![]() |
|
![]() |
#361 |
Newbie
|
![]()
Skulle fly EVE-OSL-ARN-HKG en formiddag for ca tre uker siden, og ble da forsinket hele 6 timer ut fra EVE på grunn av at kveldsflyet nordover kom sent inn dagen før. Fikk matbonger på 150nok hver på EVE. Ble da påfølgende missed connections. Ble sendt videre til ZRH med kveldsavgangen til Swiss etter 6 timers venting på OSL med matbonger på 100NOK denne gang, men på grunn av snøfall på gardermoen med de-ice rakk vi ikke den korte connection vi hadde (40min) før flyet til HKG skulle gå fra ZRH. Vi landet 10 minutter før flyet skulle ta av, og det holdt ikke.
Ble sendt på Hilton Zürich Airport av Swiss med matbonger til kvelds og frokost, og sendt via Milano med Cathay Pacific neste morgen. De stusselige friends&family-billettene til lusne 3400kr for t/r hindret ikke at vi fikk oppgradering til Premium Economy hos CX, med champagne før takeoff og utmerket service hele veien. Søkte SAS om erstatning for forsinkelsen, og fikk etter ca en uke bekreftelse på at 600 euro per person ble overført til respektive kontoer. Er usikker på om vi kunne krevd samme erstatning fra Swiss på grunn av den nye forsinkelsen der, men vi ble enige om at det ville føles helt feil å få totalt 1200 euro hver i erstatning for et døgns forsinkelse på en tur som kostet 3400kr. For to ferske flynerder som skulle på heisatur med veldig god tid, var de ekstra flyturene bare gøy. Fikk krysset av et par nye flytyper og et par nye flyselskaper på lista, og følte oss veldig godt ivaretatt hele veien ![]() Last edited by kaijoar; 10-02-2016 at 02:16. |
![]() |
![]() |
#362 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hvis det var grunnet snøfall på OSL så ville du heller ikke fått noen kompensasjon heller.
![]() |
#363 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sitter på LHR og nettopp fått vite at dagens flight til St. Johns er kansellert. Blir ombooket via Toronto og lander 01:30. Har jeg noen rettigheter her?
|
![]() |
![]() |
#364 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Ja, fordi du flyr ut av Europa så gjelder EU261/2004 uansett selskap, så fremt du kommer mer enn 4 timer forsinket til bestemmelsestedet
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå er det vel været som har forårsaket alt dette dessverre. Sitter fortsatt i Toronto. Store forsinkelser her også, ny beregnet ankomststid til St Johns 06:00.... Hyggelig å få prøvd Dreamlineren til Toronto i det minste
|
![]() |
![]() |
#366 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
United har endret en reise fra grytidlig til enda tidligere, og hadde i grunnen lang nok layover fra før. (Hadde valgt den tidligste pga prisen i utgangspunktet.)
Noen med erfaring fra om de tillater omboking til en senere (og dyrere) flyvning? |
![]() |
![]() |
#367 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ring dem ...,
|
![]() |
![]() |
#368 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Var ikkeno problem å få endret. Så da slapp jeg både flyavgang kl 06.00 og litt for mange timer på LAX. Som en bonus blir det en ny flytype også.
|
![]() |
![]() |
#369 |
Newcomer
|
![]()
Hei.
Jeg har planlagt en Italiatur i Mai. Nå fikk jeg beskjed tidligere i dag om at Norwegian endret flytidene til FCO fra avgang 08.55 til 17.55 (ankomst 21.10). Dette vil medføre at jeg ikke når siste toget jeg må nå for å komme di jeg skal, på ankomstdagen. Dermed vil dette medføre en del ekstra utgifter, som hotell i Roma (i tillegg til at jeg mister en feriedag). Nå var det heldigvis mulig å finne billetter med SAS til en rimelig pris denne dagen, så de er bestilt. Men, likevel, hvordan er rettighetene man har i en slik situasjon? Merk, dette er mest et generelt spørsmål. |
![]() |
![]() |
#370 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#371 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Litt ot:
Ramla opp i en lignende situasjon nå, TK fant det for godt å flytte ankomst til GZP, fra 2210 til 2355. Avgang fra GZP var også flyttet fra smått behagelige 1140 til litt ubehagelige 0730. Etter en kjapp telefonrunde til TK, fikk vi tilbudet om full refund, eller ombooking til en ankomst i GZP bikkjetidlig dagen etter. Problemet var at vi ikke ville få hotell i IST. Etter litt snoking på WF, kom vi frem til at SK, kunne tilby særdeles hyggeligere ankomst og avganstider, til et par tusenlapper mere.. Alternativet var DY til AYT, for en tusenlapp mindre, men det ville bety 2-3 timer i buss fra AYT til Oba og akkurat så bedagelig anlagte er vi, at vi spytta i de kronene. TK var absolutt ikke vanskelige å ha med å gjøre, så vi fikk refund uten videre krangling, agenten kunne ikke trylle fram bedre flytider, så da ble valget enkelt. Selv om jeg foretrekker å fly TK, med mellomlanding, da de har et bedre produkt ombord enn bolaget, men SÅ morro er det ikke å stå opp bikkjetidlig med små barn.
#372 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Reiste med SK4175 igår, landet 2115 fremfor 1725 som var rutetid. Årsak var gitt til teknisk feil, samt uvær i nord-Norge som gav følgeforsinkelser. Gir dette rett til de 250 euroene i kompensasjon?
|
![]() |
![]() |
#373 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ref. ferske avgjørelser fra Flyklagenemnda: https://fly.transportklagenemnda.no/...25.januar-2016 https://fly.transportklagenemnda.no/...25.januar-2016 |
|
![]() |
![]() |
#374 |
Newcomer
|
![]()
Skulle fly Shanghai - København igår 19 Mars - SK 998. Boarding startet 3 timer etter oppsatt avgangstid, og vi ble sittende ca 4 timer i flyet før vi ble booket in på hotell i Shanghai for natten, med ny avreise neste dag. Det var et salig kaos, og det tok vel om lag 9 timer fra vi gikk på flyet til vi var på hotellet, men nok om det. Kvalifiserer dette til noen form for kompensasjon? Kanselleringen skyldtes en feil med en ventil, og ingen erstatningsventiler var tilgjengelige.
|
![]() |
![]() |
#375 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fløy hjem med Finnairs nye A350 fra BKK i februar. Kom hjem over 5 timer for sent, og rakk ikke noe tog/buss fra OSL og hjem, men fikk heldigvis noen til å hente oss.
Klaget selvsagt til Finnair via dette standardskjemaet (http://ec.europa.eu/transport/passen...nt_form_en.pdf), og krevde standardkompensasjon. Fikk i dag dette svaret: In this case one flight control electrical connector was defected which was detected after landing from previous route. This aircraft is our newest Airbus A350, at that time one month old, so this failure has been most probably caused by a mistake in manufacturing or design/engineering process. Finnair ensures passengers' safe flight with all possible foreseeable measures that can reasonably be required. Our aircrafts’ condition is constantly monitored. However, there are defects and circumstances that are beyond our actual control since they cannot be foreseen or prevented due to their nature or origin. I apologize for the inconvenience this cancellation caused to you. Unfortunately, no standard compensation will be paid. Dette overrasker meg dog, for jeg fikk mail/sms om forsinkelsen 7,5 t før planlagt avgang, og da var flyet på vei fra HEL og allerede temmelig forsinket. Så dette var jo da tydeligvis noe som ikke kunne ha oppstått først etter landing, for tiden flyet sto i BKK før retur var ca hva den pleier... Og uansett; Er all forsinkelse på nye fly unntatt kompensasjonsreglene fordi flyene er så nye og kan inneha fabrikkfeil som da er utenfor flyselskapets ansvar? Dette lukter jo veldig av Norwegians Dreamliner-trøbbel. Hva ble utfallet der? Fikk tilbud om gavekort på 150€ som plaster på såret, dog, men hvorfor yte det om de faktisk er uskyldige, hehe? Må innrømme jeg har lyst til å klage, men vil gjerne høre fra andre i liknende situasjoner... |
![]() |
![]() |
#376 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du kan jo prøve AirHelp eller liknende.
#377 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Å klage greier jeg selv. Her er det andres erfaringer jeg etterspør. Samt hva de tenker om saken.
Last edited by Murre; 25-03-2016 at 12:38. |
![]() |
![]() |
#378 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har du SMS-en/e-posten som varslet om forsinkelsen på forhånd ville jeg vel påpekt dette for Finnair først, og dersom de fremdeles avslår kompansasjon ville jeg vel prøvd saken for Flyklagenemda. Med forsinkelsesvarselet vedlagt saken....
#379 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Beklager forslaget.
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |