Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-02-2019, 20:08   #181
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Samme erfaring.

Har handlet for ca 200' siden januar og beløp opp til 40.000,-. Fikk avvist etter 4 forsøket på å handle for ca 20' per transaksjon og oppringt dagen etter med spørsmål om det var jeg som gjorde dette. Det er fair.

Fikk derimot "declined, cardholder must authorise" på en transaksjon i UK i dag. På terminalen. Det var på 10', så et lite beløp ifht andre transaksjoner jeg har gjort.

Som tidligere nevnt så er jeg lite fornøyd med nye amex, og kommer til å kansellere så fort 2 CT for 2019 er opptjent.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2019, 10:04   #182
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Samme erfaring.

Har handlet for ca 200' siden januar og beløp opp til 40.000,-. Fikk avvist etter 4 forsøket på å handle for ca 20' per transaksjon og oppringt dagen etter med spørsmål om det var jeg som gjorde dette. Det er fair.

Fikk derimot "declined, cardholder must authorise" på en transaksjon i UK i dag. På terminalen. Det var på 10', så et lite beløp ifht andre transaksjoner jeg har gjort.

Som tidligere nevnt så er jeg lite fornøyd med nye amex, og kommer til å kansellere så fort 2 CT for 2019 er opptjent.
Skal de ikke bare bli kjent med brukerprofilen din da? Det der skjer i starten hver gang jeg har fått nytt kort fra en helt ny provider. Vi som reiser mye vil jeg tro gir fraud detection systemer litt å tygge på.

Dessuten er det vel dynamisk limit på kortet, så de skal lære det også.

Jeg er rimelig fornøyd jeg. Det er et kredittkort liksom. Nå har jeg fått grunnpoengene og jeg kan betale med det. Det er fjongt

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 19:39   #183
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Skal de ikke bare bli kjent med brukerprofilen din da? Det der skjer i starten hver gang jeg har fått nytt kort fra en helt ny provider. Vi som reiser mye vil jeg tro gir fraud detection systemer litt å tygge på.

Dessuten er det vel dynamisk limit på kortet, så de skal lære det også.
Jo det skal de jo. Problemet er at min kredittgrense er 100'. Faktura for desember var på 30' januar på 100' (pluss at jeg satt inn 25' ekstra så handlet for 125', og februar var på 60'.
Alle faktura ble betalt enten dagen de ble produsert eller på forfall.

Hvordan klarer de da å sette ned grensen min til ca 35' i mars?
Den dynamiske kalkulatoren der skulle jeg gjerne fått forklart av noen som ikke er helt ferske kundebehandlere ansatt rett fra den svenske videregående skole....
Old 05-03-2019, 20:39   #184
dodgeflyer
Newcomer

Quote:
Jo det skal de jo. Problemet er at min kredittgrense er 100'. Faktura for desember var på 30' januar på 100' (pluss at jeg satt inn 25' ekstra så handlet for 125', og februar var på 60'.
Alle faktura ble betalt enten dagen de ble produsert eller på forfall.

Hvordan klarer de da å sette ned grensen min til ca 35' i mars?
Den dynamiske kalkulatoren der skulle jeg gjerne fått forklart av noen som ikke er helt ferske kundebehandlere ansatt rett fra den svenske videregående skole....
Nå har jeg ikke mye erfaring med Amex Norge da jeg har akkurat flyttet hjem, men i prosess med å søke om kortet, men tror ofte Amex krever gradvis oppbygging av bruk. Tror enormt store trekk er noe de ikke liker.
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 22:20   #185
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by dodgeflyer View Post
Nå har jeg ikke mye erfaring med Amex Norge da jeg har akkurat flyttet hjem, men i prosess med å søke om kortet, men tror ofte Amex krever gradvis oppbygging av bruk. Tror enormt store trekk er noe de ikke liker.
Det er jo ikke enormt stort det han nevner. 125k på en måned er ikke så mye egentlig.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 06-03-2019, 12:07   #186
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Er det noen som vet om man kan si opp nye amex elite etter CT er opptjent og fortsatt ha mulighet til å benytte CT senere i år? Eller må man ha et gyldig Amex kort for å booke CT?

