![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Noen som kan hjelpe meg med gode tips. Kona har bestilt tur til Hellas til helga, er skeptisk til å fly, samt usikkker på Norwegian. Har ikke lyst på noen hendelser i luften.
Noen gode tips utenom de vanlige rådene som ligger på nett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Hei! Velkommen til forumet
![]() Sjekk her i tråden til Polaris, du kan finne mange bra råd der! http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43864 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
|
![]()
Nja, i tillegg til de rådene som har kommet der, er de tingene som hjalp meg mest:
*Å lære meg mye om flytypene. Ved å finne ut hvilket fly vi skulle fly (f.eks LN-KKJ) kunne jeg søke det opp på www.airfleets.net og se hvilket flyselskap som har eid det før, alder og så videre. *Se alle flyene som flyr rutene sine hver dag på flightradar24.com uten problemer. *Simplifisere flyene. Vite at det ikke nødvendigvis betyr fullstendig helvete selv om styringssystemene ikke fungerer eller en skrue er løs. Også simplifisere pilotenes arbeid (høhø, er jeg kanskje litt slem nå ![]() *Vite alt om lydene under flighten. Hva er ristingen, hva er bråket, hva er skurringen, hvorfor rister det, hvorfor får flaps ut og slats inn - etc. Dermed gjenvinner man kontrollen, man føler mer kontroll. Du føler deg ikke som sild i ei tønne som flyter vilt og tilfeldig ned ei elv. Og sist men ikke minst er det som har fungert mest for meg all den gode hjelpen jeg har fått her inne. Men det blir en annen sak, det må bare nevnes når det kan. En utrolig hyggelig samling folk som vil hjelpe, og mange har blitt venner av meg i "ettertid" ![]() Ellers kommer det an på hvorfor hun er skeptisk til fly. Har hun klaustrofobi, er hun redd turbulens, liker hun ikke å miste kontrollen (altså at hun ikke liker tanken på at pilotene, ATC og mekanikerene har ansvaret for livet hennes i de timene dere er på flyet) - eller noe annet? Det kan være så mangt, og alle har "sin" løsning. Last edited by Polaris; 28-07-2010 at 16:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Et annet tips er å spørre om du kan sitte i cockpit.
Det er opp til kapteinen om du får lov eller ikke, og det har jo blitt strengere med tiden etter terror osv. Første gang jeg fløy, var med Braathens, fikk jeg sitte foran i cockpit. Jeg var ganske redd for å fly, men etter den gangen har det gått som en drøm! ![]() Ellers mange gode tips fra Polaris her! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det enkleste og greieste er vel om hun tar et par halvlitere eller et glass vin før dere drar? Så lenge det kan begrenses til det da, hvis ikke blir det ihvertfall scener ombord, som du sa du ville slippe
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er viktig å huske at man ikke er alene ombord på flyet. Du har to piloter i cockpiten som har tatt en utvending sjekk av flyet før take off, sjekket alle systemer i henhold til diverse prosedyrer og er også mennesker med utdanning i sitt fag. De følger 110% med på all info som popper opp på deres skjermer og ville ikke ha flydd hadde de ikke ment at det var forsvarlig å gjøre så. Du har ATC's på bakken som konstant følger med på flyet og dets bevegelser, samtidig som de videreformidler viktig informasjon og guider flyet på en trygg måte fra og til rullebanen.
Man er aldri alene og det er et stort apparat av mennesker som jobber med kun et mål for øye: safety! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Angående førstepost ser jeg at du er usikker på Norwegian.
Det har du absolutt ikke noen grunn til, de er like sikre og trygge som andre flyselskaper som flyr i Europa, ellers hadde de ikke fått lov til å fly. Sikkerhet kommer ALLTID først, og er besetningens høyeste prioritering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ta å les litt om fly, hvordan de testes og hva slags harde ting de blir utsatt for, før produksjon. Fly er designet for å tåle mye hardere press enn hva som er normalt på en flygning. Ta også å les litt om statestikker å sånt. Å fly er idag veldig trygt. Det hender at det skjer ting, men det er 1 av kansje million flygninger. Det er kansje større sjans å vinne i lotto
![]() Jeg leste en gang i et SAS eller Braathens blad, hvordan Boeing testet motorene sine, for å se om de tålte bird-strike ol. der stod det at de testet motorene med å kaste bildekk inni motoren mens den spant rundt på fult. Ingenting skjedde. Et bildekk er litt tyngre å fordøye enn en fugl. ![]() Husker da jeg fløy til London for mange år siden da jeg var liten, så så jeg ut av vinduet at vingene gjynget opp og ned, og tenkte at dette ikke kunne være trygt. Noen år etter leste jeg at vingene på et fly skal gjynge opp og ned og at de er designet for å kunne bøyes ca 90grader før de sprekker. Det er vanvittig mye!! Det er sikkert mye mer også som vil imponere deg om du leser litt rundt. Om det er noe feil i det jeg skrev under så må dere gjerne rette meg. Last edited by Robin882; 28-07-2010 at 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Sånn reint teknisk er det lite i hente på å bedøve sansene for å komme seg igjennom en transportetappe, istedet for å jobbe med å mestre det som er den fundamentale skrekken. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Å fly er jo det tryggeste måten å transporteres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
2 flygere og et helt crew som har store planer om å komme seg hjem. Og forventer ikke annet.
