Quote:
Originally Posted by laurenz
" * En Dash-8 maskin må oppgraderes fra en 102 til en 103-versjon. I praksis en ombygging med sterkere motor. Uten ombygging kan maskinen eksempelvis bare ta med seg seks passasjerer fra Narvik eller 13 til 14 fra Lofoten til Bodø.
* Flyene må videre ha nye internasjonale sertifikater for landing på kortbanenettet. I praksis papirer på prosedyrene som skal følges for brattere nedstigning til rullebanen, og særlig landing vinterstid. Sertifiseringen kan koste opp mot en million dollar per maskin og kan bruke ett års tid på veien fra flyprodusent, canadiske luftfartsmyndigheter, via europeiske luftfartsmyndigheter i EASA til endelig godkjenning i Danmark."
Noen har ikke gjort leksene sine rett og slett. Kan virke som om man har tenkt "en Dash er en Dash".
|
Motoroppgraderingen er greit nok, for det er vel en fysisk ombygging. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor sertifiseringen av en maskin for brattere nedstigning skal ta et år og koste opp til 1 million dollar per maskin. Er det fysiske ombygginger involvert, eller kan dette være snakk om sertifiseringen som må gjøres for
flytypen før dette kan gjennomføres (det høres ut som papirarbeid etter beskrivelsen)? Hvis det er sistnevnte så skulle det vel ikke være nødvendig med en så omfattende prosess for alle fly? Hvis det er førstnevnte så er det interessant å vite hvilke modifikasjoner det er snakk om.