![]() |
|
![]() |
#201 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Forhåndsbestilte for litt siden to billetter med Heathrow Express, og for moro skyld betalte jeg en med Amex og en med MC (helt vanlig DNB MC). Hele 77 øre forskjell på en transaksjon på 7,5 britiske pund. (Amex var den dyreste)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Kan være en effekt at valuta veksles via dollar og at derfor får alt annet dårligere kurs?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og at Amex’ påslag er 2.5% og med det antagelig høyest i det norske markedet. Tidligere var vel 1.75 standard, men det har begynt å bevege seg opp mot 2.0. Innbiller meg danske bank har noen kort med 1.5% påslag. Blir penger av et prosentpoeng...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja, ser ut som 2% har blitt normen for kredittkortene generelt. Kan jo være som følge av strengere regler rundt hva dek an ta av marginer andre stdr.
![]() |
#205 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette stemmer men min erfaring over mange år Amex har alltid vært dyrest, dvs hatt dårligst kurs. Så den eneste fordelen med bruk av Amex er CT nå, etter de satte ned fra 20 til 15 poeng pr hundre. Det er vel et regnestykke. Men planelgger man smart får man you mye ut av en CT, som regel +100.000 poeng ved langturer som normalt har pris på minst 20.000. Av denne grunn har jeg behold mitt, selv med dårlige inntjening, høyere CT krav, samt dårlige kurser. Men det er så mange forhold som nå spiller inn, at det ikke lenger er så lett å beregne om det faktisk lønner seg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Newcomer
|
![]()
Hadde håpet på litt hjelp og fant igjen sammenligning, men har akkurat flyttet tilbake til Norge og tenkte å søke om et SAS kort. Via bank har jeg et MasterCard.
Antar at utgifter på kort vil bli ca 300-400k i år og deretter ca 200k, jobbreiser går via jobbkort da det går rett inn system. Foreløpig antar jeg at 20k statuspoeng kan være bra, men om man ser bort ifra det? Amex eller MC? |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Amex gir jo 2x CT om man omsetter for 300.000 så det er jo en ganske god deal, men som flere har skrevet her og andre plasser så er servicen deres elendig. Klarer man å svelge unna det så er Amex det beste valget.
Du kan jo også kjører Sas mastercard og få ytterligere 12.000 statusgivende poeng (20.000 på amex elite) per år. Det er jo ikke alle steder som tar amex, så da kan du bruke dette sas mc til de tingene enten via payr eller direkte på brukerstedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Newcomer
|
![]()
Takk. Kanskje jeg bare går for begge da jeg ikke tenkte over de 12k poengene. Flyr ikke så mye så vet ikke om to CTer er verdt det siden jeg nok ikke greier å få nok poeng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Da har plutselig "endre PIN" dukket opp. Men contact-less pay funker dårlig. Sist gang fikk jeg beskjed om at det var pga beløpsgrense, nå var svaret at selv om butikken tar Amex (chip) og andre kort på contactless så er det ikke sikkert at den tar Amex contactless. Det var veldig årlig dekning i Norden på det sa de...
![]() |
#210 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Har heller aldri fått contactless pay til å virke. Har prøvd mange ganger...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Skal ha et større trekk på AmEx og ringte inn for å høre om det ville gå gjennom. Ble satt over til kredittavdelingen, og ved at jeg kunne dokumentere «penger på bok» justerte de opp grensen. Forstod det slik at de i utgangspunktet har satt en kredittgrense, men som i hvert fall kan justeres ved dokumentasjon. Satser på at betalingen går gjennom når den først gjøres. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
De kunne (og gjorde) justere opp grensen midlertidig for et varslet stort trekk, men systemet ville gå tilbake til å kalkulere grensen dynamisk basert på den betalingshistorikk de bygger seg opp. Når et slikt manuelt godkjent stort trekk er gjennomført er det med på å dra opp den dynamiske grensen din (men ikke til samme nivå med en gang, du kan risikere å få samme trekk avvist neste gang). Jeg hadde i mange år signifikant forhøyet grense godkjent på det gamle DnB Amex Platinum kortet, som opererte med mer faste kredittgrenser, men dette har de ikke tatt med over i sitt nye kreditt-system. Så man kan risikere å gå på en smell her om man ikke ringer i forkant av større trekk. Denne usikkerheten om kortet faktisk virker er en av flere irriterende faktorer Amex har innført i dette skiftet. Men CT gjør det verdt det likevel foreløpig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Newcomer
|
![]()
Flere som sliter med kontantuttak med de nye amex kortene? helt vilkårlig om jeg får tatt ut eller om jeg bare får beskjed om at transaksjonen ikke kan gjennomføres. Gjelder både DNB og Nordea minibank.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Joker
|
![]()
Kortet skal være stengt for kontantuttak de første 6mnd, men kanskje det er enkelte minibanker som er vanskelige å sperre for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er noe mygel med det nye AmEx-kortet. Har ved flere anledninger forsøkt å reservere hotell/overnatting i USA, men får tilbakemelding om at kortet er "declined". Benytter da backup-kortet fra MasterCard, og alt går i orden. Det var aldri slike problemer med det gamle AmEx-kortet som var utstedt av DnB.
En annen ting: er det noen som har fått det nye kortet til å fungere sammen med Apple Pay? Og enda bedre: noen som har en epostadresse til AmEx kundeservice? |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
AMEX støtter ikke apple pay (eneste kortet med mulighet for EB-opptjening er Widerøe sitt kort fra Monobank) og du må ringe kundeservice. De har ikke digital kontaktmulighet ![]() Last edited by OttoL; 30-04-2019 at 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Basert på dine opplysninger sitter jeg nå med inntrykk av at SAS AmEx Elite absolutt ikke er noe premium-produkt. Forskuddsbetaling? Ringe kundeservice for å avklare kjøp? Hva hvis jeg står i Det Store Utland og skal ha meg en flybillett hjem, til 80k for dragen og meg selv ... kan man ikke da stole på at kortet bare fungerer? Det var aldri noe problem med DnB-utstedt AmEx. Det bare fungerte. Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt? Ang. AmEx/Apple Pay, så lar kortet seg fint legge til, men det gis feilmelding om at verifisering av kortet ikke er tilgjengelig. Problemet er altså at AmEx absolutt ikke støtter Apple Pay? Merkelige greier. Takk for tipset om WF/Monobank-kortet. Det er absolutt en leverandør som har forstått dette med kundeservice. En meget anvendelig app, god kundeservice både på telefon og epost. AmEx har noe å lære. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Prøvde nettopp å sjekke inn på hotellet mitt i Brasil med AmEx. Fikk "invalido" i terminalen.
Men det har skjedd med andre AmEx også og jeg tror roboten må lære seg reisemønsteret ditt. Med meg skjer dette ofte med nye kort. Heldigvis har jeg masse backup
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN | SBT | TripReports | 32 | 21-05-2018 16:16 |
SAS med nytt PointEarner-kort | FlightDeck | Reiseforum | 13 | 08-02-2013 19:02 |
Nytt UA MP kort? | SQ 777 | Småprat | 11 | 06-02-2013 19:10 |
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? | sarpingen87 | Småprat | 5 | 30-12-2012 11:16 |
Nytt Visa kort og E-Tickets | Bll spotter | Flyforum | 20 | 07-03-2009 10:53 |