![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Noen som har noen erfaringer?
Jeg lander i SP fredag morgen 2. oktober. Ettersom jeg har hørt at SP ikke er noe blivende sted, har jeg umiddelbart tenkt å dra til Rio. Da blir det vel å ta innenriks til GIG, som jeg har besøkt før. Da blir det sannsynligvis fredag-en hel uke-søndag i Rio, før jeg setter kursen for SP den siste dagen, slik at jeg er i byen kvelden før flyet går neste morgen. Ser at det også går busser, men er usikker på hvor holdeplassene ligger ift flyplass. Kunne også tenkt å prøve den sentrale flypassen i Rio, men ser at prisene herfra er en del høyere enn fra GIG. Jeg skal nok klare å finne ut av det på egen hånd, men har noen testet noe av dette, kunne jo det vært fint med litt info. Generelle råd om Rio er også interessante. Jeg har faktisk favelatur til gode, så det ser jeg fram til. Også Lapa på kvelden ble ganske fort avbrutt forrige gang, så jeg har fortsatt litt å gjøre i den byen. Corcovado blir naturligvis besøkt en gang til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
En natt i Sao Paulo skader ikke... Men om du vil rett til Rio og lande midt i byen, flyr GOL mellom Congonhas og Rio Santos Dumont hver halvtime hele dagen. Fantastisk innflyvning, men liten benplass på GOL.
http://www.voegol.com.br/INT/Paginas/home.aspx Alternativt kan du ta en taxi til bussterminalen (husker ikke navnet, men Rodoviaria = busstasjon, pleier å funke). Der er det plenty med selskaper som trafikkerer SP - Rio med svært komfortable busser. Mener å huske at det tar ca 5 timer inkl. 1/2 times pause på veikro. Rimelige priser. Anbefaler gutta i "Be-a-local Tour" for en fantastisk tur i favelaen Rocinha. Du blir hentet i bil på hotellet, kjørt opp til toppen av favelaen på MC av lokale innbyggere. Bruker så en 3 - 4 timer på å spasere ned gjennom favelaen. Mange interessante stopp underveis. Sjekk nettsiden http://www.bealocal.com. God tur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg elsker Brasil og Rio. Da jeg var der, var jeg ikke i noen favela, men jeg lurte på hvordan innbyggerne i favelaene ser på at det kommer turister for å se på at de bor i slummen. Liker de dette, kommer turene dem til gode på noen måte?
Jeg er enig at litt tid i São Paulo skader ikke. Denne enorme byen har lite sverdigheter å tilby, men natte- og kulturlivet er fantastisk. for reise mellom S.P. og Rio anbefales også GOL. Om du har Flying Blue kort kan du nå opptjene poeng ved å fly med dem også.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Varierer nok hvor populært innbyggerne syntes det er å bli beglodd av gringos, men de får nok noe kick-back fra de lokale turoperatørene. Guidene er også lokale, eller kjenner hvertfall miljøet godt. Det legges også opp til besøk i barnehager og skoler. Disse drives på idealistisk basis, og de fleste turistene legger igjen en liten donasjon. Videre er det noen små cafeer og bakerier og også et senter for lokale kunstnere, så det er mulig å legge igjen noen reais under et besøk. forøvrig er det generelt fotoforbud, men guiden sier ifra i områder det er tillatt og fotografere.
Jeg var litt skeptisk i utgangspunktet til "å trenge meg på" lokalbefolkningen, men i ettertid ser jeg på dette som en positiv opplevelse. En liten avsporing kanskje, en fransk frøken som var med på turen spurte guiden om det var store problemer med prostitusjon i favelaen, og fikk følgende svar: "Prostitusjon eksisterer ikke, her ligger alle med alle fra de er 12-13 år!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker, begge! Det blir nok GOL den ene veien i hvert fall. Har veldig lyst å lande eller ta av på Santos Dumont. Men det er kanskje mest praktisk å reise GRU-GIG ved ankomst, på den annen side frister en behagelig busstur også en del, selv om det kan føles noe trygger å bare kjøre fly og taxi til hotellet.
