![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
SAS-Trading og Euroshop tapte kampen om taxfree -salget ved de største flyplassene i Norge. Fra januar 2005 overtar norsk-tyske TRN- Travel Retail Norway. Nå får de ansatte beskjed om at de vil bli oppsagt. Det skal i stedet ansettes nye - og "billigere" medarbeidere.
Skulle få tilbud om å fortsette... I en pressemelding som ble sendt ut i forbindelse med overtakelsen sommeren 2004 het det at de ansatte skulle få tilbud om å fortsette i jobbene sine når TRN overtok tax free-salget. – Travel Retail Norway AS vil gi tilbud til dagens ansatte i SAS Trading om ansettelse hos oss, sa TRNs administrerende direktør Thor Hauge ifølge Romerikes Blad da storkontrakten var sikret i sommer. "Uheldig ordvalg" Nå har pipa fått en annen lyd og Hauge innrømmer et "noe uheldig" ordvalg i pressemeldingen. – Ordvalget mitt var uheldig da jeg sa de skulle få tilbud om jobb. Jeg skulle ikke brukt formuleringen "tilbud om jobb." Jeg mente det ikke slik de ansatte har oppfattet det, sier Hauge til avisen. Må søke på nytt Nå har de 150 ansatte fått beskjed om at de må søke på jobbene på lik linje med andre. Det har meldt seg over 3000 søkere til de rundt 200 jobbene, noe som betyr at mange av de ansatte går svært usikre tider i møte. - Vi vet ikke hva som skjer med dem ennå. De må søke på jobbene. Alle blir behandlet likt, sier personaldirektør Bjørn Grande i Travel Retail Norway til Drammens Tidende. LFF -leder Asbjørn Wikestad mener det er snakk om en virksomhetsoverdragelse og i strid med hva som ble uttalt fra TRN`s og Avinors side da kontrakten ble inngått. Der het det blant annet at de ansatte ikke skulle frykte for jobbene sine. Dette har fått Wikestad til å reagere kraftig. - Dersom Randi Flesland og Avinor ikke kan stå inne for den avtalen som tidligere ble inngått med TRN, så bør kontrakten brytes, sier Wikestad til boarding.no LFF - lederen mener at Avinor med Randi Flesland i ledelsen har et ansvar på bakgrunn av måten de har opptrådt på, noe som også fremgår på måten denne saken har blitt behandlet. "Vil være absurd" - Det kan ikke være slik at folk som har arbeidet i 20 til 30 år i selskapet, kan settes på gaten når arbeidet er der, de ansatte er der og kompetansen er der. Da er det jo ingen grunn til at de ansatte skulle miste jobben. Det vil jo i tilfelle være helt absurd, sier Wikestad til boarding.no. "Virksomhetsoverdragelse" Han påpeker at dette er en sak om virksomhetsoverdragelse og at den derfor har en prinsipiell interesse langt utover dette enkeltstående tilfellet. - Når både Avinor og TRN går ut og sier at de ansatte ikke har noen grunn til å frykte for sine arbeidsplasser, så må dette ha vært en enighet, som de to partene har kommet frem til under forhandlingene. Men når det nye selskapet ikke har opprettholdt dette ansvaret, mener vi at Avinor må revurdere hele kontrakten. Dersom TRN ikke tar ansvar for sine uttalelser, krever vi at Avinor bør vurdere kontrakten og i verste fall oppheve den, sier Wikestad. LFF har også gjort det helt klart at de også har et søksmål liggende, dersom TRN ikke velger å snu i denne saken. Brevet til Avinor LFF stiller blant annet Avinors direktør Randi Flesland til ansvar for de uttalelser Avinor og TRN har kommet med (Foto: avinor.no) Den 23. juni 2004 gikk det ut en pressemelding fra Avinor hvor det blant annet het: ”Det er SAS Trading som har Tax Free-kontrakten med Avinor og OSL i dag og Travel Retail Norway har til hensikt å tilby de ansatte i SAS trading stilling i det nye selskapet.” Nevnte pressemelding viser at de ansatte fikk forsikringer om jobb allerede i startfasen av kontraktsforhandlingene mellom Avinor og Travel Retail Norway -TRN-. Det faktiske innhold i nevnte sitat er neppe ”produsert” av Avinor. Dermed legger vi til grunn at de ansattes situasjon og skjebne var, som det selvfølgelig skal være, et meget viktig punkt i kontraktsforhandlingene og avklart på et tidlig stadium. TRN og Avinor har åpenbart gjort en avtale som sikret de ansatte fortsatt jobb fra 1. januar 2005, kan man lese i brevet. Dermed er Avinors informasjonsdirektør Ove Narvesens overraskelse over at de ansatte i SAS Trading ikke tilbys arbeid i det nye selskap, gjengitt i Romerikes Blad 9. november 2004 en meget naturlig reaksjon. Administrerende direktør Thor Hauge går faktisk et lite steg lenger når han i tillegg lover at ”Travel Retail Norway AS vil ta kontakt med de ansattes representanter så snart forhandlingene med OSL/Avinor er sluttført.” Dog ble dette ikke gjort. TRN er åpenbart en bedrift man ikke har noen grunn til å stole på, kan man lese i brevet. "løgnaktig opptreden"... - Vi kan vanskelig tenke oss at Avinor gjennom løgnaktig opptreden vil forlede både de ansatte og offentligheten, men at Avinor viser til en inngått avtale med TRN. les mer her: http://www.boarding.no/art.asp?id=14028 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Jasså, Wikestad er ute og slenger med leppa igjen.... Aldri har jeg vel angret så mye på kontingent jeg har betalt, som den som gikk til bl.a. å betale lønna hans... Han snur kappa etter vinden, for å si det mildt -Makan til hykler!
Men nå skal det sies at jeg faktisk er enig i saka...
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Tja, man kan ha meninger om Wikestad, men her har han helt rett!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Oct 2004
Posts: 25
|
![]()
Også dette kan bli en spennende sak. Men jeg minner om at så og si alle bussjåfører jobber under disse forholdene i dag. Ettersom trafikken legges ut på anbud med femårskontrakter så må man søke jobben sin på nytt hvert femte år. Og har du jobbet i et selskap som mister kjøringen sin så spiller det ingen rolle om du har jobbet der i tre måneder, tre år eller tredve år. Da er det bare hjem og skrive jobbsøknad til den nye operatøren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Her har man dog sagt at man skal gjøre på en måte, og så gjør man på en annen. Da holder det ikke at man sier at man formulerte seg litt dumt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Nesten som her: http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=1116 ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Helt enig med deg der, Ticketor. Bordet fanger. Det er sikkert mange som hadde begynt å se seg om etter andre jobber, ev. begynt med (videre)utdanning, om de ikke var sikre på å fortsette...
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tax-free og transfer. | Twin Otter | Småprat | 20 | 04-02-2013 17:10 |
Tax-free Munchen | Chriscross | Reiseforum | 1 | 11-10-2011 07:45 |
Tax-Free CPH | Egenes | Reiseforum | 7 | 14-05-2011 15:13 |
Tax-free på Torp | VoiceCom | Reiseforum | 6 | 12-09-2009 12:56 |
Tax Free kork | jb1 | Flyforum | 13 | 30-10-2004 02:10 |