Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-12-2017, 18:31   #181
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegain og Asia

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Mener å ha hørt at Norwegian kan fly så mye de orker over Russland, men på betingelse av at de flyr på LN- registrering og med norsk crew?
Det er bare en urban myth her inne på Flyprat.

Sibir-korridoren er stengt for DY, helt uavhengig av statsborgerskapet til crewet og flyets registrering. Kun åpen for SAS fra Skandinavia inntil man eventuelt klarer å få med russerne på nye forhandlinger. Men det kan ta sin tid fordi Igor og Dmitri er lite samarbeidsvillige for tiden.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 19:51   #182
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Norwegain og Asia

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det er bare en urban myth her inne på Flyprat.

Sibir-korridoren er stengt for DY, helt uavhengig av statsborgerskapet til crewet og flyets registrering. Kun åpen for SAS fra Skandinavia inntil man eventuelt klarer å få med russerne på nye forhandlinger. Men det kan ta sin tid fordi Igor og Dmitri er lite samarbeidsvillige for tiden.
Det er 100% korrekt, men samtidig kun 20% av hele bildet - de samme begrensingene over Sibir gjelder ogsaa for DY/D8 fra London, fra Paris, fra Barcelona og i fra Roma. Det som er viktig er aa faa satt i gang arbeidet med aa oppdatere Trafikkrettigheter i luften slik at det reflekterer den nye hverdagen, hvor Nasjonale Selskaper ikke lengre er alene - men hvor nye selskaps moenstre raskt endrer konkurranse og trafikk bildene. Men en kan ikke endre dette for man ser helheten - og jeg ser de samme diskusjonene rundt en av OSL stoerste konkurrenter anar det gjelder trafikk fra Asia - Vancouver med 11 byer i Kina og 2 nye aapner tidlig 2018.....utfordringene for YVR er ikke Sibir, men Kinesiske myndigheter og til tildels USA (YVR er en viktig Gateway - de har laget en skikkelig Transitt loesning - til/fra USA til mange av de 11 Kinesiske byene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 23:38   #183
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hvorfor konkurrerer SAS mot Norwegian på USA fra OSL, når de kan fly alene over Sibir korridoren? En gylden mulighet for SAS å etablere varemerket sitt i Asia.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 00:09   #184
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Hvorfor konkurrerer SAS mot Norwegian på USA fra OSL, når de kan fly alene over Sibir korridoren? En gylden mulighet for SAS å etablere varemerket sitt i Asia.
Nå har jo SAS operert til / fra Asia i noen år, fløy selv SAS til / fra Tokyo i 1967 så varemerket er på plass i den grad det betyr noe i disse nye tider - varemerket Norwegian betyr ikke så når de starter opp i Argentina. SAS konkurrerer kun med Go produktet mot Norwegian til / fra USA, pengene tjenes nok i større grad lenger frem i kabinen hos SAS.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 00:31   #185
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Syntes det er merkelig av Norge og resten av scandinavia å inngå en avtale der russiske fly kan fly så mye de vill over scandinavia og samtidig la Russland begrense rettighetene for overflyging.
Kan vel ikke være verre enn å blokkere scandinavisk luftrom for russiske selskaper.
Da hadde det nok kommet en løsning etterhvert.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 01:00   #186
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Syntes det er merkelig av Norge og resten av scandinavia å inngå en avtale der russiske fly kan fly så mye de vill over scandinavia og samtidig la Russland begrense rettighetene for overflyging.
Kan vel ikke være verre enn å blokkere scandinavisk luftrom for russiske selskaper.
Da hadde det nok kommet en løsning etterhvert.
Det har nok mer med at det ikke er en direkte avtale som regulerer kun Skandinavia og overflyvning av Sibir, Skandinavia er en del paragraf som er knyttet opp mot hoved paragrafer og dermed kan man ikke ta det man ikke liker vekk. Jeg har selv hatt disse avtalene som pensum og jeg mener absolutt at dette må reforhandles i retning av Open Skies rammene. Men det blir neppe Open Skies mellom kun Norge og Asia - det må minst opp på Europa - Asia nivå. Og en kan ikke blokkere - en legge begrensninger - men ikke blokade.

