Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2017, 19:08   #301
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

^^

Alt endrer seg jo med denne avtalen. Beslutningen om CS500 ligger nok et stykke frem i tid og den er det Airbus som tar. Her er det mye som skal regnes på og utviklinger som skal sees an. Hovedspørsmålet er jo i hvilken grad man kan unngå kannibalisering og i hvilken grad en kan strømlinjeforme produktlinjen.

Det er vanskelig å overvurdere hvor viktig det er for Cseries å ha med Airbus og deres størrelse og ekspertise og troverdighet. Det ble sagt i går at CSeries-programmet mer enn doblet verdien sin uten at Airbus spyttet inn en eneste euro og vi ser jo i dag at Airbus er opp nesten 5%, som tilsvarer 3 milliarder euro, mens BBD er opp 17%.

Mye skal gå galt om ikke ordreboken til Cseries øker betydelig i tiden fremover.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2017, 09:20   #302
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Forbes men en artikkel på hvem som tilsynelatende er vinnere og tapere her

https://www.forbes.com/sites/richard...g#376f9dcf491e
Quote:
Winners And Losers As Airbus Bails Out Bombardier's C-Series
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-10-2017, 00:37   #303
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,610
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Egyptair Express to go with C-Series for E170 replacement?
https://www.ch-aviation.com/portal/n...70-replacement
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2017, 13:32   #304
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Under deres resultatfremleggelse i dag har Bombardier annonsert en intensjon (LoI) fra en kjent europeisk kunde om 31 CSeries, plus 30 opsjoner
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-11-2017, 16:16   #305
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Under deres resultatfremleggelse i dag har Bombardier annonsert en intensjon (LoI) fra en kjent europeisk kunde om 31 CSeries, plus 30 opsjoner
CS300 passer SAS perfekt, og 31 er et antall som gir mening i forhold til å erstatte 737-600 og 73-700. Det ville gitt dem både bedre frekvens og produkt enn Norwegian/Ryanair til marginalt høyere CASM. Airbus oppkjøp gir også tillit til support, samt mulighet til å sjonglere ordrer og opsjoner mellom CS100/CS300 og Airbus 320/1/LR. Dog mener jeg Rickard Gustafson har sakt at SAS mainlines fremtid er 150+ setere. Det taler også imot at SAS enda ikke har hatt generalforsamling som godkjenner emisjonen (er vel i morgen?).
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2017, 16:23   #306
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
CS300 passer SAS perfekt, og 31 er et antall som gir mening i forhold til å erstatte 737-600 og 73-700. Det ville gitt dem både bedre frekvens og produkt enn Norwegian/Ryanair til marginalt høyere CASM. Airbus oppkjøp gir også tillit til support, samt mulighet til å sjonglere ordrer og opsjoner mellom CS100/CS300 og Airbus 320/1/LR. Dog mener jeg Rickard Gustafson har sakt at SAS mainlines fremtid er 150+ setere. Det taler også imot at SAS enda ikke har hatt generalforsamling som godkjenner emisjonen (er vel i morgen?).


31 + 30 taler vel mot dette er SK, om ikke de skal utvide noe voldsomt.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2017, 16:31   #307
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
31 + 30 taler vel mot dette er SK, om ikke de skal utvide noe voldsomt.


Jeg tror ikke det er SAS, bare så det er sagt. Men jeg er ikke enig i resonnementet ditt her

Dette ville nødvendigvis ikke vært en voldsom økning for. Husk at det bare en 31 her som er "firm" (i den grad en LoI) er firm, og legger man til de gjenværende -600 etter alle NEOene er levert, som vel er en liten håndfull, og -700 maskinene. Så trengs det fort mer enn 31 maskiner bare der. Det vil si endel av opsjonene også må brukes. Nå leveres heller ikke alle flyene på likt, slik at en eventuell vekst her, på noe rundt 20-25 maskiner, vil eventuelt skje over flere år. Da blir den årlige veksten moderat. Og basert på oppgitt listepris her så kan det tyde på at ordren her er på CS100. Den er jo mindre enn de eventuelt 25-30 737-700 de erstatter slik at dette drar ned veksten ytterligere.

Men som sagt, jeg tror ikke dette er SAS, men det skyldes ikke nødvendigvis at dette vil innebære en voldsom vekst
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 03-11-2017, 16:58   #308
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg tror ikke det er SAS, bare så det er sagt. Men jeg er ikke enig i resonnementet ditt her

Dette ville nødvendigvis ikke vært en voldsom økning for. Husk at det bare en 31 her som er "firm" (i den grad en LoI) er firm, og legger man til de gjenværende -600 etter alle NEOene er levert, som vel er en liten håndfull, og -700 maskinene. Så trengs det fort mer enn 31 maskiner bare der. Det vil si endel av opsjonene også må brukes. Nå leveres heller ikke alle flyene på likt, slik at en eventuell vekst her, på noe rundt 20-25 maskiner, vil eventuelt skje over flere år. Da blir den årlige veksten moderat. Og basert på oppgitt listepris her så kan det tyde på at ordren her er på CS100. Den er jo mindre enn de eventuelt 25-30 737-700 de erstatter slik at dette drar ned veksten ytterligere.

Men som sagt, jeg tror ikke dette er SAS, men det skyldes ikke nødvendigvis at dette vil innebære en voldsom vekst


Voldsomt i forhold til historisk/normal økning i SK synes da jeg. Men som sagt, tviler også på dette er SK. I tillegg som du nevner, om det er CS100, så vil det være ennå mer usannsynlig.

Får håpe SK holder seg til det de har og ikke roter det til igjen.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2017, 17:13   #309
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Voldsomt i forhold til historisk/normal økning i SK synes da jeg. Men som sagt, tviler også på dette er SK. I tillegg som du nevner, om det er CS100, så vil det være ennå mer usannsynlig.

Får håpe SK holder seg til det de har og ikke roter det til igjen.
Jeg er enig at SAS’ flåte er litt snau til å ha to ulike flytyper, men CS300, og i noen grad CS100 passer SAS’ strategi veldig bra. CASM ulempen ovenfor større fly er ikke veldig stor, og så langt har erfaringene til Swiss vært veldig bra. Både ansatte og kundene elsker flyet. SAS trenger frekvensfordelen mot LCCene, det er nøkkelen til høyere Yield. Når i tillegget produktet er bedre enn 737 og til en viss grad A320 så er CS300 et bra fly for et nettverksselskap med mange tynne ruter. Om sommeren er det heller ingen ulempe å tilby direkteruter sydover fra flere byer (mindre fly = flere fly).

Men enig at det sannsynligvis ikke er SAS, men jeg vil ikke si at de roter det til med en slik ordre. Ordren er avhengig at Airbus dealen går gjennom, og to flytyper på 40-60 fly er ikke helt uhåndterlig når de er har samme leverandør.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2017, 17:46   #310
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,640
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Det er ikke SAS, og jeg vet heller ikke hvem denne "ordren" er fra. SAS har som strategi å ikke eie fly med mindre enn 140 seter. I den grad SAS vurderer fly er det 320 eller MAX som er av interesse.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2017, 19:55   #311
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,610
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Da er også AeroMexico på gli...
Quote:
AeroMéxico (AM, México City) is considering acquiring CSeries jets from Bombardier (BBA, Montréal Trudeau) as part of its Regional Jet fleet renewal plans. Sources familiar with the Mexican carrier's operations told Reuters it had held preliminary talks to acquire an unspecified number of the aircraft from equity partner Delta Air Lines (DL, Atlanta Hartsfield Jackson) which has seventy-five CS100s currently on firm order.
https://www.ch-aviation.com/portal/n...-fleet-renewal
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2017, 20:32   #312
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,546
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Mmmmm ... så leier Delta dem inn på irsk eller meksikansk registrering.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2017, 21:26   #313
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 310
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

de fleste av Aeromexico sine fly (vet ikke om det er alle) har amerikansk reg tror jeg
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2017, 23:14   #314
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,546
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Lett blanding av amerikansk, meksikansk og irsk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2017, 15:33   #315
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,546
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

To CS'er, sneket inn til ATL det siste døgnet. antyder at det vil komme en eller annen form for annonsering her i dag ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2017, 18:25   #316
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,546
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Fotos: Mike Lamble





__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2017, 08:46   #317
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Så det blir shopping på Delta? Sidan flyet er fint pynta? Boeing må like Delta godt for tida...
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2017, 09:37   #318
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Så det blir shopping på Delta? Sidan flyet er fint pynta? Boeing må like Delta godt for tida...
CSeries har du jo alt bestilt, men med straffetollen som ligger an til å bli flere hundre prosent så er jo det satt litt på hold, frem til en løsning er på plass
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-12-2017, 13:00   #319
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,546
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Virker som det bare var fremvisning. Så falsk alarm.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2017, 09:09   #320
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Da har Korean fått overlevert sin første CS300

http://www.bombardier.com/en/media/n...ardiercom.html

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AirBaltic og deres A220/CSeries Someone Flyforum 130 14-02-2025 09:10
Delta bestiller 75 CSeries (A220), med opsjoner for 50 til LN-MOW Flyforum 55 13-07-2023 16:44
Air Canada kjøper A220 (CSeries) Someone Flyforum 28 26-10-2022 14:48
Braathens Aviation kjøper CSeries (A220) Jens W Flyforum 31 11-01-2020 08:29


All times are GMT +2. The time now is 14:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.