Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2012, 21:53   #21
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

For de som evt. måtte være interessert i hvordan DY responderte på min klage på denne saken, så gjengis svaret under. Det er svaret jeg fikk på epost for et par dager siden, og som det fremgår av den strekker de seg så langt at de vil dekke noen flybussutgifter.

Det ingen vil dekke, hverken forsikring eller DY er en ubenyttet billett Kiev - Katowice med Wizz, for i og med at Kiev-turen bortfalt var det heller ikke noe behov for å fly derfra til Katowice. En av turdeltakerne sitter igjen med et langt større tap, for han fikk ikke benyttet en billett fra Kiev til London. Men - sånn er det når man bestiller billetter hos røvere...

DYs svar:

Viser til epost mottatt 2.juli 2012.

Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får konsekvenser for våre kunders reisearrangement.

Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de konsekvenser dette medførte for deg.

Vår flyvning DY613 fra Bergen til Oslo den 2.juli ble dessverre kansellert. Kanselleringen skyldtes uforutsette tekniske problemer på forutgående avganger, herunder ødelagt understell og lynnedslag.

I EU forordningen nr 261/2004, står det følgende:
På samme måte som under Montreal-konvensjonen bør luftfartsselskapenes forpliktelser være begrenset eller bortfalle i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Slike omstendigheter kan særlig inntreffe i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som gjør det umulig å gjennomføre den berørte flygingen, sikkerhetsrisiko, uforutsette mangler ved flysikkerheten og streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap.

Dom C-549/07 (Wallentin-Hermann) i den europeiske domstolen prøver å definere ekstraordinære omstendigheter, og i henhold til dommen, kan tekniske problemer som oppdages under vedlikehold ikke defineres som ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfelle ble feilen oppdaget under drift. Videre fremkommer det at man ikke kan utelukke at tekniske feil utgjør en ekstraordinære omstendigheter dersom den stammer fra hendelser som er utenfor flyselskapets normale virksomhet og ligger utenfor deres faktiske kontroll. Hendelser som ikke er en del av vår normale virksomhet er hendelser som ikke forekommer gjentagende ved drift av flymaskinen.

Norwegian følger alle vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt av flyprodusenten. Vi har også våre egne vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse.

Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll.

På bakgrunn av dette kan vi dessverre ikke imøtekomme krav om refusjon av dine utgifter i Kiev. Vi vil anbefale deg å videresende kravet til ditt forsikringsselskap for, om mulig, få refundert dine utgifter gjennom din reiseforsikring.

Du har imidlertid krav på refusjon av offentlig transport tur og retur fra Bergen by til Flesland mot at du sender oss originale kvitteringer. Vennligst benytt følgende adresse: Norwegian Air Shuttle, Kontaktsenter, Postboks 385, 9254 Tromsø

Vi beklager igjen de uleiligheter du opplevde i denne forbindelse, men vi håper til tross for dette at vi får gleden av å ønske deg velkommen om bord hos oss igjen ved en senere anledning.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 22:16   #22
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Har fått samme type svar fra Norwegian i et lignende tilfelle.. Neste gang blir det SAS for å si det sånn, enkelt og greit! I hver eneste tilbakemelding undertegnede har fått fra Norwegian skylder de som i dette tilfellet på at "uregelmessigheten var utenfor vår kontroll".. Jeg lurer på hvor langt man kan strekke dette begrepet til tider..
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 22:55   #23
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll.
Den var drøy! Har de vært på retorikkurs hos "gebyrfrie" SAS de siste dagene kanskje?

Ville tatt det videre til Flyklagenemda hvis jeg var deg.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 23:01   #24
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Så lenge man følger myndigheter og flyprodusent sine krav til vedlikehold, står man altså ikke ansvarlig for forsinkelser grunnet teknisk? Den var imponerende drøy.

Rett til flyklagenemda!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 23:59   #25
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Så lenge man følger myndigheter og flyprodusent sine krav til vedlikehold, står man altså ikke ansvarlig for forsinkelser grunnet teknisk? Den var imponerende drøy.

Rett til flyklagenemda!
Det er vel flere selskaper som følger samme argumentasjon, deriblandt AF?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 04:03   #26
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Den var drøy! Har de vært på retorikkurs hos "gebyrfrie" SAS de siste dagene kanskje?

