Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2018, 16:49   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Brussels Airlines har endret på flytider uten å varsle meg. Jeg ønsker å endre til en annen flight som nå passer bedre, men de sier at ifølge corporate policy så booker de kun om ved endringer på over 2 timer.

Har de virkelig rett til å gjøre dette?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 25-07-2018, 17:22   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Brussels Airlines har endret på flytider uten å varsle meg. Jeg ønsker å endre til en annen flight som nå passer bedre, men de sier at ifølge corporate policy så booker de kun om ved endringer på over 2 timer.

Har de virkelig rett til å gjøre dette?
Godt mulig, men spill agentrulletten. Som regel ordner det seg hvis man selv har en løsning klar.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 25-07-2018, 18:55   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Godt mulig, men spill agentrulletten. Som regel ordner det seg hvis man selv har en løsning klar.
Kom til ei som sa jeg ikke hadde lov til å endre bookingen før jeg i det hele tatt fikk sagt noe. Skal se om jeg kan treffe bedre, men først må jeg få brekreftelse på en annen endring som hun lovet jeg skulle motta for 3 timer siden.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 06-08-2018, 14:35   #4
Oladunk
Newcomer

Hei,
Har en post i denne tråden fra 1-2 mnd tilbake i tid ( https://forum.flyprat.no/showpost.ph...&postcount=611 ). Har nå omsider fått mail fra Lufthansa om at jeg får tilbake maksbeløp i erstatning for meg og min kone for forsinkelsen ut fra Oslo som førte til misset connection til USA (og ankomst USA 25 timer senere enn bestilt).

Vi fikk jo dekket hotell av Lufthansa ved Frankfurt airport (eller betongbunkers i ingenmannsland ved flyplassen som man også kan kalle det). Men vi hadde betalt mye penger for et hotell ved ankomststedet den natten vi misset (når vi istedet sov i Frankfurt). Er dette noe reiseforsikring normalt da vil tilbakebetale, eller er det slik at siden vi fikk annet "hotell" så er det ikke å anse som tap?

Og hva med dekning av telefonutgifter til USA for å ordne med en dags utsettelse av leiebil, varsle hotellet i USA etc?

Jeg ville ikke komplisere erstatningskravet til Lufthansa, og tok derfor ikke dette med i forespørselen til de om erstatningen i forhold til EU-reglene ved forsinkelse/kansellering.

Mvh B
Oladunk is offline  
Old 06-08-2018, 14:56   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oladunk View Post
Og hva med dekning av telefonutgifter til USA for å ordne med en dags utsettelse av leiebil, varsle hotellet i USA etc?

Jeg ville ikke komplisere erstatningskravet til Lufthansa, og tok derfor ikke dette med i forespørselen til de om erstatningen i forhold til EU-reglene ved forsinkelse/kansellering.

Mvh B
Dette burde du vel ha søkt om samtidig. Slik at du både skulle søkt om kompensasjonen i henhold til EU261 (så lenge du er dekket av det) samt erstatting for tap du har hatt, som f.eks telefonutgifter, mat og andre økonomiske tap, som er uavhengig eventuelle EU261

Hadde selv dette mot Swiss nylig. Da forsinkelsen skyldes forhold utenfor deres påvirkning (franske flyveledere) så hadde jeg ikke krav på EU261 erstatting, derimot dekket de alle tap jeg hadde og som jeg la frem kvittering på: Middag i FRA, bærepose fra kolonial.no jeg aldri fikk hentet og ekstra parkering på OSL
Old 06-08-2018, 14:58   #6
Oladunk
Newcomer

>You’re pushing it.

Jepp. Men telefonutgiftene er ikke viktige. Vil bety at jeg må ta ut samtalelogger etc for å få dekket noen kroner.

Hotellutgiften er dog mer betydelig.
Oladunk is offline  
Old 07-08-2018, 15:36   #7
Oladunk
Newcomer

Ved innmelding til feks Europeiske for misset flight connection (med påfølgende ett døgns delay på reise) spør de om: "Foreligger det bekreftelse fra transportør/bilbergingsfirma?".
Noen som vet hva som godtas her (ref forsinkelse som førte til misset connection)?

Er det nok med rerouting-billett (ny flight dagen etter) fra flyselskapet som viser samme bookingnummer samt kopi av email fra flyselskapet der de sier at du får erstatning for misset connection (ref regel EU261). Eller trenger man noe mer formelt fra flyselskapet?

Fikk et tips om at det går an å hente ut flydata om vår forsinkede avgang via Vianor sine sider (https://avinor.no/konsern/tjenester/...a-i-xml-format) men har ikke helt løst koden ennå (jobber med saken). Dersom det likevel ikke hjelper meg er det kanskje heller ingen grunn til å grave i den løsningen fra Avinor.

Kommentar?

Last edited by Oladunk; 07-08-2018 at 16:03.
Oladunk is offline  
Old 09-08-2018, 08:38   #8
Oladunk
Newcomer

Er det slik at penger man får tilbake fra flyselskap på EU261-regelen ved forsinkelse/kansellering er ment å dekke alt av utgifter for ubenyttet hotell, omkostninger ved ombookinger og andre følger? Eller er denne pengesummen kun å anse som en "tort og svie" trøst når ferie etc får en dårlig start? Er det normalt/mulig å kreve flyselskap også for slike kostnader i tillegg?

Spørsmålet ble aktualisert etter at jeg fant ut at en vanlig reiseforsikring som inkluderer privat bruk og familiemedlemmer ikke dekker tap av ubenyttet hotellovernatting ved forsinkelse til bestemmelsesstedet. Ihvertfall i Europeiske må man tydeligvis tegne en egen super-reiseforsikring for å få dekket dekket. Har betalt reisen med kredittkort, men er vel ikke veldig optimist i forhold til at de dekker bedre enn Europeiske.
Oladunk is offline  
Closed Thread

Posting Rules