Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2017, 02:00   #161
vbirk
ScanFlyer Silver

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Quote:
Originally Posted by Exnax View Post

H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi.

WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger.
Feil Hammerfest by har ca 7500 innb. Kommunen har i overkant av 10`.
Nei, Exnax har rett. Innenfor en radius av 10 km kjøring fra terminalen på Hammerfest lufthavn finner man 10 022 innbyggere. Å skille mellom f.eks. Hammerfest og Rypefjord gir ingen mening.
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.....1.januar-2016

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 08:56.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 09:01   #162
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

10.000 innbyggere som trafikk grunnlag er ikke mye, om Flyviking gaar inn med 1 daglig rotasjon til HFT 5 dager i uken - kommer det 20.800 nye seter i markedet, selv med 75% kabinfaktor er det rundt 15.000 seter som skal selges i aaret.

I vaart marked med fri konkuranse er byer med 10.000 helt uten flytilbud - det har vaert noen forsoek til byer mellom 10-15000 uten at det har lykkes, da med "fornuftig kostnadsnivaa" hvor pilotene ikke oppnaadde minsteloenn i delstatene WA/OR og var kvalifiserte for "Food Stamps". (Nettopp loennspolitikken som var saa "fornuftig" foerte til at selskapet naa sliter saapass med rekruteringen at de har maattet redusere trafikken dramatisk selv mellom Seattle og Portland som er et stort marked i sterk vekst).

Byer med befolkning mellom 20.000 og opptil 80.000 (stoerre en Tromsoe) har en aktoer.
Old 20-02-2017, 09:30   #163
vbirk
ScanFlyer Silver

Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.

Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 09:51.
Old 20-02-2017, 09:53   #164
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
[eyy.. nå har meldingene #484-#518 forsvunnet fra tråden. Pussig. Med #483 som foregående melding så gir ikke denne posten noe særlig mening.. men uansett:]

Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.
HFT har hatt stor trafikk til ENI's Goliat prosjekt og løpende stor trafikk til Statoil sitt Melkøya anlegg.
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter.
WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene.

Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken
Rland is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 10:00   #165
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter.
Enig i dette, De fleste land har gode veinett som gjør konkurransen langt skarpere. Dette gjør at sekundærflyplasser med bare en operatør, trekker til seg lavprisselskaper som f.eks. Allegiant. Deres kunder er ikke redd for å kjøre to-tre timer for å fly for $99 til Florida eller Vegas.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 10:14   #166
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Ikke direkte uenig - men naa sammenligner jeg med omraader med samme utfordringer i form av topografi: ferger, fjelloverganger (som stenges hyppig) og redusert infrastruktur. Men fri konkuranse og lave utgifter hos selskapene....
Old 20-02-2017, 10:52   #167
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
HFT har hatt stor trafikk til ENI's Goliat prosjekt og løpende stor trafikk til Statoil sitt Melkøya anlegg.
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter.
WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene.

Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken
Det er nok riktig .Offshore har vært og er fortsatt en av de viktigste markedene for flytransport i Nord.
I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV.
Hvem vil være en naturlig kunde for FV?
jaas is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 11:16   #168
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Quote:
Nei, Exnax har rett. Innenfor en radius av 10 km kjøring fra terminalen på Hammerfest lufthavn finner man 10 022 innbyggere. Å skille mellom f.eks. Hammerfest og Rypefjord gir ingen mening.
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.....1.januar-2016
Nei like liten mening som om man skulle man ta til følge SSB`s tall om at Tromsø by har 34 000 innbyggere. Det stemmer om man ikke tar med beboerne over brua på Kvaløya - 10 min fra flystripa eller Tromsdalen i tunnel under sundet og ca 15 min fra stripa med sine samlet sett ca 25 000 glade tromsøværinger. Tror de ville blitt illsinte ;-) om man hadde tatt fra dem statusen som tromsøværinger og ikke blitt tatt med i tellinga...
Den heftige diskusjonen vi har hatt her på Helgeland om hvor stort markedet er, er om man skal regne et markedspotensiale ut i fra en 1.times radius med bil fra Hauan eller bare Rana/Nord-Helgeland regionen. Forskjellen er rundt regnet 30 000 kontra 80 000 - og det uten å gå inn på debatten om storflyplassen.
En kuriositet er det at i dagens avis begrunner Ola med at han ser området som ett og vil opprette flere non-stop ruter t/r MQN-OSL men ingen ruter opprettes fra Kjærstad/MJF en time-ish vei fra Mo.

