![]() |
|
![]() |
#401 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det. Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør. - man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje - man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av - man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker - man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv. - man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles - man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like. Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve. At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye. Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Realiteten er at ett vanlig menneske spiser rundt 3 ganger om dagen, og drikker enda oftere. Du faar derfor en kostnad paa drikke og mat paa en slik lang dag uansett hvordan du vrir og vender paa det. Langdistanse er ett helt annet dyr enn Europahopp. Realiteten er ogsaa at de aller fleste ikke drar paa langweekend til USA, de blir lengre naar de foerst drar. Og skal du unngaa dyr hotellklesvask eller taakelys/bremsespor, tar man med seg bagasje, selv om det koster mer bob. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]()
Langweekend i NYC er en liten del av markedet totalt sett. Den store delen av fritidsmarkedet til USA skal være borte minst en uke, de skal på ferie og/eller besøke venner/slektninger med en haug av gaver .. Alle skal skal på outlet malls og handle klær .. Ikke glem at etnisk trafikk er en stor del av markedet. Disse har MYE bag.
United prøvde å innføre BOB til Europa for noen år siden. Det var totalt failute. Det skal bli interessant å se om fokuset flytter seg mot kjøpemat og bagasje når de får underholdningsanlegget til å fungere igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
Nå har jeg riktignok ikke flydd SAS langhaul, og jeg forstår at jeg må ha gått glipp av en kulinarisk opplevelse slik denne gratismaten vektlegges. Den må åpenbart gå utenpå serveringen til Lufthansa, United, KLM og Iberia, hvis servering i economy krever noe velvilje for å kunne karakteriseres som menneskeføde. Når kvaliteten er lavere enn en random $1.99 tv-dinner sliter jeg med å forstå denne haussingen av "gratis" mat. Greit nok, jeg er både vanskelig og kresen i matveien - men når jeg alltid ender opp med å bare pirke i hva som blir servert, klarer jeg ikke å glede meg over at den er gratis. Skal jeg fly langt, ønsker jeg å kunne velge hva jeg vil spise. Utover "chicken or pasta?". Og for et bedre utvalg skorter det ikke på betalingviljen min. Finner jeg ikke noe som frister, vil jeg ha muligheten til å velge bort det å spise. Uten å måtte betale for mat som går i søpla. Det er mye mulig at det er et eller annet jeg ikke forstår, men i min verden virker det logisk at matutvalget ombord i fly automatisk blir mye bedre i det øyeblikk det er noe flyselskapene kan tjene penger på, og ikke er en kostnadspost på budsjettet. Hva som i dag serveres underbygger den teorien. La meg betale for mat jeg vil ha - ikke tving meg til å betale for mat jeg ikke ønsker. Tidligere idag så jeg på businessclass.se følgende omtale fra en som har flydd SAS og opplevd uttestingen av SAS nye Cafe-konsept: "gummikyckling och torrt bröd". Å la sine reisende få det inkl. er hvordan SAS tror de skal selge dyre Plus-billetter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
Helt avgjørende for at Norwegians New York-rute skal bli en suksess, er at man skaper et nytt marked og gjør det attraktivt for flere skandinaver å reise til New York. Å kjempe side ved side om de samme kundene som nettverksselskapene vil de garantert mislykkes med. For mens de som selger billetter til folk som skal til Nord-Amerika, selger Norwegian i all hovedsak billetter til folk som skal til New York. Basert på på praten i køen den gangen jeg fløy OSL til EWR og vi ble stuck to timer for immigration, skulle de aller fleste rekke et fly videre. Disse er ikke veldig interessante for Norwegian. Norwegian trenger å gjøre selve mer New York attraktivt. Og om man klarer å presse prisene noen hundrelapper ved å unngå innsjekket bagasje og matservering ombord, har man kommet et stykke på vei. Så får det være opp til hver enkelt hvorvidt det er verdt besparelsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Til Thailand kunne jeg dratt med håndbagasje, men til USA vil jeg ha 2 eller 3 innsjekka kolli. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
2x kolli economy DY t/r New York 796NOK Det skal sies at SK tillater 23kg per kolli, mens DY har max 20kg. Og med forbehold om at informasjon på SAS nettsider stemmer - den skal man aldri ta for gitt. http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Baga...ekket-bagasje/ http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Ekstra-bagasje/ Det er faktisk billigere å betale for mat, drikke, setereservasjon og to kolli hos Norwegian enn det er å betale for et ekstra kolli hos SAS. Selvfølgelig gjelder ikke disse prisene for hverken deg eller meg, men så er vi nok heller ikke i Norwegians målgruppe. Jeg tror fortsatt på at Norwegian sikter seg inn på en egen målgruppe. Med deres avgangstider og riktig prising, kan de gjøre NY attraktivt som alternativ til storbyferie i Europa. Bor man i Oslo, kan man stikke til OSL etter jobb torsdag ettermiddag og sjekke inn i på hotell i NY samme kveld. Og etter tre hele dager i NY kan man fly hjem og være tilbake i Oslo ved lunchtid mandag. 1.5-2 feriedager for tre døgn i USA er ikke dumt. Ikke som et alternativ til mer tradisjonelle USA-ferier, men fremfor en tur til London, Paris, Roma e.l. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Når man vanligvis flyr hjem fra USA rundt 2000-2200 om kvelden er det greit og best å spise før man går på flyet. Mat serveringen ombord stjeler 2-3 timer av dyrbar sovetid. Og frokost 2 timer før landing ødelegger resten av søvn. Min bønn til SAS, Norwegian og de andre. Skru av lysene 30 etter avgang og skap umiddelbar ro. Server en kopp kaffe en time før landing.. Spise kan vi gjøre før avgang. Frivillig kjøp av mat er i hvertfall et steg i riktig retning. Gjør det stille til de som vil ha og la de andre sove!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]()
Kjøp deg Bose Q15 og sleep mask/eyeshades så får du sove uansett.
Og ha 5 dollar klar for teppe hvis du blir litt kald hvis du flyr DY (DU). Jeg for min del synes det er helt topp med servering ombord på L/H. |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Betale for teppe? Er det vanlig, eller bare hos DY?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har litt problemer med å forstå at så mange her synes å tro at DY endrer sin prismodell for LH kontra short haul. DY tar seg betalt for det meste, og det ville vel vært en overraskelse om de ikke gjorde på LH -men ikke når de faktisk gjør det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]()
Det er nok flere enn DYDU som tar betalt for teppe - flere US selskaper - deriblant Hawaiian (hvor valget stod mellom å ta betalt for mat eller teppe) Så Hawaiian tar seg betalt for Teppe USD 8.00 - men serverer et varmt måltid gratis (Valg mellom 2 hovedretter - begge ser bedre ut enn DYDU).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]() Quote:
Etter å ha jobbet ganske tett med pris analyser (US West Coast - Europe) i forbindelse med planleggningen av Air France sin CDG-SEA rute (min kone var ansvarlig for den Amerikanske delen av denne ruten og alt forarbeidet) senere var hun Account manager for Virgin Atlantic i SFO - er jeg litt informert om prisene - og som storbruker er jeg bevisst på at jeg ikke betaler 1 cent for at andre passasjerer bruker Fast Track, Lounge eller Ekstra Baggasje - faktisk så betaler disse er stor del av min billett hver eneste gang jeg reiser. Dette er formelen: - Total Kostnad O/W A330 FRA-SEA eller SEA-FRA - Fortjeneste (Ruter må være inntektsbringende) - Totalt antall tilgjengelig seter for salg x Gjennomsnitts Belegg - rundt 88% for Lufthansa`s Seattle rute. Så jo flere F og C Lufthansa selger jo billigere kan de tilby meg mine billetter med sete 27D. Pristigningen har faktisk i prosent vært betydelig høyere enn det du har opplevd i SFO markedet - i 2010 når min personlige galskap startet kostet SEA - OSL USD 596.00 - 635.00 - nå ligger den samme på USD 1055 - 1150 - men selve Fare* har kun steget med litt under 10% (*Fare før avgifter). Men det sporet litt av.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() Quote:
![]() Ekstra bagasje, fasttrack, lounge osv. er vel ikke utelukkende for de i C eller F. At de får noe ekstra er en selvfølge. Jeg flyr selv LH491 i C om ikke mange dagene. En vei og videre til TRD for den nette pris av $650. Prisene jeg snakker om er ikke nødvendigvis til Norge og er de det, er det snakk om open-jaw. Forøvrig ser jeg at min siste roundtrip til OSL fra SEA kostet $851 og var ticketed 4 dager før avreise. Det var i januar 2010. Riktignok med IcelandAir, men de skal jo nå om dagen ha nesten like mye for en vei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
Vil man ha de-luxemodellen, med flotte frynser, koster det kr 29,- Tips: Kjøp en bunke IKEA-pledd. Putt ett i håndbaggasjen. Når flyturen er over kan det doneres til DY. En hyggelig gave. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]()
En kamerat kom ned til BKK her om dagen med DY/DU og Jeg får quote han: "dette var helt greit og har flydd med andre som har hatt litt trøbbel selv om de ikke er nystartet"
Han fins ikke interessert i luftfart, vet knapt hvilket selskap han reiser med og tenkte kun på hva som passet han der og da iom at han bestillte kun etpar uker i forveien. Kom kun med håndbagasje forøvrig. Han ante ikke noe om at Norwegian faktisk egentlig skulle ha fløyet Dreamliner og jeg tipper det er flere som han der ute en det er her inne på dette forumet. Jeg aner ikke hva el om han spiste men dette er noe som kan gjøres både før og etter et leg. Personlig er jeg ikke spes interessert i flymat og kjøper gjerne med en baguett el 2 ombord el bare legger meg til å sove. Beste flymat(og jeg flyr endel på dyre billetter) fikk jeg med QR fra DOH til BKK og det var en enkel og spicey wrapp med en serviett. Fløy da eco. Tror Norwegian langhaul blir en hit trass i at få el ingen har lykkes hittil. Tidene er i endring og deres timing tror jeg er god. De tjener nok penger på dette også skal vi se.
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Service ombord på SAS longhaul | Ståle | Reiseforum | 88 | 28-12-2024 02:57 |
SAS - LongHaul priser i Business | peterfox | Reiseforum | 1 | 04-08-2014 07:22 |
AirBerlin - service og komfort? (splittet) | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 10-03-2012 17:25 |
Komfort/service - Air China 777-300? | ostis | Reiseforum | 4 | 19-01-2012 12:32 |