![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
For de som evt. måtte være interessert i hvordan DY responderte på min klage på denne saken, så gjengis svaret under. Det er svaret jeg fikk på epost for et par dager siden, og som det fremgår av den strekker de seg så langt at de vil dekke noen flybussutgifter.
Det ingen vil dekke, hverken forsikring eller DY er en ubenyttet billett Kiev - Katowice med Wizz, for i og med at Kiev-turen bortfalt var det heller ikke noe behov for å fly derfra til Katowice. En av turdeltakerne sitter igjen med et langt større tap, for han fikk ikke benyttet en billett fra Kiev til London. Men - sånn er det når man bestiller billetter hos røvere... DYs svar: Viser til epost mottatt 2.juli 2012. Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får konsekvenser for våre kunders reisearrangement. Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de konsekvenser dette medførte for deg. Vår flyvning DY613 fra Bergen til Oslo den 2.juli ble dessverre kansellert. Kanselleringen skyldtes uforutsette tekniske problemer på forutgående avganger, herunder ødelagt understell og lynnedslag. I EU forordningen nr 261/2004, står det følgende: På samme måte som under Montreal-konvensjonen bør luftfartsselskapenes forpliktelser være begrenset eller bortfalle i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Slike omstendigheter kan særlig inntreffe i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som gjør det umulig å gjennomføre den berørte flygingen, sikkerhetsrisiko, uforutsette mangler ved flysikkerheten og streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap. Dom C-549/07 (Wallentin-Hermann) i den europeiske domstolen prøver å definere ekstraordinære omstendigheter, og i henhold til dommen, kan tekniske problemer som oppdages under vedlikehold ikke defineres som ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfelle ble feilen oppdaget under drift. Videre fremkommer det at man ikke kan utelukke at tekniske feil utgjør en ekstraordinære omstendigheter dersom den stammer fra hendelser som er utenfor flyselskapets normale virksomhet og ligger utenfor deres faktiske kontroll. Hendelser som ikke er en del av vår normale virksomhet er hendelser som ikke forekommer gjentagende ved drift av flymaskinen. Norwegian følger alle vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt av flyprodusenten. Vi har også våre egne vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse. Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll. På bakgrunn av dette kan vi dessverre ikke imøtekomme krav om refusjon av dine utgifter i Kiev. Vi vil anbefale deg å videresende kravet til ditt forsikringsselskap for, om mulig, få refundert dine utgifter gjennom din reiseforsikring. Du har imidlertid krav på refusjon av offentlig transport tur og retur fra Bergen by til Flesland mot at du sender oss originale kvitteringer. Vennligst benytt følgende adresse: Norwegian Air Shuttle, Kontaktsenter, Postboks 385, 9254 Tromsø Vi beklager igjen de uleiligheter du opplevde i denne forbindelse, men vi håper til tross for dette at vi får gleden av å ønske deg velkommen om bord hos oss igjen ved en senere anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Har fått samme type svar fra Norwegian i et lignende tilfelle.. Neste gang blir det SAS for å si det sånn, enkelt og greit! I hver eneste tilbakemelding undertegnede har fått fra Norwegian skylder de som i dette tilfellet på at "uregelmessigheten var utenfor vår kontroll".. Jeg lurer på hvor langt man kan strekke dette begrepet til tider..
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
![]() Ville tatt det videre til Flyklagenemda hvis jeg var deg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Så lenge man følger myndigheter og flyprodusent sine krav til vedlikehold, står man altså ikke ansvarlig for forsinkelser grunnet teknisk? Den var imponerende drøy.
Rett til flyklagenemda! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Det er vel flere selskaper som følger samme argumentasjon, deriblandt AF?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Så det vil si at alt du fikk dekket fra NAS var bussbilletter frem og tilbake til BGO, og for flybilletten som ble kansellert?
Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til at du booket om til Berlin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,117
|
![]() Quote:
![]() Utenfor din kontroll at bilen stoppet akkurat der, for du har jo fulgt serviceintervallene! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) | Michael | Småprat | 23 | 05-08-2016 09:34 |
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. | Tornerose | Småprat | 7 | 22-01-2016 15:19 |
Innstilt flyavgang | gygrid | Reiseforum | 3 | 21-12-2012 00:04 |
Flyavgang under streiken? | Trety | Flyforum | 6 | 06-04-2006 15:26 |
Halvdan Svarte i seks scener | LN-KGL | Flyforum | 5 | 02-01-2006 10:02 |