Det er så mye problemer med Amex og jeg har allerede en CT, så tror jeg gir F i hele Amex og hopper over til SAS Mastercard inntil Dnb kommer på banen igjen med en tilsvarende CT løsning....
Old 07-03-2019, 11:08   #187
TLS at OSL
Flyer

SAS Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Jeg har nå fått faktura fra Amex etter å ha brukt kortet i utlandet, og de har lagt til en "avgift" på hver eneste transaksjon. Dette har medført at f.eks. hotellregningen har blitt ca. 50 kr. dyrere enn den skulle ha vært.

Heretter kommer jeg til å bruke andre kort i utlandet. Amex-kortet vil heretter kun bli brukt i Norge ved bestilling av flybilletter, hotell, o.s.v.
Skjønner ikke Amex at disse "avgiftene" fører til irritasjon blant brukerne, og at vi som brukere trekker kortet sjeldnere?
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 14:27   #188
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Jeg har nå fått faktura fra Amex etter å ha brukt kortet i utlandet, og de har lagt til en "avgift" på hver eneste transaksjon. Dette har medført at f.eks. hotellregningen har blitt ca. 50 kr. dyrere enn den skulle ha vært.

Heretter kommer jeg til å bruke andre kort i utlandet. Amex-kortet vil heretter kun bli brukt i Norge ved bestilling av flybilletter, hotell, o.s.v.
Skjønner ikke Amex at disse "avgiftene" fører til irritasjon blant brukerne, og at vi som brukere trekker kortet sjeldnere?
På de nye kortene har Amex begynt å splitte ut valutapåslaget. Så du betaler ikke noe ekstra. Men i forhold til andre kort så ser du hva valutapåslaget er.
storg is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 15:28   #189
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by storg View Post
På de nye kortene har Amex begynt å splitte ut valutapåslaget. Så du betaler ikke noe ekstra. Men i forhold til andre kort så ser du hva valutapåslaget er.
Splitte ut "valutapåslaget"? Hvorfor skal de i det hele tatt ha et valutapåslag? De gir meg en dårlig kurs, og i tillegg har de en egen post som de kaller "avgift".
Bruker jeg f.eks. Visa eller Mastercard i utlandet, får jeg bedre kurs og ingen "avgift" i tillegg. Derfor kommer jeg ikke til å bruke Amex i utlandet mer, så sant jeg ikke må.
Old 07-03-2019, 15:38   #190
McSteen
Newcomer

Quote:

Har fått det samme på fakturaen for mitt Flying Blue Mastercard, det er ikke noen ny avgift, men det er bare valutapåslaget som nå er spesifisert.
Old 07-03-2019, 15:38   #191
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Splitte ut "valutapåslaget"? Hvorfor skal de i det hele tatt ha et valutapåslag? De gir meg en dårlig kurs, og i tillegg har de en egen post som de kaller "avgift".
Bruker jeg f.eks. Visa eller Mastercard i utlandet, får jeg bedre kurs og ingen "avgift" i tillegg. Derfor kommer jeg ikke til å bruke Amex i utlandet mer, så sant jeg ikke må.
Alle norske banker har såvidt meg bekjent et gebyr på rundt 2% ved betaling i utenlandsk valuta (tror riktignok ingen har et like høyt gebyr som Amex).

Hvorfor de skal ha et valutagebyr er et godt spørsmål, bankene har ingen ekstra kostnader ved at du betaler i annen valuta enn NOK, så det er ikke annet enn gebyr som har vist seg allment akseptert.

