![]() |
|
![]() |
#181 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Den har fyrt opp transponderen i dag ihvertfall ... Ja, Virgin er visst lett desperate om dagen ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Nå er den på vei vestover .. skal vi tippe Victorville for sjekker og istandsettelse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Den gikk til San Fransisco .. nå ble jeg litt nysgjerrig. Men ingen tegn til uregelmessigheter med de innkommende, med mindre en av dem er blitt 'syke' og trenger avløsning ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Nok en A340 har forlatt Air France
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]()
Philippine Airlines faset ut sine A340 i stillhet i slutten av september, nå er det ingen A340-operatører igjen i Asia.
https://centreforaviation.com/analys...ows-out-442095 Quote:
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
|
![]()
Hei!
Det kommer an på hva man regner som Asia da. Jeg parkerte ved siden av en 340-600 fra Mahan i går fra Iran. Midtøsten/Asia. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Azerbajan, Syria og Afghanistan (Kam Air) er da også Asia ... Qatar flyr vel også fortsatt -600?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Iberia starter forsiktig utfasingen av A340-600 neste år, og kommer til å gradvis redusere flåten frem til siste maskin forlater flåten i 2023, i følge siste rapport fra IAG sin kapitalmarkedsdag
Antallet A340-600 ut av flåten 2019 1x 2020 5x 2021 1x 2022 6x 2023 4x Antar det omtrent matcher innfasingen av A350-900 i ordre |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,116
|
![]()
TAP Portugal planlegger å fase ut sine fire siste A340-300 i løpet av februar 2019. de har en alder på 23-24 år og blir erstattet av A330neo.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...i-met-pensioen |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Air Tahiti Nui sin første av 5 A340-300 sender nå til huggeren, etterhvert som 787-9 kommer inn. 2001 modell, 17,5 år, og var en maskin som egentlig var bygget til Sabena, men aldri levert dem
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
Ser de har bestilt fire 787-9, mens de i dag har fem A340-300 - én av maskinene er innleid, mens fire eier selskapet selv. Noen som vet om de kommer til å beholde noen A340, eller skal de fly med kun fire 787-9? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Er vel ikke umulig de ikke har utnyttet kapasiteten fullt ut og hatt noe slakk så lenge de har hatt billige A340 maskiner i flåten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
Jo, det er godt mulig, med nytt materiell bør de jo kunne være hakket mer effektive. Ser de har ruter fra Papeete til Auckland, Tokyo, Los Angeles og videre fra sistnevnte til Paris. I snitt har de to daglige avganger ut fra Papeete. Papeete-Los Angeles går seks-syv ganger i uken, alltid som en del av enten Auckland- eller Paris-ruten, som går fire og tre ganger hver. Den lengste ruten, til Tokyo, går tre ganger i uken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
|
![]()
A340 må ha vært en usedvanlig dårlig investering for flyselskaper. At noen i innkjøpsavdelinger falt for slagordet "4 engines 4 longhaul" på 2000 tallet er litt utrolig da B777 var vel så kapabel samtidig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]() Quote:
For noen har maskinen funket bra, for andre ikke like bra. Og det er stor forskjell på modellene også; -200 og -500 har ikke vært noen suksess for noen. -600 ble nok en skuffelse, mens -300 modellen solgte helt greit for at Airbus tjente penger på den, samtidig som den har vært en god arbeidshest for mange flyselskaper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Det er 777-300ER som var gamechangeren her. A340-300 og 777-200 er relativt like i driftskostnader. Airbus ga imidlertid dyp rabatt og kunne som regel lokke med kortere leveringstid, noe som var attraktivt for mange kunder.
Men intet er sort-hvitt på dette feltet. Forskjellige kunder har forskjellige behov og dette gir også utslag i regnestykket. Så å kalle noe 'best' eller 'billigst' blir i beste fall unøyaktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]() Quote:
Jepp, det var da 777-300ER kom at det virkelig endret posisjonene. Den maskinen kom jo inn bedre enn lovet av Boeing, samtidig som A340-600 skuffet, mest på grunn av alt for høy vekt og motorer som var alt for dyre å vedlikeholde. Det handler egentlig ikke så mye om 2 vs 4 motorer isolert sett, og det er ofte en alt for enkel forklaring. Som du er inne på, 777-200ER og A340-300 har et ganske likt kostnadsnivå, og kan variere avhengig av fullengde og konfigurasjon. Og ikke minst hvordan det passer inn i resten av flåten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Ser ut som det går mot skraping av Lufthansas eldste A340-600
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]() Quote:
Air Tahiti Nui har faset ut sin andre Airbus A340-300-maskin, dermed er det tre igjen. F-OLOV ble fløyet fra Los Angeles til flykirkegården Teruel i Spania (TEV) 17. februar, siste kommersielle avgang var dagen før fra Papeete til Los Angeles. Flyet er 13 år, den klart nyeste A340 i Air Tahiti Nui-flåten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utfasing av B767 | Discus | Flyforum | 10 | 14-11-2024 15:23 |
Utfasing av B747 | toftos | Flyforum | 413 | 28-02-2024 13:48 |
Utfasing MD-11F | toftos | Flyforum | 20 | 05-01-2024 09:15 |
Norwegian og utfasingen av 737-300 | Hickok | Flyforum | 84 | 15-12-2015 17:21 |