![]() |
|
![]() |
#161 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]() Quote:
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.....1.januar-2016 Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
|
![]()
10.000 innbyggere som trafikk grunnlag er ikke mye, om Flyviking gaar inn med 1 daglig rotasjon til HFT 5 dager i uken - kommer det 20.800 nye seter i markedet, selv med 75% kabinfaktor er det rundt 15.000 seter som skal selges i aaret.
I vaart marked med fri konkuranse er byer med 10.000 helt uten flytilbud - det har vaert noen forsoek til byer mellom 10-15000 uten at det har lykkes, da med "fornuftig kostnadsnivaa" hvor pilotene ikke oppnaadde minsteloenn i delstatene WA/OR og var kvalifiserte for "Food Stamps". (Nettopp loennspolitikken som var saa "fornuftig" foerte til at selskapet naa sliter saapass med rekruteringen at de har maattet redusere trafikken dramatisk selv mellom Seattle og Portland som er et stort marked i sterk vekst). Byer med befolkning mellom 20.000 og opptil 80.000 (stoerre en Tromsoe) har en aktoer.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]()
Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.
Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter. WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene. Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Enig i dette, De fleste land har gode veinett som gjør konkurransen langt skarpere. Dette gjør at sekundærflyplasser med bare en operatør, trekker til seg lavprisselskaper som f.eks. Allegiant. Deres kunder er ikke redd for å kjøre to-tre timer for å fly for $99 til Florida eller Vegas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV. Hvem vil være en naturlig kunde for FV? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]() Quote:
Den heftige diskusjonen vi har hatt her på Helgeland om hvor stort markedet er, er om man skal regne et markedspotensiale ut i fra en 1.times radius med bil fra Hauan eller bare Rana/Nord-Helgeland regionen. Forskjellen er rundt regnet 30 000 kontra 80 000 - og det uten å gå inn på debatten om storflyplassen. En kuriositet er det at i dagens avis begrunner Ola med at han ser området som ett og vil opprette flere non-stop ruter t/r MQN-OSL men ingen ruter opprettes fra Kjærstad/MJF en time-ish vei fra Mo.
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 20-02-2017 at 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]() Quote:
Når så du en pasient med amerika-koffert sist ;-)
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 20-02-2017 at 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
Videre må vi ekskludere alle som flyr med innsjekket bagasje, eller har booket en interlining billett. Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Pasientreiser med fly bookes utelukkende av Pasientreiser.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]()
Nei, det er ikke utelukkende. Man kan bestille fly selv (om man er lur så sjekker man hva man får refundert på forhånd) og sende reiseregning i etterkant.
Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]()
Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]() Quote:
Last edited by Flygplan; 20-02-2017 at 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
|
![]() Quote:
Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999. Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA | Twin Otter | Flyforum | 9 | 27-02-2018 12:09 |
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 | NorFlight | Flyforum | 32 | 23-09-2017 19:32 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |