![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]()
Fra www.vg.no
Uenige om hvem som førte flyet Havari- kommisjonen: - Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko Kapteinen og den oppsagte styrmannen var ikke engang enige om hvem av dem som førte flyet. I flere rapporter har Havarikommisjonen satt søkelys på flygere og flygeledere som ikke har vært mentalt til stede på jobben. - Noen forhold er det ordnet opp i, andre saker har vi ikke fått tilbakemelding på, sier Kåre Halvorsen, assisterende direktør for Havarikommisjonen for luft- og jernbaneulykker. Tre rapporter om ukonsentrerte flygeledere og én rapport om ukonsentrerte flygere er tidligere offentliggjort, og aktualiseres av de mange turbulente forholdene i norsk luftfart i disse dager. Kommisjonen skriver at konsentrasjonsproblemer blant oppsagte piloter er påvist ved flere anledninger. I en rapport som ennå ikke er publisert, omtales et SAS-flymannskap som valgte å avbryte tjenesten etter en fullstendig «disharmonisk» flyging fra Gardermoen til Sola. Stresset stemning Flygingen foregikk med en MD-80-maskin i november 2002 - med en kvinnelig annenpilot som hadde fått sparken i SAS, og en kaptein som på kort tid var innkalt fra standby-vakt. Stemningen i cockpiten var så stresset at pilotene, ifølge VGs kilde, ikke engang klarte å bli enige om hvem som var flygende pilot på strekningen. Avgangen fra Gardermoen foregikk med gal innstilling av flaps og slats - som kontrollerer flyets løfteevne, noe som ble korrigert da flygerne ble klar over situasjonen. Situasjonen i cockpiten var så dårlig at begge pilotene valgte å gå av vakt etter den 40 minutter lange flygingen til Stavanger. - Det funket rett og slett ikke. Et nytt mannskap ble innkalt, sier fagsjef Grete Myhre i Havarikommisjonen - som er psykolog og ekspert på menneskelige faktorer. Hun tror at annenpilotens situasjon som oppsagt var en medvirkende årsak til sammenbruddet i samarbeidet i cockpiten. - Det er mange måter å sparke folk på. Kanskje selskapene bør tenke på det, sier Myhre. Annenpiloten er nå tatt inn igjen i SAS. Uten klarering Nylig publiserte Havarikommisjonen en rapport der en annen oppsagt pilot - denne gang i Widerøe - totalt misforsto situasjonen før avgang på en flyging fra Bodø til Leknes i Lofoten. Kapteinen spurte annenflygeren, som fløy på oppsigelse, to ganger om de hadde mottatt avgangsklarering. Styrmannen svarte ved begge anledninger bekreftende. Kapteinen ønsket ikke å «overkjøre» annenpiloten ved å sjekke ytterligere - og tok av. Like etter fikk pilotene på Dash-8-flyet beskjed om at de hadde tatt av uten klarering. Tårnet ønsket å holde Widerøe-flyet på bakken til et helikopter nord for flyplassen hadde flyttet seg lenger vekk. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid | sukram | Flyforum | 18 | 08-05-2011 20:02 |
SAS får påpakning fra havarikommisjonen | Tommy777 | Flyforum | 21 | 17-09-2009 12:16 |
Piloter!? | Journalist | Flyforum | 5 | 24-01-2006 14:28 |
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk | BU595 | Flyforum | 11 | 30-10-2004 17:50 |