Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2016, 11:25   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Sao Tome og Principe

Har nå hatt lyst til å utvide mitt reportoar med destinasjoner og dra litt sære steder (Iran var liksom ikke sært nok) og bet meg merke i denne øynasjonen utenfor Afrikas fastland. Noen som har vært der? Synes også billettprisene var ganske så høye med TAP - men det må man kanskje regne med når man ser på en såpass sær destinasjon.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2016, 14:02   #2
sexten
ScanFlyer Blue

Default Re: Sao Tome og Principe

Tilfeldigvis inspirert av denne artikkelen eller: http://www.dagbladet.no/2016/01/02/t...erie/42201123/ ?

Vart litt nysgjerrig sjølv, men er i utgangspunktet skeptisk til Vest-Afrika (godt mogleg det er uberettiga, men er no det inntil vidare )
sexten is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2016, 14:56   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Tilfeldigvis inspirert av denne artikkelen eller: http://www.dagbladet.no/2016/01/02/t...erie/42201123/ ?

Vart litt nysgjerrig sjølv, men er i utgangspunktet skeptisk til Vest-Afrika (godt mogleg det er uberettiga, men er no det inntil vidare )
Ja var vel egentlig det ja... virka nå greit å få visum online. Tror kanskje man bare må slå seg til ro at jo særere reisemål desto dyrere er flybillettene.
Store deler av Vest Afrika er nå ebolafritt sånn btw.

Last edited by Hypern; 03-01-2016 at 14:59.
Old 03-01-2016, 15:53   #4
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ja var vel egentlig det ja... virka nå greit å få visum online. Tror kanskje man bare må slå seg til ro at jo særere reisemål desto dyrere er flybillettene.
Store deler av Vest Afrika er nå ebolafritt sånn btw.
Ja, eg tenkte eigentleg ikkje på ebola, spesielt ikkje på Sao Tome/Principe.
Det var vel meir det at eg har ein følelse av at ting er noko meir uroleg i vest-afrikanske land, men kan jo sjølvsagt hende at alt berre er idyll og ro på øyer som Sao Tome og Principe
Old 03-01-2016, 17:06   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Ja, eg tenkte eigentleg ikkje på ebola, spesielt ikkje på Sao Tome/Principe.
Det var vel meir det at eg har ein følelse av at ting er noko meir uroleg i vest-afrikanske land, men kan jo sjølvsagt hende at alt berre er idyll og ro på øyer som Sao Tome og Principe
Det er nok blant Afrikas fredeligste nasjoner det der - selv om det var diktatur fra uavhengigheten i 75 til 91. Men hjelper liksom ikke når TAP skal ha 15000 for å fly meg frem og tilbake I ØKONOMI. Da bruker jeg heller de på en langtur i business. Men virka i motsetning til feks andre land i regionen greit å få visum via nettet - ikke helt ulikt ESTA systemet til USA. Ja jeg tar nok TAP og ikke TAAG eller noe annet jalla afrikansk selskap (sånn rent bortsett fra South African, Egyptair og Ethiopian) - men de flyr jo ikke dit da - da det er en veldig liten nasjon også.
Old 03-01-2016, 17:33   #6
sexten
ScanFlyer Blue

Som eit eksotisk(?) alternativ kan du jo sjekka ut restplassar til Kapp Verde, som akkurat no ligg nedi 2500.- tur/retur frå Oslo - Boavista (TUIFly). Derifrå må du ta fly frå Boavista til Praia med Cabo Verde Airlines som går kvar dag og ligg rundt 800.- tur/retur. Vidare med Angola Airlines som fyk kvar onsdag og søndag til 3200.- tur/retur. Totalt 8500.- og med minst 3 øyopplevelsar rikare

Flytypane er forøvrig:

TUIFly: B737-800
Cabo Verde: ATR72-500
Angola Airlines: B737-700

Last edited by sexten; 03-01-2016 at 17:40.
Old 03-01-2016, 18:03   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Som eit eksotisk(?) alternativ kan du jo sjekka ut restplassar til Kapp Verde, som akkurat no ligg nedi 2500.- tur/retur frå Oslo - Boavista (TUIFly). Derifrå må du ta fly frå Boavista til Praia med Cabo Verde Airlines som går kvar dag og ligg rundt 800.- tur/retur. Vidare med Angola Airlines som fyk kvar onsdag og søndag til 3200.- tur/retur. Totalt 8500.- og med minst 3 øyopplevelsar rikare

Flytypane er forøvrig:

TUIFly: B737-800
Cabo Verde: ATR72-500
Angola Airlines: B737-700

Hehe - hmm - har jo faktisk 100.000 lifemiles som ryker ut 31.01. Det hjelper - men på utreisa sender den meg OSL-FRA-LHR-LIS og tilslutt Sao Tome... med overnatting på LHR... Hjemreisa er det tilgjengelig som jeg vil direkte via LIS. Men må innrømme at alternativet ditt frister selv om det innebærer TAAG. Jaja jeg er ikke så stødig i portugisisk men har skolefransk da som de også kan litt på Sao Tome og Principe. Det får jeg helelr ta som en utfordring.

