Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2015, 02:27   #241
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Hva er folks erfaringer med hvor lang tid det tar normalt tar før Qatar-flighter blir postet til BAEC-kontoen?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 03:48   #242
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Hva er folks erfaringer med hvor lang tid det tar normalt tar før Qatar-flighter blir postet til BAEC-kontoen?
Et par uker

Edit: ser at poengene ble kreditert bare 4 dager etter returflighten min.

Last edited by KristianSk; 28-04-2015 at 10:07.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2015, 08:22   #243
OEH
ScanFlyer Gold

For de som måtte lure på om de får Tier Points når man reiser med EK på QF-codeshare, kan jeg bekrefte at man får det. I går tikket det inn 140 TPs på BAEC-kontoen min for en reise fra BKK til SYD på EK-metall. Det har vært litt forvirring ang. om disse flightene gir TPs.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2015, 16:12   #244
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
For de som måtte lure på om de får Tier Points når man reiser med EK på QF-codeshare, kan jeg bekrefte at man får det. I går tikket det inn 140 TPs på BAEC-kontoen min for en reise fra BKK til SYD på EK-metall. Det har vært litt forvirring ang. om disse flightene gir TPs.
Står relatvit greit her:
Quote:
Flights booked under the Qantas code (QF) operated by a non-oneworld airline will earn Avios and Tier Points unless operated by Jetstar in a class other than L class.
http://www.britishairways.com/en-no/...-avios/flights

Old 01-06-2015, 16:06   #245
AN0510
ScanFlyer Blue

BA Spørsmål ang BA booking

Hei, jeg booket en billett med BA/AA i god tid før BAEC forandringene trådte i kraft. De lovet jo at alle bookinger som var gjort før 28. april skulle tjene avios og TP etter de gamle reglene.
Jeg var nødt til å forandre en av flightene på billetten, da AA forandret avgangstid på en connection. Så nå står det på ebilleten at billetten er utstedt den 21. mai, som er den datoen forandringen ble gjort.
Så spørsmålet er om denne forandringen har gjort at jeg nå opptjener etter de nyre reglene? Noen som vet noe om dette?
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2015, 19:25   #246
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Spørsmål ang BA booking

Quote:
Originally Posted by AN0510 View Post
Hei, jeg booket en billett med BA/AA i god tid før BAEC forandringene trådte i kraft. De lovet jo at alle bookinger som var gjort før 28. april skulle tjene avios og TP etter de gamle reglene.
Jeg var nødt til å forandre en av flightene på billetten, da AA forandret avgangstid på en connection. Så nå står det på ebilleten at billetten er utstedt den 21. mai, som er den datoen forandringen ble gjort.
Så spørsmålet er om denne forandringen har gjort at jeg nå opptjener etter de nyre reglene? Noen som vet noe om dette?
Det høres ut som om du i hvert fall behøver en agent med litt forståelse. Høres ikke ut som en klokkeren sak, med mindre noen av forumistene kan hoste opp en paragraf.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2015, 00:06   #247
boatc
Newcomer

Quote:
Originally Posted by boatc View Post
Ringte nettopp BAEC for å gjøre en UuA, fikk bekreftet dette, og går inn på Manage my Booking for å kjøpe sete. Får da beskjeden "Seat choices are available at check-in". Er dette vanlig praksis på award seats/ved UuA? Skulle gjerne ha lurt meg til 62A/K før noen andre smartinger tar de..
Fikk ordnet opp i dette, og betalte for upper deck seat. Nå har jeg et luksusproblem: Dette gjelder BA275 LHR-LAS, som opereres av 747 med old first class (dvs at de ikke selger First-billetter, og bruker setene til CW). Gjennom MMB kan jeg nå velge 4A/K og 5A/K, i tillegg har 62A/K åpnet seg opp. Leser flere steder at folk anbefaler upper deck > old first, da servicen likevel er den samme. Hva velger jeg her?
boatc is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2015, 00:30   #248
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Vanskelig den der. Tror kanskje jeg ville valgt 62K. Men hårfint.

