Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2016, 23:08   #1
Michael
ScanFlyer Silver

Exclamation Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

http://www.youtube.com/watch?v=nUg7zOBB3Ig

Video fra innsiden av kabinen under evakueringen. Ser at mange åpner hattehyllene for å ta ut bagasjen sin.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2016, 23:15   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Video fra innsiden av kabinen under evakueringen. Ser at mange åpner hattehyllene for å ta ut bagasjen sin.
På videoen litt lenger opp ser man folk med ryggsekk og trillekofferter også. Tror det er vanskelig å unngå det 100%, særlig her hvor ingen fikk noe forvarsel.

Old 04-08-2016, 02:14   #3
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Fy fa**, trillekofferter og personlige eiendeler bruker de tid på å få med seg. En brannmann omkom under slokkearbeidet. Håper man finner på noe som får pax til å evakuere uten å få med seg eiendeler. Låse hattehyllene før take off og landing?
Old 04-08-2016, 03:26   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er en gjestearbeiderflight fra India. Tror ikke du skal ha for store forventninger om hva disse forstår av sikkerhetsinstruksen ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 09:57   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Fy fa**, trillekofferter og personlige eiendeler bruker de tid på å få med seg. En brannmann omkom under slokkearbeidet.
Det har vel neppe en sammenheng

Quote:
Håper man finner på noe som får pax til å evakuere uten å få med seg eiendeler. Låse hattehyllene før take off og landing?
Vil vel neppe hjelpe, da folk nok vil da stoppe opp og forsøke få de opp.

Tror man bare må akseptere at det er slik det er

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er en gjestearbeiderflight fra India. Tror ikke du skal ha for store forventninger om hva disse forstår av sikkerhetsinstruksen ...
Er vel stort sett da samme under alle evakuering, som f.eks når det brant i BA maskinen på LAS for en stund siden

Ellers var det jo nesten som en indisk innenriksflyvning

Quote:
The nationalities of passengers and crew on board are:

226 - India
24 - UK
11 - UAE
6 - US
6 - Saudi Arabia
5 - Turkey
4 - Ireland
2 - Australia
2 - Brazil
2 - Germany
2 - Malaysia
2 - Thailand
1 - Croatia
1 - Egypt
1 - Bosnia & Herzegovina
1 - Lebanon
1 - Philippines
1 - South Africa
1 - Switzerland
1 - Tunisia

Last edited by Someone; 04-08-2016 at 10:00.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 10:21   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Husk at disse "gjestearbeiderne" på denne flighten er fra Kerala og har vel stort sett langt mer utdannelse enn den gjennomsnittlige nordmann. Noen av disse er også såpass oppegående at de vet at hvis det indiske passet deres brenner opp kan det bli et par ganske kjedelige uker i UAE.

At det er ikke er noen god ide å hente bagasjen sin under evakuering forstår de dessverre like lite som gjengen om bord på US Airways flyet som duppet seg i Hudson.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 12:47   #7
raider66
ScanFlyer Rusty

Det er mulig at vi bare må akseptere dette med evakuerende pax som leter etter sin håndbagasje som Someone er inne på, men jeg synes dette er svært problematisk å tenke på når jeg ønsker å evakuere asap. Dette frykter jeg også inntreffer i andre deler av verden, slik som det vises til evakueringen av BA på LAS lengre opp i tråden. Dette går klart utover den generelle passasjersikkerheten, det er det liten tvil om.

Filmen fra kabinen under evakueringen var skremmende og lite oppløftende å se på.... :-(

Espen

Last edited by raider66; 04-08-2016 at 12:49.
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 13:06   #8
imm
ScanFlyer Crusty

Det sies at i en stresset situasjon så gjør folk det de er vant til. I dette tilfellet, reise seg og ta med bagasjen.
Jeg la merke til det samme da bomber eksploderte på Brussel flyplass. Folk løp for livet - men ikke veldig fort - med kofferten i hånda. Jeg hadde latt kofferten stått, og løpt 3 ganger raskere.
Det kan være lurt å tenke igjennom scenarier som KAN oppstå, og lage en plan på hva man gjør hvis noe hender. Ikke det at man skal være paranoid, men å vite at håndbagasjen lar man ligge ved brann....
Old 04-08-2016, 13:10   #9
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Jeg hadde gitt totalt blanke i andre folk i en slik situasjon. Spesielt voksne, normalt friske, oppegående mennesker.

Dersom de ikke umiddelbart og direkte bevegde seg til utgang, ville jeg dyttet dem til side og slått dem rett ned om nødvendig. No joke.

Last edited by Edvard; 04-08-2016 at 13:38.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 13:23   #10
EBGflyer
ScanFlyer Blue

Måske ville det være nyttigt, at der under pre-flight safety demonstration gøres ekstra meget ud af, at forklare, at alt carry on og baggage skal efterlades ved evakuering.

Husker knap nok, at det bliver nævnt, når jeg selv flyver. Man husker mest det omkring redningsvesten og når FA peger på nødudgangen, men måske skulle fokus stilles skarpere på det som er allermest relevant (det meste er naturligvis relevant, men noget mere end andet).
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 13:52   #11
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Ganske interessant å lese at flere her inne vet nøyaktig hvordan de ville ha handlet i en krisesituasjon...
A346 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 13:56   #12
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Ganske interessant å lese at flere her inne vet nøyaktig hvordan de ville ha handlet i en krisesituasjon...
Jeg vil si det er positivt at flere har tenkt igjennom hva og hvordan de burde oppføre seg i en krisesituasjon. Det øker iallefall sjangsen for at man tar de rette valgene når krisen står på.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 14:23   #13
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Kanskje noen her inne har erfaring med krisesituasjoner, har trening med å tenke analytisk under press og vet hvordan de og andre folk normalt agerer ved livsfare.

Sikkerheten til mine nærmeste og meg kommer fremfor alt annet. Har ingen planer om å vente på innsiden av et eksplosivt brennende fly for å leke helt.

Hjelper gjerne forvirrede passasjerer med riktig vei/holdning, men gir dem ikke mange sekunder på å velge korrekt handling.

Lead, follow or get out of the way.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 14:43   #14
RescueMe
ScanFlyer Blue

Det skal mye til å holde hodet kaldt i en slik krise, og en kan ikke forvente rasjonelle handlinger. Av samme grunn er det viktig at noen (les; crew) er så drillet at de handler på instinkt og tar ledelsen. Så ja, noen vil nok med mer sikkerhet enn andre kunne si hvordan man ville reagert. Men det er aldri en garanti, selv den beste kan få panikk.

Hele reaksjonsmønsteret som inntrer ved en trussel er ganske interessant å se på. Omtales ofte som "flight or fight respons" innen psykologi og kan forklare hvorfor kroppen noen ganger tar over styringen selv om vi rasjonelt sett burde tenkt annerledes. Noen ganger er det ikke sikkert at det er vi som styrer kroppen, men den som styrer oss.

Lesestoff for den interesserte; https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 14:50   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Også i etterkant kan det dukke opp merkelige reaksjoner. Etter en ulykke i NYC hvor all bagasje ble ødelagt, ble alle tatt med til et varehus hvor de skulle få plukke ut det de trengte til erstatning. Betjeningen hadde fått varsel om at de kunne vente seg litt irrasjonell oppførsel, men horden gikk fullstendig amok og herjet vilt. Selv psykologene som eskorterte ble sjokkert, selv om de hadde ventet seg at folk ikke ville opptre helt normalt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 15:12   #16
raider66
ScanFlyer Rusty

Jeg undrer meg bare over hvorfor en eventuell panikk skal gi seg utslag i at man begynner å lete etter håndbagasje i hattehylla. Irrasjonell oppførsel og panikk rimer ikke med det vi ser på denne filmen. Her virker mange svært rolige og balansert. Har en mistanke om st de ikke innså hvor alvorlig situasjonen var. Er usikker på hva som ble annonsert i kabinen etter at flyet stoppet opp. På filmen får de fleste vi ser farten opp når en av cc roper høyt og tydelig instruksjoner.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 18:16   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Min "greie" der å ha jakke med pass, lommebok osv. på meg under takeoff og landing... , enklere når man ikke har håndveske . Så får PC@n brenne opp, helt greit.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 18:27   #18
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Default Re: Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Helt tullete, jeg har bestandig passe mitt i lommen på stolen framfor meg det er det eneste jeg har kommet til å snappet med meg. Det i hatthylla kan bare ligge for min del.
Problemet er vel at du ikke har kommet så mye fortere ut fordi, du måtte ha ventet på de framfor og siden av deg har blitt ferdig med å tømme hatthyllen
Old 04-08-2016, 19:07   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg skal ikke påberope meg å være en konge på krisesituasjoner (tvert om). Men jeg har vært med på et par tester for mange år siden, og jeg reagerte IKKE slik jeg hadde trodd jeg skulle. Det var skremmende å analysere hva jeg hadde gjort, eller ikke gjort. Testene var slik at man ikke visste at man var i en test.

Håper sånn sett, treningen og analysene hjelper meg å gjøre det bedre hvis det en dag er alvor.

Uansett skjønner jeg at folk kan gjøre absurde ting. Noen blir rolige som skjæra på tunet. Andre går helt amok. Jeg var en av dem som bare stod og så på - fjetret - og ikke gjorde noen ting.

Og jeg skal ikke love at jeg ikke hadde grepet vesken med Fnate i, i en sånn situasjon. Evt løpt inn i flyet igjen for å hente Fnate.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2016, 20:37   #20
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg skal ikke påberope meg å være en konge på krisesituasjoner (tvert om). Men jeg har vært med på et par tester for mange år siden, og jeg reagerte IKKE slik jeg hadde trodd jeg skulle. Det var skremmende å analysere hva jeg hadde gjort, eller ikke gjort. Testene var slik at man ikke visste at man var i en test.

Håper sånn sett, treningen og analysene hjelper meg å gjøre det bedre hvis det en dag er alvor.

Uansett skjønner jeg at folk kan gjøre absurde ting. Noen blir rolige som skjæra på tunet. Andre går helt amok. Jeg var en av dem som bare stod og så på - fjetret - og ikke gjorde noen ting.

Og jeg skal ikke love at jeg ikke hadde grepet vesken med Fnate i, i en sånn situasjon. Evt løpt inn i flyet igjen for å hente Fnate.
3 ganger har jeg vært i livstruende situasjon selv. Ikke i fly. Alle gangene har jeg handlet rasjonellt. I tillegg har jeg vært vitne til en hendelse som ikke var like dramatisk, men som fort kunne blitt det. Den handlingen ble jeg hedret for av Norges Livredningsselskap, som sa jeg hadde gjort alt helt etter boka. Og det gjorde jeg fordi jeg var forberedt. Mange så på, og "alle" sa i ettertid at det var bare en løsning på dette: å hoppe uti å hjelpe. Men ingen gjorde det.

http://www.tb.no/nyheter/reddet-50-a....516-1.7658852

Posting Rules