![]() |
|
![]() |
#641 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
|
![]()
Takker for hjelpen alle når det gjelder dette med å "hoppe av" i CPG fra Japan, for å kunne komme raskere til Berlin istedet for å måtte være med tilbake til Stavanger og ta fly til Berlin neste dag. Hvordan blir det da med tanke på poengopptjening EB , blir jeg trukket noe i poeng når jeg ikke er med siste strekning jeg har på billetten min med SAS plus fra Japan? (CPG-SVG) Lander i Køben fra Japan rundt 16 og det går et fly til Berlin med Sas kl 18. Satser på det da går bra å booke dette (går via Stockholm.. men men, kommer meg i alle fall til Berlin samme kveld om det ikke er store forsinkelser fra Japan)
Last edited by Apollon; 14-07-2018 at 11:30. |
![]() |
![]() |
#642 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Du får ikke poeng/miles for en flyvning du (frivillig) ikke flyr.
|
![]() |
![]() |
#643 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 112
|
![]()
Hei,
Er det noen med tilgang som kan sjekke årsaken for forsinkelsen på D8 2806 tirsdag 10 juli? Den ble ca 4 timer og 30 minutter forsinket inn til OSL og jeg mistet siste fly til TRD for kvelden. Fikk overnatting i Oslo, samt fly neste morgen, jeg jeg kom frem ca 10 timer etter rutetid. Noen sjans for å vinne frem om EU kompensasjon på 250 euro? LN-KMS Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk |
![]() |
![]() |
#644 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
|
![]() Quote:
Forstår det slik at det ikke vil hjelpe så mye å booke Sas plus saver der siden endrings/kansellering koster en del,slik at vanlig Sasplus er best. Last edited by Apollon; 14-07-2018 at 18:58. |
|
![]() |
![]() |
#645 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Du får poeng for det du flyr. Ved separate billetter er du ansvarlig for connection. SAS Plus er fullt refunderbar, inkludert no-show (kansellering etter flyet har gått).
Fri endring ved samme bookingklasse eller betale fare difference. Ser ingen problem med å tagge bagasjen til CPH i Japan/be ANA kun sjekke deg inn til CPH. Gi melding til SAS om at du ikke blir med til Stavanger ved ankomst Danmark. Alternativ: Om du ikke sjekker inn på CPH-SVG, blir heller ikke bagasjen lastet og kan hentes ut manuelt på Kastrup (kan ta tid). Samme om du kansellerer innsjekk; du og bagasjen blir offloaded. CPH https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Airport |
![]() |
![]() |
#646 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Brussels Airlines har endret på flytider uten å varsle meg. Jeg ønsker å endre til en annen flight som nå passer bedre, men de sier at ifølge corporate policy så booker de kun om ved endringer på over 2 timer.
Har de virkelig rett til å gjøre dette?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
#647 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
Godt mulig, men spill agentrulletten. Som regel ordner det seg hvis man selv har en løsning klar.
|
![]() |
![]() |
#648 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Kom til ei som sa jeg ikke hadde lov til å endre bookingen før jeg i det hele tatt fikk sagt noe. Skal se om jeg kan treffe bedre, men først må jeg få brekreftelse på en annen endring som hun lovet jeg skulle motta for 3 timer siden.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
#649 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
Hei,
Har en post i denne tråden fra 1-2 mnd tilbake i tid ( https://forum.flyprat.no/showpost.ph...&postcount=611 ). Har nå omsider fått mail fra Lufthansa om at jeg får tilbake maksbeløp i erstatning for meg og min kone for forsinkelsen ut fra Oslo som førte til misset connection til USA (og ankomst USA 25 timer senere enn bestilt). Vi fikk jo dekket hotell av Lufthansa ved Frankfurt airport (eller betongbunkers i ingenmannsland ved flyplassen som man også kan kalle det). Men vi hadde betalt mye penger for et hotell ved ankomststedet den natten vi misset (når vi istedet sov i Frankfurt). Er dette noe reiseforsikring normalt da vil tilbakebetale, eller er det slik at siden vi fikk annet "hotell" så er det ikke å anse som tap? Og hva med dekning av telefonutgifter til USA for å ordne med en dags utsettelse av leiebil, varsle hotellet i USA etc? Jeg ville ikke komplisere erstatningskravet til Lufthansa, og tok derfor ikke dette med i forespørselen til de om erstatningen i forhold til EU-reglene ved forsinkelse/kansellering. Mvh B |
![]() |
![]() |
#650 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]() Quote:
Hadde selv dette mot Swiss nylig. Da forsinkelsen skyldes forhold utenfor deres påvirkning (franske flyveledere) så hadde jeg ikke krav på EU261 erstatting, derimot dekket de alle tap jeg hadde og som jeg la frem kvittering på: Middag i FRA, bærepose fra kolonial.no jeg aldri fikk hentet og ekstra parkering på OSL |
|
![]() |
![]() |
#651 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
>You’re pushing it.
Jepp. Men telefonutgiftene er ikke viktige. Vil bety at jeg må ta ut samtalelogger etc for å få dekket noen kroner. Hotellutgiften er dog mer betydelig. |
![]() |
![]() |
#652 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
Ved innmelding til feks Europeiske for misset flight connection (med påfølgende ett døgns delay på reise) spør de om: "Foreligger det bekreftelse fra transportør/bilbergingsfirma?".
