Quote:
Originally Posted by Flap15
Ser absolutt poenget ditt, men å si det slik du sier blir bare dumt og ikke minst latterlig. En nyutdannet pilot vil jobbe som PILOT. Tro det eller ei, så bryr man seg faktisk ikke mest om pensjonsordninger og silkepolstrede uniformer når alternativet er at man blir sittende på bakken og føler at man har sløst bort en utdanning (i tillegg til en enorm gjeld for noen).
En liten note til alle dere forumister som tror at alt er kontraktspilotenes feil:
-Sett deg selv i vår situasjon. Ville du gitt opp din høyere utdanning (revisor, økonom, lege, tannlege, lektor, pilot), bare for å gjøre et slags standspunkt for å kanskje bedre fremtiden til den yrkesgruppen du da velger å ikke ta en del av?
|
Òg det er de unge med denne holdningen som er med på å kjøre villkårene i flybransjen i grøfta med begge hendene på rattet. Dersom alle tenker på seg selv, og at de vil "fly for enhver pris", ja så blir markedet slik. Slike folk har jeg heller ingen sympati med når de 10 år senere klager på at betingelsene er for dårlige. Som man reder, ligger man.
Kjør på, fly for småpenger og gjør det du drømmer om. Hus, hytte og nedbetaling av studielån forsvinner lenger og lenger ut i horisonten.
Man har alltid et valg, og med det generelle arbeidsmarkedet i Norge, så finnes det mange muligheter. Kanskje man må nøye seg med å fly 172 fra Kjeller på lørdagene, men er det nødvendigvis så ille? Kan man ta et skritt tilbake og finne ut hva livskvalitet innebærer?
Quote:
Originally Posted by 73H
Problemet er at det er alt for mange flyskoler som regelrett lurer og lokker stakkars ungdom inn i en pilotutdannelse til tross for at etterspørselen etter piloter tilsier at kun 10% ender opp i en ok betalt pilotjobb. Jeg vil driste meg til å påstå at det er russisk roulette å begynne på en integrert pilotutdannelse nå!
|
Det er kanskje ikke skolene som er de verste, men denne typen "rådgivere":
http://www.scandinavianpilots.com/
Quote:
Men det er mange andre mindre flyselskaper i Skandinavia som ansetter jevnt og trutt med piloter.
|
Quote:
SAS skal f eks fase inn stort antall nye Airbus fly i årene fremover samtidig som mange piloter går over i pensjonistenes rekker. I et normalt år vil SAS etter egne tidligere beregninger ha behov for 150 - 200 nye piloter årlig,
|
Quote:
Spesielt Norwegian skal ansette mange nye piloter i årene fremover
|
Quote:
Pr januar 2012 har Norwegian ca 60 fly, men i 2020 vil selskapet nå en topp med ca 200 fly i følge deres egne planer. I denne perioden på 8 år vil selskapet måtte ansette opp mot 1 500 nye piloter.
|
Er man ung og håpefull er det lett å finne bekreftende informasjon på at drømmen er oppnåelig, og det er ganske vanskelig å selv gjøre en objektiv research.