Old 05-06-2015, 01:34   #249
boatc
Newcomer

Et argument for OF er at det med ujevne mellomrom dukker opp New First på denne ruten (ref http://ftdashboard.net/dest/las.htm). Da er det kanskje verdt å ta sjansen for å få en positiv overraskelse..
boatc is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2015, 12:54   #250
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by boatc View Post
Gjennom MMB kan jeg nå velge 4A/K og 5A/K, i tillegg har 62A/K åpnet seg opp. Leser flere steder at folk anbefaler upper deck > old first, da servicen likevel er den samme. Hva velger jeg her?
Rad 5 er ganske tett på galley og når det er CW hele veien blir det kanskje mer støy der enn når de lister seg rundt pga. F-pax (tror jeg). I andre etasje er det jo stort sett støyfritt fra galley (men mer luftsus). Lite vindsus i nesen, men da hører man desto mer til galley-klirringen. Om du ikke har reist i nesen på en jumbo så er det jo en god mulighet. Husk at IFE suger i gammel F, gamle små skjermer

Husk eventuelt å ta med pysjamas

Old 05-06-2015, 14:19   #251
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Det kommer jo litt an på ja. Det er tøft med F-sete, selv om de er gamle og utdaterte.

Den gamle F-en til BA er litt sånn "tversover & røkejakke". Det blir kritisk med skinnlapper på albuene og en shiny Rimova eller Tumi er å banne i kirken.

Enig i at rad 4 nok er bedre enn 5. De er omtrent like private (ikke så veldig), men 4A/K er altså mer stille. Når det er vanlig First, er ikke forskjellen så stor. Jeg har hatt begge og det er litt "same-same". Faktisk liker jeg alle First setene i jumboen omtrent like godt, med unntak av 1A/K (hvis jeg reiser alene). De er så tett at det er som å våkne med noen du ikke kjenner. Våknet over Australia en gang, bakfull og fæl, og stirret rett inn i øynene til en jente jeg ikke kjente. "What the F***" - rakk jeg tenke før jeg kom på hvor jeg var, og snudde meg.

Digresjon over... Tøft valg. Jeg liker servicen og stylen i 2 etg. Men kan hende jeg hadde valgt F-seter allikevel. Det er 50/50 altså.

Old 10-06-2015, 15:33   #252
BårdK
ScanFlyer Silver

Småtøft å våkne på den måten, Fnate!
Old 06-08-2015, 20:49   #253
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

BA Re: BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
1) Må være bevegelse på konto ila. 36 mnd så mister du ingen ting (dvs. en avios ut/inn regnes som bevegelse)
Jeg må en tur til AMS i september og tenkte å ta turen via LHR på vei til AMS for å få bevegelse på konto innen 36 måneder.

Til min overraskelse nå fant jeg ut at man ikke trenger å BA en gang; det er nok å kjøpe 1000 poeng (ca. 300 kroner) eller få noen til å overføre e.l. - kjedelig… Jeg har overkomplisert avios (trodde man måtte fly BA) og 36 måneders grensen

Tar kanskje turen via LHR allikevel, så lenge jobben ikke stopper meg (er ikke akkurat den billigste turen).

Eller kanskje jeg får poeng med LAN i sommer, og det teller jo som en bevegelse?
Old 06-08-2015, 21:25   #254
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg må en tur til AMS i september og tenkte å ta turen via LHR på vei til AMS for å få bevegelse på konto innen 36 måneder.

Til min overraskelse nå fant jeg ut at man ikke trenger å BA en gang; det er nok å kjøpe 1000 poeng (ca. 300 kroner) eller få noen til å overføre e.l. - kjedelig… Jeg har overkomplisert avios (trodde man måtte fly BA) og 36 måneders grensen
Bevegelse på konto er bevegelse. Netthandle som gir 1 avios holder også, eller uttak av avios faktisk. Men en fordel med å ha "aktiv konto", dvs. ha fløyet BA ila. siste 12 mnd er at du får tilgang til "save reward-flights" på Shorthaul, dvs. den faste lave tax-prisen uten YQ m.v.

Old 06-08-2015, 21:37   #255
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Bevegelse på konto er bevegelse. Netthandle som gir 1 avios holder også, eller uttak av avios faktisk. Men en fordel med å ha "aktiv konto", dvs. ha fløyet BA ila. siste 12 mnd er at du får tilgang til "save reward-flights" på Shorthaul, dvs. den faste lave tax-prisen uten YQ m.v.

Er "save reward-flights" på shorthaul bra? Jeg skjønner ikke helt hva man får ut av det (kjenner ikke helt BA-terminologi)
Old 06-08-2015, 21:46   #256
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Er "save reward-flights" på shorthaul bra? Jeg skjønner ikke helt hva man får ut av det (kjenner ikke helt BA-terminologi)
Da får du fast lav pris på tax/fuel og ikke full pakke når du tar ut awardflight.

