Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2008, 08:43   #1
Olmen
Newcomer
 
Join Date: Apr 2008
Location: Nu bara Stockholm :)
Posts: 33
Norwegian Tredje Kvartalet

Från Oslobörsen:

- Third quarter revenue up by 48.9 % to MNOK
1,971.9 (1,323.9).

- The Group earnings before depreciation (EBITDA)
in third quarter were MNOK 228.5 (168.2).

- Ancillary passenger revenue up 87 % in third
quarter.

- MNOK 388 in non cash financial income.

- Net result before tax was MNOK 581.7 (105.8).

- Unit cost (excluding fuel, and Norwegian.se)
down by 16% compared to last year.

- Declining fuel prices during third quarter,
actual price pr tonne this quarter USD 1.271
(698). Unit fuel cost up 49% compared to last
year.

- The company completed a share issue of MNOK 400
partly to cover the Group`s equity share for the
10 first 737-800 aircraft.

- PDP financing for the 10 first 737-800 was
finalised and had a cash effect of MNOK 235.4 in
third quarter.

Please find the third quarter 2008 presentation
and report enclosed to this notification.

Vedleggen finnes här:

http://www.newsweb.no/newsweb/index....=221232&lang=1

Jag är inget ekonomiskt geni men 228 mill plus är väl helt ok eller??
Olmen is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 09:05   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
Default Re: Tredje Kvartalet

Sterke tall, +193mill på driften er jo ca 30% bedre enn fjoråret.

Ellers er det interesant å se på EBIDTA for de 3 delene

NO: +267
PO: +1
SE: -40

Dessverre så opplyser de ikke om netto resultatet på hvert området så man kan ikke se hvor mye de taper i Polen og Sverige, men jeg anstar de kanskje nærmer seg break even i Polen? I Sverige virker det som det er yielden (eller kostnadene) som er helt på trynet, for belegget er bra

http://www.newsweb.no/newsweb/atmnt/...n.pdf?id=59622
http://www.newsweb.no/newsweb/atmnt/...t.pdf?id=59623
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 23-10-2008 at 09:08.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 09:54   #3
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Tredje Kvartalet

Bra jobbet DY - nå gjelder det å levere sorte tall i flere kvartal på rad!
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 10:13   #4
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
Default Re: Tredje Kvartalet

"Vi kommer til å dreie mer inn på ruter med stabil etterspørsel og fly mindre på ferie-/fritidsdestinasjoner, oppsummerte Kjos på torsdagens kvartalspresentasjon."

Det han egentlig sier her er vel fokus på hovedrutene i Norge, dvs OSL - TRD/BGO/SVG/TOS plus intraskand?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 10:19   #5
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Tredje Kvartalet

Mulig jeg tar feil, men etter det jeg kan huske leverer Norwegian i dag det beste 3 kvartals resultatet noen sinne! Det skjer også i en perriode som er svært turbulent for bransjen.

Mange som var svært kritiske til Daniel Skjeldam da han uttalte hvordan Norwegian kom til å møte nedgangstidene i tiden fremover.

http://forum.flyprat.no/showthread.p...aniel+skjeldam
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 10:20   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Tredje Kvartalet

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Det han egentlig sier her er vel fokus på hovedrutene i Norge, dvs OSL - TRD/BGO/SVG/TOS plus intraskand?
De høye oljeprisene har tvunget Norwegian til å tenke annerledes, og selskapet har skjønt at de store pengene ligger i korte ruter innen Norge - og mellom de skandinaviske hovedstedene. Ikke bare fordi de er korte, men mest fordi markedet er så stort og prissensitiviteten lav. Dette er et marked Norwegian har vært gode på lenge, og med mange frekvenser er det ikke noe problem å skyve prisene opp. For å si det sånn, jeg tror det vil være lettere for Norwegian å selge en billett til 1000 kr. mellom Oslo og Bergen enn mellom Oslo og Paris - og førstnevnte rute er samtidig mye billigere å operere.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 10:56   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Tredje Kvartalet

Norwegian med rekordresultat
Tjener penger, men holder igjen på drivstofftillegget.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/10/23/551277.html

Norwegians beste kvartalsresultat på seks år
Norwegian hadde et resultat før skatt på solide 582 millioner kroner i tredje kvartal. Konsernsjef Bjørn Kjos er strålende fornøyd.
http://www.vl.no/siste/article3871824.ece (NTB)
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 10:57   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Tredje Kvartalet

"det beste resultatet noen sinne" - joda, takket være én finanspost på 390 millioner. Så det er bra med 190 mill i pluss i Q3 på ordinær drift, men det som ga penger i kassen var en one-off finanspost.

"Financial items in third quarter of MNOK 390.5 (-43.4) include an income of MNOK 387.8 for the hedge contract connected to the purchase contract for new generation Boeing aircraft."

Når det er sagt virker det som selskapet har vært smarte og raskt endret fokus, fra massiv ekspansjon til (igjen) fokus på kort-ruter med høy frekvens og høyere betalingsvillighet. Fallet i oljeprisen spises opp av fallet i NOK mot $ og €, så jeg ser DY regner med en CASK på 54 øre for 2008. Kjos sier han inntil videre ikke har sett noe markert fall i etterspørselen, men det spørs om ikke vi også i Skandinavia vil merke innstramminger både i forretningsreiser og ikke minst privatreiser

"The demand for tickets has so far not been affected by the turmoil in the global financial markets. However future demand is dependant of sustained consumer and business confidence in our key Scandinavian markets."

Nå faller oljeprisen, men rentene stiger, finansiering blir vanskeligere og dollaren dyrere. Kjos er nok innerst inne litt glad for at Boeing streiker, så det ikke renner nye, dyre 737-800'er inn og han må begynne å betale for dem.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 14:09   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Tredje Kvartalet

fullfinansiert eller ikke - de skal betales, og det i USD som har styrket seg 40% mot NOK den siste tiden. Kjsoer sier selv at fueltillegget ikke tas vekk bl.a. pga økte valutakostnader.

Tiedemand - hvor stor del av fuel-savings kommer utover det som er naturlig med innføringen av WLs på 737-800? (ikke negatvit ment, jeg bare lurer)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 15:20   #10
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Re: Tredje Kvartalet

Kvartalstallene fra DY gir et blandet inntrykk. På den positive siden er kostnadsutviklingen ex fuel imponerende og det virker vettig at kapasitetsökningen i 2009 blir "marginal". På den negative siden finnes det bare en beskrivelse av oppkjöpet av FlyNordic; fullstendig fiasko. EBIT for Norwegian.se er -177 MNOK hittil i år. Det gjör at EBIT for hele konsernet per Q3 er -138 MNOK. Hadde det ikke värt for den ekstraordinäre finansielle posten ville kassabeholdningen värt skral etter Q3.
Om inntekts- og kostnadsutviklingen fortsetter kommer EBIT i Q4 bli -30 til -50 MNOK. Tough times ahead med andre ord.
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 16:06   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Tredje Kvartalet

Quote:
Originally Posted by CK View Post
fullfinansiert eller ikke - de skal betales, og det i USD som har styrket seg 40% mot NOK den siste tiden. Kjsoer sier selv at fueltillegget ikke tas vekk bl.a. pga økte valutakostnader.

Tiedemand - hvor stor del av fuel-savings kommer utover det som er naturlig med innføringen av WLs på 737-800? (ikke negatvit ment, jeg bare lurer)
Det kommer fuel besparelser med tech-insert i flymotorene, som andre 737-800WL ikke har. I tillegg sparer DY via EFB en god del penger.

Mens hovedproblem av MD80 i forlik til 738 er AOG - ratio.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 16:12   #12
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Tredje Kvartalet

ehhhhh EFB?

Noe så fiffig har itte je ombord.. trur je...
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 16:32   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Tredje Kvartalet

Det er jo betryggende aa se slike tall, men jeg ville vaere forsiktig med aa kakke toppen av champisflaska. Uten den ene finansielle posten ville resultatet vaert alt annet enn positivt
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 16:33   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Tredje Kvartalet

Quote:
Originally Posted by FK27 View Post
ehhhhh EFB?

Noe så fiffig har itte je ombord.. trur je...
EFB ? ElectronicFlight Bag ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 17:29   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Tredje Kvartalet

Det er viktig at Norwegian leverer positive resultater i tredje kvartal sett i forhold til at vi nå går inn i kalde vintermåneder der det er vanskeligere å tjene penger, i alle fall i det markedet der Norwegian tradisjonalt har vært gode (ferie- og fritidsreisende). I stedet for å kjøre safe, har Norwegian hatt en del bemerkelsesverdige satsninger - som totalt sett har gitt selskapet noen voksesmerter. Selv om mange av satsningene i utgangspunktet sikkert er bærekraftige, har de krasjet med både oljepris og finanskrise - og sånn sett kostet dyrt:

1. Finnair tjente langt mer på å gå inn på eiersiden av Norwegian enn det Norwegian gjorde på å ta over FlyNordic. FlyNordic leverte aldri spesielt gode resultater, hadde en gammel flypark og et noe tilfeldig ruteprogram. De klarte aldri å ta store markedsandeler fra SAS og tapte store penger på ruter som gikk i direkte konkurranse med SAS. Det ser ikke ut til at merkenavnet Norwegian.se helt har slått an ennå - og Norwegians norske suksessoppskrift fungerer ikke nødvendigvis like bra i Sverige. En del nye ruter har kommet, men flere har også vært en fiasko - f.eks. ruten til Düsseldorf, ruten til Syria og flere av innenriksrutene i Sverige. Nå tar i tillegg Sterling over en del av de beste rutene fra Sverige. Totalt sett er prisene altfor lave hos Norwegian.se, og ruteprogrammet er en blek kopi av den norske.