Ville tatt det videre til Flyklagenemda hvis jeg var deg.
SAS har kjørt samme linje tidligere, med klar tale om at de utfører all vedlikehold og dermed er alt teknisk som skjer utenfor deres kontroll.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 07:26   #27
killbox
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Så det vil si at alt du fikk dekket fra NAS var bussbilletter frem og tilbake til BGO, og for flybilletten som ble kansellert?

Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til at du booket om til Berlin?
killbox is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 09:20   #28
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,117
Default Re: Scener og oppførsel ved en kansellert flyavgang

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
For de som evt. måtte være interessert i hvordan DY responderte på min klage på denne saken, så gjengis svaret under. Det er svaret jeg fikk på epost for et par dager siden, og som det fremgår av den strekker de seg så langt at de vil dekke noen flybussutgifter.

Det ingen vil dekke, hverken forsikring eller DY er en ubenyttet billett Kiev - Katowice med Wizz, for i og med at Kiev-turen bortfalt var det heller ikke noe behov for å fly derfra til Katowice. En av turdeltakerne sitter igjen med et langt større tap, for han fikk ikke benyttet en billett fra Kiev til London. Men - sånn er det når man bestiller billetter hos røvere...

DYs svar:

Viser til epost mottatt 2.juli 2012.

Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får konsekvenser for våre kunders reisearrangement.

Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de konsekvenser dette medførte for deg.

Vår flyvning DY613 fra Bergen til Oslo den 2.juli ble dessverre kansellert. Kanselleringen skyldtes uforutsette tekniske problemer på forutgående avganger, herunder ødelagt understell og lynnedslag.

I EU forordningen nr 261/2004, står det følgende:
På samme måte som under Montreal-konvensjonen bør luftfartsselskapenes forpliktelser være begrenset eller bortfalle i tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Slike omstendigheter kan særlig inntreffe i tilfeller med politisk ustabilitet, værforhold som gjør det umulig å gjennomføre den berørte flygingen, sikkerhetsrisiko, uforutsette mangler ved flysikkerheten og streiker som påvirker driften til det transporterende luftfartsselskap.

Dom C-549/07 (Wallentin-Hermann) i den europeiske domstolen prøver å definere ekstraordinære omstendigheter, og i henhold til dommen, kan tekniske problemer som oppdages under vedlikehold ikke defineres som ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfelle ble feilen oppdaget under drift. Videre fremkommer det at man ikke kan utelukke at tekniske feil utgjør en ekstraordinære omstendigheter dersom den stammer fra hendelser som er utenfor flyselskapets normale virksomhet og ligger utenfor deres faktiske kontroll. Hendelser som ikke er en del av vår normale virksomhet er hendelser som ikke forekommer gjentagende ved drift av flymaskinen.

Norwegian følger alle vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt av flyprodusenten. Vi har også våre egne vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse.

Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor planlagt vedlikehold. Vi vurderer det derfor slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår kontroll.

På bakgrunn av dette kan vi dessverre ikke imøtekomme krav om refusjon av dine utgifter i Kiev. Vi vil anbefale deg å videresende kravet til ditt forsikringsselskap for, om mulig, få refundert dine utgifter gjennom din reiseforsikring.

Du har imidlertid krav på refusjon av offentlig transport tur og retur fra Bergen by til Flesland mot at du sender oss originale kvitteringer. Vennligst benytt følgende adresse: Norwegian Air Shuttle, Kontaktsenter, Postboks 385, 9254 Tromsø

Vi beklager igjen de uleiligheter du opplevde i denne forbindelse, men vi håper til tross for dette at vi får gleden av å ønske deg velkommen om bord hos oss igjen ved en senere anledning.
Med sånne svar blir vel det viktigste ikke å få tilbake pengene, men å se til at Norwegian taper minst tilsvarende beløp som dere gjør. Hva med litt kreativ parkering utenfor utkjøringen til Kjos rett før jomfuturen med 787

Utenfor din kontroll at bilen stoppet akkurat der, for du har jo fulgt serviceintervallene!
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) Michael Småprat 23 05-08-2016 09:34
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. Tornerose Småprat 7 22-01-2016 15:19
Innstilt flyavgang gygrid Reiseforum 3 21-12-2012 00:04
Flyavgang under streiken? Trety Flyforum 6 06-04-2006 15:26
Halvdan Svarte i seks scener LN-KGL Flyforum 5 02-01-2006 10:02


All times are GMT +2. The time now is 03:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.