OSL-LHR t/r er 452 kroner i taxes/fees med saver-ward, mens normale skatter på OSL-LHR t/r er 666 kroner

Vedlagt eksempel på en vanlig økonomibillett
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	BA-tax.png
Views:	415
Size:	37.8 KB
ID:	39260  

Old 13-08-2015, 23:01   #257
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Etter at BA la om uttaksprisen for bonusturer, og premiumkabinene ble vesentlig dyrere så har også oppgraderinger blitt dyrere. WT+ til CW kan eks. komme opp i 60.000 Avios t/r Oslo-USA.

Da er det viktig å ikke se seg helt blind på oppgraderinger, som er nesten umulige å få tak i.

Eks med oppgradering bruk av 60.000 Avios
OSL-DEN kjøpt WT+ oppgradert til CW 11.200 NOK ,
Opptjening uten status: 10826 Avios/220 TP
Med sølv/gull: 16240 / 21652

Eks. med "money + avios" bruk av 60.000 Avios
OSL-DEN kjøpt CW: 11700 NOK
Opptjening uten status: 16240 Avios/360 TP
Med sølv/gull: 21654 / 27066

Så i en del tilfeller er det mye mer lønnsomt å bruke kombinasjonen penger og avios enn å lete etter oppgraderinger. Raskere status og lavere avioskost dersom man reiser langt. NB! Mange variable her så frem med excel

(Merk at oppgradering fra WT+ til CW er litt dyrere i low-season enn high)

...hvis jeg nå har regnet rett på dette her

Last edited by Discus; 13-08-2015 at 23:04.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2015, 17:36   #258
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Etter at BA la om uttaksprisen for bonusturer, og premiumkabinene ble vesentlig dyrere så har også oppgraderinger blitt dyrere. WT+ til CW kan eks. komme opp i 60.000 Avios t/r Oslo-USA.

Da er det viktig å ikke se seg helt blind på oppgraderinger, som er nesten umulige å få tak i.

Eks med oppgradering bruk av 60.000 Avios
OSL-DEN kjøpt WT+ oppgradert til CW 11.200 NOK ,
Opptjening uten status: 10826 Avios/220 TP
Med sølv/gull: 16240 / 21652

Eks. med "money + avios" bruk av 60.000 Avios
OSL-DEN kjøpt CW: 11700 NOK
Opptjening uten status: 16240 Avios/360 TP
Med sølv/gull: 21654 / 27066

Så i en del tilfeller er det mye mer lønnsomt å bruke kombinasjonen penger og avios enn å lete etter oppgraderinger. Raskere status og lavere avioskost dersom man reiser langt. NB! Mange variable her så frem med excel

(Merk at oppgradering fra WT+ til CW er litt dyrere i low-season enn high)

...hvis jeg nå har regnet rett på dette her
Takk for tipset, det var jeg ikke klar over. Er det ubegrenset hvor mange Avios man kan delbetale med? Jeg søler som regel bort poengene mine intra-europe så har aldri sittet på noen stor balanse...
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2015, 21:20   #259
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Det er fast antall avios man kan velge, virker som det er avhengig av pris og klasse. (Velger jeg WT+ så får jeg ikke opp 60.000-valget)

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	baavios.jpg
Views:	512
Size:	61.0 KB
ID:	39346  

Old 28-10-2015, 12:30   #260
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Da har det kommet nok en devaluering av Avios. På nytt er det USA uttak som blør. De har jo blødd rimelig kraftig allerede, og prisene har delvis gått fullstendig amok samtidig som tilgjengeligheten er null og niks.

transcont var en god deal før. Det er det ikke lenger nå. Nå er tiden kommet for det siste (tror jeg) hullet

fra og med 2 Februar 2016 endres uttak på korte ruter.

economy var 4500 bli 7500
business var 9000 blir 15000
first var 18000 blir 30000

Skattene er lave i USA. Det skal sies. Men en kort tur i USA på F koster nå ikke mer enn et par tusen kroner, så å bruke 30000 Avios på det er bra teit.

Kort sagt er den eneste gode bruken av Avios i ferd med å bli oppgradering. Det er svært få andre gode deals.

Reply

Posting Rules