Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2012, 16:48   #21
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Hvilken regning? Er det ikke bare en søknad om dispensasjon fra kravet om brannmannskap? En regel som likevel endres i 2014.... Eller har jeg misforstått....
Alternativet vil være å øke beredskap, og det koster penger.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 17:31   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er WF sitt problem. Når de legger inn anbud på alt av ruter i Norge, så må transportkjøper kunne forvente at de leverer i henhold til kontrakt. Har de for lite -103'er, så får de heller ta hensyn til dette når de velger hvor de skal legge inn anbud. WF har på ingen måte noen forpliktelse overfor noen at de skal levere på alt som eksisterer av ruter i landet når staten har behov.
Som nevnt, mitt innlegg var basert på at informasjonen som fremgår i tråden er korrekt (dvs. WF leverer det de skal og ser at det trengs mer kapasitet). I såfall er det jo synd for de som ikke får plass på flyene at ikke kapasiteten kan økes når det kun er bemanning det står på. Er mange plasser her i landet man sikkert gladelig både ville hatt flyplass eller utvidet men ikke kan få det pga. andre begrensninger. Her er det så vidt jeg skjønner ingen fysiske hindringer.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 17:34   #23
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Som nevnt, mitt innlegg var basert på at informasjonen som fremgår i tråden er korrekt (dvs. WF leverer det de skal og ser at det trengs mer kapasitet). I såfall er det jo synd for de som ikke får plass på flyene at ikke kapasiteten kan økes når det kun er bemanning det står på. Er mange plasser her i landet man sikkert gladelig både ville hatt flyplass eller utvidet men ikke kan få det pga. andre begrensninger. Her er det så vidt jeg skjønner ingen fysiske hindringer.
Det er ikke den eneste flyplassen hvor man kunne trengt bedre bemanning, for å si det sånn. Vil nok se flere disp. søknader fremover.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 17:49   #24
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Det er ikke den eneste flyplassen hvor man kunne trengt bedre bemanning, for å si det sånn. Vil nok se flere disp. søknader fremover.
Om der kommer andre regler u 2014 så blir vel det meste løst da
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 18:59   #25
flywheel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Hei, lurte bare hvilken regel som endres i 2014? Endres aerodrome categorization? DAT opererte vel i aerodrome cat 4, og så gjør WF sine DH1. Men DH3 er i aerodrome cat 5. ICAO Doc 9137 viser till ICAO Airport Services Manual, Part 1 før type fire and rescue.
Noen som vet hva som endres?
flywheel is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 19:55   #26
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Det har aldri vært slik at flyselskapene betaler for nødvendig beredskap. Da DY begynte med -800 rundt om i landet var det mange plasser som måtte gjøre endringer i beredskapen, uten at det kostet DY noe. Prinsippet er vel ikke annerledes fordi det er en kortbane eller fordi det er Widerøe?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 21:16   #27
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,608
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Det går nok på at utgiftene ikke står i forhold til forventet økt inntjening
Piper is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 00:07   #28
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Jeg mener det var noe lignende til Sandenessjøen der WF ønsket å fly med -300 på noen avganger (til GM), det var snakk om å få disp, men tror det endte med at de bare fløy med -100. Det er dyrt med ekstra brannbil og bemanning, Avinor taper nok på sine kortbaneplasser..
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 00:14   #29
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Men hva er problemet med å gi disp i 2013, så lenge det blir gitt tilatelse i 2014? Koster jo ikke noe det. Tullete byråkraker altså...

Begynner jo å lure på om det har noe å gjøre med de 2 siste siftene i årstallet å gjøre og fare for ulykke
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 00:43   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Avinor taper nok på sine kortbaneplasser..
Det ligger jo litt i sakens natur, da ..... hadde overskudd vært målet hadde de aldri blitt bygd..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 08:37   #31
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det ligger jo litt i sakens natur, da ..... hadde overskudd vært målet hadde de aldri blitt bygd..
Men Avinor blir mer og mer kostnadsfokuserte og kommersielle.

Det var av selveste Dag Falk jeg hørte at det var lurt å løse situasjonen på Stokka med disp framfor å øke beredskapen. Ha fremførte det på et personalmøte som et eksempel til etterfølgelse (hvordan spare penger..)
Pluto is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 10:05   #32
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Tror du blander Stokka og Brønnøysund?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:03   #33
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Jeg tror nok det er akkurat som flere har vært inne på her;
Det er grunnlag for mer trafikk, men denne trafikken øker ikke inntekten nok til at det lønner seg å få flyplassen opp en brannkategori.
Og da ser de for seg en løsning med dispensasjon fra reglene, for å ta ut inntekten uten utgiften..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:49   #34
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default

Og dårligere beredskap ved hendelser...
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2012, 09:36   #35
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by flywheel View Post
Hei, lurte bare hvilken regel som endres i 2014? Endres aerodrome categorization? DAT opererte vel i aerodrome cat 4, og så gjør WF sine DH1. Men DH3 er i aerodrome cat 5. ICAO Doc 9137 viser till ICAO Airport Services Manual, Part 1 før type fire and rescue.
Noen som vet hva som endres?

Quote:
- Det stilles ikke krav til røykdykkertjeneste, men det stilles krav til at det skal benyttes verneutstyr (respiratory protection).
- Det stilles krav til to utrykningskjøretøyer ved brann- og redningskategori 6. I dagens regelverk er dette ved kategori 5.
- Kravet til innsatstiden er økt fra to til tre minutter til første bil er i innsats. Andre kjøretøyer enn det første utrykningskjøretøyet, skal være i innsats senest fire minutter etter havarialarmen.
- Brannstasjonen kan legges til områder utenfor lufthavnen, men innsatstiden skal overholdes.
- Brann- og redningskategorien kan reduseres med en kategori dersom antall bevegelser er mindre enn 700 i løpet av de tre travleste månedene.
Det er viktig å påpeke at dette er foreløpige EASA krav. I tillegg til EASA kravene må Avinor også ta hensyn til krav i annet nasjonalt regelverk og behov fra kundene. Avinor kan beslutte å beholde arbeidsprosessene slik de er i dag eller det kan komme endringer. Hvis det skal utføres endringer i vår tjeneste må det utføres grundige sikkerhetsvurderinger.
Dette kommer altså tidligst i 2014, og blir neppe implementert rundt omkring før sommertider.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe-fly får ikke ut nesehjulet vegardg Småprat 16 24-03-2012 14:40
Får ikke sove på fly ENGM 911 Reiseforum 26 26-09-2010 17:25
Like navn - får ikke fly sammen sail4fun Flyforum 11 18-04-2009 18:01
Hvorfor ikke WIF på Røst tiemand Flyforum 3 10-09-2008 21:46
Snart får man ikke med seg lighter og fyrstikker ombord i fly i USA Arrow Flyforum 10 17-02-2005 13:37


All times are GMT +2. The time now is 18:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.