Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2013, 22:51   #401
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Den ekstra opptjeningen man har ved å bruke Norwegian Visa gjelder ikke på longhaul (eller domestic NO/SE).

Poengene er også av nettoprisen.
Eks. Eco til kr 4000 gir 60 DY-kroner,
Eco. Premium Flex til kr 14800 gir 1400 DYkroner



Husk at det er av netto billettpris, så ikke noe poeng å hente på avgifter og drivstofftillegg!
Idiotisk å ikke ta med seg de få kronene om man flyr endel med DY, men direkte konkuransevridende er tydeligvis ikke 'bonusprogrammet' deres. Ville nok valgt alt annet om det bidrar til økt/bibehold av status (som DY mangler) til omtrent samme pris og servicenivå.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:02   #402
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du må ha litt kunnskap for å få en slik 'ønsket' konklusjon, så personlig heller jeg mer mot at de bare har tatt tilfeldige dager uten anelse om hvem som flyr hvor og når. Den forskjellen at DY er dyrere når man må bytte fly er jo også 'mot norrmalt' ...

Uansett --- Søk på andre dager hadde sikkert vridd prisbildet noe, men at DY ville 'dominert' undersøkelsen, tror jeg alle som er interessert, har fått med seg ikke ville skje. Prisene er lave, men det finnes ofte andre som er lavere.
Mitt poeng er at man tar utgangspunkt i et reisemønster og forventer at alle forholder seg til dette. Ja, det stemmer at f.eks. folk fleste som flør mellom Norge og USA sjekker inn bagasje, men det skyldes at folk fleste slipper å betale for det. Tilbyr man billigere reiser om man ikke sjekker inn bagasje, vil færre gjøre det.

Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det.

Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør.

- man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje
- man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av
- man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker
- man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv.
- man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles
- man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete

Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like.

Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve.

At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye.

Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:24   #403
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Mitt poeng er at man tar utgangspunkt i et reisemønster og forventer at alle forholder seg til dette. Ja, det stemmer at f.eks. folk fleste som flør mellom Norge og USA sjekker inn bagasje, men det skyldes at folk fleste slipper å betale for det. Tilbyr man billigere reiser om man ikke sjekker inn bagasje, vil færre gjøre det.

Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det.

Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør.

- man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje
- man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av
- man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker
- man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv.
- man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles
- man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete

Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like.

Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve.

At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye.

Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene.
Jepp og dersom alle smoerer med seg matpakke og ikke drikker noe vaeske i fra 11-15 timer etter sikkerhetskontrollen, vil uansett ikke DY bli billigst i testen. De er hele 5 lapper dyrere enn SAS med mat og bagasje paa 3 av dagene.

Realiteten er at ett vanlig menneske spiser rundt 3 ganger om dagen, og drikker enda oftere. Du faar derfor en kostnad paa drikke og mat paa en slik lang dag uansett hvordan du vrir og vender paa det. Langdistanse er ett helt annet dyr enn Europahopp. Realiteten er ogsaa at de aller fleste ikke drar paa langweekend til USA, de blir lengre naar de foerst drar. Og skal du unngaa dyr hotellklesvask eller taakelys/bremsespor, tar man med seg bagasje, selv om det koster mer bob.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 23:28   #404
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Langweekend i NYC er en liten del av markedet totalt sett. Den store delen av fritidsmarkedet til USA skal være borte minst en uke, de skal på ferie og/eller besøke venner/slektninger med en haug av gaver .. Alle skal skal på outlet malls og handle klær .. Ikke glem at etnisk trafikk er en stor del av markedet. Disse har MYE bag.

United prøvde å innføre BOB til Europa for noen år siden. Det var totalt failute. Det skal bli interessant å se om fokuset flytter seg mot kjøpemat og bagasje når de får underholdningsanlegget til å fungere igjen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 00:19   #405
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jepp og dersom alle smoerer med seg matpakke og ikke drikker noe vaeske i fra 11-15 timer etter sikkerhetskontrollen, vil uansett ikke DY bli billigst i testen. De er hele 5 lapper dyrere enn SAS med mat og bagasje paa 3 av dagene.

