Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-06-2006, 18:22   #21
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Replying to Topic 'BTS ansatte brente flagg på Sola'

Når ble det arbeidsgiveren som avgjorde hvordan person man er???
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2006, 19:13   #22
intransfer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by TUC

Quote:
Originally posted by intransfer

Om de Braathens ansatte ville fått ny jobb etter en konkurs? Svaret er JA! Noen hadde sikkert kunne fått jobb i luftfarten også. Aetat i Norge har mange fine ordninger og selv BU ansatte kunne de fått i jobb i løpet av de årene som har gått.

"...selv BU ansatte"??
Det var ironisk ment, og skrevet med tanke på innlegget jeg siterte i posten min om at BU ansatte ikke ville hatt jobb om det ikke var for SAS.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2006, 22:03   #23
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Når ble det arbeidsgiveren som avgjorde hvordan person man er???

Tja....., hvilket årstall vil du ha? Det er egentlig bare å velge og vrake.....
I deler av landet hvor det ikke er flust opp med jobber å velge i, og for enkelte som ikke er så mobile av div. årsaker enn andre, har nok arbeidsgiveren et stort ansvar for "hvordan person man er".

Man kan bli så frustrert av sin egen arbeidsgiver at det går ut over sin egen personlighet, og man kan begynne å oppføre seg på måter som egentlig ligger langt utenfor slik vennegjengen kjenner deg igjen på fritiden.
Som nevnt er det altså noen som ikke er i posisjon til å slutte og finne seg nytt arbeid, man blir stående i den jobben man har (for jeg går ut fra at vi kan enes om at jobb må folk ha?), og man begynner snart å oppføre seg slik arbeidsgiverens væremåte tilsier. Vi er inne i et felt som dreier seg til en viss grad om psykososialt arbeidsmiljø, som ligger langt utenfor det som egentlig var tema her.

Er ikke alle som har det så greit vettu...., i 2006, i en iskald egoistisk og lite medmenneskelig tid for landet.

Den som jobber under "drømmearbeidsgiveren", har gode kolleger og et fint sosialt liv, må bare huske på å ta vare på det. Dette er ingen selvfølgelighet.

At noen velger å brenne SAS-flagget er vel et uttrykk for en enorm frustrasjon som de fleste kan forstå. Skulle vel tro at SAS-flagget ikke er beskyttet av paragrafer i den enkelte nasjons flagglover på lik linje med nasjonalflagget, så her kan vi vel være såpass rause overfor ansatte på Sola at vi girer ned et par hakk angående det der med firmaflagget.....
Old 17-06-2006, 10:53   #24
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Jeg setter pris på at FlyHigh og SSL løfter saken opp til der den bør være, nemlig at dette gjelder enkeltpersoner og at det ofte er slik at kombinasjonen høy grad av spesialisering og geografi kan gjøre det vanskelig å finne nytt arbeid.

Det er flere/mange her på forumet som har kjent "det nye arbeidslivet"s forskjellige sider på kroppen. Jeg har aldri mistet en jobb, men mange nære kolleger har fått skyven. Så vist jeg husker var det ikke så mye æresskjelling og flaggbrenning den tiden, men så hadde mine kolleger bedre forutsetninger enn mange andre fordi de jobbet innenfor fag som var i vekst og bodde "sentralt" i kongeriket. Det var slik sett mindre synd for dem å miste jobben enn for f.eks. papirarbeidere i Skien, selv om det å bli sagt opp er ille nok for de aller fleste.

Ja, la oss være litt rause med sterke følelsesutbrudd, så lenge det ikke går ut over liv og helse.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 14:37   #25
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg er veldig godt kjent med disse tingene. Jeg er blitt 'laid off' fire ganger. Den foerste gangen fra Swissair. Da fikk jeg heldigvis jobb i SAS med en gang, men ble nesten sparket etter et par maaneder pga en sparekampanje ... Neste layoff var SITA. Det var rundt 9/11. Og da var det blaast for jobber i bransjen i lang tid. Tok ni maaneder foer jeg fikk jobb igjen, som stasjonssjef for Vanguard. De gikk konk over natten etter to maaneder, saa da var det paa'n igjen. Fikk saa jobb i ATA og ble der inntil stasjon SEA stengte doerene i april i fjor. Siden den gang har jeg teknisk vaert arbeidledig. Men som dere vet har jeg reist land og strand rundt og jobbet med chartere. Samtidig har jeg proevd forgjeves aa finne meg fast jobb her i Atlanta, ettersom ATA-greia kun er 'per flight' og det betyr at hvis jeg ikke faar oppdrag, faar jeg heller ikke betalt. Heldigvis er charternarkedet 'on fire' her akkutat naa og vi flyr alt remmer og toey kan holde ...

Har vaert paa flere intervjuer men det eneste jeg har faatt tilbudt har vaert saa daarlig betalt at det ikke har vaert verdt bryet. Ser imidlertid ut som om jeg naermer meg et gjennombrudd i loepet av en maaneds tid ....

Dette har laert meg mye. Ikke minst aa fokusere paa vesentlige ting. Aa henge seg opp i hvordan ting 'kunne ha vaert' eller 'burde ha vaert' er destruktivt og hjelper ingen. Man maa se framover og lete etter muligheter. Pleie forbindelser. Se etter alternativer og ikke noedvendigvis bare i sin egen bakgaard.

Ja, det kan vaere toeft, men det er en toeff verden vi lever i og bunnlinjen i regnskapet er viktigere enn den noen gang har vaert. Det er virkeligheten enten vi liker det eller ikke.

I Norge har dere muligheter til aa finne hjelp. Arbeidsledighetstrygd, stoetteordninger, Aetat .. bruk dem! Her borte er man saa godt som paa egenhaand.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 14:55   #26
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Jeg jobber jo sjøl i en bedrift der frustrasjonen har vært høy og hørbar i flere år. Vi ser endelig lys i tunnelen, sjøl om enkelte enheter fremdeles er særdeles hardt rammet. Og der går det så absolutt på stumpene - uten at det så langt er noe vi kan gjøre med det.

Mennesker som en stund ser livsgrunnlaget forsvinne blir så inderlig fortvilte. Man har en familie å forsørge, et lån å betjene, en vennekrets å forholde seg til, en tilhørighet. Og er man spesialisert nok, som andre har nevnt over, så er det faktisk ingen annen råd enn å finne seg annet å gjøre eller å flytte på seg.

Jeg skjønner godt reaksjonene til de ansatte på Sola, uten at jeg nødvendigvis forsvarer handlingene. Det trenger jeg ikke heller, for det er ikke jeg som sitter midt oppi det. Denne gangen.

Når det er sagt viser det seg at forandring i nesten alle tilfeller fører til noe positivt. Så om livet er svart akkurat nå så kan man se fram til et bedre liv - om litt.

K
Snart på flyttefot...
atck is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 18:41   #27
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MOW
... Dette har laert meg mye. Ikke minst aa fokusere paa vesentlige ting. Aa henge seg opp i hvordan ting 'kunne ha vaert' eller 'burde ha vaert' er destruktivt og hjelper ingen. Man maa se framover og lete etter muligheter. Pleie forbindelser. Se etter alternativer og ikke noedvendigvis bare i sin egen bakgaard.
Og det bør være neste skritt for dem som først må blåse ut frustrasjonene sine! Det nytter ikke å sette seg tilbake og surmule, for i dag er det ingen (i alle fall ytterst sjelden) som ringer og tilbyr ny jobb. Man må "løfte seg selv etter håret", og det høres jo ut som om du har et temmelig godt hårfeste! Man må nok være utstyrt med en god porsjon pågangsmot for å gå de rundene du har gått.

Uansett: Jeg håper gutta på Sola finner en løsning!

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 20:37   #28
linium
Newcomer

Sas klarer fint å "sette fyr" på seg selv med
så sinsykt masse tabber og feil de har gjort i det siste.
Rart ikke sas har gått fyken for leeenge siden! SAS gjør meg trøtt...

Å brenne flagg er tett uansett hvilke flagg det er snakk om!
Stakkar gutta som mister jobben, føler med dem!!!
linium is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 22:00   #29
LN-BIZ
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by linium
Sas klarer fint å "sette fyr" på seg selv med
så sinsykt masse tabber og feil de har gjort i det siste.
Rart ikke sas har gått fyken for leeenge siden! SAS gjør meg trøtt...
linium, dette innlegget ditt faller på sin egen urimelighet! SAS er kanskje kjedelig, men det er veldig mange som synes SAS er veldig veldig spennende. Bare se media det siste året eks.VG. De skriver om ALT som har med SAS å gjøre. Tenk om narvesenkiosken i Namsos fikk samme omtale som SAS.... Det hadde også blitt kjedelig...
"Tabber" som du definerer er slik jeg ser det ikke helt avgjort i rettsystem eller over resultater. BTS er nedlagt og penger blir spart. Dette er jo innlysende. Hvorfor opprettholde et verksted som utfører service til konkurrenter i hjemmemarked, når alt kan flyttes til Gardermoen og få alt på en base?!? Ville du gjort noe annet? Vi har en unik possisjon på et forum hvor vi kan bare spy ut påstader, men mitt ønske er at vi hever nivået ett hakk. Begrunn det du skriver; Da blir det mere forum!!
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 22:39   #30
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Hvorfor opprettholde et verksted som utfører service til konkurrenter i hjemmemarked
Akkurat..., det er vel der hunden ligger begravet da. Hadde ikke hjulpet hvor mye penger BTS genererte inn i et system.
Den setningen der, isolert sett, får jo det hele til å virke litt "hevngjerrig" fra SAS sin side....., but then again; hvem vet.
Old 18-06-2006, 01:19   #31
WestAir
ScanFlyer Blue

De Sola-ansatte har oppført seg glimrende. De har hatt trusselen om nedleggelse hengende over seg i flere år, men har likevel ikke oppført seg som f.eks. flygelederne i Røyken. At de nå lar sinne gå utover sin arbeidsgiver er mye bedre enn om de skulle ramme uskyldige reisende.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2006, 02:28   #32
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Originally posted by WestAir

De Sola-ansatte har oppført seg glimrende. De har hatt trusselen om nedleggelse hengende over seg i flere år, men har likevel ikke oppført seg som f.eks. flygelederne i Røyken. At de nå lar sinne gå utover sin arbeidsgiver er mye bedre enn om de skulle ramme uskyldige reisende.
Tror du traff spiker'n midt på hodet der gitt....
Noen andre som så intervju med sleske Myklebust i kveld da...? Greit å ha en cool innstilling til livets realiteter som styreleder, men å være så til de grader cool overfor oppdragsgiver at det ikke betyr noen ting om han skulle fratre et av sine mange styreverv [les: SAS] og på den måten uttrykke at han gir "bang" i andre folk rundt seg, byr meg i mot.... (Har jobbet under hr. Myklebust's indirekte ledelse i to år, så jeg føler meg til en viss grad kvalifisert til å uttale meg...) Profitt-profitt-profitt....., men det er vel akkurat således en perfekt styreleder skal tenke...
Old 18-06-2006, 03:33   #33
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Jeg er veldig godt kjent med disse tingene. Jeg er blitt 'laid off' fire ganger.
Har ikke blitt "laid off" fra jobber i flybransjen, men skjønner godt hva MOW'en snakker om. Har selv et helt arsenal med uniformer i kjelleren med forskjellig firmalogo på ryggen. Har ofte fleipet med det at jeg kanskje skal åpne museum og stille ut alle arbeidsantrekkene. Jeg er ikke mere enn 43 år, og blar jeg meg systematisk gjennom plastposene nedi kjelleren, er jeg sikker på at jeg skal klare å stille med iallefall 12 forskjellige antrekk/firma.... Føler med dere, BTS......., la det ikke herske noen tvil...
Old 18-06-2006, 05:58   #34
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:

Det der kan du kanskje utdype. Hva har flygelederne på Røyken gjort som har gått ut over uskyldige reisende?
SSL, du må gjerne bidra, hvis ikke Westair kommer med noe avklarende.

Edit: Og når jeg spør på denne syrlige måten så er det selvsagt fordi at en diskusjon som endelig har blitt trukket opp på et sivilisert diskusjonsnivå blir trukket ned igjen ved å tråkke på en annen yrkesgruppe.
For å ta Røyken, nok en gang, så har forsinkelsene der blitt forårsaket av mannskapsmangel. Hovedsaklig har man manglet LTT-fullmektiger, IKKE flygeledere.
Uansett kommer forsinkelsene av at man har for lite folk. Og når man da slenger drit til de folka som FAKTISK JOBBER, så har man nok en gang klart å rette feil baker for feil smed.
Så kan man jo spørre hvorfor jeg i det hele tatt gidder å bry meg med dette. Jeg jobber ikke på Røyken.
Problemet er at når en usannhet har blitt gjentatt for ofte så blir den til slutt sannhet. Og når moderatorene ikke gidder å korrigere drittslenging så synes jeg ikke at urimelige påstander får stå uten kommentar.

PS. Du glemte å nevne flygelederne i Bodø. De 3 på sektor Sør som skal gjøre 6 manns arbeid burde også kikke litt på andre yrkesgrupper for hvordan man BURDE gjøre jobben. DS

K
Old 18-06-2006, 12:21   #35
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
SSL, du må gjerne bidra
Senser jeg en slags undertone av at jeg evt. skal bære nag til de av dere som sitter på andre siden av mic'en?

I så fall har du nok bommet litt. Det er fullt mulig å ha sympati for gjengen ved BTS, og samtidig ikke ha noe negativt å si om flygeledere.

Her tror jeg WestAir må klare seg selv, gitt....

(Mulig jeg misforstår deg, det ble sent i går. )
Old 18-06-2006, 12:42   #36
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-SSL

Quote:
SSL, du må gjerne bidra
Senser jeg en slags undertone av at jeg evt. skal bære nag til de av dere som sitter på andre siden av mic'en?

I så fall har du nok bommet litt. Det er fullt mulig å ha sympati for gjengen ved BTS, og samtidig ikke ha noe negativt å si om flygeledere.