Dette går altfor sakte, og igjen det berører langt mer enn DY, se på Korean Airlines som kjøpte seg inn i CSA for komme rundt de samme begrensningene i avtalene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 01:56   #187
RubberT
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Location: Skaun/Oppdal
Posts: 10
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå har jo SAS operert til / fra Asia i noen år, fløy selv SAS til / fra Tokyo i 1967 så varemerket er på plass i den grad det betyr noe i disse nye tider - varemerket Norwegian betyr ikke så når de starter opp i Argentina. SAS konkurrerer kun med Go produktet mot Norwegian til / fra USA, pengene tjenes nok i større grad lenger frem i kabinen hos SAS.
SAS er vel også muligens avhengig av å fylle Go-produktet, for å få lønnsomhet lenger frem i kabinen? På samme måte som Norwegian er avhengig av å fylle pluss-setene for å kunne selge Europa - USA for 999,-?
RubberT is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 02:23   #188
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by RubberT View Post
SAS er vel også muligens avhengig av å fylle Go-produktet, for å få lønnsomhet lenger frem i kabinen? På samme måte som Norwegian er avhengig av å fylle pluss-setene for å kunne selge Europa - USA for 999,-?
Å fylle flyene er ikke noe problem fra USA, her i Seattle har jeg ennå ikke sett D8 tur-retur Stockholm til under $ 1500.00 OKT - DES. Lufthansa har vært utsolgt flere ganger i uken i samme periode. Det samme med SAS fra SFO, fant noen OK priser med SAS og D8 LAX - ARN i Oktober
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 02:42   #189
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Å fylle flyene er ikke noe problem fra USA, her i Seattle har jeg ennå ikke sett D8 tur-retur Stockholm til under $ 1500.00 OKT - DES. Lufthansa har vært utsolgt flere ganger i uken i samme periode. Det samme med SAS fra SFO, fant noen OK priser med SAS og D8 LAX - ARN i Oktober
Når begynte D8 med SEA/LAX ? Når fikk de 787 ??
Flyr bare SWF BDL PVD fra Europa og JFK BOS FLL fra PTP og FDF meg bekjent....og de har kun 7M8 og 738
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 03:03   #190
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Når begynte D8 med SEA/LAX ? Når fikk de 787 ??
Flyr bare SWF BDL PVD fra Europa og JFK BOS FLL fra PTP og FDF meg bekjent....og de har kun 7M8 og 738
Mente Norwegian Long Haul
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 03:09   #191
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Mente Norwegian Long Haul
Sorry for å være pirkete, men her er true facts

Norwegian LongHaul aka NLH/DU opererer ikke noen ruter det gjøres av NAX/DY og NRS/DI (SIN), og det er ikke som wetlease.

NLH/DU er defacto ikke ett aktivt AOC og har ikke vært det på lenge....etter det jeg kan huske har NL/DU kun opererert en fligth. delivery av EI-LNA....NLH8A/DU8980.... Mulig jeg tar feil ...........
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 03:33   #192
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Sorry for å være pirkete, men her er true facts

Norwegian LongHaul aka NLH/DU opererer ikke noen ruter det gjøres av NAX/DY og NRS/DI (SIN), og det er ikke som wetlease.

NLH/DU er defacto ikke ett aktivt AOC og har ikke vært det på lenge....etter det jeg kan huske har NL/DU kun opererert en fligth. delivery av EI-LNA....NLH8A/DU8980.... Mulig jeg tar feil ...........
Skulle ønske samme standard og nøyaktighet ble vist i forbindelse med det vi diskuterer her jeg vet Norwegian kan dette (jeg har sertifisert minst en av de ansatte i dette) men det blir så langt aldri fremstilt på en korrekt måte av Norwegian, men Internasjonalt avtaleverk er kanskje ikke så viktig....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 09:18   #193
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,546
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Sorry for å være pirkete, men her er true facts

Norwegian LongHaul aka NLH/DU opererer ikke noen ruter det gjøres av NAX/DY og NRS/DI (SIN), og det er ikke som wetlease.

NLH/DU er defacto ikke ett aktivt AOC og har ikke vært det på lenge....etter det jeg kan huske har NL/DU kun opererert en fligth. delivery av EI-LNA....NLH8A/DU8980.... Mulig jeg tar feil ...........
Kan legge med at hvis man går inn på proff.no eller lignende sider så ser man at norwegian long haul har byttet navn til norwegian ground handling, et selskap jeg tviler på at kommer til å operere en eneste flygning
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 19:37   #194
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ser at også CPH/ARN-BKK i noen dager nå har tatt turen over den europeiske delen av Russland. Samme rute som OSL-BKK har hatt nå i 14 måneder.

Da betyr vel det at alle ruter til BKK har fått tillatelse til og fly en kortere rute. Slipper og ta turen utenom Russland.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 20:10   #195
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Kjos fastholder i dag at han ønsker tilgang til russisk luftrom, fra Aftenbladet:
Quote:
Ønsker seg russisk luftrom
Norwegian har lenge ønsket å fly over russisk luftrom til Asia, noe Kjos igjen trakk fram under torsdagens presentasjon.
– Vi kommer til å fly mye på Asia i det øyeblikket det åpner seg, sa Norwegian-sjefen.
https://www.aftenbladet.no/innenriks...lotmangel-i-ar
C130 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 20:44   #196
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,607
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Alle 787 er på Norsk AOC - NAX
NAI har aldri hatt 787 på sitt AOC
NLH hadde, men det er jo ikke operativt
G-CJGI er på NUK AOC.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 00:22   #197
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

ARN-BKK vv og CPH-BKK vv flyr nå fast igjennom Russland

https://www.flightradar24.com/data/f...y7206#1003dcfe
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 00:25   #198
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
G-CJGI er på NUK AOC.
Det stemmer fra SEP2017, posten min var fra MAI 2017
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2018, 08:01   #199
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Dette er vel gammelt nytt, vedrørende CPH/ARN-BKK.

https://min.e24.no/a/G1Qy3l

Noen som har en formening om hvorfor disse to har "gått igjennom"?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2018, 21:23   #200
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

No shit sherlock...

Quote:
Lavprisselskapet Norwegians nye avtale om Asia-flyginger over russisk luftrom til Bangkok kan være ugunstig for SAS.
Det mener Sydbanks analytiker Jacob Pedersen, ifølge Ritzau.
https://min.e24.no/a/gP0vaa

Frågan er jo om dette sakte men sikkert åpner for flere overflyvninger!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 20:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.