Realiteten er at ett vanlig menneske spiser rundt 3 ganger om dagen, og drikker enda oftere. Du faar derfor en kostnad paa drikke og mat paa en slik lang dag uansett hvordan du vrir og vender paa det. Langdistanse er ett helt annet dyr enn Europahopp. Realiteten er ogsaa at de aller fleste ikke drar paa langweekend til USA, de blir lengre naar de foerst drar. Og skal du unngaa dyr hotellklesvask eller taakelys/bremsespor, tar man med seg bagasje, selv om det koster mer bob.
Nå vet jeg ikke hvor ofte du flyr langdistanse i economy, men jeg har flydd det uten gratis mat, og for meg bød ikke det på nevneverdige problemer. SEA-KEF-OSL tur/retur gikk såpass bra at jeg aldri vurderte å dra kortet ombord. På tross av at jeg var på jobbreise og kunne føre alle matutgifter opp på reiseregninga.

Nå har jeg riktignok ikke flydd SAS langhaul, og jeg forstår at jeg må ha gått glipp av en kulinarisk opplevelse slik denne gratismaten vektlegges. Den må åpenbart gå utenpå serveringen til Lufthansa, United, KLM og Iberia, hvis servering i economy krever noe velvilje for å kunne karakteriseres som menneskeføde. Når kvaliteten er lavere enn en random $1.99 tv-dinner sliter jeg med å forstå denne haussingen av "gratis" mat. Greit nok, jeg er både vanskelig og kresen i matveien - men når jeg alltid ender opp med å bare pirke i hva som blir servert, klarer jeg ikke å glede meg over at den er gratis.

Skal jeg fly langt, ønsker jeg å kunne velge hva jeg vil spise. Utover "chicken or pasta?". Og for et bedre utvalg skorter det ikke på betalingviljen min. Finner jeg ikke noe som frister, vil jeg ha muligheten til å velge bort det å spise. Uten å måtte betale for mat som går i søpla.

Det er mye mulig at det er et eller annet jeg ikke forstår, men i min verden virker det logisk at matutvalget ombord i fly automatisk blir mye bedre i det øyeblikk det er noe flyselskapene kan tjene penger på, og ikke er en kostnadspost på budsjettet. Hva som i dag serveres underbygger den teorien. La meg betale for mat jeg vil ha - ikke tving meg til å betale for mat jeg ikke ønsker.

Tidligere idag så jeg på businessclass.se følgende omtale fra en som har flydd SAS og opplevd uttestingen av SAS nye Cafe-konsept: "gummikyckling och torrt bröd". Å la sine reisende få det inkl. er hvordan SAS tror de skal selge dyre Plus-billetter.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 00:44   #406
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Langweekend i NYC er en liten del av markedet totalt sett. Den store delen av fritidsmarkedet til USA skal være borte minst en uke, de skal på ferie og/eller besøke venner/slektninger med en haug av gaver ..
Nå er vel ikke folks reisemønster statisk, men i stor grad preget av det tilbudet som gis av bl.a. flyselskapene. At nye aktører kommer på banen og tilbyr forskjellige tjenester, vil påvirke folks reisevaner.

Helt avgjørende for at Norwegians New York-rute skal bli en suksess, er at man skaper et nytt marked og gjør det attraktivt for flere skandinaver å reise til New York. Å kjempe side ved side om de samme kundene som nettverksselskapene vil de garantert mislykkes med. For mens de som selger billetter til folk som skal til Nord-Amerika, selger Norwegian i all hovedsak billetter til folk som skal til New York. Basert på på praten i køen den gangen jeg fløy OSL til EWR og vi ble stuck to timer for immigration, skulle de aller fleste rekke et fly videre. Disse er ikke veldig interessante for Norwegian. Norwegian trenger å gjøre selve mer New York attraktivt. Og om man klarer å presse prisene noen hundrelapper ved å unngå innsjekket bagasje og matservering ombord, har man kommet et stykke på vei. Så får det være opp til hver enkelt hvorvidt det er verdt besparelsen.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 00:49   #407
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Og om man klarer å presse prisene noen hundrelapper ved å unngå innsjekket bagasje og matservering ombord, har man kommet et stykke på vei. Så får det være opp til hver enkelt hvorvidt det er verdt besparelsen.
For de fleste på helgetur vil det være et enkelt regnestykke, man sparer så mye penger på å fylle opp en koffert eller to med handleposer fra NYC at det lønner seg å sjekke inn bagasje. Alle jeg kjenner som drar til USA fyller opp koffertene og vel så det, enten det er i forbindelse med jobb eller fritid.

Til Thailand kunne jeg dratt med håndbagasje, men til USA vil jeg ha 2 eller 3 innsjekka kolli.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 00:50   #408
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Norwegian trenger å gjøre selve mer New York attraktivt.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 06:02   #409
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Til Thailand kunne jeg dratt med håndbagasje, men til USA vil jeg ha 2 eller 3 innsjekka kolli.
2x kolli economy SK t/r New York 1500NOK (for statusløse)
2x kolli economy DY t/r New York 796NOK

Det skal sies at SK tillater 23kg per kolli, mens DY har max 20kg. Og med forbehold om at informasjon på SAS nettsider stemmer - den skal man aldri ta for gitt.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Baga...ekket-bagasje/
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Ekstra-bagasje/

Det er faktisk billigere å betale for mat, drikke, setereservasjon og to kolli hos Norwegian enn det er å betale for et ekstra kolli hos SAS. Selvfølgelig gjelder ikke disse prisene for hverken deg eller meg, men så er vi nok heller ikke i Norwegians målgruppe.

Jeg tror fortsatt på at Norwegian sikter seg inn på en egen målgruppe. Med deres avgangstider og riktig prising, kan de gjøre NY attraktivt som alternativ til storbyferie i Europa. Bor man i Oslo, kan man stikke til OSL etter jobb torsdag ettermiddag og sjekke inn i på hotell i NY samme kveld. Og etter tre hele dager i NY kan man fly hjem og være tilbake i Oslo ved lunchtid mandag. 1.5-2 feriedager for tre døgn i USA er ikke dumt. Ikke som et alternativ til mer tradisjonelle USA-ferier, men fremfor en tur til London, Paris, Roma e.l.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 07:24   #410
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Når man vanligvis flyr hjem fra USA rundt 2000-2200 om kvelden er det greit og best å spise før man går på flyet. Mat serveringen ombord stjeler 2-3 timer av dyrbar sovetid. Og frokost 2 timer før landing ødelegger resten av søvn. Min bønn til SAS, Norwegian og de andre. Skru av lysene 30 etter avgang og skap umiddelbar ro. Server en kopp kaffe en time før landing.. Spise kan vi gjøre før avgang. Frivillig kjøp av mat er i hvertfall et steg i riktig retning. Gjør det stille til de som vil ha og la de andre sove!
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:39   #411
C-klasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Kjøp deg Bose Q15 og sleep mask/eyeshades så får du sove uansett.
Og ha 5 dollar klar for teppe hvis du blir litt kald hvis du flyr DY (DU).

Jeg for min del synes det er helt topp med servering ombord på L/H.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:39   #412
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Betale for teppe? Er det vanlig, eller bare hos DY?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 08:51   #413
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
2x kolli economy SK t/r New York 1500NOK (for statusløse)
2x kolli economy DY t/r New York 796NOK

Det skal sies at SK tillater 23kg per kolli, mens DY har max 20kg. Og med forbehold om at informasjon på SAS nettsider stemmer - den skal man aldri ta for gitt.

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Baga...ekket-bagasje/
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Bagasje/Ekstra-bagasje/

.
Man har selvsagt ikke med fisk på fisketur, og betaler for ekstra kolli kun på hjemveien. 750kr for 23kg eller 1500kr for 32kg. Flyr man til USA to ganger pr år, slipper man uansett den kostnaden.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 10:54   #414
C-klasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Betale for teppe? Er det vanlig, eller bare hos DY?
Er nok bare hos DY. Man kan jo lure på om man kjøper teppe eller om man får ha det i leie noen timer??
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 10:56   #415
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Jeg har litt problemer med å forstå at så mange her synes å tro at DY endrer sin prismodell for LH kontra short haul. DY tar seg betalt for det meste, og det ville vel vært en overraskelse om de ikke gjorde på LH -men ikke når de faktisk gjør det?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 11:00   #416
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Er nok bare hos DY. Man kan jo lure på om man kjøper teppe eller om man får ha det i leie noen timer??
Det er nok flere enn DYDU som tar betalt for teppe - flere US selskaper - deriblant Hawaiian (hvor valget stod mellom å ta betalt for mat eller teppe) Så Hawaiian tar seg betalt for Teppe USD 8.00 - men serverer et varmt måltid gratis (Valg mellom 2 hovedretter - begge ser bedre ut enn DYDU).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 11:23   #417
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Mitt poeng er at man tar utgangspunkt i et reisemønster og forventer at alle forholder seg til dette. Ja, det stemmer at f.eks. folk fleste som flør mellom Norge og USA sjekker inn bagasje, men det skyldes at folk fleste slipper å betale for det. Tilbyr man billigere reiser om man ikke sjekker inn bagasje, vil færre gjøre det.

Produktene er forskjellige og det å defaulte med ekstra valgfrie ekstratjenester i en prissammenligning tegner ikke det faktiske bildet. Om jeg bodde i Oslo og sjekket priser for en langweekend i NY, ville jeg valgt bort mat, gratis innsjekket bagasje og setereservasjon 10 av 10 ganger om jeg hadde spart noen hundrelapper på det.

Norwegian handler i langt større grad om valgfrihet enn hva SAS, United osv. gjør.

- man kan velge å ikke betale for andres innsjekkete bagasje
- man kan velge å ikke betale for mat man hverken har behov eller glede av
- man kan velge å ikke betale for spriten sidemannen drikker
- man kan velge å ikke betale for at andre passasjerer skal ha loungetilgang, ekstra bagasje, fasttrack osv.
- man kan velge å kjøpe billett bare en vei med selskapet uten at prisen mangedobles
- man kan velge å spare noen kroner men samtidig øke risikoen for midtsete

Hva som er det beste alterntativet vil stort sett alltid være individuelt, avhenge av hvor man reiser, når man reiser, hvorfor man reiser og hvor lenge man skal være borte. Men generelt, mener jeg valgfrihet er bra. Derfor anser jeg DY som et kjærkomment alternativ til de tradisjonelle og ikke nødvendigvis veldig spennende aktørene. Som alle fremstår som ganske like.

Valgfriheten er Norwegians fremste salgsargument i mine øyne. Tar man den bort i en prissammenligning, vil resultatet lyve.

At Norwegian er billigst, alltid, for alle, er det ingen grunn til å tro. Men det er heller ikke usannsynlig at prisene til henholdsvis SAS og United ville sett noe annerledes ut om det ikke var for den nye konkurransen. Prisene til og fra NY er fortsatt lave, mens priser til og fra enkelte andre steder i USA virker å være rekordhøye.

Vi flyr folk herfra (SFO) til Europa flere ganger i uka med en strikt kostkontroll. Billigste alternativ skal benyttes. Alltid. Likevel har det være mulig å få lurt inn ønsket allianse, unngått ekstra transfers eller fått gunstigere avgangstidspunkt om prisen var under $1200. En fleksibilitet jeg har satt pris på. Men nå for tiden er typisk billigste alternativ gjerne priset ca. $1700. Hvilket er 50% mer enn hva jeg har betalt for noen av mine 8-9 tilsvarende billetter de siste 5 årene.
Nå flyr jeg jo mye fra en by litt lengre Nord og der er billisgte USD 865.00 men da er det med 2-3 flybytter i begge retninger og meget lang reise tid (22-24 timer mot 15-16 timer (dette er total tid)) De mest direkte rutene ligger på USD 11-1200 (Delta, Lufthansa) mens BA ofte ligger opp i USD 1700 sjiktet). Har selv reist via SFO et par ganger med UA/LX til USD 1150.00.

Etter å ha jobbet ganske tett med pris analyser (US West Coast - Europe) i forbindelse med planleggningen av Air France sin CDG-SEA rute (min kone var ansvarlig for den Amerikanske delen av denne ruten og alt forarbeidet) senere var hun Account manager for Virgin Atlantic i SFO - er jeg litt informert om prisene - og som storbruker er jeg bevisst på at jeg ikke betaler 1 cent for at andre passasjerer bruker Fast Track, Lounge eller Ekstra Baggasje - faktisk så betaler disse er stor del av min billett hver eneste gang jeg reiser. Dette er formelen:
- Total Kostnad O/W A330 FRA-SEA eller SEA-FRA
- Fortjeneste (Ruter må være inntektsbringende)
- Totalt antall tilgjengelig seter for salg x Gjennomsnitts Belegg - rundt 88% for Lufthansa`s Seattle rute.

Så jo flere F og C Lufthansa selger jo billigere kan de tilby meg mine billetter med sete 27D.

Pristigningen har faktisk i prosent vært betydelig høyere enn det du har opplevd i SFO markedet - i 2010 når min personlige galskap startet kostet SEA - OSL USD 596.00 - 635.00 - nå ligger den samme på USD 1055 - 1150 - men selve Fare* har kun steget med litt under 10% (*Fare før avgifter).

Men det sporet litt av.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 11:45   #418
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Så jo flere F og C Lufthansa selger jo billigere kan de tilby meg mine billetter med sete 27D.
Du er klar over at når LH omsider oppgraderer C-kabinen for flyene til SEA, så forsvinner det faste setet ditt?

Ekstra bagasje, fasttrack, lounge osv. er vel ikke utelukkende for de i C eller F. At de får noe ekstra er en selvfølge. Jeg flyr selv LH491 i C om ikke mange dagene. En vei og videre til TRD for den nette pris av $650.

Prisene jeg snakker om er ikke nødvendigvis til Norge og er de det, er det snakk om open-jaw.

Forøvrig ser jeg at min siste roundtrip til OSL fra SEA kostet $851 og var ticketed 4 dager før avreise. Det var i januar 2010. Riktignok med IcelandAir, men de skal jo nå om dagen ha nesten like mye for en vei.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:02   #419
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Er nok bare hos DY. Man kan jo lure på om man kjøper teppe eller om man får ha det i leie noen timer??
IKEA selger fleecetepper for kr 12,-
Vil man ha de-luxemodellen, med flotte frynser, koster det kr 29,-

Tips: Kjøp en bunke IKEA-pledd. Putt ett i håndbaggasjen. Når flyturen er over kan det doneres til DY. En hyggelig gave.
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2013, 12:08   #420
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
Default Re: Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

En kamerat kom ned til BKK her om dagen med DY/DU og Jeg får quote han: "dette var helt greit og har flydd med andre som har hatt litt trøbbel selv om de ikke er nystartet"
Han fins ikke interessert i luftfart, vet knapt hvilket selskap han reiser med og tenkte kun på hva som passet han der og da iom at han bestillte kun etpar uker i forveien. Kom kun med håndbagasje forøvrig. Han ante ikke noe om at Norwegian faktisk egentlig skulle ha fløyet Dreamliner og jeg tipper det er flere som han der ute en det er her inne på dette forumet. Jeg aner ikke hva el om han spiste men dette er noe som kan gjøres både før og etter et leg. Personlig er jeg ikke spes interessert i flymat og kjøper gjerne med en baguett el 2 ombord el bare legger meg til å sove. Beste flymat(og jeg flyr endel på dyre billetter) fikk jeg med QR fra DOH til BKK og det var en enkel og spicey wrapp med en serviett. Fløy da eco. Tror Norwegian langhaul blir en hit trass i at få el ingen har lykkes hittil. Tidene er i endring og deres timing tror jeg er god. De tjener nok penger på dette også skal vi se.
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Service ombord på SAS longhaul Ståle Reiseforum 88 28-12-2024 02:57
SAS - LongHaul priser i Business peterfox Reiseforum 1 04-08-2014 07:22
AirBerlin - service og komfort? (splittet) Bizflyer Reiseforum 7 10-03-2012 17:25
Komfort/service - Air China 777-300? ostis Reiseforum 4 19-01-2012 12:32


All times are GMT +2. The time now is 00:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.