![]() |
|
![]() |
#101 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]()
Husker ikke nøyaktig i kg eller liter, men en 340 brenner bare 5% mer enn en 330. Vel og merke de originale 333, NEO'ene er sikkert mer effektive.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]()
"Bare" avhenger vel litt av hvordan man ser det. Hvis man på en typisk flight brenner 60 tonn er det jo 6 tonn mere fram og tilbake. Blir penger av slikt og når det er 350 ganger i året.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]()
Joda, det er klart det blir noen kroner i løpet av året. Det jeg mente var å si at forskjellen i forbruk ikke er så stor som mange kanskje skulle tro med fire vs to motorer. I tillegg til drivstoffutgifter kommer selvsagt også at fire motorer koster dobbelt så mye i vedlikehold som to.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]() Quote:
![]() Ja, noe høyere vil kostnadene normalt være, men det kommer jo mer an på hvor vedlikeholdskrevende motorene er og jo større motor jo dyrere. For å bruke A340-300 som eksempel, og sammenligne med 777-200ER som var dens største siste halvdel av 90-tallet, så er det ikke slik at det koster dobbelt så mye å vedlikeholde 4 CFM-56 motorer som det gjør å vedlikeholde 2 GE90 (Eller tilsvarende fra RR eller PW) Last edited by Someone; 04-02-2017 at 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
China Airlines sender en A340 til huggeren, og har nå 3 igjen i flåten
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Mener jeg leste i Scandinavian traveller at SAS oppgir fuelforbruk til 0,0035 pr setekm på A330 vs 0,0039 på A340, og ble faktisk litt overrasket over den lille forskjellen..
E
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
|
![]()
Da ha China airlines sendt neste maskin til huggeren, og har dermed bare 3 stk igjen i flåten
Quote:
Last edited by Trdfly; 26-02-2017 at 14:50. Reason: fix quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
|
![]()
Neste Lufthansa A340-600 er planlagt ut i slutten av Feb
Quote:
Last edited by Trdfly; 26-02-2017 at 14:50. Reason: fix quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Air Tahiti Nui sine Airbus 340-300 vil være faset ut i 2019.
Når blir siste Lufthansa A340-600 faset ut ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,600
|
![]()
Hvilken type erstatter Air Tahiti Nui's 340'er?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
|
![]()
Dem skal ha Boeing 787-9, er vel 4 dem har på ordrelista(der av 2 leigd fra ALC)
__________________
Jan Tore Elvheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Da har Air France 10 A340 igjen i flåten
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Er vel snart kun SK som ikke har begynt utfasing av A340...
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,195
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
I for seg seg ja, men A340 hadde jo vært i drift endel år før de fikk sin første.
Bildet er heller ikke helt svart-hvitt og en A340-300 kan være mye forskjellig. Finnair, var jo litt unntaket her som utfaset sine relativt nye maskiner, da A350 da kom. Tar man f.eks Lufthansa og Swiss som eksempel, så stemmer det at de har begynt utfasingen, men merk det stort sett gjelder de eldre maskinene, mens de nyere variantene enten er planlagt for bruk i flere år fremover (Swiss) eller har funnet nye roller i flåten (Lufthansa). Det er jo også vært snakk at Air France ser på noe av det samme som Lufthansa, ved å overføre de A340-300 med endel liv igjen til en form for lav(ere) kost enhet internt, som Lufthansa gjorde med de A340-300 maskinene som flys av Cityline på vegne av Lufthansa i dag De fleste av disse A340-300 maskinene som hugges i dag, er jo maskiner som nærmer seg en alder at de uansett ville blitt parkert (vi ser jo det samme med 777-200 maskiner nå), mens de nyere ofte havner videre hos litt ymse flyselskaper |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
|
![]()
Thai sliter med å avhende sin 10(?) A346 i følge denne ikke helt ferske artikkelen fra Bangkok Post. Flyene er lagret på hhv Don Mueang og U-tapao. Artiklene omhandler også litt snusk rundt TGs anskaffelse av RR Trent 800 motorer.
http://www.bangkokpost.com/news/gene...d-old-aircraft Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,913
|
![]()
Ser ut som Swiss vil beholde i hvertfall 5 av sine A340-300 i flåten en stund til da de nå skal bruke over 800 millioner kroner på å pusse dem opp
https://www.swiss.com/CMSContent/cor...rt-Q4-2016.pdf Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
|
![]()
Da har Cathay Pacific bare 1 A340 igjen i flåten
Quote:
Last edited by Trdfly; 28-03-2017 at 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Posts: 53
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utfasing av B767 | Discus | Flyforum | 10 | 14-11-2024 15:23 |
Utfasing av B747 | toftos | Flyforum | 413 | 28-02-2024 13:48 |
Utfasing MD-11F | toftos | Flyforum | 20 | 05-01-2024 09:15 |
Norwegian og utfasingen av 737-300 | Hickok | Flyforum | 84 | 15-12-2015 17:21 |