Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2012, 16:14   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Av ukjente årsaker kanesellerte Norwegian DY 613 (BGO 12.00-OSL 12.55) idag. Det fikk leie konsekvenser for mange mennesker, inkludert meg og mitt reisefølge. Vi skulle nemlig videre med DY 1520 til Kiev. Til Kiev flyr ikke DY igjen før på fredag, så det var ingen vits for oss å sette oss på bussen til Oslo som DY skaffet på forbausende kort tid.

Kiev-turen ble derfor avlyst der og da. I mangel av noe bedre fikk vi etter en uendelig køståing hos Norport ombooket billettene vår til Berlin uten ekstra kostnader.

Det interessante er hvordan Norport foholdt seg i denne saken. Flyet ble nemlig kansellert på meget kort varsel. Det hadde i utgangspunktet fått utsatt avgang fra 12.00 til 13.15, men ble brått kansellert rundt klokken 11.

Første beskjed var at alle som hadde mulighet til det bare skulle gå til SAS og kjøpe ny billett der, og så søke refusjon for den billettten de hadde hos DY. Første SAS-avgang var klokken 14. Det ble med en gang stor pågang hos SAS

Selv sjekket vi AirBaltic for mulig reise i morgen Bergen-Riga-Kiev. Billetter fantes til kr 3000. Den løsningen valgte vi ikke, for der og da visste vi ikke om noen ville dekke mellomlegget mellom den prisen og DY-billettene.

De som var ille ute i tillegg til oss var folk som skulle videre fra Oslo til Nord-Norge og de som skulle videre til steder hvor DY flyr sjelden. Det var barnefamilier som skulle til Bulgaria, for eksempel. Gråt sorg og fortvilelse, og Norport-agentene sa stort sett at fly enten var fulle eller at det var vanskelig, nesten umulig, og lot ikke til å bry seg så mye i det hele tatt. Helst skulle vi ringe til DY og ordne det på telefon. Folk stod i kø og lyttet til DY-musak på mobiltelefonene sine. Folk som gjorde krav på matkuponger og stilte spørsmål om overnatting møtte stenansikter.

Kanselleringen i dag for de som skulle lenger enn Oslo viste tydelig hvor sårbar man er når noe går galt i et selskap som ikke er en del av et nettverk.

Det var det flere som lærte i dag på Flesland. For oss var det ikke en fattig trøst en gang, at da vi søkte på billetter Bergen - Kiev kom prismessig likt ut med DY og Air Baltic, men valgte DY grunnet gunstigere avgangstider. Hadde vi valgt Baltic ville vi vært i Kiev nå, isteden blir det Berlin i morgen og en dårlig og dyr reserveløsning (hoteller er sjelden billig når man bestiller dagen i forveien).
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 16:26   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Kjipt sånn er det bare LCC er noe herk når ting går galt.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 17:41   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Noe sier meg at vi kan lese om dette i BA eller BT i morgen.

I fellesferien er en vel stort sett ille ute uansett selskap uen status siden flyene til feriesteder stort sett er fulle, men at DY må sette inn buss til Oslo synes jeg virker rart.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 17:59   #4
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

En reiseforsikring vil vel normalt dekke utlegg for nye billetter med et annet selskap i ettertid? Eller er jeg på bærtur?
nime is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 18:08   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Det var det flere som lærte i dag på Flesland. For oss var det ikke en fattig trøst en gang, at da vi søkte på billetter Bergen - Kiev kom prismessig likt ut med DY og Air Baltic, men valgte DY grunnet gunstigere avgangstider. Hadde vi valgt Baltic ville vi vært i Kiev nå, isteden blir det Berlin i morgen og en dårlig og dyr reserveløsning (hoteller er sjelden billig når man bestiller dagen i forveien).
Og hvis dere hadde booket på BT og ikke DY, og BT hadde fått snag hadde situasjonen vært nesten identisk.

Quote:
Originally Posted by nime View Post
En reiseforsikring vil vel normalt dekke utlegg for nye billetter med et annet selskap i ettertid? Eller er jeg på bærtur?
Det er jo derfor man bør ha reiseforsikringene på plass, skader heller ikke å sjekke rettigheter på forhånd ifht. om DY her har plikt til å dekke differanse som det snakkes om. Da kan man handle raskt på egenhånd.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 18:21   #6
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Det er jo derfor man bør ha reiseforsikringene på plass, skader heller ikke å sjekke rettigheter på forhånd ifht. om DY her har plikt til å dekke differanse som det snakkes om. Da kan man handle raskt på egenhånd.
Folk begynte å mase om dette og om ombooking til andre selskap, men da ble Norport-agenten ganske hissig og ropte ut i folkemengden at det hadde han ingen anledning til og at det sågar var forbudt. Så fortsatte han med at det kanskje ville dukke opp et fly likevel, og da slo mange seg til tåls med det.