En hel gjeng med flygeledere som ser tusenvis av fly hver eneste dag. De færreste av dem opplever at et passasjerfly detter ned i løpet av en hel karriere. 105.000 flyginger hver dag. Hvorfor i all verden skulle det gå galt på din? Når det gjelder alkohol så tror jeg et glass eller to helt klart hjelper på for å "virre" litt mer i tankene og ikke henge seg opp i feil detaljer. Det funker ihvertfall i vår familie Kyrre Safety Advisor i Avinor, flygeleder av profesjon. Pendler. Antall flyreiser i uka: 2 til 4. Ikke på noen måte bekymret for å omkomme i flystyrt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Free Luigi
|
![]()
Men her er noe av det viktigste "outsidere" burde forstå om flyskrekk: det hjelper ikke å bli fortalt at det er trygt. Det hjelper ikke å bli fortalt at det finnes regler, at folk har jobbet i år og dager uten å dævve, eller liknende. Flyskrekk er irrasjonell på den måten, (men samtidig rasjonell nok til å overvinnes.) Man burde forstå, ikke bli fortalt.
Jeg pleier å sammenlikne det litt med å lære seg matematikk. Greit at du lærer deg reglene for f.eks derivasjon, du trekker ned eksponentialen som produkt og trekker en fra eksponentialen. Men så lenge du ikke forstår hva du gjør, så hjelper det lite for det helheltige bildet. For å virkelig komme over flyskrekken må man forstå, og tro på denne forståelsen. Det er derfor man ender opp med å si ting som at man er usikker på Norwegian (var jo det jeg også var ![]() For eksempel fløy jeg nettopp hjem, på min flight ørtogførti siden jeg kom over flyskrekken i fjor. Får dessverre en del "setbacks" enda, every now and then, og denne gangen kom de da jeg gikk ned gaten til flyet. Stod i kø og så på flyet utenfra, og det kom en hel del irrasjonelle tanker om at halen kunne falle av, winglets som kanskje ikke satt helt godt fast, rudder-overflater som kanskje var litt slakk og så videre. Men fordi jeg har bygget en tro på fly helt fra bunnen av, kunne jeg avfeie disse teite tankene på en enkel og grei måte. Tok et oppgjør med meg selv hvor jeg fortalte at det både gikk an å styre fly selv om ting mangler, og at haler aldri pleier å falle av - samt at jeg trakk en hel del situasjoner og opplevelser jeg har fått det siste året med. Fra flyteknisk besøk til historier fra folk i luftfarten. Et hvert spørsmål angsten kom med, kunne jeg besvare. Dermed forsvant den av seg selv ![]() Det høres kanskje omfattende ut å skape en slik fullendt forståelse (vel, man lærer aldri noe 100%, men...) og innsikt, nærmest en "tro" - men det krever egentlig utrolig lite. Man må bare ha lyst, så kommer det litt av seg selv. Men det er mulig jeg er sær siden jeg synes det er råartig å lære om luftfartsbransjen, kanskje det egentlig krever masse arbeid ![]() På den andre siden er det ikke alle som har en "dyp" flyskrekk, for noen er det nok å bare få ei lyspære skrudd på i huet (f.eks via de tipsene jeg skrev lengre opp). Man må også her forstå hva man er redd, så man kan jobbe med akkurat det man er redd. Da går det kjapt og gjerne overraskende enkelt. ---- Forøvrig synes jeg ikke noe om hverken alkohol eller medikamentbruk når det kommer til angst og frykt, men man kjenner jo seg selv best.... Igjen, som nevnt: å komme seg over en frykt er å virkelig tro på noe. Ikke komme med dårlige løgner. Noen reagerer mer med alkohol, for andre fungerer det. Ikke bruk alkohol om en veit det skaper videre problemer, for det gjør det IALLEFALL på fly. Last edited by Polaris; 29-07-2010 at 02:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mange gode råd her, men jeg vil legge til at noe av det viktigste dere kan gjøre er å si ifra til kabinbesetningen når dere går ombord. Det er dessverre mange som synes det er pinlig å innrømme at man har flyskrekk og som derfor ikke sier noe til de som eventuelt kan hjelpe til med noe underveis på turen. Kombinert med alkohol kan det å tie om flyskrekk i verste fall gi utslag i slike episoder man jevnlig leser om i avisen.
