Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2013, 14:29   #1
73H
NorFlyer Front Row

Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jepp og dersom alle smoerer med seg matpakke og ikke drikker noe vaeske i fra 11-15 timer etter sikkerhetskontrollen, vil uansett ikke DY bli billigst i testen. De er hele 5 lapper dyrere enn SAS med mat og bagasje paa 3 av dagene.
Nå vet ikke jeg noe om belegg på verken SK, DY, TG eller UA for tiden, men så lenge prisundersøkelsen ikke skjer på helt u-solgte fly, så vil det være avhengig av belegg om den ene er billigere enn den andre.

Det blir liksom litt feil å ta en prissammenligning lenge ETTER at billettene på flyet ble lagt ut for salg, og fly som dermed er solgt i mer eller mindre grad.

Naturlignok vil man kunne forvente å finne billigere billetter om en mindre andel av flyet er solgt. Likeledes, det vil være tilsvarende vanskelig å finne billige Norwegian billetter hvis flyet mer eller mindre er utsolgt allerede! Artikkelen det linkes til sier meg dermed at det tilsynelatende virker som at DY har bedre bookingbelegg enn de andre for øyeblikket.

Startprisene hos Norwegian er betydelig lavere enn jeg har hatt mulighet til å reise til USA tidligere om jeg ser bort fra ansattereiser på ID i SK. T/R for to personer til JFK - alt inkludert på economy for ca 5400,- har ikke jeg funnet noen andre steder. At ikke alle billettene selges for den samme lave prisen antar jeg at alle på denne siden skjønner at ikke er drivverdig.

Prissammenligningen sier meg like gjerne at DY er tilnærmet fulle, mens SK og UA har en større andel seter (bookingklasser) åpne. Wild guess siden jeg ikke sitter på noen faktiske bookingtall for noen av selskapene, men man må se litt bak prisen for å skjønne seg på hvorfor en flybillett er dyrere enn den andre.

smil - det er sol ute!

Last edited by 73H; 04-06-2013 at 16:03.
73H is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 00:15   #2
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Nå vet ikke jeg noe om belegg på verken SK, DY, TG eller UA for tiden, men så lenge prisundersøkelsen ikke skjer på helt u-solgte fly, så vil det være avhengig av belegg om den ene er billigere enn den andre.

Det blir liksom litt feil å ta en prissammenligning lenge ETTER at billettene på flyet ble lagt ut for salg, og fly som dermed er solgt i mer eller mindre grad.

Naturlignok vil man kunne forvente å finne billigere billetter om en mindre andel av flyet er solgt. Likeledes, det vil være tilsvarende vanskelig å finne billige Norwegian billetter hvis flyet mer eller mindre er utsolgt allerede! Artikkelen det linkes til sier meg dermed at det tilsynelatende virker som at DY har bedre bookingbelegg enn de andre for øyeblikket.

Startprisene hos Norwegian er betydelig lavere enn jeg har hatt mulighet til å reise til USA tidligere om jeg ser bort fra ansattereiser på ID i SK. T/R for to personer til JFK - alt inkludert på economy for ca 5400,- har ikke jeg funnet noen andre steder. At ikke alle billettene selges for den samme lave prisen antar jeg at alle på denne siden skjønner at ikke er drivverdig.

Prissammenligningen sier meg like gjerne at DY er tilnærmet fulle, mens SK og UA har en større andel seter (bookingklasser) åpne. Wild guess siden jeg ikke sitter på noen faktiske bookingtall for noen av selskapene, men man må se litt bak prisen for å skjønne seg på hvorfor en flybillett er dyrere enn den andre.

smil - det er sol ute!
Du skal kanskje se hvor dumme folk er - jeg mener den vanlige mann/kvinne i gata uten flyinteresse. Litt negativ omtale men pytt pytt så er det glemt. Sikkert noen som vil knuse disse tallene allerede nå men da får vi kanskje bruke det motsatte argumentet da at Norwegian ihvertfall tjener penger på short haul. Imotsetning da til de fleste andre som visstnok driver god butikk på LH uten at dette synes i div årsrapporter. Jeg tenker på den generelle ståa..
Old 04-06-2013, 11:23   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Mitt poeng er at man tar utgangspunkt i et reisemønster og forventer at alle forholder seg til dette. Ja, det stemmer at f.eks. folk fleste som flør mellom Norge og USA sjekker inn bagasje, men det skyldes at folk fleste slipper å betale for det. Tilbyr man billigere reiser om man ikke sjekker inn bagasje, vil færre gjøre det.

Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det.

Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør.

- man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje
- man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av
- man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker
- man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv.
- man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles
- man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete

Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like.

Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve.

At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye.

Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene.
Nå flyr jeg jo mye fra en by litt lengre Nord og der er billisgte USD 865.00 men da er det med 2-3 flybytter i begge retninger og meget lang reise tid (22-24 timer mot 15-16 timer (dette er total tid)) De mest direkte rutene ligger på USD 11-1200 (Delta, Lufthansa) mens BA ofte ligger opp i USD 1700 sjiktet). Har selv reist via SFO et par ganger med UA/LX til USD 1150.00.

Etter å ha jobbet ganske tett med pris analyser (US West Coast - Europe) i forbindelse med planleggningen av Air France sin CDG-SEA rute (min kone var ansvarlig for den Amerikanske delen av denne ruten og alt forarbeidet) senere var hun Account manager for Virgin Atlantic i SFO - er jeg litt informert om prisene - og som storbruker er jeg bevisst på at jeg ikke betaler 1 cent for at andre passasjerer bruker Fast Track, Lounge eller Ekstra Baggasje - faktisk så betaler disse er stor del av min billett hver eneste gang jeg reiser. Dette er formelen:
- Total Kostnad O/W A330 FRA-SEA eller SEA-FRA
- Fortjeneste (Ruter må være inntektsbringende)
- Totalt antall tilgjengelig seter for salg x Gjennomsnitts Belegg - rundt 88% for Lufthansa`s Seattle rute.

Så jo flere F og C Lufthansa selger jo billigere kan de tilby meg mine billetter med sete 27D.

Pristigningen har faktisk i prosent vært betydelig høyere enn det du har opplevd i SFO markedet - i 2010 når min personlige galskap startet kostet SEA - OSL USD 596.00 - 635.00 - nå ligger den samme på USD 1055 - 1150 - men selve Fare* har kun steget med litt under 10% (*Fare før avgifter).

Men det sporet litt av.
Old 04-06-2013, 11:45   #4
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Så jo flere F og C Lufthansa selger jo billigere kan de tilby meg mine billetter med sete 27D.
Du er klar over at når LH omsider oppgraderer C-kabinen for flyene til SEA, så forsvinner det faste setet ditt?

Ekstra bagasje, fasttrack, lounge osv. er vel ikke utelukkende for de i C eller F. At de får noe ekstra er en selvfølge. Jeg flyr selv LH491 i C om ikke mange dagene. En vei og videre til TRD for den nette pris av $650.

Prisene jeg snakker om er ikke nødvendigvis til Norge og er de det, er det snakk om open-jaw.

Forøvrig ser jeg at min siste roundtrip til OSL fra SEA kostet $851 og var ticketed 4 dager før avreise. Det var i januar 2010. Riktignok med IcelandAir, men de skal jo nå om dagen ha nesten like mye for en vei.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:18   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Du er klar over at når LH omsider oppgraderer C-kabinen for flyene til SEA, så forsvinner det faste setet ditt?

Ekstra bagasje, fasttrack, lounge osv. er vel ikke utelukkende for de i C eller F. At de får noe ekstra er en selvfølge. Jeg flyr selv LH491 i C om ikke mange dagene. En vei og videre til TRD for den nette pris av $650.

Prisene jeg snakker om er ikke nødvendigvis til Norge og er de det, er det snakk om open-jaw.

Forøvrig ser jeg at min siste roundtrip til OSL fra SEA kostet $851 og var ticketed 4 dager før avreise. Det var i januar 2010. Riktignok med IcelandAir, men de skal jo nå om dagen ha nesten like mye for en vei.
Nå er jeg ikke veldig bekymret for at 27D forsvinner - men det finnes jo i Swiss sine oppgraderte maskiner Er ikke veldig kravstor - tid er det absolutt viktigste element for meg - forskjellen mellom USD 865 og USD 1055 er at jeg hjemme hos min kone på øya klokken 13:40 mot 01:45 (dagen etter) og med normal jetlag jobber jeg inn den økonomiske delen av forskjellen før Blackbird Bakery åpner 06:00 - heldigvis er jeg min egen sjef når det gjelder billettkjøp så jeg kan reise mest effektivt

Om de prisene du nevner er Nonstop (f.eks. SFO-LON) så er jo det et premium marked med gode inntekter - ja selv når bankene gikk under 2007-2009 var salgstallene og resultatene for Virgin Atlantic i SFO svært gode (hjalp å ha Google og Apple som kunder)
Old 28-06-2013, 22:35   #6
Holloman
ScanFlyer Blue

Quote:
Mitt poeng er at man tar utgangspunkt i et reisemønster og forventer at alle forholder seg til dette. Ja, det stemmer at f.eks. folk fleste som flør mellom Norge og USA sjekker inn bagasje, men det skyldes at folk fleste slipper å betale for det. Tilbyr man billigere reiser om man ikke sjekker inn bagasje, vil færre gjøre det.

Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det.

Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør.

- man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje
- man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av
- man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker
- man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv.
- man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles
- man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete

Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like.

Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve.

At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye.

Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene.
Och bor man i Stockholm blir Norwegian värdelöst för en långweekend torsdag-söndag eftersom de inte flyger klassiska resedagarna för en långweekend (torsdag-söndag). Dessutom åker få till New York på en långweekend utan att shoppa en hel del så hem checkar man garanterat in en väska.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 22:39   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Holloman View Post
Och bor man i Stockholm blir Norwegian värdelöst för en långweekend torsdag-söndag eftersom de inte flyger klassiska resedagarna för en långweekend (torsdag-söndag). Dessutom åker få till New York på en långweekend utan att shoppa en hel del så hem checkar man garanterat in en väska.
Da er vel valget enklere. Man velger ikke DY fra ARN til NYC for en langweekend. Har man behov for å sjekke inn bagasje så tar man med denne kostnaden i vurderingen, og så ser man på kostnaden ved reisen ved å velge DY kontra alternative selskaper. Verre er det vel ikke?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2013, 10:28   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Holloman View Post
Och bor man i Stockholm blir Norwegian värdelöst för en långweekend torsdag-söndag eftersom de inte flyger klassiska resedagarna för en långweekend (torsdag-söndag).
De flyr fredag-mandag, det blir jo samme antall fridager, og du får tre døgn der borte.

Old 29-06-2013, 13:26   #9
Holloman
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De flyr fredag-mandag, det blir jo samme antall fridager, og du får tre døgn der borte.
Lika många dagar men inte lika attraktivt. Till och med i New York är mer stängt på söndagar och vill man åka till en outlet är det mindre trängsel en vardag än på helgen.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:28   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Langweekend i NYC er en liten del av markedet totalt sett. Den store delen av fritidsmarkedet til USA skal være borte minst en uke, de skal på ferie og/eller besøke venner/slektninger med en haug av gaver .. Alle skal skal på outlet malls og handle klær .. Ikke glem at etnisk trafikk er en stor del av markedet. Disse har MYE bag.

United prøvde å innføre BOB til Europa for noen år siden. Det var totalt failute. Det skal bli interessant å se om fokuset flytter seg mot kjøpemat og bagasje når de får underholdningsanlegget til å fungere igjen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 00:44   #11
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Langweekend i NYC er en liten del av markedet totalt sett. Den store delen av fritidsmarkedet til USA skal være borte minst en uke, de skal på ferie og/eller besøke venner/slektninger med en haug av gaver ..
Nå er vel ikke folks reisemønster statisk, men i stor grad preget av det tilbudet som gis av bl.a. flyselskapene. At nye aktører kommer på banen og tilbyr forskjellige tjenester, vil påvirke folks reisevaner.

Helt avgjørende for at Norwegians New York-rute skal bli en suksess, er at man skaper et nytt marked og gjør det attraktivt for flere skandinaver å reise til New York. Å kjempe side ved side om de samme kundene som nettverksselskapene vil de garantert mislykkes med. For mens de som selger billetter til folk som skal til Nord-Amerika, selger Norwegian i all hovedsak billetter til folk som skal til New York. Basert på på praten i køen den gangen jeg fløy OSL til EWR og vi ble stuck to timer for immigration, skulle de aller fleste rekke et fly videre. Disse er ikke veldig interessante for Norwegian. Norwegian trenger å gjøre selve mer New York attraktivt. Og om man klarer å presse prisene noen hundrelapper ved å unngå innsjekket bagasje og matservering ombord, har man kommet et stykke på vei. Så får det være opp til hver enkelt hvorvidt det er verdt besparelsen.
Old 04-06-2013, 00:49   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Og om man klarer å presse prisene noen hundrelapper ved å unngå innsjekket bagasje og matservering ombord, har man kommet et stykke på vei. Så får det være opp til hver enkelt hvorvidt det er verdt besparelsen.
For de fleste på helgetur vil det være et enkelt regnestykke, man sparer så mye penger på å fylle opp en koffert eller to med handleposer fra NYC at det lønner seg å sjekke inn bagasje. Alle jeg kjenner som drar til USA fyller opp koffertene og vel så det, enten det er i forbindelse med jobb eller fritid.

Til Thailand kunne jeg dratt med håndbagasje, men til USA vil jeg ha 2 eller 3 innsjekka kolli.
Old 04-06-2013, 06:02   #13
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Til Thailand kunne jeg dratt med håndbagasje, men til USA vil jeg ha 2 eller 3 innsjekka kolli.
2x kolli economy SK t/r New York 1500NOK (for statusløse)
2x kolli economy DY t/r New York 796NOK

Det skal sies at SK tillater 23kg per kolli, mens DY har max 20kg. Og med forbehold om at informasjon på SAS nettsider stemmer - den skal man aldri ta for gitt.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Baga...ekket-bagasje/
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Ekstra-bagasje/

Det er faktisk billigere å betale for mat, drikke, setereservasjon og to kolli hos Norwegian enn det er å betale for et ekstra kolli hos SAS. Selvfølgelig gjelder ikke disse prisene for hverken deg eller meg, men så er vi nok heller ikke i Norwegians målgruppe.

Jeg tror fortsatt på at Norwegian sikter seg inn på en egen målgruppe. Med deres avgangstider og riktig prising, kan de gjøre NY attraktivt som alternativ til storbyferie i Europa. Bor man i Oslo, kan man stikke til OSL etter jobb torsdag ettermiddag og sjekke inn i på hotell i NY samme kveld. Og etter tre hele dager i NY kan man fly hjem og være tilbake i Oslo ved lunchtid mandag. 1.5-2 feriedager for tre døgn i USA er ikke dumt. Ikke som et alternativ til mer tradisjonelle USA-ferier, men fremfor en tur til London, Paris, Roma e.l.
Old 04-06-2013, 08:51   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
2x kolli economy SK t/r New York 1500NOK (for statusløse)
2x kolli economy DY t/r New York 796NOK

Det skal sies at SK tillater 23kg per kolli, mens DY har max 20kg. Og med forbehold om at informasjon på SAS nettsider stemmer - den skal man aldri ta for gitt.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Baga...ekket-bagasje/
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Ekstra-bagasje/

.
Man har selvsagt ikke med fisk på fisketur, og betaler for ekstra kolli kun på hjemveien. 750kr for 23kg eller 1500kr for 32kg. Flyr man til USA to ganger pr år, slipper man uansett den kostnaden.
Old 04-06-2013, 00:50   #15
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Norwegian trenger å gjøre selve mer New York attraktivt.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:12   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Nå er vel ikke folks reisemønster statisk, men i stor grad preget av det tilbudet som gis av bl.a. flyselskapene. At nye aktører kommer på banen og tilbyr forskjellige tjenester, vil påvirke folks reisevaner.

....For mens de som selger billetter til folk som skal til Nord-Amerika, selger Norwegian i all hovedsak billetter til folk som skal til New York.
Ikke glem Fort Lauderdale, som kommer til høsten. Dette er mye cruisepassasjerer - og de reiser sjelden lett ...

Markedet er ikke stort nok til at Norwegian kan 'pick and choose' sine gjester.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:25   #17
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke glem Fort Lauderdale, som kommer til høsten. Dette er mye cruisepassasjerer - og de reiser sjelden lett ...
Godt de får DY som alternativ da. Siden det hos de koster mindre for mat, drikke, setevalg, to kolli innsjekket bagasje og PLEDD enn hva det koster å betale for et ekstra kolli hos SAS.

FLL er nok et nisjemarked, ja. For at ruten skal bli en suksess, er nok Norwegian avhengig av at flere skandinaver reiser på cruise. Da det begrenser seg hvor stor andel av dagens cruiseturister de klarer å kapre. Men med direktefly på plass, vil nok cruiseferie bli mer attraktivt for en hel del folk.
Old 04-06-2013, 07:24   #18
Spacetime
ScanFlyer Blue

Når man vanligvis flyr hjem fra USA rundt 2000-2200 om kvelden er det greit og best å spise før man går på flyet. Mat serveringen ombord stjeler 2-3 timer av dyrbar sovetid. Og frokost 2 timer før landing ødelegger resten av søvn. Min bønn til SAS, Norwegian og de andre. Skru av lysene 30 etter avgang og skap umiddelbar ro. Server en kopp kaffe en time før landing.. Spise kan vi gjøre før avgang. Frivillig kjøp av mat er i hvertfall et steg i riktig retning. Gjør det stille til de som vil ha og la de andre sove!
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:39   #19
C-klasse
ScanFlyer Blue

Kjøp deg Bose Q15 og sleep mask/eyeshades så får du sove uansett.
Og ha 5 dollar klar for teppe hvis du blir litt kald hvis du flyr DY (DU).

Jeg for min del synes det er helt topp med servering ombord på L/H.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:39   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Betale for teppe? Er det vanlig, eller bare hos DY?
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules