Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2013, 12:12   #421
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Nå er vel ikke folks reisemønster statisk, men i stor grad preget av det tilbudet som gis av bl.a. flyselskapene. At nye aktører kommer på banen og tilbyr forskjellige tjenester, vil påvirke folks reisevaner.

....For mens de som selger billetter til folk som skal til Nord-Amerika, selger Norwegian i all hovedsak billetter til folk som skal til New York.
Ikke glem Fort Lauderdale, som kommer til høsten. Dette er mye cruisepassasjerer - og de reiser sjelden lett ...

Markedet er ikke stort nok til at Norwegian kan 'pick and choose' sine gjester.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:14   #422
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
En kamerat kom ned til BKK her om dagen med DY/DU og Jeg får quote han: "dette var helt greit og har flydd med andre som har hatt litt trøbbel selv om de ikke er nystartet"
Han fins ikke interessert i luftfart, vet knapt hvilket selskap han reiser med og tenkte kun på hva som passet han der og da iom at han bestillte kun etpar uker i forveien. Kom kun med håndbagasje forøvrig. Han ante ikke noe om at Norwegian faktisk egentlig skulle ha fløyet Dreamliner og jeg tipper det er flere som han der ute en det er her inne på dette forumet. Jeg aner ikke hva el om han spiste men dette er noe som kan gjøres både før og etter et leg. Personlig er jeg ikke spes interessert i flymat og kjøper gjerne med en baguett el 2 ombord el bare legger meg til å sove. Beste flymat(og jeg flyr endel på dyre billetter) fikk jeg med QR fra DOH til BKK og det var en enkel og spicey wrapp med en serviett. Fløy da eco. Tror Norwegian langhaul blir en hit trass i at få el ingen har lykkes hittil. Tidene er i endring og deres timing tror jeg er god. De tjener nok penger på dette også skal vi se.
Så det du sier er at: siden der finnes så mange bevisstløse forbrukere der ute vil Norwegians nysatsning bli en suksess?

Ikke umulig at du får rett.

Last edited by Altitude; 04-06-2013 at 12:27.
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:18   #423
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Du er klar over at når LH omsider oppgraderer C-kabinen for flyene til SEA, så forsvinner det faste setet ditt?

Ekstra bagasje, fasttrack, lounge osv. er vel ikke utelukkende for de i C eller F. At de får noe ekstra er en selvfølge. Jeg flyr selv LH491 i C om ikke mange dagene. En vei og videre til TRD for den nette pris av $650.

Prisene jeg snakker om er ikke nødvendigvis til Norge og er de det, er det snakk om open-jaw.

Forøvrig ser jeg at min siste roundtrip til OSL fra SEA kostet $851 og var ticketed 4 dager før avreise. Det var i januar 2010. Riktignok med IcelandAir, men de skal jo nå om dagen ha nesten like mye for en vei.
Nå er jeg ikke veldig bekymret for at 27D forsvinner - men det finnes jo i Swiss sine oppgraderte maskiner Er ikke veldig kravstor - tid er det absolutt viktigste element for meg - forskjellen mellom USD 865 og USD 1055 er at jeg hjemme hos min kone på øya klokken 13:40 mot 01:45 (dagen etter) og med normal jetlag jobber jeg inn den økonomiske delen av forskjellen før Blackbird Bakery åpner 06:00 - heldigvis er jeg min egen sjef når det gjelder billettkjøp så jeg kan reise mest effektivt

Om de prisene du nevner er Nonstop (f.eks. SFO-LON) så er jo det et premium marked med gode inntekter - ja selv når bankene gikk under 2007-2009 var salgstallene og resultatene for Virgin Atlantic i SFO svært gode (hjalp å ha Google og Apple som kunder)
Old 04-06-2013, 12:25   #424
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke glem Fort Lauderdale, som kommer til høsten. Dette er mye cruisepassasjerer - og de reiser sjelden lett ...
Godt de får DY som alternativ da. Siden det hos de koster mindre for mat, drikke, setevalg, to kolli innsjekket bagasje og PLEDD enn hva det koster å betale for et ekstra kolli hos SAS.

FLL er nok et nisjemarked, ja. For at ruten skal bli en suksess, er nok Norwegian avhengig av at flere skandinaver reiser på cruise. Da det begrenser seg hvor stor andel av dagens cruiseturister de klarer å kapre. Men med direktefly på plass, vil nok cruiseferie bli mer attraktivt for en hel del folk.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:38   #425
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Default Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

En annen ting med DY/DU som vel ikke er nevnt er muligheten til å bestille kun én vei. For folk som skal på enveiscruise eller flytte over atlanteren på ubestemt tid, mister sitt opprinnelige fly o.l. vil det kunne være en stor fordel.
Old 04-06-2013, 13:55   #426
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by pgaa View Post
Google er jo fin sak å bruke, om en skal ha bilder
http://lmgtfy.com/?q=norwegian+787+interi%C3%B8r&l=1
Quote:
Originally Posted by Altitude View Post
Så det du sier er at: siden der finnes så mange bevisstløse forbrukere der ute vil Norwegians nysatsning bli en suksess?

Selv om ikke jeg regner meg som bevisstløs vil jeg feks tro at min kompis representerer den gemene forbruker som omtrent ikke gir "katta" i hva vi skriver her inne. Når Florida kommer på rute kartet passer det meg helt topp så da skal jeg bli bevisstløs å fly Norwegian jeg også. Syns det er tøft det de gjør og igjen og igjen må man aldri komme unna at de tjener penger:-) like det el ikke
Old 04-06-2013, 14:15   #427
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Altitude View Post

Er nok av bevistløse folk her i Pattaya som vil nok bruke DY

Men skal man først dra langt så er det greit med service, DY mangler endel vesentlige ting for at de skal være aktuelle for min del da jeg har endel reiser mellom Thailand og Norge i løpet av ett år.

Etter 2 turer med QR i fjor kunne jeg ta med meg ekstra baggasje da jeg fikk sølv staus, + at jeg får lounge tilgang. Etter et par turer til var jeg gold, og disse fordelene drar jeg faktisk nytte av når fruen og jeg skal t/r BKK-OSL med div baggasje og litt flyttelass. Jeg trenger heller ikke tenke på mat og drikke, det får jeg i massevis hos QR, selv om jeg tar turen i Y eller havner i C.

Fryser jeg, så finner jeg pleddet som ligger i sete, sammen med puta når jeg kommer ombord. Eneste jeg har betalt ombord i QR var noen modellfly jeg kjøpte i fjor, ellers så er alt inkludert.

Når jeg driver å sjekker billetter fra BKK og til Norge så kommer DY mer eller mindre aldri best ut i pris. Så hvordan denne Mr Kjos påstår han innfører en revulosjon innen longhaul forstår jeg enda ikke.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 14:29   #428
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jepp og dersom alle smoerer med seg matpakke og ikke drikker noe vaeske i fra 11-15 timer etter sikkerhetskontrollen, vil uansett ikke DY bli billigst i testen. De er hele 5 lapper dyrere enn SAS med mat og bagasje paa 3 av dagene.
Nå vet ikke jeg noe om belegg på verken SK, DY, TG eller UA for tiden, men så lenge prisundersøkelsen ikke skjer på helt u-solgte fly, så vil det være avhengig av belegg om den ene er billigere enn den andre.

Det blir liksom litt feil å ta en prissammenligning lenge ETTER at billettene på flyet ble lagt ut for salg, og fly som dermed er solgt i mer eller mindre grad.

Naturlignok vil man kunne forvente å finne billigere billetter om en mindre andel av flyet er solgt. Likeledes, det vil være tilsvarende vanskelig å finne billige Norwegian billetter hvis flyet mer eller mindre er utsolgt allerede! Artikkelen det linkes til sier meg dermed at det tilsynelatende virker som at DY har bedre bookingbelegg enn de andre for øyeblikket.

Startprisene hos Norwegian er betydelig lavere enn jeg har hatt mulighet til å reise til USA tidligere om jeg ser bort fra ansattereiser på ID i SK. T/R for to personer til JFK - alt inkludert på economy for ca 5400,- har ikke jeg funnet noen andre steder. At ikke alle billettene selges for den samme lave prisen antar jeg at alle på denne siden skjønner at ikke er drivverdig.

Prissammenligningen sier meg like gjerne at DY er tilnærmet fulle, mens SK og UA har en større andel seter (bookingklasser) åpne. Wild guess siden jeg ikke sitter på noen faktiske bookingtall for noen av selskapene, men man må se litt bak prisen for å skjønne seg på hvorfor en flybillett er dyrere enn den andre.

smil - det er sol ute!

Last edited by 73H; 04-06-2013 at 16:03.
73H is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2013, 00:15   #429
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Nå vet ikke jeg noe om belegg på verken SK, DY, TG eller UA for tiden, men så lenge prisundersøkelsen ikke skjer på helt u-solgte fly, så vil det være avhengig av belegg om den ene er billigere enn den andre.

Det blir liksom litt feil å ta en prissammenligning lenge ETTER at billettene på flyet ble lagt ut for salg, og fly som dermed er solgt i mer eller mindre grad.

Naturlignok vil man kunne forvente å finne billigere billetter om en mindre andel av flyet er solgt. Likeledes, det vil være tilsvarende vanskelig å finne billige Norwegian billetter hvis flyet mer eller mindre er utsolgt allerede! Artikkelen det linkes til sier meg dermed at det tilsynelatende virker som at DY har bedre bookingbelegg enn de andre for øyeblikket.

Startprisene hos Norwegian er betydelig lavere enn jeg har hatt mulighet til å reise til USA tidligere om jeg ser bort fra ansattereiser på ID i SK. T/R for to personer til JFK - alt inkludert på economy for ca 5400,- har ikke jeg funnet noen andre steder. At ikke alle billettene selges for den samme lave prisen antar jeg at alle på denne siden skjønner at ikke er drivverdig.

Prissammenligningen sier meg like gjerne at DY er tilnærmet fulle, mens SK og UA har en større andel seter (bookingklasser) åpne. Wild guess siden jeg ikke sitter på noen faktiske bookingtall for noen av selskapene, men man må se litt bak prisen for å skjønne seg på hvorfor en flybillett er dyrere enn den andre.

smil - det er sol ute!
Du skal kanskje se hvor dumme folk er - jeg mener den vanlige mann/kvinne i gata uten flyinteresse. Litt negativ omtale men pytt pytt så er det glemt. Sikkert noen som vil knuse disse tallene allerede nå men da får vi kanskje bruke det motsatte argumentet da at Norwegian ihvertfall tjener penger på short haul. Imotsetning da til de fleste andre som visstnok driver god butikk på LH uten at dette synes i div årsrapporter. Jeg tenker på den generelle ståa..
Old 17-06-2013, 20:18   #430
ohegge
ScanFlyer Blue

Default Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Mulig at spørsmålet er stilt før, men. Jeg ser utav setekartet, at rad 34 og 35 på Norwegian sine 787, ikke har sete B. Betyr det at setet er blokkert, at det ikke er noe sete der, eller at det kanskje ikke er vindu der, eller noe slikt?

Har ikke funnet noe fornuftig svar på de radene, så spør her. MOD må gjerne flytte posten, om den er feilplassert. :-)
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 20:25   #431
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Kabinen er smalere bakerst, så det er nok tatt ut et sete i bredden. Det er vanlig på de fleste widebodies.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 20:44   #432
ohegge
ScanFlyer Blue

Oki... Så om man vil ha en seterad for seg selv, så kan dette muligens være et greit sted å gjøre det, kanskje? Så spørs det om Sete A ligger rett bak sete A på raden foran da, i flukt med vinduet; eller om det er stort tomrom mellom A og vinduet?
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2013, 20:42   #433
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Default Re: EI-LNA/LN102 - status

var det sånn at thomson har det samme interiøret i sine 787 som dy? I så fall ser faktisk ikke premium-setene helt halvgale ut etter bildet i denne artikkelen å dømme

http://www.businesstraveller.com/tri...0-premium-club
Old 28-06-2013, 03:55   #434
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by petru26 View Post
var det sånn at thomson har det samme interiøret i sine 787 som dy? I så fall ser faktisk ikke premium-setene helt halvgale ut etter bildet i denne artikkelen å dømme

http://www.businesstraveller.com/tri...0-premium-club
Definer halvgalt

38 pitch, 2-3-2, det samme som SAS har på Economy Extra

Til sammenligning, har United 18 biz seter mellom dør 1 og 2 på 788 mens DY har 32
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 17:23   #435
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Tja.. :-P Svar skyldig Tommy777..hehe. Men det er ingen plage å fly langt på eco extra hos sk heller, så da er det vel ikke noe verre setemessig hos dy heller.. Og IFE er vel en del bedre i setene til DY, så gjenstår det å se om komforten er like god. Syns igrunn setene i eco+ hos sk er ganske myke og gode. Blir spennende og teste til malaga i juli i allefall, så får vi se hva man tenker når man kommer hjem igjen..
Old 28-06-2013, 22:35   #436
Holloman
ScanFlyer Blue

Quote:
Mitt poeng er at man tar utgangspunkt i et reisemønster og forventer at alle forholder seg til dette. Ja, det stemmer at f.eks. folk fleste som flør mellom Norge og USA sjekker inn bagasje, men det skyldes at folk fleste slipper å betale for det. Tilbyr man billigere reiser om man ikke sjekker inn bagasje, vil færre gjøre det.

Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det.

Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør.

- man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje
- man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av
- man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker
- man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv.
- man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles
- man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete

Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like.

Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve.

At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye.

Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene.
Och bor man i Stockholm blir Norwegian värdelöst för en långweekend torsdag-söndag eftersom de inte flyger klassiska resedagarna för en långweekend (torsdag-söndag). Dessutom åker få till New York på en långweekend utan att shoppa en hel del så hem checkar man garanterat in en väska.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2013, 22:39   #437
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Holloman View Post
Och bor man i Stockholm blir Norwegian värdelöst för en långweekend torsdag-söndag eftersom de inte flyger klassiska resedagarna för en långweekend (torsdag-söndag). Dessutom åker få till New York på en långweekend utan att shoppa en hel del så hem checkar man garanterat in en väska.
Da er vel valget enklere. Man velger ikke DY fra ARN til NYC for en langweekend. Har man behov for å sjekke inn bagasje så tar man med denne kostnaden i vurderingen, og så ser man på kostnaden ved reisen ved å velge DY kontra alternative selskaper. Verre er det vel ikke?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2013, 10:28   #438
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Holloman View Post
Och bor man i Stockholm blir Norwegian värdelöst för en långweekend torsdag-söndag eftersom de inte flyger klassiska resedagarna för en långweekend (torsdag-söndag).
De flyr fredag-mandag, det blir jo samme antall fridager, og du får tre døgn der borte.

Old 29-06-2013, 13:26   #439
Holloman
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De flyr fredag-mandag, det blir jo samme antall fridager, og du får tre døgn der borte.
Lika många dagar men inte lika attraktivt. Till och med i New York är mer stängt på söndagar och vill man åka till en outlet är det mindre trängsel en vardag än på helgen.
Holloman is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2013, 11:35   #440
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Definer halvgalt

38 pitch, 2-3-2, det samme som SAS har på Economy Extra

Til sammenligning, har United 18 biz seter mellom dør 1 og 2 på 788 mens DY har 32
Hva tror du er mest profitabelt? Her legger jeg til grunn at DY/DU kommer til å gjøre gode penger siden de ad factum ikke har fått startet ennå(av kjente årsaker).Er ikke ute etter å anklage Dem, overhode ikke da Du virker til å ha grei oversikt. Men går egentlig konglomoratet United/Continental bra el har de røde tall og hvordan bedrives sunn forretningsdrift(sort bunnlinje)?
Jeg ser absolutt inntektspotensialet den dagen alle setene i en biz kabin er utsolgt med fullt betalende gjester. Dog tenker økonomen i meg at 32 utsolgte seter er bedre en 18. SAS sin øko extra er helt grei den med mulighet til å legge seg noe tilbake å slappe av litt. Jeg tror Norwegian vil gjøre grei butikk med sitt tilbud. Vi skal aldri glemme at dette er LCC selskap trass i at de ofte selger dyrere billetter en feks SAS(forstå det den som kan)..

Posting Rules