Dere kan være helt sikre på at det er andre i kabinen som trolig er i samme situasjon, men som ikke tør innrømme det. Kabinbesetningen vil gjerne ha oversikt over det som er spesielt på turen (infants, passasjerer som trenger rullestol, barn som reiser alene osv), men også passasjerer som er redd for å fly. Så si ifra! Da gjør dere dere selv og kabinbesetningen en stor tjeneste ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som Polaris sier - flyskrekk er helt irrasjonell. Hodet sier at det er ingen fare, men resten av kroppen napper til og sier 'ikke tale om'! Og denne lammende foelelsen som resten av kroppen har over hodet gir irrasjonelle tanker og oppfoersel. Spesielt naar det hender noe utenom, eller som man oppfatter som utenom, det vanlige. No fun, trust me.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Lægen kan hjælpe med at henvise til gode psykologer og hvis det skønnes rigtigt at udskrive de rette medikamenter, som er langt mere kontrollerede end brugen af alkohol. Jeg har selv haft en periode hvor jeg havde flyangst - til trods for at jeg har fløjet 100-vis af gange tidligere uden at have oplevet problemer. Som LN-MOW skriver så er det helt irrationelt og kan have mange årsager. Brug af medikamenter i korte perioder kan sagtens være en god løsning til at få nogle gode oplevelser ved at flyve, som igen kan være en forstærkende faktor til at kroppen fremover ikke er i helt så højt "alarmberedskab". Mht. viden om at flyve, så er jeg selv et eksempel på en, der i forvejen havde rigtig meget viden om det og har haft utallige ture på flightdeck samt har mange piloter i min omgangkreds - for ikke at tale om en kone der selv flyver. Men når flyangst dukker op, så kan man bare ikke bruge det til ret meget - medmindre man er en af de heldige, hvor uvidenhed omkring det flyvetekniske er årsagen. Brug af en dygtig psykolog og evt. i samarbejde med lægen at få de rigtige medikamenter, under kontrolleret form - samt ikke mindst opfølgning og plan for at kunne flyve uden brug af disse - er ikke nødvendigvis nogen dårlig løsning. Men der findes naturligvis mange andre metoder til at blive sin flyangst kvik - hvilket heldigvis er resultatet for langt de fleste, der arbejder aktivt med det. Uanset så er det vigtigste, at man forsøger at arbejde med det, så man ikke begrænser sig selv pga. en irrationel angst. En angst man sagtens kan få gjort meget selvforstærkende og have sværere og sværere ved at komme ud af hvis man fastholder sig selv i den.
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg kan godt forstå dem som har flyskrekk, om vi analyserer hva vi egentlig gjør så er det:
Putter 200 stykker inn i ett metallrør, og stenger døra. Fyller opp med 20 tonn drivstoff. Tenner på, og tar røret opp i 41.000 fot. Jo, jeg kan godt forstå dem som har flyskrekk, det er IKKE normalt å ikke være redd for dette ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I det hjelpsomme hjørnet i dag ... ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Free Luigi
|
![]()
Han har brukt opp all hjelpa på meg....
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
|
![]()
Etter å ha lest litt her inne danner jeg meg et bilde av at dere er mange som kan en del om fly og andre er garva flyvere
![]() Jeg lider av noe jeg ikke er alene om, nemlig flyskrekk. Om seks dager skal jeg fly på ferie til Gran Canaria og har allerede begynt å slite med natte søvnen. Lurer da på om noen her har noen tips og råd? Min mistanke er at dette begynte etter en uheldig flytur i 10-11års alderen da jeg fløy propellfly fra Bergen til Haugesund for å besøke familie. Kom inn i et "lufttomt" rom og falt ned. Etter dette har jeg flydd 2-3 ganger per år. Jeg velger selvfølgelig å fly siden jeg ønsker å reise og oppleve verden. For et halvt år siden omtrent var jeg i Mexico, og flyturen hjem var ingen god opplevelse. Det var turbulens hele veien fra vi mellomlandet i Miami og til vi kom til London. Med denne turen friskt i minne, er nervene for neste flytur i høyspenn. Selv har jeg lest boken "det er ikke farlig å fly", denne hjalp noe. Under en flytur forsøker jeg å slappe av med en bok, musikk eller film. Forsøker å ikke høre etter alle lyder, og jeg vet jo at der er meget trygt å fly. Jeg velger alltid selskaper med omhu, og tørr ikke fly med hva som helst. Jeg er avhengig av å velge flysete, da vindu og så langt frem i flyet jeg kommer. Håper noen her kan hjelpe meg med gode råd og ord! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Beste tips fra tiden da jeg slet med flyskrekk: moderere alkoholinntaket i dagene før avreise. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Valg av flyselskaper og flyskrekk | Tornerose | Småprat | 74 | 20-04-2017 12:52 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |
Flyskrekk kurs i Bodø | MD11 | Flyforum | 0 | 01-04-2008 20:01 |
Flyskrekk | LN-MOW | Flyforum | 0 | 21-03-2006 14:25 |