2. Timingen for oppstarten av Rygge flyplass var ikke spesielt god. Oljeprisene gikk i været samtidig som Norwegian absolutt måtte starte sin "egen" flyplass. Selskapet har vært avhengig av å legge ut svært rimelige billetter fra Rygge for å tiltrekke seg passasjerer. Det har samtidig vært vanskeligere enn først antatt å generere reisende fra Sverige og fra Oslo-området. Det har vært nødvendig med store endringer i det opprinnelige ruteoppsettet, og alle disse endringene forteller oss at Rygge-satsningen ikke har gått helt som planlagt. Det har gått med store ressurser til markedsføring, men på sikt kan kanskje Rygge være bærekratig. Likevel er det bemerkelsesverdig at et så ungt flyselskap skal trenge sin "egen" flyplass.

3. Satsningen på ruter mellom Norge og Polen har vært vellykket, men det har vist seg å være altfor ambisiøst å utfordre de europeiske lavprisselselskapene på trafikk mellom Polen og kontinentet. De aller fleste av disse rutene er nå borte og selskapet sitter igjen med noen få ruter til feriedestinasjoner. Lite nytt har kommet opp fra den polske avdelingen, og ingen nye fly har kommet til. I løpet av 2009 bør det skje noe enten i den ene eller andre retningen.

I dag er Norwegian på mange måter tilbake der de startet - med en ny hovedsatsning på ruter innen Norge. Det er her Norwegians forretningsmodell passer best, og det er her det er mulig å hente store penger. Skal Norwegian ta forretnings- og tjenestereisende på europeiske destinasjoner (utenom Skandinavia) krever det en annen forretningsmodell enn den de bruker i Norge.
__________________

Last edited by FlightDeck; 23-10-2008 at 17:39.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 19:15   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Tredje Kvartalet

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det kommer fuel besparelser med tech-insert i flymotorene, som andre 737-800WL ikke har.
Så dette er noe som kun DY har?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2008, 19:24   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Tredje Kvartalet

Quote:
Flight tests of the first 737 with an upgraded "Tech Insertion" CFM56-7B/3 engine are expected to start at Boeing in August, while flight tests of the similarly improved CFM56-5B/P are to begin on an Airbus A320 in 2007.

The upgraded engines have new features taken from the Tech 56 technology development effort including high-pressure (HP) compressor, combustor, HP turbine and low-pressure (LP) turbine nozzle changes. Together these have been designed to increase time on wing, improve fuel burn, give the engine more margin over CAEP 6 emissions levels and improve durability.

"The Tech Insertion will also be the -7 and -5B standard for all new aircraft from around mid-June 2007," says CFM executive vice-president Bill Clapper. The -7B/3 was certificated to US Part 33 on 14 June and the 737 will undergo Part 25 certification after a short flight-test effort, which is expected to last for "a couple of months", he adds. The -5B/P certification is due "late September/early October, and we're looking for FAR 25 by the first half of 2007", says Clapper.

Aware of airlines' rapidly growing interest in fuel- and cost-saving options, CFM is also "defining a Tech Insert kit for when the [current standard] engine comes in for a shop visit from late 2007/early 2008. We would be able to offer elements of the Tech Insert in kits, and we're looking at the certification process for that now."

Clapper says that, unlike the more aggressively marketed CFM56-3 and CFM56-5C/P upgrades, the Tech Insert upgrade to current -7B/5B engines will be "by attrition. We won't throw stuff away, and we will support both. We are working hard to give the airlines an option."

Some 580 CFM56-3 and 5B/P upgrade kits worth $730 million have now been ordered, the bulk of which are for 737 Classics.
http://www.flightglobal.com/articles...et-to-fly.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2008, 10:35   #18
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 124
Default Re: Tredje Kvartalet

Kan noen forklare meg hvordan mekanismen bak gevinsten på MNOK 387.8 er? Og hvordan hadde Q3 resulatet vært hvis denne posten ikke hadde vært medberegne/eksistert?
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2008, 10:49   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Tredje Kvartalet

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Kan noen forklare meg hvordan mekanismen bak gevinsten på MNOK 387.8 er? Og hvordan hadde Q3 resulatet vært hvis denne posten ikke hadde vært medberegne/eksistert?
Operating profit før skatt i Q3 er drøye drøye 228 millioner før avskrivninger (EBITDA). Hva nettoresultatet uten den ekstraordinære finansposten ville vært vet jeg ikke, for jeg er usikker på skattebelastningen (de har noe fremførbare reduksjoner osv.). Positivt ville vel resultatet vært, ekstraordinære poster eller ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL - tredje rullebane PointMergeArrival Flyforum 42 12-06-2012 14:28
Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet branserud Flyforum 45 23-10-2011 12:53
Tredje A380 levert jojo1717 Flyforum 5 15-03-2008 16:47
Tredje nødlanding på en uke TG923 Flyforum 0 07-02-2007 04:08
Gardermoen og en tredje rullebane. Herlov Flyforum 9 30-05-2005 17:09


All times are GMT +2. The time now is 20:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.