![]() |
|
![]() |
#41 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Oh well - digresjon .. ![]() ![]() Last edited by LN-MOW; 11-12-2016 at 01:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Aviator Extraordinaire
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Kjenner flere ATA piloter og de var ute i mye hardt vær og jobbet enda hardere for mindre betaling og glorie enn EVA flygerene. Noen av ATA pilotene kom over til Tower Air. Husker du blant annet Lippy fra 757n? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Har bilder her også fra min skumle fortid:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Bilde ovenpå er bonus for spottere: Nr. 4 motor er i revers, derved er bildet fra landing og ikke avgang: Man ser den lille vertikal streken på motoren, det bakerste dekselet blir skjøvet akter med reversen.
Vi trente mye i simulator på at en yttermotor gikk i revers på avgang og det ble noe kræsjing av det, men vi lærte at hvis 3. Flygeren var kjapp og fikk beskjed fra skipper innen et sekund eller to om å stenge bensin til den motoren så gikk det bra. En av grunnene til at Concord kræsjet i Paris var vel at 3 pn stengte feil motor uten å få beskjed, men det har visst blitt hysjet ned.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På spørsmål om hvorfor SAS så startet det med flyskrekkurs, og så har jeg fortsatt derfra. Jeg har flydd i to år til påske etter stans på 6 år. Har tilsaman over 30 flights på den tiden, 4 med Lufthansa.
Jeg har fortsatt med SAS pga hjelpen jeg får der av både piloter og verter. Hadde jeg gått på et fly hvor piloter ikke forstod engelsk hadde jeg løpt! På Lufthansa slet jeg med at jeg ikke forstår tysk og at pilotene tar alt på tysk før engelsk. Ser det diskuteres nye vs. gamle fly, jeg tenker ikke mye på det. Jeg flyr gjerne Norwegian men da med norskt crew. Grunnen til at jeg ikke flyr de er mest frykten for å få et annet selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvis man føler seg trygg med SAS, er det ingen grunn til å droppe feks KLM ifølge denne rangeringen:
http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2016/
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
1. Anale ja, men det er hovedsaklig når det gjelder papirarbeid. Du må huske på at de ansatte i tilsynet egentlig ikke har mye kompetanse når det gjelder det praktisk faglige. De som har denne kompetansen er de som har den daglige hands-on erfaringen, og det er av naturlige grunner de som jobber i flyselskapene, ikke de som sitter på et kontor. I mange årtier var sikkerhetsreglene til flyselskapene mye strengere enn myndighetenes. Dette lot seg gjøre fordi luftfarten i stor grad var regulert og flyselskapene kunne ta seg råd til det, for billig var det ikke. Noe av det første som forsvant da reell konkurranse og prispress kom inn i bildet var nettopp disse egne reglene. Så vil du ha den ekstra sikkerhetsmarginen som var standard før må du lete etter et selskap som fortsatt praktiserer det. Det blir færre og færre av dem. En annen ting å ta hensyn til er hvorvidt selskapet er med i de store bransje organisasjonene. Disse eksisterer ikke kun for å fremme politiske eller markedsførings interesser, men er til i stor grad for å gi selskapene mulighet for å utveksle erfaringer og samarbeide om sikkerhetstiltak. Et grunnleggende prinsipp her er f.eks. at når piloter eller teknikere gjør feil, så får de ikke sparken. I stedet prøver man å lære av dette, deler informasjon og sørger for at det ikke gjentar seg. Dette er lærdom som alle selskap har glede av, men det er langt fra alle som bidrar. 2. Det er ikke alle som har middag med familien som første prioritet. Noen er allermest redde for å miste jobben og handler deretter. Last edited by FL002; 11-12-2016 at 09:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
2. Det er ikke alle som har middag med familien som første prioritet. Noen er allermest redde for å miste jobben og handler deretter.[/QUOTE]
Ja dette var jo betryggende! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Forøvrig er noe av det beste jeg ser når jeg skal ut å fly, piloter som sitter og går gjennom sjekklistene sine.
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk til LN-RTP for mange gode historier. Etter 26 år med om lag 3000 flyreiser er min oppsummering slik: En udramatisk avbrutt take-off i lav hastighet på Rygge, en avbrutt innflyvning pga. fly på rullebanen på Flesland, en nokså hard landing på Evenes. 100+ timer i overvåkingsfly i lav høyde med saltvann-sprut uten noe som helst uro, sporadisk russisk, egyptisk, taiwansk og indonesisk innenriks gikk også greit. Jeg har stor sympati og forståelse for de med flyskrekk siden jeg har opplevd uro i helikopter, men tanken på TCAS og redundans i alle ledd gjør at jeg er fullstendig avslappet når jeg døser i et flysete. For øvrig er KLM favoritten, det selskapet gir nesten helt identisk og forutsigbar reiseopplevelse gang på gang, og de er familievennlig for oss som reiser med barn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Hold deg unna disse så går det bra
![]() Skulle nesten trodde artikkelen var skrevet for denne tråden ^^ http://www.dagbladet.no/nyheter/tenk...apene/66032891 |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Men jeg mener å ha overhørt eller lest et sted at de i Asia er mer laidback med tanke på sikkerhet - er det hold i dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Flyklapper
|
![]()
Det går til en viss grad hånd i hånd med 'kulturen' .. i land hvor du finner høy og 'åpen' korruposjon, lavt utdanningsnivå osv vil du også finne at man ikke er like nøye på forskrifter og reglement. Og det gjelder ikke bare flysikkerhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Flyklapper
|
![]()
Thai var ille en periode, men etter hva jeg hører har de skjerpet seg. Singapore har alltid holdt høy standard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har fløyet en del innenriks i Thailand(AirAsia, Thai og Lionair), eneste jeg har å sette fingeren på er en flight med AirAsia der flaps var nede ved boarding, og ikke testet før avgang. Eneste gangen jeg har sett dette, uansett land og selskap. Noen som vet noe om dette? Slurv?
![]() |
#59 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Trenger ikke være noe gærn't om flaps er nede ved boarding, men uvanlig. Kan være at mekaniker justerer eller reparerer på andre siden som du ikke kan se. Eller masse andre grunner... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Free Luigi
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
Forøvrig har jeg ingen tillitt til at "flyvning i Norge = trygg" er en lakmustest, etter at go2sky kan ta av fra Kristiansand-Oslo og luftfartstilsynet i norge bare trekker på skuldrene og sier "ikke vårt problem". En innmari lei utvikling. Quote:
Så tja. Hva skal man si. Man kan tenke rasjonalitet, og tenke at flybransjen er såpass automatisert at shit generally doesn't happen. Og man kan tenke rasjonalitet at når man har et valg, så velger man ikke det som føles mer usikkert. Hvorfor velge noe annet, om man har et valg? For meg er SAS og Widerøe sjeldent veldig mye dyrere enn alternativene, og helhetspakken av trygghet, tillitt og fornuftig operativ drift veier tungt. Det være sagt - jeg velger bort SAS' ATR72. For denne flytypen har jeg lite til overs for, og flyet er flydd av et annet selskap. Slike ordninger liker jeg ikke, ei heller flyet i seg selv. Da kjøper jeg heller en dyrere billett hos f.eks Lufthansa og flyr et ekstra stopp. Eller velger en omveg. Eller lar være ![]()
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 13-12-2016 at 20:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyskrekk | Northern | Småprat | 91 | 27-08-2015 16:55 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |