![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119812 SAS-flagg satt i brann på halv stang (VG Nett) De ansatte ved flyverkstedet på Sola, som i dag ble besluttet nedlagt, satte i ettermiddag fyr på et SAS-flagg og hang det på halv stand.. Så dårlig at de i etter nyheten kom satte fyr på konsernets flagg, og firte det på halv stang. Av JOSTEIN MATRE I BRANN: Flagget ble tent på og firt på halv stang. Foto: SCANPIX VG Nett følger: Luftfart Styret i SAS har i kveld endelig bestemt at verkstedet på Sola blir nedlagt. Det liker de 265 SAS-ansatte som mister jobben i Stavanger dårlig - Det er slik vi føler det nå, sier verkstedsklubbens tillitsvalgt Simen Wiull. Selv befinner han seg i København, der pressekonferansen hvor verkstedets endelige dødsdom kom, i dag ble holdt. - Vi er ikke overrasket, men vi er fly forbanna. Hele opplegget er bak mål. Vi har ikke vært med på noen beslutninger. 60 års erfaring blir lagt ned på fire uker. Det er en skam. En skandale, mener Wiull. Han har såvidt fått snakket med ledelsen i dag etter pressekonferanse. - Vi lurer på om de klarer å ta seg av arbeidet på Gardermoen. De sier de ikke skal flytte noe ut av landet, men tror jeg ikke på. Dette har skjedd så raskt at det ikke virker som om de har noen plan for hva som egentlig skal skje nå. Vårt siste håp er at det kommer en kjøper på banen som kjøper opp verkstedet på Sola, slik at vi kan fortsette å arbeide der. Jeg tviler på at noen av oss er villige til å flytte til Gardermoen for å jobbe for SAS-konsernet igjen, avslutter Wiull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skjønner gutta godt jeg. Dette har ikke Sola-gutta fortjent!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med referanse til underoverskriften til topicen: ikke skjær alle over én kam
![]() Vær glad for at de ikke forårsaker at folk ikke rekker dødsleie og begravelser til sine foreldre fordi de ansatte ikke er fornøyd med ledelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Stakkars folk ja, jeg føler med dem.....
Fruen mista jobben i BU trafikk for 4 år siden og sa dengang "Bare vent å se, etterhvert forsvinner flere og flere deler av det gamle erverdige BU selskapet!" ![]() ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Endel av dere har alså en så kort hukommelse at jeg er skremt. Hvor mange "REAL SAS" ansatte i hele Scandinavia har måttet slutte siden 2001 ? Dere får det til å høres ut som om det kun er Ex:Bu som må ta konsekvensen av endringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Trist. Man bør holde seg for god til å brenne flagg - uansett hvilket flagg det er snakk om!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Enig med EB - man brenner ikke flagg uansett. Forstår frustrasjonen og nedturen, men synes man ikke skal brenne/klippe/ødelegge flagg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
350 SAS-flygere mistet jobben mens 300 Braathens-flygere fikk beholde sine, uten at det ble mye oppstyr av det. Mange av disse måtte til andre verdensdeler for å finne arbeid, og har små muligheter til å få jobb hjemme.
For folk som har mistet jobben før er det lett å føle sympati for arbeiderne på Sola som har det utrolig tungt nå, men heldigvis vil nok mange av dere finne relevante jobber i Stavangers nærområder om verkstedet ikke kan beholdes med andre eiere. Braathens var et erverdig selskap, og det var også SAS. Nedleggelsen har ikke med hvem arbeidsgiveren var før 2001. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
MAKAN!! Snakk om lavmål. Kanskje like godt denne gjengen ikke skal jobbe i SAS-konsernet fremover!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
![]() |
#11 |
Banned
|
![]()
Det å brenne flagget var det som trengtes for at jeg ikke gidder å ha noe respekt for de lenger.Etter at STS hadde pressekonferanse der nede,stod de å ropte skjelsord og judas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
var der ikke nogen ex BU staf som havde job idag Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det var SAS selv som påstod at det å kjøpe Braatehns var den beste løsningen for dem - i etterpåklokskapens ånd kan jo dette diskuteres opp og ned og i mente, uten at en vil få noe klart svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Sas burde aldri kjøpt Braathens. Det beste for alle parter var om BU hadde gått konkurs!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Om de Braathens ansatte ville fått ny jobb etter en konkurs? Svaret er JA! Noen hadde sikkert kunne fått jobb i luftfarten også. Aetat i Norge har mange fine ordninger og selv BU ansatte kunne de fått i jobb i løpet av de årene som har gått. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Uansett hjelper det ikke de ansatte at man er etterpåklok. Hvem som skulle kjøpt eller ikke kjøpt osv. er historie og kan ikke endres.
Ille å brenne flagget? Tja, det er vel i alle fall en "uvennlig handling", men det er faktisk ikke ulovlig. Da ekstremistiske muslimer brente det norske og danske flagget, og når norske demonstranter brenner det amerikanske eller israelske flagget, så bryter de ikke straffeloven, men de fornærmer selvsagt noen kraftig. Følelsene er alltid svært sterke når slikt skjer: Jeg har sett TV-reportasjer der ledelsen må gå kanossa-gang mellom ansatte og blitt spyttet på fordi bedriften planlegges lagt ned. I de samme reportasjene blir det ropt Judas og sviker og det som verre er. Vanlige arbeidsfolk sitter med store boliglån, unger og de utgiftene som folk flest sliter med. Hvis inntektsgrunnlaget forsvinner, blir man fortvilet og redd, og det får ofte utslag i desperat raseri. Dette er en helt naturlig menneskelig reaksjon, og jeg velger jeg å se stort på dem. Å sette seg på sin høye hest og blåse nedlatende av reaksjonene synes jeg vitner om liten vilje til å sette seg inn i hvordan de som rammes har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Escaping the blue box
|
![]() Quote:
"...selv BU ansatte"??
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg forstår de som mister jobben, la gå at alle får jobb raskt etterpå, men når man er glad i arbeidsplassen sin da er det noe med det, særlig når man føler man gjør alt man kan... Alle som har flydd SAS og Braathens husker vel kanskje at kom man til Braathens var det flyvertinner som smilte og hadde det kjekt på jobb mens i SAS bare jobba dem. Kanskje det har noe med den samme lederstile som vi nå ser?? ![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
..., nei foresten , jeg gidder ikke.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
N/A
|
![]() Quote:
![]() Jobber selv sammen med mange eks. BU-ansatte, og selv om man fort går lei "På Fornebu/Gardermoen så...." så er det flinke folk.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian lanserer CPH-BTS | Dash | Flyforum | 1 | 08-05-2012 21:41 |
Uten flagg... | putzmeister | Flyforum | 4 | 21-01-2007 19:59 |
BTS SOLA | MountainDew | Flyforum | 2 | 10-07-2006 09:59 |