Selv har jeg sendt en epost til DY og bedt dem redegjøre for mine rettigheter i denne saken. Fikk svar at de skulle se på den når de hadde tid.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 18:26   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Også verdt å merke seg følgende, finnes det ikke eller fikk dere ikke skriftlig informasjon om rettighetene bør man sende en klage på selskapet.
Quote:
Airlines are obliged to display a notice at their check-in counters stating:

"If you are denied boarding or if your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask at the check-in counter or boarding gate for the text stating your rights, particularly with regard to compensation and assistance."
https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...ify_passengers
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 18:33   #8
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Også verdt å merke seg følgende, finnes det ikke eller fikk dere ikke skriftlig informasjon om rettighetene bør man sende en klage på selskapet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...ify_passengers

Joda, det var de raske med, å levere ut arket med rettigheter, langt og tettskrevet. Men så veit du hvordan det er. Folk kikket på det prøvde å lese, samtidig som de var lei seg, køene var uendelige, de brukte en halv time bare på å ekspedere en kunde. Og agentene snakket mer i telefonen og så på dataskjermen enn de snakket med folk.

Det var en blanding av anarki, hissighet og resignasjon, og etterhvert tok den siste overhånd for de fleste.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 19:11   #9
Kleppan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 96
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Det å fly Norwegian er akkurat det samme som Ryanair etc....lave frekvenser, ingen allianser til å hjelpe når noe går galt....men igjen menigheta her har bestemt at uansett NAX LCC er bedre enn noen allianse selskaper.
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 19:20   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Det beviser bare endnu engang at connectionflights med selskaber der ikke er netværksselskaber er en rigtig dårlig idé.

Specielt på destinationer med lav frekvens forstår jeg ikke at man vælger denne løsning når det er kendt for enhver at der aldrig bookes om til andre selskaber.

Der er ihvertfald ingen grund til at blive overrasket over (den manglende) kundeservice når det går galt. Der er advaret rigeligt i medier, på fora m.v., men alle regner vel med at det ikke rammer dem.

Men lad da denne historie være endnu en advarsel - selvom der nok ikke går mere end en uge før alle har glemt det og booker lignende flights igen.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 19:41   #11
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Ja, det er akkurat det som er min lærdom også av det som skjedde i dag: Unngå LCC på lavfrekvente ruter.

Ut over det har jeg egentlig bare godt å si om DY på grunnlag av tidligere erfaringer.


Det jeg undrer meg over er reservekapasiteten til selskapet. Det var åpenbart et fly som stod i Oslo som fikk problemer, og at det der ikke finnes en reservemaskin midt på sommeren hvor de å reroute og rebooke folk i utgangspunktet er vanskelig på grunn av allerede få avganger og fulle fly, er noe de bør ta inn over seg.

Og så er det norportfolkenes dels tafatte og inkonsekvente behandling av et hundretalls fortvilede reisende. En ung gutt som skulle til Nord-Norge, fikk beskjed om at han kunne reise i morgen, og var glad for det. Men før han kunne si ja, måtte han ringe rundt og tigge seg privat overnatting i Bergen. Hvorfor sa ikke agentene bare til ham: - Fint du er så fleksibel at du kan reise i morgen. Rett her opp ligger et hotell. Gå opp der og få deg et rom, og be de sette regningen på oss.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 19:54   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,912
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

FRA en som har sittet på andre siden av skranken hos et ofte utskjelt Nettverkselskap I de "gode gamle dager" så vil jeg med hånden på hjertet si - vi hadde ikke vært mye bedre I høysesongen som dette er.....en kanselleringen som dette er og forblir en loose loose situation for alle parter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 20:21   #13
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default

For lavfrekvente ruter er det selvsagt en større risiko med lcc uten allianser, men jeg tror ikke man skal forvente mye ledig plass hos SAS eller deres partnere. Det blir noe naivt å tro at et nettverksselskap hadde greid å håndtere dette bedre.

...samtidig tilbyr SGH I bergen svært variabel service - spesielt I billettkontoret. Jeg hadde ikke hatt noen forventninger når det er full kaos.

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 20:31   #14
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Normalt dekker vel reiseforsikring innhenting av reiserute, og vil vel da sende regress til DY om det kan la seg gjøre?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 23:06   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Det å fly Norwegian er akkurat det samme som Ryanair etc....lave frekvenser, ingen allianser til å hjelpe når noe går galt....men igjen menigheta her har bestemt at uansett NAX LCC er bedre enn noen allianse selskaper.
Noen ganger hjelper det med en allianse, andre ganger ikke. Jeg har selv sittet fast i MAN i 18 timer med UA(!) da de dumpet ned der uventet. LH og SK hadde den gang begge billettkontor der, men ingen hjelp å få.

Uansett så har verden blitt slik at det er minimalt med ressurser (og maksimalt med automater) på flyplassen, i tillegg er resurser ofte innleid fra underleverandør. Når det så skjærer seg så blir det kaos for de fleste.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 06:29   #16
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det beviser bare endnu engang at connectionflights med selskaber der ikke er netværksselskaber er en rigtig dårlig idé.

Specielt på destinationer med lav frekvens forstår jeg ikke at man vælger denne løsning når det er kendt for enhver at der aldrig bookes om til andre selskaber.

Der er ihvertfald ingen grund til at blive overrasket over (den manglende) kundeservice når det går galt. Der er advaret rigeligt i medier, på fora m.v., men alle regner vel med at det ikke rammer dem.

Men lad da denne historie være endnu en advarsel - selvom der nok ikke går mere end en uge før alle har glemt det og booker lignende flights igen.
Jamen FlyHi, det er jo billigt!
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 01:40   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Tror Norport tok en spansk en og ba folk booke hos SAS og deretter få refundert av DY. Eneste de får refundert er det de har betalt til Norwegian (Har selv gått denne fellen en gang)
Forstår at de gjør det for å få bort en del folk, men så ærlig er det dog ikke
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 18:08   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
FRA en som har sittet på andre siden av skranken hos et ofte utskjelt Nettverkselskap I de "gode gamle dager" så vil jeg med hånden på hjertet si - vi hadde ikke vært mye bedre I høysesongen som dette er.....en kanselleringen som dette er og forblir en loose loose situation for alle parter.
Vel, naa skal jo ikke alle til Kiev, tror sikkert han var den eneste. Hadde vaar venn vaert billettert via ett selskap som ikke er LCC, hadde han lett kunne kommet seg fra Bergen til Kiev samme dag. Det er for sent for meg aa soeke paa avganger som gikk i dag, men i morgen ser jeg minst 10 loesninger for aa faa vaar venn frem til destinasjonen Kiev.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Noen ganger hjelper det med en allianse, andre ganger ikke. Jeg har selv sittet fast i MAN i 18 timer med UA(!) da de dumpet ned der uventet. LH og SK hadde den gang begge billettkontor der, men ingen hjelp å få.
Dette er saerdeles sjelden at det skjer. Haanden i egen skje hadde lett faatt deg ut av MAN, btw

Moralen er at vanligvis gaar det greit, men reiser man en del, er det ikke en bra plan aa reise med LCC naar man har connection til ett lavfrekvenssted. For ting skjer og det er hoeyst variabelt hvordan ting blir ordnet opp it.

Pengene tilbake blir en rimelig mager troest midt paa sommeren.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 22:09   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dette er saerdeles sjelden at det skjer. Haanden i egen skje hadde lett faatt deg ut av MAN, btw
Jeg tok skjeen i egen hånd, hadde jeg fulgt anvisningene fra handlingselskapet hadde jeg blitt ytterligere 24 timer forsinket. Så alt er ikke bestandig enkelt eller rosenrødt...

Hos SAS fikk man bare beskjed om at de gikk hjem (kom til skranken akkurat når de skulle stenge). Norport som fikk handlingen av UA ville bare bli kvitt folk. Løsningen ble at undertegnede tok OSL-MAN med SK neste morgen, etter litt diskusjon godtok de LHR-OSL-billetten som fremdeles var ubrukt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 22:24   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,912
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Vel, naa skal jo ikke alle til Kiev, tror sikkert han var den eneste. Hadde vaar venn vaert billettert via ett selskap som ikke er LCC, hadde han lett kunne kommet seg fra Bergen til Kiev samme dag. Det er for sent for meg aa soeke paa avganger som gikk i dag, men i morgen ser jeg minst 10 loesninger for aa faa vaar venn frem til destinasjonen Kiev.



Dette er saerdeles sjelden at det skjer. Haanden i egen skje hadde lett faatt deg ut av MAN, btw

Moralen er at vanligvis gaar det greit, men reiser man en del, er det ikke en bra plan aa reise med LCC naar man har connection til ett lavfrekvenssted. For ting skjer og det er hoeyst variabelt hvordan ting blir ordnet opp it.

Pengene tilbake blir en rimelig mager troest midt paa sommeren.
Vel i høysesongen er det teoretisk "lett" - men praktisk noen annet når en står med 120+ frusterte gjester. Bare å få til en tur retur Oslo - Liverpool til uken med litt innelåste tider var absolutt ingen lett oppgave - og på godt LCC vis ble LPL stavet MAN når en flyr med Nettverk selskap - reisebyrået på Universitet brukte mesteparten av dagen og en sliten nordmann (meg) er ikke fremme før 01:00 på hotellet i Liverpool.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) Michael Småprat 23 05-08-2016 09:34
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. Tornerose Småprat 7 22-01-2016 15:19
Innstilt flyavgang gygrid Reiseforum 3 21-12-2012 00:04
Flyavgang under streiken? Trety Flyforum 6 06-04-2006 15:26
Halvdan Svarte i seks scener LN-KGL Flyforum 5 02-01-2006 10:02


All times are GMT +2. The time now is 05:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.