Last edited by Hypern; 03-01-2016 at 18:06.
Old 03-01-2016, 19:51   #8
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Hehe - hmm - har jo faktisk 100.000 lifemiles som ryker ut 31.01. Det hjelper - men på utreisa sender den meg OSL-FRA-LHR-LIS og tilslutt Sao Tome... med overnatting på LHR... Hjemreisa er det tilgjengelig som jeg vil direkte via LIS. Men må innrømme at alternativet ditt frister selv om det innebærer TAAG. Jaja jeg er ikke så stødig i portugisisk men har skolefransk da som de også kan litt på Sao Tome og Principe. Det får jeg helelr ta som en utfordring.
Berre så du er klar over det, alle flygningar frå LIS til TMS med TAP mellomlandar i ACC ser det ut som

Hadde eg hatt tida hadde eg moglegvis gått for chartertour-pakken, og brukt nokre dagar på kvar av øyene Men Angola Airways er vel kanskje litt so-so...
Old 03-01-2016, 22:57   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Berre så du er klar over det, alle flygningar frå LIS til TMS med TAP mellomlandar i ACC ser det ut som

Hadde eg hatt tida hadde eg moglegvis gått for chartertour-pakken, og brukt nokre dagar på kvar av øyene Men Angola Airways er vel kanskje litt so-so...

Tja tror nok jeg hadde gått for TAP uansett og med miles som løper ut relativt fort så må det brukes. Ja klar over at de mellomlander i Accra men det får så være. Jeg bruker uansett ikke 15000 kr på en økonomibillett til Afrika - så miles gir langt mer verdi for pengene her. Med TAP vet man at man kommer frem i det minste uten å risikere noe jalla afrikansk selskap med så som så safety record. Og jeg ville nok heller ikke tatt en transit i Luanda for noe pris (det kan jo være sånn at flyplassen ikke har slike fasilliteter og visum til Angola er ihvertall en komplisert affære)

Last edited by Hypern; 03-01-2016 at 23:01.
Old 05-01-2016, 02:59   #10
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Jeg hadde egentlig bestilt Reise til Sao Tome til sommern 2014. Jeg prøvde å komme meg videre til andre land derfra men det gikk ikke så jeg endret det til Ghana. Du kan eventuelt prøve disse : http://www.stpairways.st/ som alternativ da TAP lander i ACC og det er kjedelig på en langtur. De har større fly og prisene er omtrent det samme. Jeg prøvde å booke videre til Libreville men Ceibia var som sunket i jorden. Om du kunne tenke deg Gabon i samme slengen så har de nå fått E-Visa.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2016, 11:09   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg hadde egentlig bestilt Reise til Sao Tome til sommern 2014. Jeg prøvde å komme meg videre til andre land derfra men det gikk ikke så jeg endret det til Ghana. Du kan eventuelt prøve disse : http://www.stpairways.st/ som alternativ da TAP lander i ACC og det er kjedelig på en langtur. De har større fly og prisene er omtrent det samme. Jeg prøvde å booke videre til Libreville men Ceibia var som sunket i jorden. Om du kunne tenke deg Gabon i samme slengen så har de nå fått E-Visa.
STPAirways er jo lease aircraft fra Euro Atlantic. Men har nå poeng nok fra Avianca til å kunne gjøre denne turen så da får det vel bli TAP den her gangen. Men ellers for alle andre så er det nok det billigste å fly til Cape Verde med Star Tour (kun fly billetter er ganske billig) også videre med TAAG derifra (om det er en risiko man ønsker å ta da) - ja de tilbyr faktisk 5th freedom uten transfer i Angola.
Old 05-01-2016, 11:43   #12
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Hypern:

Er på vei hjem fra Accra nå og satt i et middagsselskap der nede hvor noen anbefalte Sao Tome veldig sterkt. "Uberørte strender og ingen turister". "En fantastisk perle". Var det som ble sagt.

Hun som anbefalte har bodd mange år i London og reist verden rundt, så hun viste hva hun snakket om. Anbefalte TAP fra ACC til de øyene. Det var ikke så dyrt sa hun, og om jeg ikke husker helt feil var det snakk om ca 1.000-1.500,-. (ble litt mye vin og GT den kvelden så unnskyld om jeg husker feil)

Ang flygninger for å komme seg dit hadde jeg som det blir nevnt holdt meg unna TAP på long haul. Jeg har flydd både Air Brussels og Turkish til Acc, men Brussels var et hestehode (og vel så det) foran TK hva gjelder service, mat og komfort. (Fløy Biz på begge)
Prøv å finn bonusbilletter til Acc og deretter Tap videre.

