Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2016, 02:14   #361
kaijoar
Newbie

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Skulle fly EVE-OSL-ARN-HKG en formiddag for ca tre uker siden, og ble da forsinket hele 6 timer ut fra EVE på grunn av at kveldsflyet nordover kom sent inn dagen før. Fikk matbonger på 150nok hver på EVE. Ble da påfølgende missed connections. Ble sendt videre til ZRH med kveldsavgangen til Swiss etter 6 timers venting på OSL med matbonger på 100NOK denne gang, men på grunn av snøfall på gardermoen med de-ice rakk vi ikke den korte connection vi hadde (40min) før flyet til HKG skulle gå fra ZRH. Vi landet 10 minutter før flyet skulle ta av, og det holdt ikke.
Ble sendt på Hilton Zürich Airport av Swiss med matbonger til kvelds og frokost, og sendt via Milano med Cathay Pacific neste morgen. De stusselige friends&family-billettene til lusne 3400kr for t/r hindret ikke at vi fikk oppgradering til Premium Economy hos CX, med champagne før takeoff og utmerket service hele veien.

Søkte SAS om erstatning for forsinkelsen, og fikk etter ca en uke bekreftelse på at 600 euro per person ble overført til respektive kontoer.

Er usikker på om vi kunne krevd samme erstatning fra Swiss på grunn av den nye forsinkelsen der, men vi ble enige om at det ville føles helt feil å få totalt 1200 euro hver i erstatning for et døgns forsinkelse på en tur som kostet 3400kr. For to ferske flynerder som skulle på heisatur med veldig god tid, var de ekstra flyturene bare gøy. Fikk krysset av et par nye flytyper og et par nye flyselskaper på lista, og følte oss veldig godt ivaretatt hele veien

Last edited by kaijoar; 10-02-2016 at 02:16.
kaijoar is offline  
Old 11-02-2016, 20:33   #362
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
men vi ble enige om at det ville føles helt feil å få totalt 1200 euro hver i erstatning for et døgns forsinkelse på en tur som kostet 3400kr.

Hvis det var grunnet snøfall på OSL så ville du heller ikke fått noen kompensasjon heller.
Old 25-02-2016, 14:21   #363
Hagen
ScanFlyer Blue

Default Re: Air Canada A319 til Europa

Sitter på LHR og nettopp fått vite at dagens flight til St. Johns er kansellert. Blir ombooket via Toronto og lander 01:30. Har jeg noen rettigheter her?
Hagen is offline  
Old 25-02-2016, 21:48   #364
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Ja, fordi du flyr ut av Europa så gjelder EU261/2004 uansett selskap, så fremt du kommer mer enn 4 timer forsinket til bestemmelsestedet
Old 26-02-2016, 03:26   #365
Hagen
ScanFlyer Blue

Nå er det vel været som har forårsaket alt dette dessverre. Sitter fortsatt i Toronto. Store forsinkelser her også, ny beregnet ankomststid til St Johns 06:00.... Hyggelig å få prøvd Dreamlineren til Toronto i det minste
Hagen is offline  
Old 28-02-2016, 15:21   #366
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

United har endret en reise fra grytidlig til enda tidligere, og hadde i grunnen lang nok layover fra før. (Hadde valgt den tidligste pga prisen i utgangspunktet.)

Noen med erfaring fra om de tillater omboking til en senere (og dyrere) flyvning?
Old 28-02-2016, 15:50   #367
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ring dem ...,
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-02-2016, 18:49   #368
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Var ikkeno problem å få endret. Så da slapp jeg både flyavgang kl 06.00 og litt for mange timer på LAX. Som en bonus blir det en ny flytype også.
Old 10-03-2016, 13:49   #369
Betha
Newcomer

Hei.

Jeg har planlagt en Italiatur i Mai. Nå fikk jeg beskjed tidligere i dag om at Norwegian endret flytidene til FCO fra avgang 08.55 til 17.55 (ankomst 21.10). Dette vil medføre at jeg ikke når siste toget jeg må nå for å komme di jeg skal, på ankomstdagen.

Dermed vil dette medføre en del ekstra utgifter, som hotell i Roma (i tillegg til at jeg mister en feriedag). Nå var det heldigvis mulig å finne billetter med SAS til en rimelig pris denne dagen, så de er bestilt. Men, likevel, hvordan er rettighetene man har i en slik situasjon?

Merk, dette er mest et generelt spørsmål.
Betha is offline  
Old 10-03-2016, 15:12   #370
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Betha View Post
Hei.