Her tror jeg WestAir må klare seg selv, gitt....

(Mulig jeg misforstår deg, det ble sent i går. )
Tror nok jeg mistolket deg litt siden du snakket om spikeren på hodet, og da ble jo slengbemerkningen mot Røyken inkludert. Sårry mækk. :
Jeg må faktisk si jeg ble litt overrasket, men da er jo misforståelsen oppklart.

K
Old 18-06-2006, 12:43   #37
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by atck

Quote:

Det der kan du kanskje utdype. Hva har flygelederne på Røyken gjort som har gått ut over uskyldige reisende?
SSL, du må gjerne bidra, hvis ikke Westair kommer med noe avklarende.

Edit: Og når jeg spør på denne syrlige måten så er det selvsagt fordi at en diskusjon som endelig har blitt trukket opp på et sivilisert diskusjonsnivå blir trukket ned igjen ved å tråkke på en annen yrkesgruppe.
For å ta Røyken, nok en gang, så har forsinkelsene der blitt forårsaket av mannskapsmangel. Hovedsaklig har man manglet LTT-fullmektiger, IKKE flygeledere.
Uansett kommer forsinkelsene av at man har for lite folk. Og når man da slenger drit til de folka som FAKTISK JOBBER, så har man nok en gang klart å rette feil baker for feil smed.
Så kan man jo spørre hvorfor jeg i det hele tatt gidder å bry meg med dette. Jeg jobber ikke på Røyken.
Problemet er at når en usannhet har blitt gjentatt for ofte så blir den til slutt sannhet. Og når moderatorene ikke gidder å korrigere drittslenging så synes jeg ikke at urimelige påstander får stå uten kommentar.

PS. Du glemte å nevne flygelederne i Bodø. De 3 på sektor Sør som skal gjøre 6 manns arbeid burde også kikke litt på andre yrkesgrupper for hvordan man BURDE gjøre jobben. DS

K

Uten å være sikker, vil jeg anta at West Air f.eks henviser til saken hvor man fikk stopp i flytrafikken og uregelmessigheter i flere dager pga meldingen kom om at Røyken skulle flyttes til Sola om et par år fram i tid, og flygelderne kanskje følte det litt på samme måte som BTS-ansatte gjør nå....selv om ikke flygelederne ville miste jobbene sine.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2006, 12:59   #38
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
men har likevel ikke oppført seg som f.eks. flygelederne i Røyken.
Ta bort denne setningen fra WestAir's innlegg, så er vi ved essensen i at jeg var positiv til hans innlegg. Jeg hadde ikke tårnfolket i tankene da jeg snakket om spiker'n og det å være treffsikker i forhold til den....

Old 18-06-2006, 12:59   #39
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by Hurum
Uten å være sikker, vil jeg anta at West Air f.eks henviser til saken hvor man fikk stopp i flytrafikken og uregelmessigheter i flere dager pga meldingen kom om at Røyken skulle flyttes til Sola om et par år fram i tid, og flygelderne kanskje følte det litt på samme måte som BTS-ansatte gjør nå....selv om ikke flygelederne ville miste jobbene sine.
Og for å ta den der en gang til så ble det vurdert dithen at det ikke var mulig å avvikle trafikken jfr regelverket. Dette var ikke en avgjørelse som ble tatt av flygelederne, men av ledelsen. Folk møtte på jobb men Røyken er ikke forutsatt å drive normalt under slike driftsforstyrrelser og derfor måtte man på mandagen stenge. Tirsdag var hovedproblemet at feil fly var på feil plass. For i Røyken satt man tirsdagen klar til å drive flykontroll, dog med redusert kapasitet. Dessverre hadde de ingen fly å pushe.

Flygelederne i Røyken brant ikke Avinorflagg i sinne. Men enkelte var så opphisset denne mandagen, at de vurderte seg uskikket til å drive flykontroll.

En kan jo spørre nok en gang: Ønsker DU at en ukonsentrert flygeleder skal styre flyet ditt rundt sammen med 10-12 andre over Østlandet? Sjøl satt jeg på Gardermoen og ventet forgjeves på at flyet mitt skulle først ankomme og så gå. Med tanke på alternativet så var det helt greit.
Old 18-06-2006, 13:08   #40
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by atck

Quote:
Originally posted by Hurum

En kan jo spørre nok en gang: Ønsker DU at en ukonsentrert flygeleder skal styre flyet ditt rundt sammen med 10-12 andre over Østlandet? Sjøl satt jeg på Gardermoen og ventet forgjeves på at flyet mitt skulle først ankomme og så gå. Med tanke på alternativet så var det helt greit.
HALLO! Jeg forsøkte bare om mulig belyse hva West Air tenkte på da han skrev sin kommentar....ikke noe mer enn det.
Burde nok ikke forsøkt på det....
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules