![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=nUg7zOBB3Ig
Video fra innsiden av kabinen under evakueringen. Ser at mange åpner hattehyllene for å ta ut bagasjen sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
På videoen litt lenger opp ser man folk med ryggsekk og trillekofferter også. Tror det er vanskelig å unngå det 100%, særlig her hvor ingen fikk noe forvarsel.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Fy fa**, trillekofferter og personlige eiendeler bruker de tid på å få med seg. En brannmann omkom under slokkearbeidet. Håper man finner på noe som får pax til å evakuere uten å få med seg eiendeler. Låse hattehyllene før take off og landing?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]()
Dette er en gjestearbeiderflight fra India. Tror ikke du skal ha for store forventninger om hva disse forstår av sikkerhetsinstruksen ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
|
![]() Quote:
Quote:
Tror man bare må akseptere at det er slik det er Quote:
Ellers var det jo nesten som en indisk innenriksflyvning Quote:
Last edited by Someone; 04-08-2016 at 10:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,898
|
![]() Quote:
At det er ikke er noen god ide å hente bagasjen sin under evakuering forstår de dessverre like lite som gjengen om bord på US Airways flyet som duppet seg i Hudson. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Det er mulig at vi bare må akseptere dette med evakuerende pax som leter etter sin håndbagasje som Someone er inne på, men jeg synes dette er svært problematisk å tenke på når jeg ønsker å evakuere asap. Dette frykter jeg også inntreffer i andre deler av verden, slik som det vises til evakueringen av BA på LAS lengre opp i tråden. Dette går klart utover den generelle passasjersikkerheten, det er det liten tvil om.
Filmen fra kabinen under evakueringen var skremmende og lite oppløftende å se på.... :-( Espen Last edited by raider66; 04-08-2016 at 12:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Det sies at i en stresset situasjon så gjør folk det de er vant til. I dette tilfellet, reise seg og ta med bagasjen.
Jeg la merke til det samme da bomber eksploderte på Brussel flyplass. Folk løp for livet - men ikke veldig fort - med kofferten i hånda. Jeg hadde latt kofferten stått, og løpt 3 ganger raskere. Det kan være lurt å tenke igjennom scenarier som KAN oppstå, og lage en plan på hva man gjør hvis noe hender. Ikke det at man skal være paranoid, men å vite at håndbagasjen lar man ligge ved brann....
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Jeg hadde gitt totalt blanke i andre folk i en slik situasjon. Spesielt voksne, normalt friske, oppegående mennesker.
Dersom de ikke umiddelbart og direkte bevegde seg til utgang, ville jeg dyttet dem til side og slått dem rett ned om nødvendig. No joke. Last edited by Edvard; 04-08-2016 at 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 384
|
![]()
Måske ville det være nyttigt, at der under pre-flight safety demonstration gøres ekstra meget ud af, at forklare, at alt carry on og baggage skal efterlades ved evakuering.
Husker knap nok, at det bliver nævnt, når jeg selv flyver. Man husker mest det omkring redningsvesten og når FA peger på nødudgangen, men måske skulle fokus stilles skarpere på det som er allermest relevant (det meste er naturligvis relevant, men noget mere end andet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Ganske interessant å lese at flere her inne vet nøyaktig hvordan de ville ha handlet i en krisesituasjon...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]()
Jeg vil si det er positivt at flere har tenkt igjennom hva og hvordan de burde oppføre seg i en krisesituasjon. Det øker iallefall sjangsen for at man tar de rette valgene når krisen står på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]() Quote:
Sikkerheten til mine nærmeste og meg kommer fremfor alt annet. Har ingen planer om å vente på innsiden av et eksplosivt brennende fly for å leke helt. Hjelper gjerne forvirrede passasjerer med riktig vei/holdning, men gir dem ikke mange sekunder på å velge korrekt handling. Lead, follow or get out of the way. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 496
|
![]()
Det skal mye til å holde hodet kaldt i en slik krise, og en kan ikke forvente rasjonelle handlinger. Av samme grunn er det viktig at noen (les; crew) er så drillet at de handler på instinkt og tar ledelsen. Så ja, noen vil nok med mer sikkerhet enn andre kunne si hvordan man ville reagert. Men det er aldri en garanti, selv den beste kan få panikk.
Hele reaksjonsmønsteret som inntrer ved en trussel er ganske interessant å se på. Omtales ofte som "flight or fight respons" innen psykologi og kan forklare hvorfor kroppen noen ganger tar over styringen selv om vi rasjonelt sett burde tenkt annerledes. Noen ganger er det ikke sikkert at det er vi som styrer kroppen, men den som styrer oss. Lesestoff for den interesserte; https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
|
![]()
Også i etterkant kan det dukke opp merkelige reaksjoner. Etter en ulykke i NYC hvor all bagasje ble ødelagt, ble alle tatt med til et varehus hvor de skulle få plukke ut det de trengte til erstatning. Betjeningen hadde fått varsel om at de kunne vente seg litt irrasjonell oppførsel, men horden gikk fullstendig amok og herjet vilt. Selv psykologene som eskorterte ble sjokkert, selv om de hadde ventet seg at folk ikke ville opptre helt normalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Jeg undrer meg bare over hvorfor en eventuell panikk skal gi seg utslag i at man begynner å lete etter håndbagasje i hattehylla. Irrasjonell oppførsel og panikk rimer ikke med det vi ser på denne filmen. Her virker mange svært rolige og balansert. Har en mistanke om st de ikke innså hvor alvorlig situasjonen var. Er usikker på hva som ble annonsert i kabinen etter at flyet stoppet opp. På filmen får de fleste vi ser farten opp når en av cc roper høyt og tydelig instruksjoner.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Min "greie" der å ha jakke med pass, lommebok osv. på meg under takeoff og landing... , enklere når man ikke har håndveske . Så får PC@n brenne opp, helt greit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]()
Helt tullete, jeg har bestandig passe mitt i lommen på stolen framfor meg det er det eneste jeg har kommet til å snappet med meg. Det i hatthylla kan bare ligge for min del.
Problemet er vel at du ikke har kommet så mye fortere ut fordi, du måtte ha ventet på de framfor og siden av deg har blitt ferdig med å tømme hatthyllen |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,006
|
![]()
Jeg skal ikke påberope meg å være en konge på krisesituasjoner (tvert om). Men jeg har vært med på et par tester for mange år siden, og jeg reagerte IKKE slik jeg hadde trodd jeg skulle. Det var skremmende å analysere hva jeg hadde gjort, eller ikke gjort. Testene var slik at man ikke visste at man var i en test.
Håper sånn sett, treningen og analysene hjelper meg å gjøre det bedre hvis det en dag er alvor. Uansett skjønner jeg at folk kan gjøre absurde ting. Noen blir rolige som skjæra på tunet. Andre går helt amok. Jeg var en av dem som bare stod og så på - fjetret - og ikke gjorde noen ting. Og jeg skal ikke love at jeg ikke hadde grepet vesken med Fnate i, i en sånn situasjon. Evt løpt inn i flyet igjen for å hente Fnate.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
http://www.tb.no/nyheter/reddet-50-a....516-1.7658852
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nesten-ulykke granskes: Norwegian-fly sekunder fra hverandre | Berlevaagnytt | Flyforum | 9 | 30-01-2013 18:23 |
Spekulasjoner og ønskedrømmer hvor skal EK fly i Skandinavia(splitt fra EK åpner CPH) | A346 | Småprat | 5 | 21-11-2011 14:39 |
Fly AF A380 CDG-LHR for €80 t/r (splitt fra flyforum) | LN-KRF | Reiseforum | 39 | 19-08-2010 22:27 |
Evakuering ved gate - UA A320 ORD (video) | Discus | Flyforum | 2 | 15-08-2010 12:21 |
Fallskjerm ulykke ved Geiteryggen | PC | Flyforum | 0 | 24-07-2005 00:40 |