![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Av ukjente årsaker kanesellerte Norwegian DY 613 (BGO 12.00-OSL 12.55) idag. Det fikk leie konsekvenser for mange mennesker, inkludert meg og mitt reisefølge. Vi skulle nemlig videre med DY 1520 til Kiev. Til Kiev flyr ikke DY igjen før på fredag, så det var ingen vits for oss å sette oss på bussen til Oslo som DY skaffet på forbausende kort tid.
Kiev-turen ble derfor avlyst der og da. I mangel av noe bedre fikk vi etter en uendelig køståing hos Norport ombooket billettene vår til Berlin uten ekstra kostnader. Det interessante er hvordan Norport foholdt seg i denne saken. Flyet ble nemlig kansellert på meget kort varsel. Det hadde i utgangspunktet fått utsatt avgang fra 12.00 til 13.15, men ble brått kansellert rundt klokken 11. Første beskjed var at alle som hadde mulighet til det bare skulle gå til SAS og kjøpe ny billett der, og så søke refusjon for den billettten de hadde hos DY. Første SAS-avgang var klokken 14. Det ble med en gang stor pågang hos SAS Selv sjekket vi AirBaltic for mulig reise i morgen Bergen-Riga-Kiev. Billetter fantes til kr 3000. Den løsningen valgte vi ikke, for der og da visste vi ikke om noen ville dekke mellomlegget mellom den prisen og DY-billettene. De som var ille ute i tillegg til oss var folk som skulle videre fra Oslo til Nord-Norge og de som skulle videre til steder hvor DY flyr sjelden. Det var barnefamilier som skulle til Bulgaria, for eksempel. Gråt sorg og fortvilelse, og Norport-agentene sa stort sett at fly enten var fulle eller at det var vanskelig, nesten umulig, og lot ikke til å bry seg så mye i det hele tatt. Helst skulle vi ringe til DY og ordne det på telefon. Folk stod i kø og lyttet til DY-musak på mobiltelefonene sine. Folk som gjorde krav på matkuponger og stilte spørsmål om overnatting møtte stenansikter. Kanselleringen i dag for de som skulle lenger enn Oslo viste tydelig hvor sårbar man er når noe går galt i et selskap som ikke er en del av et nettverk. Det var det flere som lærte i dag på Flesland. For oss var det ikke en fattig trøst en gang, at da vi søkte på billetter Bergen - Kiev kom prismessig likt ut med DY og Air Baltic, men valgte DY grunnet gunstigere avgangstider. Hadde vi valgt Baltic ville vi vært i Kiev nå, isteden blir det Berlin i morgen og en dårlig og dyr reserveløsning (hoteller er sjelden billig når man bestiller dagen i forveien). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Kjipt sånn er det bare LCC er noe herk når ting går galt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
|
![]()
Noe sier meg at vi kan lese om dette i BA eller BT i morgen.
![]() I fellesferien er en vel stort sett ille ute uansett selskap uen status siden flyene til feriesteder stort sett er fulle, men at DY må sette inn buss til Oslo synes jeg virker rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
|
![]()
En reiseforsikring vil vel normalt dekke utlegg for nye billetter med et annet selskap i ettertid? Eller er jeg på bærtur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Det er jo derfor man bør ha reiseforsikringene på plass, skader heller ikke å sjekke rettigheter på forhånd ifht. om DY her har plikt til å dekke differanse som det snakkes om. Da kan man handle raskt på egenhånd.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Selv har jeg sendt en epost til DY og bedt dem redegjøre for mine rettigheter i denne saken. Fikk svar at de skulle se på den når de hadde tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Også verdt å merke seg følgende, finnes det ikke eller fikk dere ikke skriftlig informasjon om rettighetene bør man sende en klage på selskapet.
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Joda, det var de raske med, å levere ut arket med rettigheter, langt og tettskrevet. Men så veit du hvordan det er. Folk kikket på det prøvde å lese, samtidig som de var lei seg, køene var uendelige, de brukte en halv time bare på å ekspedere en kunde. Og agentene snakket mer i telefonen og så på dataskjermen enn de snakket med folk. Det var en blanding av anarki, hissighet og resignasjon, og etterhvert tok den siste overhånd for de fleste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 96
|
![]()
Det å fly Norwegian er akkurat det samme som Ryanair etc....lave frekvenser, ingen allianser til å hjelpe når noe går galt....men igjen menigheta her har bestemt at uansett NAX LCC er bedre enn noen allianse selskaper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Det beviser bare endnu engang at connectionflights med selskaber der ikke er netværksselskaber er en rigtig dårlig idé.
Specielt på destinationer med lav frekvens forstår jeg ikke at man vælger denne løsning når det er kendt for enhver at der aldrig bookes om til andre selskaber. Der er ihvertfald ingen grund til at blive overrasket over (den manglende) kundeservice når det går galt. Der er advaret rigeligt i medier, på fora m.v., men alle regner vel med at det ikke rammer dem. Men lad da denne historie være endnu en advarsel - selvom der nok ikke går mere end en uge før alle har glemt det og booker lignende flights igen.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Ja, det er akkurat det som er min lærdom også av det som skjedde i dag: Unngå LCC på lavfrekvente ruter.
Ut over det har jeg egentlig bare godt å si om DY på grunnlag av tidligere erfaringer. Det jeg undrer meg over er reservekapasiteten til selskapet. Det var åpenbart et fly som stod i Oslo som fikk problemer, og at det der ikke finnes en reservemaskin midt på sommeren hvor de å reroute og rebooke folk i utgangspunktet er vanskelig på grunn av allerede få avganger og fulle fly, er noe de bør ta inn over seg. Og så er det norportfolkenes dels tafatte og inkonsekvente behandling av et hundretalls fortvilede reisende. En ung gutt som skulle til Nord-Norge, fikk beskjed om at han kunne reise i morgen, og var glad for det. Men før han kunne si ja, måtte han ringe rundt og tigge seg privat overnatting i Bergen. Hvorfor sa ikke agentene bare til ham: - Fint du er så fleksibel at du kan reise i morgen. Rett her opp ligger et hotell. Gå opp der og få deg et rom, og be de sette regningen på oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,912
|
![]()
FRA en som har sittet på andre siden av skranken hos et ofte utskjelt Nettverkselskap I de "gode gamle dager" så vil jeg med hånden på hjertet si - vi hadde ikke vært mye bedre I høysesongen som dette er.....en kanselleringen som dette er og forblir en loose loose situation for alle parter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]()
For lavfrekvente ruter er det selvsagt en større risiko med lcc uten allianser, men jeg tror ikke man skal forvente mye ledig plass hos SAS eller deres partnere. Det blir noe naivt å tro at et nettverksselskap hadde greid å håndtere dette bedre.
...samtidig tilbyr SGH I bergen svært variabel service - spesielt I billettkontoret. Jeg hadde ikke hatt noen forventninger når det er full kaos. Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Normalt dekker vel reiseforsikring innhenting av reiserute, og vil vel da sende regress til DY om det kan la seg gjøre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Uansett så har verden blitt slik at det er minimalt med ressurser (og maksimalt med automater) på flyplassen, i tillegg er resurser ofte innleid fra underleverandør. Når det så skjærer seg så blir det kaos for de fleste.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
Tror Norport tok en spansk en og ba folk booke hos SAS og deretter få refundert av DY. Eneste de får refundert er det de har betalt til Norwegian (Har selv gått denne fellen en gang)
Forstår at de gjør det for å få bort en del folk, men så ærlig er det dog ikke ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Moralen er at vanligvis gaar det greit, men reiser man en del, er det ikke en bra plan aa reise med LCC naar man har connection til ett lavfrekvenssted. For ting skjer og det er hoeyst variabelt hvordan ting blir ordnet opp it. Pengene tilbake blir en rimelig mager troest midt paa sommeren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Hos SAS fikk man bare beskjed om at de gikk hjem (kom til skranken akkurat når de skulle stenge). Norport som fikk handlingen av UA ville bare bli kvitt folk. Løsningen ble at undertegnede tok OSL-MAN med SK neste morgen, etter litt diskusjon godtok de LHR-OSL-billetten som fremdeles var ubrukt.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,912
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) | Michael | Småprat | 23 | 05-08-2016 09:34 |
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. | Tornerose | Småprat | 7 | 22-01-2016 15:19 |
Innstilt flyavgang | gygrid | Reiseforum | 3 | 21-12-2012 00:04 |
Flyavgang under streiken? | Trety | Flyforum | 6 | 06-04-2006 15:26 |
Halvdan Svarte i seks scener | LN-KGL | Flyforum | 5 | 02-01-2006 10:02 |