Om du drar må du lage en liten trip-report. Tror mange her ville satt pris på det. :-)
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2016, 11:51   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Hypern:

Ang flygninger for å komme seg dit hadde jeg som det blir nevnt holdt meg unna TAP på long haul. Jeg har flydd både Air Brussels og Turkish til Acc, men Brussels var et hestehode (og vel så det) foran TK hva gjelder service, mat og komfort. (Fløy Biz på begge)
Prøv å finn bonusbilletter til Acc og deretter Tap videre.

Om du drar må du lage en liten trip-report. Tror mange her ville satt pris på det. :-)

Takk for bra tips - da kan man kanskje slå ihjel et par dager i begge ender i Accra før man drar videre? To land i samme sleng. Ja hvis Lifemiles klarer å finne bonus billetter til Sao Tome burde nok Accra være overkommelig. Ser at Sao Tome i teorien krever gulfebervaksine - denne er vel kanskje lur å ta for å slippe problemer? Andre vaksiner man trenger? Sies at det knapt er dødsfall av malaria lengre på Sao Tome etter at Taiwan av alle har godt hardt til verks mot myggen der. Malariatabletter har jo noen bivirkninger i følge min far som har reist mye i Afrika så om jeg kan unngå det er nok lurt.
Old 05-01-2016, 17:22   #14
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Malariatabletter har jo noen bivirkninger i følge min far som har reist mye i Afrika så om jeg kan unngå det er nok lurt.
Jeg har tygget en del malariatabletter av typen MALARONE når jeg har vært i rare strøk. Har ikke merket noe til bivirkninger av den.

Ett par gir meg større problemer
Old 05-01-2016, 18:53   #15
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Jeg har tygget en del malariatabletter av typen MALARONE når jeg har vært i rare strøk. Har ikke merket noe til bivirkninger av den.

Ett par gir meg større problemer
Drikker heller GT enn å tygge Malarone, kroppen min er ikke så god venn med de tabelettene.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2016, 20:39   #16
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Når det gjelder Ghana så skaffer du visum i Danmark selvom jeg betalte for ekspress og hadde bedt om det, så tok det over en mnd med posten. Det er et av de dyreste visumene i Afrika. Når du søker be om ekspress så får du visumet kanskje innen mnd. Tørr ikke tenke meg hvor sakte standard tid tar i virkeligheten. HUSK: VÆR EKSTREMT NØYE når du fyller ut skjema og bruke fargebilder uten dato i bilde.
Old 06-01-2016, 07:25   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Når det gjelder Ghana så skaffer du visum i Danmark selvom jeg betalte for ekspress og hadde bedt om det, så tok det over en mnd med posten. Det er et av de dyreste visumene i Afrika. Når du søker be om ekspress så får du visumet kanskje innen mnd. Tørr ikke tenke meg hvor sakte standard tid tar i virkeligheten. HUSK: VÆR EKSTREMT NØYE når du fyller ut skjema og bruke fargebilder uten dato i bilde.
Er vel her Visumservice faller til sin rett. 1 mnd express høres jo helt drøyt ut. Så vet ikke om det er verdt det nå.
Old 06-01-2016, 08:44   #18
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Er vel her Visumservice faller til sin rett. 1 mnd express høres jo helt drøyt ut. Så vet ikke om det er verdt det nå.
På hjemmesiden http://www.ghanaembassy.dk/content/visa-application står det express tar 3 dager og normal tar 10 dager. Thats BS.... express 1 mnd med post. Ikke bestill tur til Ghana impulsivt... Når er det du tenker å reise egentlg? Hotel IC er bra men DYRT... Ghana er veldig eksotisk når man først er kommet inn Jeg vet ikke om du så Afrika Trip reporten min?
Old 06-01-2016, 08:59   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
På hjemmesiden http://www.ghanaembassy.dk/content/visa-application står det express tar 3 dager og normal tar 10 dager. Thats BS.... express 1 mnd med post. Ikke bestill tur til Ghana impulsivt... Når er det du tenker å reise egentlg? Hotel IC er bra men DYRT... Ghana er veldig eksotisk når man først er kommet inn Jeg vet ikke om du så Afrika Trip reporten min?
Om det blir Ghana i denne omgang blir det nok Visumservice - selv om det koster flesk. Da har jeg ihvertfall en kontakt i Norge å forholde meg til. Jeg er nok av den typen som unngår den type agenter så langt som mulig - men din opplevelse av Ghanas ambassade gjør nok at det er best sånn. Så skal de også ha to referanser i Ghana...

Min største bekymring dog er malaria som nevnt over og medisinens berømte bivirkninger. Orker liksom ikke å bli syk av medisiner på tur eller bli psykotisk. Beste er vel å kjøpe seg myggnetting og myggmiddel. Sao Tome skal være så å si malariafritt nå. Gulfebervaksine og sånt tar jeg uansett.
Old 06-01-2016, 10:49   #20
ln-bre
ScanFlyer Blue

Det er to typer malariatabletter: Lariam og Malarone. Lariam kan gi ganske heftige bivirkninger, mens Malarone er nesten uten bivirkninger. Jeg har testet begge uten problemer, men anbefaler Malarone selv om den er noe dyrere.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules