![]() |
|
![]() |
#361 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
For å gi en statusrapport på ordre og leveringer nå som flyet har fått nytt navn:
Firm order: A220-100: Delta: 75 Swiss: 10 Odyssey Airlines: 10 Braathens Regional: 10 PrivatAir: 5 Lease Corporation International: 3¨ Totalt: 113 A220-300: AirBaltic: 50 Air Canada: 45 Republic Airways Holding: 40 Macquairie AirFinace: 40 Swiss: 20 Lease Corporation International: 17 Al Qahtani Aviation Company/SaudiGulf: 16 Ilyushin Finance Co.: 14 Egypt Air: 12 GTLK Leasing (til Red Wings): 6 Korean Air: 10 Iraqi Airways: 5 Falcon Aviation Services: 2 Air Tanzania (bestilt av staten): 2 Totalt: 279 Endel av disse ordrene er jo også litt "shaky", men enn så lenge ligger de som firm og da er jo depositumet betalt Levert: A220-100/CS110: Swiss: 8 A220-300/CS300 Swiss: 15 Air Baltic: 9 Korean Air: 6 |
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Litt spent på hva de allerede leverte maskinene vil bli omtalt som. De er jo bygget som CS100 og CS300.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg lar emojis snakke for meg:
![]() ![]() ![]() ![]() Men for å være litt alvorlig, så forstår jeg ikke helt logikken i verken rebrandingen i seg selv, eller modellnummereringen. Ville ikke A219 og A221 vært mer logisk? Det er vel bare snakk om et joint venture, og C-series er jo på ingen måte en «fullverdig» Airbus heller, den deler jo ikke avionics eller andre ting med resten av produktene deres. Oh well, det er tross alt bare snakk om et navn.
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 10-07-2018 at 15:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Litt som med de fleste MD-80 typene, som jo i typesertifikatet ble hetende DC-9 og ikke MD-80, selv etter Douglas ble til McDonnel-Douglas Eller må jeg si jeg egentlig liker navnet, i motsetning til noen andre :P Og når Airbus nå faktisk har kjøpt programmet, etter Bombardier selv klarte kjøre det i grøften, så ville det vært veldig rart ikke markedsføre det som Airbus Her er forresten den offisielle pressmeldingen fra Airbus: https://www.airbus.com/newsroom/pres...-a220-300.html Quote:
Last edited by Someone; 10-07-2018 at 15:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Flyklapper
|
![]()
jaja .. så får vi se om konlurrenten etterhvert blir til B-636 eller 737jr .....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når Airbus skal ta over det hele så ga det nok ikke mening for dem å beholde CS-navnet, det ville ikke passet inn i deres modellmatrise. Jeg skjønner derfor godt at de vil markedsføre flyet under eget navn. Jeg regnet med at den kanskje ble hetende A200, så evt A200-100 og A200-300 etc. Men jeg tror kanskje de valgte A220 for å vise at det er en størrelse mindre enn 320 og således en slags lillebror til denne...?
Må uansett si at dette er positivt, Airbus gikk inn og "reddet" flyet og arbeidsplassene, slik at det lever videre. Airbus på sin side fikk et "gratis" fly som fyller et ganske stort hull i modellutvalget deres. Vinn-vinn, spør du meg... Blir spennende å se om det kommer inn noen nye bestillinger nå som det er mer klart hva som skjer videre. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Flyklapper
|
![]()
Bilde Seth Miller - The Wandering Armenean.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen sjanse for at A220 kan bli samme type rating som A320-serien? Eller er disse for ulike? Isåfall ville den kanskje passe inn i flåten til SAS i segmentet med under 140-150 seter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det er for ulike, skulle de fått til dette måtte de trolig vært designet like fra starten av
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Kjipt, kjipt, kjipt... Men får trøste seg med at CS-programmet er reddet.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Trist, men sånn er det. Rart ikke Bomardier ikke klarte å få det til å lønne seg.
Vil produksjonen flyttes eller forbli over dammen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Først ble programmet kraftig forsinket og veldig mye dyrere enn planlagt, så kassa var tom før de i det hele tatt fikk rampet opp produksjonen og oppnådd de livsnødvendige stordriftsfordelene. Og sistnevnte rakk de aldre oppnå. Og det hjalp heller ikke kjeppene Boeing stakk i hjulene og alle forsinkelsene fra P&W heller. Hovedproduksjonen skal forbli i Montreal, dessuten har de forlengst annonsert en andre monteringslinje i Mobile, men det er delvis for å komme under eventuelle amerikanske straffetoll. Airbus sine fabrikker i Hamburg og Toulouse er mer enn opptatt den dag i dag |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Heftig - og er nok redningen til denne maskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg blir heller ikke overrasket om vi ser flere amerikanske ordre. Ser man på produksjonskapasiteten som er planlagt i Mobile, som på sikt skal rampes opp til 60 fly i året, dog vil det ligge langt under dette når de starter i 2020. Så vil JetBlue sin ordre bruke mindre enn 1/3 av kapasiteten. Nå regner jeg med at endel Delta maskiner (de har 75 i ordre, samt 50 opsjoner) også vil bli bygget der, selv om de i starten kommer fra Montreal, så har Airbus her nå ikke fylt opp mer enn ca halve produksjonskapasiteten mot det amerikanske markedet. Det også selv om man tar med ordren på 40 fly som er parkert hos Republic Airways Holding, og som det er ukjent hvem som vil ende opp som operatør av.
Derfor blir regner jeg nesten med at vi innen en år ser nok en større ordre fra en amerikansk aktør i omtrent samme størrelsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Hvis man bestiller nå, hvor fort kan man få levert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Vanskelig å vite, men neppe før 2020 tidligst. Litt avhengig av hvor mye Airbus klarer øke produksjonen på kort sikt Med mindre man klarer få pusset opp noen av de tidlig produserte maskinene som har stått lagret noen år i Montreal |
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Regner med at airbus sender over et team til Canada for å se om de kan få opp farten på produksjonen. Der har sikkert noen ideer til rasjonalisering!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Flyklapper
|
![]()
Delta planlegger nå å sette typen i trafikk til vinteren - det er vel noe før opprinnelig planlagt. Det indikerer vel levering av den første før jul ...
https://pointmetotheplane.boardingar...edium=facebook Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
AirBaltic ble første selskap som fikk levert en A220 maskin, eller CSALP A220-300 for å være litt mer presis
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Airbus vurderer skrape og gjenbruke deler på de tre første maskinene som ble satt sammen, men ikke ferdigstilt og som opprinnelig skulle til BRA/Malmø Aviation
https://www.fliegerfaust.com/airbus-...607970333.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AirBaltic og deres A220/CSeries | Someone | Flyforum | 130 | 14-02-2025 09:10 |
Delta bestiller 75 CSeries (A220), med opsjoner for 50 til | LN-MOW | Flyforum | 55 | 13-07-2023 16:44 |
Air Canada kjøper A220 (CSeries) | Someone | Flyforum | 28 | 26-10-2022 14:48 |
Braathens Aviation kjøper CSeries (A220) | Jens W | Flyforum | 31 | 11-01-2020 08:29 |