![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]()
Denne kom i innboksen i dag
http://www.britishairways.com/en-gb/...b/club-changes Quote:
Avios-prisene blir standardisert og oppdelt i soner og peak/off-peak perioder etter en tabell.
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]()
Og opptjening av Tierpoints beholdes, minus de aller billigste eco-billettene som får redusert opptjening av TP også.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
Litt skadefryd får det vel nå være når man ser dette og husker du som nylig meldte "overgang" til BA etter SAS gjorde noen nødvendige justeringer for Eurobonus (dog tok litt hardt i)
Men som der så tror jeg det er fornuftig av flyselskapene og forsøke i større grad matche opptjening og status med revenue, kontra antall kilometer med rævva i setet. Selv om det selvsagt går utover de som strever for og oppnå status for en veldig billig penge. Nå får jeg jo opptjening etter gammeltabell, men når jeg nå f.eks flyr OSL-LHR for 395kr om noen uker, så kan jeg ikke si det er direkte urettferdig at en slik billett knapt nok gir opptjening Last edited by Someone; 28-01-2015 at 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]()
Ikke overraskende at det kommer, det positive er som nevnt over at statusopptjeningen består (minus LCY-JFK-ruta). Positivt #2 er at de har innført on/off-peak på awardbilletter, så der går faktisk prisene ned for uttak i economy store deler av året!
Mindre positivt er at uttak på alt annet enn economy øker på longhaul øker, dvs. også prisen for upgrades øker. Mindre positivt #2 er at sølv-bonusen går ned. En del goder har vært for gode til å kunne holde, man har jo kunnet oppgradere fra Y+ til CW "uendelig" til USA fordi man har tjent like mye som man har brukt. Var overrasket at noen av endringene ikke kom forrige gang.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Jeg tror BA har gjort det meste riktig her. De fleste var enige om at noe måtte gjøres når SAS endret Eurobonus, de bare tok altfor hardt i.
Mest kjipt er det at bonusen for sølvkortet mitt halveres, men 25/50/100% gir forsåvidt mening i mitt hode. Til forskjell fra SAS har heller ikke BA (eller de fleste andre "fullserviceselskap") kuttet produktet helt til benet. Last edited by KristianSk; 28-01-2015 at 17:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,929
|
![]() Quote:
Dette er jo en justering. Tross alt. Den slår maks negativt ut for dem med billigste økonomibilletter. Men BA har alltid vært dårlig for dem som reiser eco. Men når det er sagt så er det en forverring av programmet. Men etter å ha sittet en formiddag med kalkulator har jeg funnet ut at det ikke går så galt. Jeg flyr relativt mye BA, så det betyr jo en del. For de fleste reisemønster er dette ikke så galt som jeg trodde da jeg voknet i dag tidlig. SAS derimot... Jeez... Jeg booket DY her om dagen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]() Quote:
Med andre ord, relativt likt som den siste omleggingen til SAS Så får både de og BA er det nå ganske likt: billige økonomi billetter gir dårlig opptjening, men fortsatt greit nok etter min mening. Dog de dette går ut over er de som reiser med formål om og få poeng. Og det er stort sett på nettfora folk lar seg hisse opp. I den virkelige verden bryr folk seg lite |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]() Quote:
Men, ja , litt irriterende at upgrades på longhaul blir dyrere og opptjening av Avios på Y+/sølvbonus går ned, men når det først kom en endring kunne det vært mye mer dramatisk (slik det var sist gang ifht. status).
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Oct 2012
Posts: 44
|
![]()
Hvordan vil dette slå ut for en oppgradering fra WT+ til Club World fra f.eks Oslo til Los Angeles tur/retur med hensyn til Avios?
Hva kostet det før og hva koster det nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,182
|
![]()
Da forsvinner ihvertfall en grunn til å fly LCY-JFK bare for å makse tierpoints på Club World. Litt deilig synes jeg. Endringen er ikke veldig dramatisk sånn egentlig og ikke minst BA gir noen måender forvarsel, SAS nøyde seg vel med en måned.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Og BA lar oss booke billetter med gammel opptjening i noen måneder frem i tid, jeg skal hvertfall benytte meg av det så godt jeg kan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
|
![]()
For oss som flyr BA kun på privaten (og da som oftest billigst mulig) så er jo dette et 75% kutt i opptjening. Executive Club har vært ganske greit grunnet OK opptjening og ikke minst greie uttak hos partnere.
Eurobonus blir fremdeles det foretrukne for meg, da jeg reiser normalt kun Intra-Skandinavia i forretningssammenheng. Har normalt valgt BA foran andre (så lenge det ikke er stor forskjell i pris) på long-haul. Nå er det egentlig et fett. Ser grunnen til at de gjør som de gjør, men de færreste blir begeistret når en får mindre ut av noe selv ![]() Men tror ikke jeg er den eneste som nå føler at mange lojalitetsprogrammer blir så devaluert (og med dårligere tilgang ved uttak) at det snart ikke er noe poeng ( ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]() Quote:
Man kan vel snu på det å tenke at mange lojalitetsprogrammer har vært i overkant gode. Jeg mener, når man på EB kunne oppnå gull ved å bruke ca 15-20k kr, så er tydelig for enkelt. Fordelen for dem som reiser mye er jo nå at lounger og lignende sakte men sikkert blir overkommelig befolket igjen. Synd for dem som kun reiser litt i jobb og litt privat, men i utgangspunktet var vel aldri disse tiltenkt lojalitetsprogrammene i utgangspunktet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
|
![]()
Hadde jeg vært ansvarlig for dette i BA, så hadde jeg sikkert gjort akkurat det samme.
Fordelskort er ikke det som er mest interessant med mitt reisemønster, men poengopptjeningen er av større interesse, da en har et litt lengre tidsperskeptiv på dette. Men men, ikke så mye å gjøre med det. Men sist gang jeg var i innenriks-loungen på OSL, så var det håpløst mye folk. Fantes ikke en sitteplass noe sted. Så sånn sett er det tydeligvis at det er for mye status ute blant folk. Men jeg ville trodd at en forholdsvis generøs poengopptjening ville vært positivt for selskapene. Uttakene kan en styre nesten som en vil, og da vil det i utgangspunktet ikke bety så mye for selskapene så lenge de klarer i større grad å holde på fritidskundene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v. | ljomer | Reiseforum | 410 | 15-02-2025 16:34 |
Endringer i servicekonspet (og andre endringer) hos British Airways | robertaas | Småprat | 144 | 20-07-2023 04:56 |
Milage run i Oneworld / BA Executive Club? | robertaas | Reiseforum | 18 | 13-11-2016 15:58 |
Ny design på BA Executive Club kortene? | Fnate | Reiseforum | 5 | 01-07-2014 19:59 |
BMI DC: Slutt på Star og blir Executive Club | Chriscross | Reiseforum | 23 | 30-11-2012 18:24 |