Det eneste kortet tilgjengelig for nordmenn uten valutagebyr er såvidt jeg vet Revolut (men mener de har enkelte unntak i helger o.l.)
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2019, 16:54   #192
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Da bør du lese deg opp på prisene på Visa og Masterardene dine. Helt vanlig med 1.75% i Norge. Mulig Amex tar noe mer.
Old 07-03-2019, 17:16   #193
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Mener å huske Dnb amex hadde 1,75% men de prosentene var bakt inn i transaksjonen, mot at nye amex nå synliggjør dem.
Sånn sett er det ikke mye forskjell på gamle og nye amex, men jeg også har blitt veldig tilbakeholden til bruk i utlandet. Problemet er at det er ofte der jeg gjør de store handlene som sikrer en CT...
Old 07-03-2019, 19:18   #194
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Mener å huske Dnb amex hadde 1,75% men de prosentene var bakt inn i transaksjonen, mot at nye amex nå synliggjør dem.
Sånn sett er det ikke mye forskjell på gamle og nye amex, men jeg også har blitt veldig tilbakeholden til bruk i utlandet. Problemet er at det er ofte der jeg gjør de store handlene som sikrer en CT...

Men denne avgiften betaler man uansett hvilket kort man bruker. Men noen untakk som Revolut og co. Men alle norske kort har vel ca dette i avgift.
Old 07-03-2019, 20:42   #195
TLS at OSL
Flyer

Hvis jeg tar ut kontanter i utlandet med et eller annet kort, enten det er Visa, Mastercard eller andre, kommer det et tillegg, men jeg har aldri fått det hvis jeg betaler på et hotell en restaurant eller annet med noen av de to kortene.
Old 07-03-2019, 20:45   #196
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Hvis jeg tar ut kontanter i utlandet med et eller annet kort, enten det er Visa, Mastercard eller andre, kommer det et tillegg, men jeg har aldri fått det hvis jeg betaler på et hotell en restaurant eller annet med noen av de to kortene.

«Tillegg» er jo innbakt i prisen. Det er en grunn til at det er god business å drive med kredittkort selv men kunder som betaler i tide
Old 07-03-2019, 20:56   #197
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
«Tillegg» er jo innbakt i prisen. Det er en grunn til at det er god business å drive med kredittkort selv men kunder som betaler i tide
Selvfølgelig tjener de penger på at vi bruker kortene. Saken er imidlertid at jeg var utenlands i forrige uke og brukte Visa- og Amexkortet med noen minutters mellomrom bare for å sjekke kurser og evt. avgifter. Visa ga meg en litt lavere kurs enn Amex, og i tillegg hadde altså Amex en "avgift" på regningen.
Visa er altså billigere, og derfor vil jeg ikke bruke Amex i utlandet heretter.
Old 07-03-2019, 21:52   #198
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Quote:
Selvfølgelig tjener de penger på at vi bruker kortene. Saken er imidlertid at jeg var utenlands i forrige uke og brukte Visa- og Amexkortet med noen minutters mellomrom bare for å sjekke kurser og evt. avgifter. Visa ga meg en litt lavere kurs enn Amex, og i tillegg hadde altså Amex en "avgift" på regningen.
Visa er altså billigere, og derfor vil jeg ikke bruke Amex i utlandet heretter.
Det er helt korrekt.
VISA/MasterC gir deg som regel bedre kurser. Har sammenlignet dette selv tidligere og sett forskjellen. Nå kan det da diskuteres hvorvidt det lønner seg å betale litt mer ved bruk av amex og samtidig få 20% EB poeng og CT..... Noen steder må de jo tjene inn den CT'en og de poengene.
Old 07-03-2019, 21:55   #199
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ah, sånn å forstå, nok et argument for at det var riktig av meg å si opp alt av Amex
Old 07-03-2019, 23:01   #200
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Summen som står på utskriften er inkludert gebyret. Totalt sett betalte jeg mellom 0,1 og 0,2 øre mer per dollar for amex enn for MC.

Posting Rules