Jeg har planlagt en Italiatur i Mai. Nå fikk jeg beskjed tidligere i dag om at Norwegian endret flytidene til FCO fra avgang 08.55 til 17.55 (ankomst 21.10). Dette vil medføre at jeg ikke når siste toget jeg må nå for å komme di jeg skal, på ankomstdagen.

Dermed vil dette medføre en del ekstra utgifter, som hotell i Roma (i tillegg til at jeg mister en feriedag). Nå var det heldigvis mulig å finne billetter med SAS til en rimelig pris denne dagen, så de er bestilt. Men, likevel, hvordan er rettighetene man har i en slik situasjon?

Du har ingen rettigheter til standardkompensasjon etter EU261, så da er det flyselskapets egne regler som gjelder:

Quote:
11.1.3 Hvis vi, etter at du har gjort din Bestilling, endrer avgangstiden for din flyvning betydelig, med mer enn 60 minutter, til en tid som er uakseptabel for deg og vi ikke er i stand til å gi deg en plass på en annen flyvning som er akseptabel for deg, vil vi gi refusjon i henhold til artikkel 12. I tillegg til dette vil bestemmelsene i punkt 11.2.3 og punkt 16.4 gjelde.

11.2.3 Dersom din flyvninger kansellert, omdirigert eller forsinket mer enn fem timer, vil følgende vilkår gjelde:

a) Vi vil befordre deg så snart som mulig til avtalt destinasjon når det er et ledig sete innenfor samme kabintype, på en fly i vårt rutenett.
b) Vi vil befordre deg til avtalt destinasjon når det er et ledig sete innenfor samme kabintype på et fly i vårt rutenett på et tidspunkt som passer deg innenfor fjorten (14) Dager etter den opprinnelige avgangstiden.
c) Ved omdirigering til andre flyplasser enn innenfor din Reiserute, vil vi, på vår bekostning, sørge for at du blir fraktet til avtalt destinasjon.
d) Hvis du ikke aksepterer de alternative muligheter, vil vi gi en refusjon i samsvar med artikkel 12.

16.4 Ansvar for forsinkelse
16.4.1 Vi er ansvarlig for Skade forårsaket av forsinkelse ved lufttransport av passasjerer, Bagasje eller gods. Likevel skal vi ikke holdes ansvarlige for Skader forårsaket av forsinkelser dersom vi kan bevise at vi, våre representanter og våre agenter tok alle rimelige forholdsregler for å unngå Skaden, eller det var umulig å ta slike forhåndsregler, jf. Artikkel 19 i Montreal-konvensjonen.

16.4.2 For tap som skyldes forsinket transport av personer er ansvaret begrenset til 4694 SDR.

16.4.3 For tap som skyldes forsinket transport av Innsjekket Bagasje er ansvaret begrenset til 1131 SDR per passasjer.
Hvis jeg ikke tolker dette helt feil så vil Norwegian være forpliktet til å dekke direkte tap (til hotellovernatting osv) hvis du ikke velger å kansellere og få full refusjon.
sabergum is offline  
Old 13-03-2016, 19:11   #371
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Star Alliance Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Betha View Post
Litt ot:

Ramla opp i en lignende situasjon nå, TK fant det for godt å flytte ankomst til GZP, fra 2210 til 2355.
Avgang fra GZP var også flyttet fra smått behagelige 1140 til litt ubehagelige 0730.
Etter en kjapp telefonrunde til TK, fikk vi tilbudet om full refund, eller ombooking til en ankomst i GZP bikkjetidlig dagen etter. Problemet var at vi ikke ville få hotell i IST.

Etter litt snoking på WF, kom vi frem til at SK, kunne tilby særdeles hyggeligere ankomst og avganstider, til et par tusenlapper mere.. Alternativet var DY til AYT, for en tusenlapp mindre, men det ville bety 2-3 timer i buss fra AYT til Oba og akkurat så bedagelig anlagte er vi, at vi spytta i de kronene.
TK var absolutt ikke vanskelige å ha med å gjøre, så vi fikk refund uten videre krangling, agenten kunne ikke trylle fram bedre flytider, så da ble valget enkelt. Selv om jeg foretrekker å fly TK, med mellomlanding, da de har et bedre produkt ombord enn bolaget, men SÅ morro er det ikke å stå opp bikkjetidlig med små barn.
Old 19-03-2016, 11:08   #372
DY1503
ScanFlyer Blue

Reiste med SK4175 igår, landet 2115 fremfor 1725 som var rutetid. Årsak var gitt til teknisk feil, samt uvær i nord-Norge som gav følgeforsinkelser. Gir dette rett til de 250 euroene i kompensasjon?
DY1503 is offline  
Old 19-03-2016, 11:55   #373
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by DY1503 View Post
Reiste med SK4175 igår, landet 2115 fremfor 1725 som var rutetid. Årsak var gitt til teknisk feil, samt uvær i nord-Norge som gav følgeforsinkelser. Gir dette rett til de 250 euroene i kompensasjon?
Jeg ville iallfall gjort krav på kompensasjonen. Så lenge det er en kombinasjon av uvær (utenfor flyselskapets kontroll) og teknisk feil (innenfor flyselskapets kontroll), så skal det gjøres en konkret vurdering av om forsinkelsen skyldtes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.

Ref. ferske avgjørelser fra Flyklagenemnda:
https://fly.transportklagenemnda.no/...25.januar-2016
https://fly.transportklagenemnda.no/...25.januar-2016
sabergum is offline  
Old 20-03-2016, 05:17   #374
trond_h
Newcomer

SAS Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Skulle fly Shanghai - København igår 19 Mars - SK 998. Boarding startet 3 timer etter oppsatt avgangstid, og vi ble sittende ca 4 timer i flyet før vi ble booket in på hotell i Shanghai for natten, med ny avreise neste dag. Det var et salig kaos, og det tok vel om lag 9 timer fra vi gikk på flyet til vi var på hotellet, men nok om det. Kvalifiserer dette til noen form for kompensasjon? Kanselleringen skyldtes en feil med en ventil, og ingen erstatningsventiler var tilgjengelige.
trond_h is offline  
Old 24-03-2016, 21:16   #375
Murre
ScanFlyer Blue

Finnair Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Fløy hjem med Finnairs nye A350 fra BKK i februar. Kom hjem over 5 timer for sent, og rakk ikke noe tog/buss fra OSL og hjem, men fikk heldigvis noen til å hente oss.

Klaget selvsagt til Finnair via dette standardskjemaet (http://ec.europa.eu/transport/passen...nt_form_en.pdf), og krevde standardkompensasjon.

Fikk i dag dette svaret:
In this case one flight control electrical connector was defected which was detected after landing from previous route. This aircraft is our newest Airbus A350, at that time one month old, so this failure has been most probably caused by a mistake in manufacturing or design/engineering process. Finnair ensures passengers' safe flight with all possible foreseeable measures that can reasonably be required. Our aircrafts’ condition is constantly monitored. However, there are defects and circumstances that are beyond our actual control since they cannot be foreseen or prevented due to their nature or origin. I apologize for the inconvenience this cancellation caused to you. Unfortunately, no standard compensation will be paid.

Dette overrasker meg dog, for jeg fikk mail/sms om forsinkelsen 7,5 t før planlagt avgang, og da var flyet på vei fra HEL og allerede temmelig forsinket. Så dette var jo da tydeligvis noe som ikke kunne ha oppstått først etter landing, for tiden flyet sto i BKK før retur var ca hva den pleier...

Og uansett; Er all forsinkelse på nye fly unntatt kompensasjonsreglene fordi flyene er så nye og kan inneha fabrikkfeil som da er utenfor flyselskapets ansvar?

Dette lukter jo veldig av Norwegians Dreamliner-trøbbel. Hva ble utfallet der?

Fikk tilbud om gavekort på 150€ som plaster på såret, dog, men hvorfor yte det om de faktisk er uskyldige, hehe? Må innrømme jeg har lyst til å klage, men vil gjerne høre fra andre i liknende situasjoner...
Old 25-03-2016, 11:12   #376
BårdK
ScanFlyer Silver

Du kan jo prøve AirHelp eller liknende.
Old 25-03-2016, 12:27   #377
Murre
ScanFlyer Blue

Default Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Å klage greier jeg selv. Her er det andres erfaringer jeg etterspør. Samt hva de tenker om saken.

Last edited by Murre; 25-03-2016 at 12:38.
Murre is offline  
Old 25-03-2016, 13:39   #378
Gunnar
ScanFlyer Gold

Har du SMS-en/e-posten som varslet om forsinkelsen på forhånd ville jeg vel påpekt dette for Finnair først, og dersom de fremdeles avslår kompansasjon ville jeg vel prøvd saken for Flyklagenemda. Med forsinkelsesvarselet vedlagt saken....
Old 25-03-2016, 14:06   #379
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by trond_h View Post
Kvalifiserer dette til noen form for kompensasjon? Kanselleringen skyldtes en feil med en ventil, og ingen erstatningsventiler var tilgjengelige.
Skulle ikke det være en kurant søknad om €600 pr. snute iht. EU-reg. 261/2004 da?
vbirk is offline  
Old 25-03-2016, 16:55   #380
BårdK
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Å klage greier jeg selv. Her er det andres erfaringer jeg etterspør. Samt hva de tenker om saken.
Beklager forslaget.

Posting Rules