Last edited by Theaviator; 20-02-2017 at 11:20.
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 11:23   #169
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ikke direkte uenig - men naa sammenligner jeg med omraader med samme utfordringer i form av topografi: ferger, fjelloverganger (som stenges hyppig) og redusert infrastruktur. Men fri konkuranse og lave utgifter hos selskapene....
Jeg skjønner. Men hovedpoenget mitt er at WF de facto flyr ca. 10 turer pr dag HFT-TOS med fri konkurranse.
Old 20-02-2017, 12:04   #170
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Quote:
I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV.
Hvem vil være en naturlig kunde for FV?
Du og jeg... vanlig menigmann, næringsliv generelt sett, fylke og kommune adm.. dessuten er HELFO pålagt å hente inn lavest mulig pris til syketransport. FV er absolutt aktuell her -dessuten deres pårørende som skal til og fra UNN.
Når så du en pasient med amerika-koffert sist ;-)

Last edited by Theaviator; 20-02-2017 at 12:09.
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 12:27   #171
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
. dessuten er HELFO pålagt å hente inn lavest mulig pris til syketransport. FV er absolutt aktuell her -dessuten deres pårørende som skal til og fra UNN.
Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.
Old 20-02-2017, 12:35   #172
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Jeg skjønner. Men hovedpoenget mitt er at WF de facto flyr ca. 10 turer pr dag HFT-TOS med fri konkurranse.
Har WF 10 Rotasjoner (TOS-HFT-TOS) eller er det en kombinasjon av Rotasjoner og mellomlandinger hvor ikke hele kapasiteten skal til/fra HFT ?
Old 20-02-2017, 12:42   #173
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har WF 10 Rotasjoner (TOS-HFT-TOS) eller er det en kombinasjon av Rotasjoner og mellomlandinger hvor ikke hele kapasiteten skal til/fra HFT ?
8 rene turer HFT-TOS, 1 tur med mellomlanding HAA, 1 tur med mellomlanding SOJ. For begge defineres vel delstrekkene som FOT; gjennomgående som marked.
Old 20-02-2017, 12:55   #174
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.
Det er vel grunn til å tro at de som bestiller på egenhånd vil være få og i praksis vil denne kategori ikke være tilgjengelig for FV.
Videre må vi ekskludere alle som flyr med innsjekket bagasje, eller har booket en interlining billett.
Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 13:19   #175
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Pasientreiser med fly bookes utelukkende av Pasientreiser.
Quote:
Skal du fly til behandling, ring ditt lokale pasientreisekontor på telefon 05515 så snart du har mottatt innkallingsbrevet ditt. Pasientreisekontoret hjelper deg med å bestille flyturen.
https://helsenorge.no/rettigheter/pa...ler#​Fly
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 13:41   #176
vbirk
ScanFlyer Silver

Nei, det er ikke utelukkende. Man kan bestille fly selv (om man er lur så sjekker man hva man får refundert på forhånd) og sende reiseregning i etterkant.

Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 13:51.
Old 20-02-2017, 13:50   #177
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 14:00   #178
Flygplan
ScanFlyer Blue

Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 14:02   #179
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.
Ikke uten FOT-rutene. Men at de kan redusere Widerøes omsetning med en halv milliard og omsette for en mrd selv på sikt uten FOT-ruter, det er ikke usannsynlig.

Last edited by Flygplan; 20-02-2017 at 14:05.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2017, 14:21   #180
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris.
Ja, det er vel forsåvidt Giævers poeng, og der konkurrerer de jo til gagns-- kr 999 vs. kr 2 455 for fleksible billetter på HFT-TOS.
Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999.

Last edited by vbirk; 20-02-2017 at 14:48.
Reply

Posting Rules