Noen som vet hva som godtas her (ref forsinkelse som førte til misset connection)? Er det nok med rerouting-billett (ny flight dagen etter) fra flyselskapet som viser samme bookingnummer samt kopi av email fra flyselskapet der de sier at du får erstatning for misset connection (ref regel EU261). Eller trenger man noe mer formelt fra flyselskapet? Fikk et tips om at det går an å hente ut flydata om vår forsinkede avgang via Vianor sine sider (https://avinor.no/konsern/tjenester/...a-i-xml-format) men har ikke helt løst koden ennå (jobber med saken). Dersom det likevel ikke hjelper meg er det kanskje heller ingen grunn til å grave i den løsningen fra Avinor. Kommentar? Last edited by Oladunk; 07-08-2018 at 16:03. |
![]() |
![]() |
#653 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
Er det slik at penger man får tilbake fra flyselskap på EU261-regelen ved forsinkelse/kansellering er ment å dekke alt av utgifter for ubenyttet hotell, omkostninger ved ombookinger og andre følger? Eller er denne pengesummen kun å anse som en "tort og svie" trøst når ferie etc får en dårlig start? Er det normalt/mulig å kreve flyselskap også for slike kostnader i tillegg?
Spørsmålet ble aktualisert etter at jeg fant ut at en vanlig reiseforsikring som inkluderer privat bruk og familiemedlemmer ikke dekker tap av ubenyttet hotellovernatting ved forsinkelse til bestemmelsesstedet. Ihvertfall i Europeiske må man tydeligvis tegne en egen super-reiseforsikring for å få dekket dekket. Har betalt reisen med kredittkort, men er vel ikke veldig optimist i forhold til at de dekker bedre enn Europeiske. |
![]() |
![]() |
#654 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]() Quote:
"Consequential losses Please note: Consequential losses due to a delay or cancellation are not reimbursable under the EU-regulation. " Noen som har fått erstattet andre konsekvens-utgifter (feks ubenyttet hotell)? I tilfelle hvordan? Last edited by Oladunk; 09-08-2018 at 08:45. |
|
![]() |
![]() |
#655 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
For å svare enda en gang på mitt eget spørsmål.
Ser ut som jeg fant svaret her, og svaret er at EU261 kun dekker tidstapet. Flyselskapet skal også dekke "consequential loss" ifølge "Convention of Montreal". https://www.euclaim.co.uk/blog/conse...r-entitlements "If you suffer consequential damage due to a delay, such as an expired hotel reservation or missed cruise, this is covered under the Convention of Montreal. The airline is responsible for the consequential damage caused by the delay and has to compensate the passengers involved." Dette står i tilfelle i kontrast til det SAS sier på sine sider (nevnt i postingen før denne). Last edited by Oladunk; 09-08-2018 at 10:58. |
![]() |
![]() |
#656 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
Hjelper min sønn å søke EU261-erstatning for en Sas-flyvning i juli som ble kansellert med påfølgende ombooking og ca 7 timer forsinkelse. Som en del av kravet spør de etter: «Please attach a copy of the boarding pass of your rebooked flight»
Vel, det hadde han kun i sas-appen. Noen som vet hvordan man kan fremskaffe dette i ettertid (feks via app eller mine sider) eller om det er andre ting man kan sende inn istedet for boarding pass fra ombooket flight? Har jo feks opprinnelig bestillingsbekreftelse og sms med detaljer om ombooking fra sas. Last edited by Oladunk; 13-08-2018 at 23:25. Reason: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
#657 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 265
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#658 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 37
|
![]()
OK. Godt å høre. Forventet dette også. Er vel en liten snubletråd for de som ikke tror de kan klage om de ikke har boarding-kortet lenger.
De sitter jo strengt tatt med all info vil jeg tro. Men ofte skal flyselskapene ha kopi for feks etterregistrering av bonuspoeng. Sånn sett er en wallet-løsning for billetter bedre enn å kunne hente frem online i appen. Å ta bilde av boardingkortet på mobilen er heller ikke dumt. Takk for tilbakemelding. B |
![]() |
![]() |
#659 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 115
|
![]()
Jeg lurer på om noen kan hjelpe vedr rettigheter når flyselskapet avviser deg pga at de mener du mangler papirene til å slippe inn på ankomststedet. Det gjelder en flygning fra Istanbul til Minsk hvor Turkish Airlines nektet ombordstigning pga manglende visum til Hviterussland. Dette til tross for at det ble fremvist et stemplet dokument fra visummyndighetene i Minsk om at de hadde mottatt dokumenter nødvendig for å utstede visum ved ankomst.
Løsningen her ble å kjøpe ny billett med Ukraine Airlines og reisen ble gjennomført uten problemer og visum ble utstedt ved ankomst Minsk som forventet, så det er jo ganske solid dokumentasjon på at Turkish Airlines tok feil. Har man noen rettigheter når flyselskapet nekter ombordstigning i et slikt tilfelle? Er det noen som vet hvordan man kan gå frem? |
![]() |
![]() |
#660 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]()
Det gjelder å tilpasse seg, også for flyselskapene, som i stor grad har måttet øke flytidene i ruteplanene for å «minske» forsinkelsene
https://standbynordic.com/airlines-a...avoid-payouts/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |