt leveringer og vurderer å bytte til Airbus.
https://www.bloomberg.com/news/artic...r-africa-crash |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Boeing i går om MCAS oppdateringen
Quote:
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hvis det som står i denne artikkelen er riktig, så må jeg si at endel av de kritiske kommentarene i bunnen av den er passende.
Flere hevder at å oppdatere 737 enda en gang burde vært unngått, og at Boeing burde designet et nytt medium fly fra bunnen. De sier også at dagens piloter får for lite trening i å fly manuelt, og derfor har dårligere forutsetninger til å redde inn en vanskelig situasjon. Høres logisk ut, kan det stemme? https://theaircurrent.com/aviation-s...em-mcas-jt610/ Last edited by Radiv; 13-03-2019 at 08:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Jeg vil anta det nærmest blir full stopp i leveringer av 737 MAX, annet enn til de amerikanske/kanadiske selskapene, inntill videre. Boeing produserer i dag 52 737 maskiner hver måned og av dette er vel i hvertfall 80% MAX, om ikke mer. Da tar det vel ikke lang tid før det blir fullt på Renton og Boeing må begynne fly maskiner til ørkenen for lagring
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,113
|
![]() Quote:
Det sier seg selv at en styrmann med lavt antall flytimer ikke har mye stikketid. En styrmann med totaltid på 200 timer, som i Ethiopean, har så vidt kommet over stadiet med instrument/multiengine rating. Det har blitt en trend med ansettelse av piloter med lav erfaring, og jeg mener at det er et problem. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Forøvrig deler ikke jeg oppfatningen om at MAX ikke er et brukandes fly. Min egen MAX erfaring over omlag 50 flighter og ca 200 timer er derimot tvert om, og jeg vil any day bytte en NG mot en MAX. Fordelene etter min mening i MAX8 ifht 737-800 er blant annet; Betydelig mer speed-stabil i turbulens og descent, stødigere i alle faser av flighten, lavere støynivå med en mer behagelig frekvens, en betydelig fuel besparelse sammenlignet med NG ving mot ving i samme forhold og under samme forutsetninger (opp mot 20% fuelsave), en god oppgradering av displays og mer innholdsrike kart... om man skal være frempå og si at man synes at man skulle bygget et nytt fly fra scratch istedenfor å bygge videre på en velfungerende arbeidshest, så kan jeg ikke dy meg fra å sammenligne den litt trange fødselen Dreamlineren hadde. Hvorfor ser man for seg at en evt helt ny erstatter for 737 skulle ha et veldig annerledes barndomsforløp enn 787? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Forøvrig er 737NG/MAX aerodynamisk sett 10 år mer moderne enn f.eks A320XXX.
Det som er igjen er basically stålrøret man sitter i, altså ikke akkurat noe high tech..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Stålrør er det vel heller ikke akkurat.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
|
![]() Quote:
De eldste 738 bruker rundt 30% mer enn MAX8 antar jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
Neste narrowbody fra Boeing vil trolig ha karbonvinger, men aluminum kropp |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Da stanser Boeing leveringene av MAX, selv om produksjonen fortsetter
https://www.flightglobal.com/news/ar...unding-456666/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Når de ikke får lov til å fly så er det jo faktisk ikke mulig å levere flyene ...
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Ferryflights er fortsatt lov. Men er ikke helt sikker på om det inkluderer test- og leveringsflighter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,609
|
![]()
EASAs Emergency Airworthiness Directive 2019-0051-E sier "...do not operate this aeroplane, except that a single non-Commercial ferry (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Da ser det ut til at nevnte MCAS software updaten kommer om ca 10 dager i.flg kilder.
Bloomberg Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]()
Testflyvninger og flyvninger fra Renton til Boeing Field / Paine Field forsetter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]()
Ser ut til First Flight og test flyvninger nå skjer ute ved Stillehavet, det er et stort område over the Olympics (sør øst for Lake Ozette) som er designert til test flyvning og normalt stengt for annen trafikk.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]() Quote:
Det gikk to MAX'er til en liten flyplass ved New Orleans i går. Mulig dette blir midlertidig lagringsplass .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Hvem vet når den blir levert, men først 737-MAX 7 til kunde er nå ute av monteringshallen
https://twitter.com/AeroimagesChris/...x-7%3Fpage%3D4 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777X - statustråd | LN-MOW | Flyforum | 218 | 08-02-2025 07:20 |
Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030 | RJon | Flyforum | 36 | 15-03-2024 17:39 |
Norwegian 737MAX - statustråd | LN-HFH | Flyforum | 202 | 02-06-2023 12:08 |
COPA bestiller 61 737MAX | LN-MOW | Flyforum | 2 | 11-04-2015 15:28 |
Boeing med 737MAX winglets til 737NG | Someone | Flyforum | 33 | 12-03-2015 14:42 |