Er det noen som har suverene hotelltips eller evt leilighetstips, mottas også disse. Ettersom jeg har vært i Rio før, føler jeg meg trygg på å ha en leighet, men det frister å betale et par hundrelapper mer i døgnet for å få daglig renhold og frokost. Mht til å glo på lokalbefolkningen i favelaer, så har jeg ikke tenkt så mye på det. Synes ikke det skiller seg så mye fra andre typer gruppereiser. Og i bunn og grunn er jo det interesse for disse folkene og deres liv som vil føre meg dit. Rio gir en helt spesiell opplevelse, kanskje fordi det har vært mitt ultimate drømmereisemål i mange år. Når anledningen plutselig bød seg, til en så rimelig penge, så kunne jeg ikke å la være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Et bra middelklassehotell med fantastisk beliggenhet er Arpoador Inn. Det ligger på hjørnet mellom Ipanema- og Copacabana-strendene.
http://www.arpoadorinn.com.br/ Bom viaggio.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, har allerde kikket på det. Husker at jeg gikk forbi der. "Fantstisk beliggenhet" tenkte jeg den gang... :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mange OK mellomklasse hoteller på Copacabana, men jeg holder en knapp på Mirasol.
http://www.mirasolhotel.com.br/2009/english/index.asp Sentralt beliggende 50 m bak Copacabana Palace på Rua Rudolfo Dantas, med en liten swimmingpool på taket. Og kort vei ned til stranda. I samme gate ligger ogaå den kule baren MudBug og en utmerket churrascaria - Palace Grill. Om noen er på utkikk etter low-budget/backpacker hotell er "Stone of a beach" et kult sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]()
Da jeg var i Rio sist høst bodde jeg på Cæsar Park mellom Ipanema og Leblon stranda. Det er et svært bra 5 stjerners hotell. Tok også en guidet tur med en åpen Jeep som kommer å plukker deg opp på hotellet. Under den turen fikk vi en kombinert guidet tur til Rochinia med en guide som bodde i den favelaen og en tur til den lokale regnskogen. Var svært uheldig med været den dagen, 12 grader og styrtregn og i tillegg ble bilen ødelagt og vi måtte vente lenge på erstatningsbil i regnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Da var flybillett Congonhas-Santo Dumont bestilt, trur retur til ca 850 kr. Hhv sete 5A og 5F. Vil nok være litt trøtt ved ankomst, og jeg har beregnet 6 timer fra landing på GRU til avreise fra CGH. Uansett, en liten drøm å lande og ta av på SDU. Og så blir jo det en kort drosjetur til Copacabana. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Vi forventer trip-report med bilder, takk!
![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det forutsetter at jeg får ut sanden av kameraet mitt og at LH ikke serverer for mye rødvin på utreise...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fint om du får knipset noen bilder av innflyvningen, jeg hadde aisle-seat når jeg landet midt i byen... God tur
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nytt Casio Exilim er kjøpt inn, så det burde ligge til rette for noen bilder. Det blir en lang dag, med jobb fra 0700, flytog fra 1530, avreise OSL 1810, til MUC, deretter 12 timer 30 min til GRU (flyet ser ut til å være helt fullt), så nærmere 6 timer før siste strekk SDU-CGH. Men så er man straks deretter på hotellet, som ble Atlantico Copacabana, til 500 kr døgnet, hvilket er helt greit, og rimeligere enn for fire år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Noen som har tips til noe resort-lignende hoteller i Sao Paulo? Hotell må iallfall ha svømmebasseng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei.... | jufix | TripReports | 6 | 06-11-2014 09:23 |
Billige flyreise til Rio/Sao Paulo i sommer! | -Sindre | Reiseforum | 1 | 26-05-2012 09:12 |
Kr 4410 til São Paulo | AirbusTrond | Flyforum | 8 | 23-02-2008 07:04 |
Ny rute til Sao Paulo og Rio De Janeiro | MD11 | Flyforum | 13 | 19-01-2006 17:52 |